Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eväät 6h junamatkalle

Vierailija
28.12.2022 |

Facen yhdessä reissuryhmässä henkilö kysyy vinkkejä. Mukana teini ja pikku lapsi. Joku ehdottaa jopa kylmälaukkua jne mukaan. Siis eikö oikeasti tuota aikaa selviä vaikkapa yhdessä sämpylällä ja pillimehulla? Toivottavasti ei mitään haisevia lihapullia ynnä muita pakkaa mukaan ravintolavaunuun.

Kommentit (1015)

Vierailija
221/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy Subwaysta hakemassa joku sämpylä ja juoma mukaan. Ongelma ratkaistu.

Vierailija
222/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

en minäkään käsitä miten ihminen ei kykene olemaan kuutta tuntia syömättä (poislukien sairaudet, joiden vuoksi pitää syödä säännöllisesti). Jos sitten tuollaisen matkan joutuu istumaan ilman kokonaista lounasta, niin kyllähän siihen riittää pari hedelmää tai kotona tehty eväsleipä.  Itse yleensä vain otan mukaan vettä ja jos nälkä tulee, niin käyn sitten jostain ostamassa jonkun leivän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips! Paljonko kannattaa varata junaan evääksi raikkaita voileipiä ja makaronin keitinvettä? Matkan pituus Rekola-Hiekkaharju.

Vierailija
224/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli kerran eväänä kaksi ruisleipää. Paha vaan että olin vetänyt perseet edellisenä iltana ja ollut jatkoilla viiteen. Matka Seinäjoelta Jyväskylään meni ikävissä merkeissä oksennusta pidätellen. Jyväskylässä piti vaihtaa junaa ja odottaa varmaan 30 min. Siellä tuli niin paha olo että yrjösin aseman koriste-pensaiden juurelle, just silloin kun juna tuli asemalle ja väkeä paljon. Hipsin junaan, paha olo jatkui, menin suoraan vessaan ja jouduin pidättämään yrjöä niin kauan että juna lähtee liikkeelle koska vessa oli vanhanaikainen ja se vetohomma oli rikki siten että se pönttö oli koko ajan auki radalle ja oksut olisi valuneet suoraan siihen. Sit juna nytkähti ja pystyin helpottamaan oloa.

Samassa vaunussa oli Neljän Ruusun Kode Koistinen. Menin vessaan isommalle asialle ja väänsin hirveät tortut, joista iso osa jäi kiinni pöntön reunoihin. Tulin pois vessasta ja oven takana oli se Kode koistinen odottamassa vuoroaan. Vaunuun palattuaan hän mulkoili mua sen näköinenä että tuokin tyttö sit sotki vessan.

Seuraava vaihto oli Pieksämäellä ja Kode tuli taas samaan vaunuun. Vaunussa oli myös muita Ilosaarirockiin menijöitä mm. mystinen sienimies, joka puhui kaverilleen Gili-saarille suuntautuneesta päihtelyreissustaan ja myöhemmin tarjosi Kodelle, mulle ja yhdelle jätkälle sieniä. Ei kukaan ottanut.

Sit pääsin Joensuuhun jossa kaveri oli vastassa ja mentiin Goldfingeriin oluille ennen kuin vietiin hänen opiskelijakämpäänsä Noljakkaan mun tavarat ja lähdettiin kohti Ilosaarta.

Sellaiset alkusävelet festarille joskus 1996/1997.

Mullakin ollut varsin rapsakka matka Turku-Joensuu kun menin Ilosaareen. Sattui ja tapahtui. Löysin jopa junaheilan jonka kanssa tiet Joensuussa erosivat mutta sain häneltä aurinkolasit. Vieläkin on kuva muistona tästä jätkästä nuoruusaikojen albumissa. Oi niitä aikoja!

Vierailija
225/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On epäterveellistä pitää 6 tunnin ruokavälejä, myös aikuisten. Lapsille jopa hengenvaarallista.

Aikuisille terveellistä, jos ei ole terveysongelmaa joka estää. Lasta tokien paastottaisi. Mutta aikuiselle pätkäpaasto on parhaita juttuja mitä voit tehdä ettäpysyt hyvässä kunnossa pitkään.

Vierailija
226/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä ole kysymys pelkästään kuuden tunnin junamatkasta. Esim. itse joudun lähtemään kotoa noin 1,5 tuntia ennen junan lähtöä. Asun Helsingissä. Ja ennen lähtöä siivoan tiskipöydän, vien roskat, pesen hampaat jne. Syön ehkä pari tuntia ennen kotoa lähtöä. Tästä tulee syömisessä taukoa jo 8 tuntia, ellen syö junassa. Eikä siellä määränpäässä odota ruoka asemalla valmiina. Menee vielä ainakin tunti ennenkuin olen lopullisessa matkakohteessa.

Miksi a) et syö ennen ovesta lähtöä b) syö ennen kuin astut junaan?

Määränpäässä voit mennä läheisimpään kauppaan / ravintolaan syömään, jos päiväsi pyörii ruoan ympörillä aamusta iltaan.

Varmaan siksi kun hänellä ei ole nälkä silloin kotoa lähtiessä. Onhan hän syönyt heti herätessään. Se että syö silloin kun on nälkä ei ole sitä, että elämä pyörii syömisen ympärillä. Voihan joku joka pätkäpaastoilee aamun ja matkustaa klo 08-14 välin tarvita evästä vaikka klo 12.

Minulle ainakin tulee nälkä yleensä iltapäivästä yön ja aamun paaston jälkeen ja jos en syö klo 11-13 välilä niin voin huonosti. Siitä syön noin klo 16 lämpimän ruoan ja toisen lämpimän ruoan noin klo 20. Sen jälkeen en syö enää mitään. Eikä nuo ruokailuni ole mitään valtavia annoksia vaan nälän mukaan syön.

Noin, olen syönyt riittävästi kahdeksan tunnin aikaikkunassa ja paastoan taas seuraavaan päivään klo 12 asti. Olen normaalipainossa ja elämä ei taas tänäänkään pyörinyt syömisen ympärillä vaikka minut saattoikin nähdä jossain syömässä.

toisilla elämä on aikatauluttamista.

Totta kai täytyy olla jotain aikatauluja ruokailunkin suhteen. Muutenhan elämä pyörii syömisen ympärillä vai miten se meni? 🤭

En jaksa lukea kaikkia viestejä mutta itsellä kans niin että asemalle on usein n. Tunnin matka ja usein myös siellä määränpäässä. Ne aikataulut harvoin menee niin että pystyisit just ennen lähtöä syömään jos aiot ehtiä junaan ja olet päässyt töistä/koulusta. Määränpäässä ei useinkaan ollut ruokaa, kaupat auki tai ravintoloita. Hyvä jos edes kotiinkuljetusta.

Ihmisten syyt matkustaa ja syödä junassa on erilaisia. Joku voi olla työmatkalla, toinen lomalla, itse olen ollut vuosia kaukosuhteessa. En nyt ymmärrä miksi junassa ei saisi syödä, sitä vartenhan ne pöydätkin on. Yhtähyvin voi ihmetellä mihin tarvitaan makuuvaunua tai business-luokkaa tai kokoustiloja. Tilanteet on erilaisia.

Sen sijaan junassa toivoisi että asemalla jnaan nouseva porukka ymmärtäisi päästää junasta poistuvat ensin pois ja siirtyisi kunnolla sivuun. Pitkänmatkalaisilla kun on usein junanvaihto ja pahimmillaan saa juosta jäisiä portaita pitkin seuraavalle laiturille (jota et edes tiedä tai konduktööri sanonut väärän) hädintuskin ehtien seuraavaan junaan. On käynyt aika usein vaikka kuinka yrität päästä sinne heti kun juna on pyhtynyt. On joskus jäätykin muutaman muun matkustajan kanssa seuraavasta junasta ja odoteltu asemalla pari tuntia pakkasessa. Hienoa.

Itsekin matkustan paljon ja vielä siten, että usein vaihdan junaa Pieksämäellä. Sekin pikkupitäjä on rakennettu siten, että asemalta pystyy kävelemään vaikka isompaan kauppaan tai baariin odottelemaan, jos juna ei odota. Yhden ainoan kerran on käynyt niin ettei odota, silloin oli juna tunnin myöhässä.

Mulla tuo junamatka kestää reilut 4,5 h ja päälle vajaan tunnin köröttely bussilla lähelle määränpäätä, jossa joku on sit vastassa ja pääsen perille. Ikinä en ole omia eväitä mukaan ottanut. Syön siinä pikajunassa ravintolavaunussa jolla menen Pieksämäelle ja ostan junasta vissypullon seuraavaan junaan, joka on taajamajuna eli ei ravintolavaunua. Ihan hyvin pärjään tällä. Joskus mukanani lapset, ja helppoa heidänkin kanssaan. Ei todellakaan kiinnosta roudata isoa määrää eväitä junaan, kun kerran sieltäkin saa ruokaa. Kerran kuukaudessa matkustan tuon reitin, enkä ole vararikossa vaikka ostankin syötävät junasta.

Useimmiten nuo vaihdot tehdään sellaisilla paikkakunnilla joissa aseman lähettyvillä on jotain palveluita. Joten kuka käskee hytistä 2h pakkasessa?

Minuakin jäi kiinnostamaan tuo asema, jossa pitää pakkasessa 2h seistä. Olen ollut Avecralla töissä, ja aika hyvin tiedän ne asemat, joilla vaihdetaan. Kyseisten paikkakuntien asemarakennukset ovat auki - tosin pienemmät ei välttämättä kuin esimerkiksi klo 19. Paikkakunnat ovat rataliikenteen isompia tai pienempiä solmukohtia ja asema tärkeä kyseiselle paikkakunnalle, joten aseman lähettyvillä on lähes poikkeuksetta palveluita. Mutta mieluusti kuulisin, missä näin ei ole ja joutuu seisomaan 2h pakkasessa.

Vinkkinä kerrottakoon, että junien raiteiden numerot on kerrottu jokaisen raiteen vieressä valotaulussa ja samoin esim alikulussa on tarkat nuolet ja opasteet. Junalle, johon vaihdetaan, on myös mennyt tieto montako vaihtajaa on tulossa. Pienemmillä paikkakunnilla vaihtajien määrä voi olla vaikka neljä, ja juna kyllä pyrkii kaikki odottamaan ihan tarkasti laskien. Toki kiirehtiä kannattaa, ja jos puhutaan isommista vaihtajamääristä niin tällöin on eri asia.

Onneksi Suomen asemat ovat niin pieniä, että harvoin on matkustajaliikenteelle enemmän raiteita kuin neljä tai kuusi. Isot asemat pois lukien.

asemat eivät ole aina ihmisille tuttuja. Esim. jos Pieksämäen rautatieaseman edessä seisoo, niin siinä näkyy vain valtava parkkipaikka ja hämyinen pikkurakennnus, joka on rautatien alikulkutunneli: jos on tuntematon paikkakunta, niin ei sitä osaa keksiä, että onko siellä missään lähellä kauppoja ja jos on, niin mihin suuntaan asemalta pitää lähteä. Toki nykyisin voi katsoa karttasovelluksesta, mutta ehkä kaikki ei jaksa mahdollisessa matkastressissään ja matkalaukkujen kanssa sellaista alkaa katsella. veikkaisin, etät pieksämäellä moni jää odottelemaan vain asemalle (tai asemarakennukseen)

Lähdeppä 16v teininä tai parikymppisenä nuorena naisena jonnekin ison kaupungin keskustaan kymmenen aikaan illalla viikonloppuna semmoisen valtavan urheilukassin tai matkalaukun kanssa. 🙄

Vierailija
227/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heips! Paljonko kannattaa varata junaan evääksi raikkaita voileipiä ja makaronin keitinvettä? Matkan pituus Rekola-Hiekkaharju.

Ota ennemmin mukaan gramma budia ja kaks bissee.

Vierailija
228/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn säännöllisesti työmatkalla, junalla menee semmonen 5h. Aamulla syön aamupalan kotona seitsemältä. Junaan varaan jotain syötävää lounasajaksi, koska perillä mä olen vasta joskus noin klo 14.00, mikä tarkoittaa että sitä ruokaa saisi sitten joskus lähempänä kolmea, kun ensin roudaa itsensä pois asemalta ja etsii ruokapaikan, tilaa & odottaa ruokansa. Mulle on ainakin ihan liian pitkä aika. Lisäksi mä tykkään katella maisemia ja mutustella voileipää :D 

Vierailija
229/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh, ei tässä nyt ongelma ollut muutaman leivän ja pillimehun nauttiminen. Vaan se, että pohtimalla pitää pohtia ja kysellä, että mitä evääksi. Ja vinkkeinä annetaan ruokatermoksessa makatonimössöä ja nuudeleita, kylmä(tai lämmin)-laukussa nakkeja, kaikenmaailman tuorejuustoilla yms täytettyjä tortilloja jne. Pointti oli se, että varmaankin 6h junassa pärjää ihan yksinkertaisilla eväsleivillä, joiden syöminen nyt ei luultavasti niin kovin montaa häiritse.

No ei se tämän ketjun perusteella siltä vaikuta. Ihan on haukuttu kaikki eväät hedelmistä eväsleipiin, ja hyväksyttäväksi vaihtoehdoksi tarjottu lähinnä ravintolavaunua. Välipalapatukka tai smoothie on myös ilmeisesti sallittu, jos eivät haise.

Vierailija
230/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli kerran eväänä kaksi ruisleipää. Paha vaan että olin vetänyt perseet edellisenä iltana ja ollut jatkoilla viiteen. Matka Seinäjoelta Jyväskylään meni ikävissä merkeissä oksennusta pidätellen. Jyväskylässä piti vaihtaa junaa ja odottaa varmaan 30 min. Siellä tuli niin paha olo että yrjösin aseman koriste-pensaiden juurelle, just silloin kun juna tuli asemalle ja väkeä paljon. Hipsin junaan, paha olo jatkui, menin suoraan vessaan ja jouduin pidättämään yrjöä niin kauan että juna lähtee liikkeelle koska vessa oli vanhanaikainen ja se vetohomma oli rikki siten että se pönttö oli koko ajan auki radalle ja oksut olisi valuneet suoraan siihen. Sit juna nytkähti ja pystyin helpottamaan oloa.

Samassa vaunussa oli Neljän Ruusun Kode Koistinen. Menin vessaan isommalle asialle ja väänsin hirveät tortut, joista iso osa jäi kiinni pöntön reunoihin. Tulin pois vessasta ja oven takana oli se Kode koistinen odottamassa vuoroaan. Vaunuun palattuaan hän mulkoili mua sen näköinenä että tuokin tyttö sit sotki vessan.

Seuraava vaihto oli Pieksämäellä ja Kode tuli taas samaan vaunuun. Vaunussa oli myös muita Ilosaarirockiin menijöitä mm. mystinen sienimies, joka puhui kaverilleen Gili-saarille suuntautuneesta päihtelyreissustaan ja myöhemmin tarjosi Kodelle, mulle ja yhdelle jätkälle sieniä. Ei kukaan ottanut.

Sit pääsin Joensuuhun jossa kaveri oli vastassa ja mentiin Goldfingeriin oluille ennen kuin vietiin hänen opiskelijakämpäänsä Noljakkaan mun tavarat ja lähdettiin kohti Ilosaarta.

Sellaiset alkusävelet festarille joskus 1996/1997.

Ensimmäinen järkevä kommentti tähän ketjuun.

Ja vastaa kysymykseen: kaksi ruisleipää on riittävästi, tosin nekin saattaa olla liikaa ja tulla yli. Toisaalta jos jää nälkä, niin onneksi junasta saa sieniä! Kaksi vaihtoakin menee ihan mukavasti jos vain on jotain tekemistä, esim piha-istutusten lähempi tutkiminen. Lisätienestiä voi hankkia soittamalla seiskaan junassa nähdyistä julkkiksista!

Vierailija
231/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli kyllä eväänä jotain n. 7 tunnin bussimatkalle, aamupalaa ei tullut syötyä kun lähtö aamuyöstä, ensin bussillekin matkaa.

Eikä ollut varma milloin ehtii syödä.

Mutta kävi siinä mielessä, kun edessä istuva mussutti useaan kertaan jotain mitä lie meetvurstipiirakkaa, että leviääpä hajut kyllä ärsyttävästi. Onneksi silloin kun me syötiin ne voileivät ei ollut ketään muita siellä bussin takaosassa.

Vierailija
232/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh, ei tässä nyt ongelma ollut muutaman leivän ja pillimehun nauttiminen. Vaan se, että pohtimalla pitää pohtia ja kysellä, että mitä evääksi. Ja vinkkeinä annetaan ruokatermoksessa makatonimössöä ja nuudeleita, kylmä(tai lämmin)-laukussa nakkeja, kaikenmaailman tuorejuustoilla yms täytettyjä tortilloja jne. Pointti oli se, että varmaankin 6h junassa pärjää ihan yksinkertaisilla eväsleivillä, joiden syöminen nyt ei luultavasti niin kovin montaa häiritse.

No ei se tämän ketjun perusteella siltä vaikuta. Ihan on haukuttu kaikki eväät hedelmistä eväsleipiin, ja hyväksyttäväksi vaihtoehdoksi tarjottu lähinnä ravintolavaunua. Välipalapatukka tai smoothie on myös ilmeisesti sallittu, jos eivät haise.

Syöminen kuuden tunnin aikana tarkoittaa myös samaa kuin syödä koko ajan. Eväitä syö vain lihavat mässyttäjät ilmeisesti ja eväitä on mahdotonta syödä siististi mässyttämättä suu auki. Sormet myös pyyhitään paitaan ja verhoihin ja joka paikassa on ruokailun jälkeen rasvaa. Kun eihän kenelläkään ole mukana vaikka kosteuspyyhkeitä joilla pyyhitään mahdolliset sotkut.

Mä olen matkustanut Keski-Euroopassa bussissa 32 tuntia yhtä maisemareittiä ja sillä matkalla jokainen söi myös bussissa sisällä. En muista että kenenkään syömiset siellä olisivat häirinneet. Varmaan tarvittaisiin joukko suomalaisia vauvapalstan kirjoittajia tekemään siitäkin matkasta vaikeaa: "En ymmärrä kuka ei pysty paastoamaan 40 tuntia, joka päiväkö täytyy syödä jotain?"

Vierailija
233/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On epäterveellistä pitää 6 tunnin ruokavälejä, myös aikuisten. Lapsille jopa hengenvaarallista.

Totta. Niin moni lapsi kuoleekin yöllä, kun yöunien pituus ylittää maagiset kuusi tuntia. Meilläkin lapset usein nukkuivat 10 tunnin yöunia, huh.. onneksi kukaan ei kuollut noin pitkään syömättömänä oloon!

Vierailija
234/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä ole kysymys pelkästään kuuden tunnin junamatkasta. Esim. itse joudun lähtemään kotoa noin 1,5 tuntia ennen junan lähtöä. Asun Helsingissä. Ja ennen lähtöä siivoan tiskipöydän, vien roskat, pesen hampaat jne. Syön ehkä pari tuntia ennen kotoa lähtöä. Tästä tulee syömisessä taukoa jo 8 tuntia, ellen syö junassa. Eikä siellä määränpäässä odota ruoka asemalla valmiina. Menee vielä ainakin tunti ennenkuin olen lopullisessa matkakohteessa.

Miksi a) et syö ennen ovesta lähtöä b) syö ennen kuin astut junaan?

Määränpäässä voit mennä läheisimpään kauppaan / ravintolaan syömään, jos päiväsi pyörii ruoan ympörillä aamusta iltaan.

Varmaan siksi kun hänellä ei ole nälkä silloin kotoa lähtiessä. Onhan hän syönyt heti herätessään. Se että syö silloin kun on nälkä ei ole sitä, että elämä pyörii syömisen ympärillä. Voihan joku joka pätkäpaastoilee aamun ja matkustaa klo 08-14 välin tarvita evästä vaikka klo 12.

Minulle ainakin tulee nälkä yleensä iltapäivästä yön ja aamun paaston jälkeen ja jos en syö klo 11-13 välilä niin voin huonosti. Siitä syön noin klo 16 lämpimän ruoan ja toisen lämpimän ruoan noin klo 20. Sen jälkeen en syö enää mitään. Eikä nuo ruokailuni ole mitään valtavia annoksia vaan nälän mukaan syön.

Noin, olen syönyt riittävästi kahdeksan tunnin aikaikkunassa ja paastoan taas seuraavaan päivään klo 12 asti. Olen normaalipainossa ja elämä ei taas tänäänkään pyörinyt syömisen ympärillä vaikka minut saattoikin nähdä jossain syömässä.

toisilla elämä on aikatauluttamista.

Totta kai täytyy olla jotain aikatauluja ruokailunkin suhteen. Muutenhan elämä pyörii syömisen ympärillä vai miten se meni? 🤭

En jaksa lukea kaikkia viestejä mutta itsellä kans niin että asemalle on usein n. Tunnin matka ja usein myös siellä määränpäässä. Ne aikataulut harvoin menee niin että pystyisit just ennen lähtöä syömään jos aiot ehtiä junaan ja olet päässyt töistä/koulusta. Määränpäässä ei useinkaan ollut ruokaa, kaupat auki tai ravintoloita. Hyvä jos edes kotiinkuljetusta.

Ihmisten syyt matkustaa ja syödä junassa on erilaisia. Joku voi olla työmatkalla, toinen lomalla, itse olen ollut vuosia kaukosuhteessa. En nyt ymmärrä miksi junassa ei saisi syödä, sitä vartenhan ne pöydätkin on. Yhtähyvin voi ihmetellä mihin tarvitaan makuuvaunua tai business-luokkaa tai kokoustiloja. Tilanteet on erilaisia.

Sen sijaan junassa toivoisi että asemalla jnaan nouseva porukka ymmärtäisi päästää junasta poistuvat ensin pois ja siirtyisi kunnolla sivuun. Pitkänmatkalaisilla kun on usein junanvaihto ja pahimmillaan saa juosta jäisiä portaita pitkin seuraavalle laiturille (jota et edes tiedä tai konduktööri sanonut väärän) hädintuskin ehtien seuraavaan junaan. On käynyt aika usein vaikka kuinka yrität päästä sinne heti kun juna on pyhtynyt. On joskus jäätykin muutaman muun matkustajan kanssa seuraavasta junasta ja odoteltu asemalla pari tuntia pakkasessa. Hienoa.

Itsekin matkustan paljon ja vielä siten, että usein vaihdan junaa Pieksämäellä. Sekin pikkupitäjä on rakennettu siten, että asemalta pystyy kävelemään vaikka isompaan kauppaan tai baariin odottelemaan, jos juna ei odota. Yhden ainoan kerran on käynyt niin ettei odota, silloin oli juna tunnin myöhässä.

Mulla tuo junamatka kestää reilut 4,5 h ja päälle vajaan tunnin köröttely bussilla lähelle määränpäätä, jossa joku on sit vastassa ja pääsen perille. Ikinä en ole omia eväitä mukaan ottanut. Syön siinä pikajunassa ravintolavaunussa jolla menen Pieksämäelle ja ostan junasta vissypullon seuraavaan junaan, joka on taajamajuna eli ei ravintolavaunua. Ihan hyvin pärjään tällä. Joskus mukanani lapset, ja helppoa heidänkin kanssaan. Ei todellakaan kiinnosta roudata isoa määrää eväitä junaan, kun kerran sieltäkin saa ruokaa. Kerran kuukaudessa matkustan tuon reitin, enkä ole vararikossa vaikka ostankin syötävät junasta.

Useimmiten nuo vaihdot tehdään sellaisilla paikkakunnilla joissa aseman lähettyvillä on jotain palveluita. Joten kuka käskee hytistä 2h pakkasessa?

Minuakin jäi kiinnostamaan tuo asema, jossa pitää pakkasessa 2h seistä. Olen ollut Avecralla töissä, ja aika hyvin tiedän ne asemat, joilla vaihdetaan. Kyseisten paikkakuntien asemarakennukset ovat auki - tosin pienemmät ei välttämättä kuin esimerkiksi klo 19. Paikkakunnat ovat rataliikenteen isompia tai pienempiä solmukohtia ja asema tärkeä kyseiselle paikkakunnalle, joten aseman lähettyvillä on lähes poikkeuksetta palveluita. Mutta mieluusti kuulisin, missä näin ei ole ja joutuu seisomaan 2h pakkasessa.

Vinkkinä kerrottakoon, että junien raiteiden numerot on kerrottu jokaisen raiteen vieressä valotaulussa ja samoin esim alikulussa on tarkat nuolet ja opasteet. Junalle, johon vaihdetaan, on myös mennyt tieto montako vaihtajaa on tulossa. Pienemmillä paikkakunnilla vaihtajien määrä voi olla vaikka neljä, ja juna kyllä pyrkii kaikki odottamaan ihan tarkasti laskien. Toki kiirehtiä kannattaa, ja jos puhutaan isommista vaihtajamääristä niin tällöin on eri asia.

Onneksi Suomen asemat ovat niin pieniä, että harvoin on matkustajaliikenteelle enemmän raiteita kuin neljä tai kuusi. Isot asemat pois lukien.

Joo no meille kerrottiin että ko.juna odottaa meitä, mutta ei ollut odottanut jostain syystä. Ja siitä huolimatta että normaalisti odotetaan olen lähes poikkeuksetta juossut portaat, mutta olen silti nippanappa ehtinyt junaan. Laiturin kysynyt etukäteen, mutta silti konduktööri on voinut sanoa väärän tiedon. Tai niinkuin sanoin, on joskus saanut useammasta lähteestä väärän tiedon vaihtolaiturista. Se on pahempaa oikeestaan kuin se ettei tiedä laituria ollenkaan koska ei vpi olla varma, mille laiturille tulisi juosta.

Kaikilla paikkakunnilla ei ainakaan aiemminkin ollut edes valotaulua vaan ne printatut. Aika moni asia on muuttunut paljon jo pelkästään muutamassa vuodessa.

Tosta 2h odotuksesta on ehkä n. 10v aikaa. Paikkakuntaa en halua kertoa eikä mua kiinnosta uskotko mua vai et. VR itse hyvitti virheestään meille kahvi/pullaliput, tosin itse en saanut kuin pullan.

Usein on ollut myös remotteja, minkä vuoksi ei sisällä olo ole välttämättä ollut mahdollista tai järkevää. Asemia on muutettu ja rempattu todella paljon joten mä en usko että sä välttämättä tietäisitkään jos olet ollut töissä vasta muutaman vuoden tms.

Ihmettelen että jos nuo vaihdot teki itselle parikymppisenäkin tiukkaa, miten ihmeessä joku mummo ehtii junaan kun on tiukka vaihtoaika eikä juna millään odota?

Valotauluilla ei ole mitään sen kanssa tekemistä, että ehtiikö junaan vai ei jos juna ei odotakaan tai mikään tieto (konduktööri, lähtöasema, taulut, jne) ei pidä paikkansa. Lisäksi joillain asemilla on todella huonosti merkattu junan lähtöpaikka, jos esim. samalta laiturilta lähtee kaksi junaa ja ne on vain merkattuna eri kohtiin laituria, on se erittäin hämmentävää uudelle matkustajalle koska normaalisti odottaisin vain 1 junan nököttävän siinä.

Vierailija
235/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle riittää esim. välipalapatukka (se kaura, ei mysli) ja banaani sekä juomista.

Ihmettelen näitä ihmisiä, jotka ei tule 6h toimeen ilman kymmentä pikkunyssäkkää

olet ymmärtänyt väärin. Se junamatkan välipalaruokailuseremonia alkaa jo edellispäivänä kaupassa, kun mietitään, mitä junassa syödään. Se jatkuu sitten kotona illalla kiuketellen ja etsien muovilusikoita, jotta voi syödä joqurtin junassa. Aamulla jatkuu hätäily voileipiä tehdessä ja mihin pulloon pakataan mitäkin juomaa Kaakaota, mehua, kahvia Missä on ne banaanit, jotka jotka ostettiin, minne laitettiin karkkipussit

Junassa jatkuu sitten sama hössötys. Ihmetellään minne ne lusikat nyt pakattiinkaan. Kaikki haluaa syödä yhtäaikaa ja omat evää samalla kertaa esille ja leivän välissä onkin väärät täytteet. Show pyörii oman aikana, kunnes ihmetellään, missä ne laukussa ne karkkipussit nyt onkaan. Karkkipussien rapina jatkuu hetken ja sitten alkaa se parkuminen vessaan ja kun on huono-olo karkeista ja tarttee juotavaa.

Onneksi on vastamelukuulokkeet, voi kuunnella vaikka äänikirjaa.

Rauhoittavaa junareissua kaikille höslääjille tasapuolisesti!

Osuva kuvaus. Osuin joskus junassa samaan vaunuun tällaisen hössääjäporukan kanssa. Ensin hössöttivät monta minuuttia laukkujen ja takkiensa kanssa. Laukkuja nosteltiin hyllylle ja takaisin, ja päällysvaatteiden paikkaa vaihdettiin monta kertaa. Sitten kun juna oli juuri ja juuri nytkähtänyt laiturilta liikkeelle, alkoi eväiden kanssa hössääminen. Mukana oli monenmoista leipää ja pillimehua ja karkkia ja jugurttia ja hedelmää.  Säädettiin kuka saa minkäkinlaisen voileivän ja missä on nenäliinat ja missä on lusikat ja minne hedelmien kuoret laitetaan. 

Hössäyksen ja varautumisen määrästä päätellen kyseessä oli vähintäänkin joku Orient Express, mutta tosiasiassa oltiin InterCityssä matkalla Tampereelta Helsinkiin. 

Vierailija
236/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hengenvaarallisen pähkinäallergisena toivon ettei ihmiset toisi pähkinöitä julkisiin kulkuvälineisiin, koska jo pelkkä pähkinäpussin avaaminen 10 metrin päässä minusta aiheuttaa anafylaktisen sokin.

Joka kerta kun lennän lentokoneella ei lentokoneessa edes tarjoilla pähkinöitä ja kuulutetaan ettei kukaan avaisi itse tuomiaan pähkinäpusseja. Vain kerran on joku kiellosta huolimatta avannut pussin ja sain niin kovan reaktion että kone kääntyi takaisin.

Ei ole kiva elää jatkuvassa pelossa että missä lähettyvillä joku ehkä syö pähkinöitä mutta ei tässä oikein kotiinkaan voi jäädä

junissa on allergiakoppeja. Kannattaa varata sellainen, koska takuulla koko vaunullisessa on joku jolla on pähkinöitä jossain muodossa eväänä.

Onhan toikin kohtuutonta, että lentokoneellisen matkustajia pitää huomioida yhden ihmisen allergia 🧐! Enkä ehkä edes usko sellaisen tilanteen olevan mahdollinen. Toki tosi kaamea tilanne allergikolle, jos saa kohtauksen, mutta aina vain ei ole mahdollista jokaisen ihmisen tilannetta huomioida julkisessa liikenteessä(kään).

Vierailija
237/1015 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hengenvaarallisen pähkinäallergisena toivon ettei ihmiset toisi pähkinöitä julkisiin kulkuvälineisiin, koska jo pelkkä pähkinäpussin avaaminen 10 metrin päässä minusta aiheuttaa anafylaktisen sokin.

Joka kerta kun lennän lentokoneella ei lentokoneessa edes tarjoilla pähkinöitä ja kuulutetaan ettei kukaan avaisi itse tuomiaan pähkinäpusseja. Vain kerran on joku kiellosta huolimatta avannut pussin ja sain niin kovan reaktion että kone kääntyi takaisin.

Ei ole kiva elää jatkuvassa pelossa että missä lähettyvillä joku ehkä syö pähkinöitä mutta ei tässä oikein kotiinkaan voi jäädä

junissa on allergiakoppeja. Kannattaa varata sellainen, koska takuulla koko vaunullisessa on joku jolla on pähkinöitä jossain muodossa eväänä.

Onhan toikin kohtuutonta, että lentokoneellisen matkustajia pitää huomioida yhden ihmisen allergia 🧐! Enkä ehkä edes usko sellaisen tilanteen olevan mahdollinen. Toki tosi kaamea tilanne allergikolle, jos saa kohtauksen, mutta aina vain ei ole mahdollista jokaisen ihmisen tilannetta huomioida julkisessa liikenteessä(kään).

jotkut allergiat ovat hengenvaarallisia. Minä ainakin voin skipata vaikka pähkinöiden tai sellerin syömisen, jos koneessa on pahasti allergisia. Tai vaikka jättää väliin kala-aterian. Ei se ole minulle iso asia: voin syödä allergisoivat aineet muualla.

MIten ihmisille on nykyisin niin ylivoimaisen vaikeaa ottaa toiset ihmiet huomioon?

Vierailija
238/1015 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu on suorastaan naurettava. Kukaan ei tarvitse kuuden tunnin matkalle ruokaa. Ja kyllä, on pieni lapsi ja noin 35-kiloinen koira, ikinä kukaan meistä ei ole nälkään tai janoon kuollut. Ei mua myöskään haittaa muiden ihmisten pupellukset.

Vierailija
239/1015 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sämpylä, pillimehu, välipalapatukka ovat ok mutta kun tuossa faceryhmässä joku vinkkasi pikku kylmälaukun ottamista (en tiedä mitä sinne sisälle), ruokatermokseen nuudeleita, keittoa jne. Se nyt alkaa mennä hiukan liian pitkälle.

Liian pitkälle kenen mielestä? Muiden matkustajien? Eikö teillä ole muuta tekemistä kuin kytätä muiden syömisiä tai kylmälaukkuja? Pieni kylmälaukku on oikeasti äärettömän kätevä.

Vierailija
240/1015 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu on suorastaan naurettava. Kukaan ei tarvitse kuuden tunnin matkalle ruokaa. Ja kyllä, on pieni lapsi ja noin 35-kiloinen koira, ikinä kukaan meistä ei ole nälkään tai janoon kuollut. Ei mua myöskään haittaa muiden ihmisten pupellukset.

Itse olet naurettava kun kommentoit moista. Et tiedä mitään toisten ruoka-aikatauluista tai käytännöistä. Joidenkin ihmisten on syötävä tietyin väliajoin ja sinun mielipiteelläsi ei ole sen kanssa mitään tekemistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi