Eväät 6h junamatkalle
Facen yhdessä reissuryhmässä henkilö kysyy vinkkejä. Mukana teini ja pikku lapsi. Joku ehdottaa jopa kylmälaukkua jne mukaan. Siis eikö oikeasti tuota aikaa selviä vaikkapa yhdessä sämpylällä ja pillimehulla? Toivottavasti ei mitään haisevia lihapullia ynnä muita pakkaa mukaan ravintolavaunuun.
Kommentit (1015)
Vierailija kirjoitti:
On epäterveellistä pitää 6 tunnin ruokavälejä, myös aikuisten. Lapsille jopa hengenvaarallista.
No ei ole. Eikä ole hengenvaarallistakaan. Terveellinen tauko jatkuvalle mussuttamiselle.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä ole kysymys pelkästään kuuden tunnin junamatkasta. Esim. itse joudun lähtemään kotoa noin 1,5 tuntia ennen junan lähtöä. Asun Helsingissä. Ja ennen lähtöä siivoan tiskipöydän, vien roskat, pesen hampaat jne. Syön ehkä pari tuntia ennen kotoa lähtöä. Tästä tulee syömisessä taukoa jo 8 tuntia, ellen syö junassa. Eikä siellä määränpäässä odota ruoka asemalla valmiina. Menee vielä ainakin tunti ennenkuin olen lopullisessa matkakohteessa.
Miksi a) et syö ennen ovesta lähtöä b) syö ennen kuin astut junaan?
Määränpäässä voit mennä läheisimpään kauppaan / ravintolaan syömään, jos päiväsi pyörii ruoan ympörillä aamusta iltaan.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä ole kysymys pelkästään kuuden tunnin junamatkasta. Esim. itse joudun lähtemään kotoa noin 1,5 tuntia ennen junan lähtöä. Asun Helsingissä. Ja ennen lähtöä siivoan tiskipöydän, vien roskat, pesen hampaat jne. Syön ehkä pari tuntia ennen kotoa lähtöä. Tästä tulee syömisessä taukoa jo 8 tuntia, ellen syö junassa. Eikä siellä määränpäässä odota ruoka asemalla valmiina. Menee vielä ainakin tunti ennenkuin olen lopullisessa matkakohteessa.
j
Ota retkikeitin ja paistinpannu mukaan jos et tajua, että pari leipää ja pienen vesipullon voi pakata mukaan. Ketään ei täällä kiinnosta mitä puuhaat ennen matkalle lähtöä - syö sen saa tanasti ensin kotonakin vielä ennen lähtöä, ettet junassa koe nälkäkuolemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[Joo, aika monille meistä ne ravintolavaunun eineslihapulla-annokset ei kyllä todellakaan edusta sellaista ruokaa, mitä suostuisi syömään edes itse, saati syöttämään lapsilleen. Noista snackseista puhumattakaan. En uskalla edes arvailla, paljonko tuollainen satsi ruokaa vaikka kolmelle lapselle ja yhdelle aikuiselle maksaisi - nyt on useimmilla ihmisillä taloudellisesti aika tiukkaa, ei välttämättä ole heittää kymmeniä euroja tuollaiseen, kun järkevät eväät saa koko porukalle puoli-ilmaiseksi.
Jos ei kestä sitä, että junassa syödään eväitä, kannattaa ehkä vaan käyttää omaa autoa, sillä junissa tullaan jatkossakin syömään eväitä, ja tämä on myös Vr:lle ihan ok.
Ne ravintolavaunun pullat ei muuten ole mitään einespullia. Ja siellä on tarjolla muutakin. Jos perse on niin auki, että on pakko raahata mukana omat silakkalaatikon jämät junaan, niin kannattaa jättää se matkuskelukin väliin ja pysytellä kotona niin ei tule turhia kustannuksia.
Eikä se muuten niin voi mennä, että osa porukasta tulee junaan sikailemaan ja mässyttämään ja loppujen täytyisi sen vuoksi kulkea omilla autoilla. Kyllä se menee niin, että syöminen tapahtuu ravintolavaunussa tai ei missään.
VR on kanssasi eri mieltä ja jopa tarjoilee ruokia nykyisin sinne vaunuihin, joten sinun julistuksillasi ei ole paskankaan merkitystä. Harmittaako?
Vierailija kirjoitti:
Hengenvaarallisen pähkinäallergisena toivon ettei ihmiset toisi pähkinöitä julkisiin kulkuvälineisiin, koska jo pelkkä pähkinäpussin avaaminen 10 metrin päässä minusta aiheuttaa anafylaktisen sokin.
Joka kerta kun lennän lentokoneella ei lentokoneessa edes tarjoilla pähkinöitä ja kuulutetaan ettei kukaan avaisi itse tuomiaan pähkinäpusseja. Vain kerran on joku kiellosta huolimatta avannut pussin ja sain niin kovan reaktion että kone kääntyi takaisin.
Ei ole kiva elää jatkuvassa pelossa että missä lähettyvillä joku ehkä syö pähkinöitä mutta ei tässä oikein kotiinkaan voi jäädä
junissa on allergiakoppeja. Kannattaa varata sellainen, koska takuulla koko vaunullisessa on joku jolla on pähkinöitä jossain muodossa eväänä.
Viisikko-kirjoista saa hyviä vinkkejä junaeväisiin, jos oma mielikuvitus loppuu kesken.
Ahdistaakohan näitä jatkuvan syömistarpern omaavia ihmisiä? 2-3 h välein pakko vähintään jotain syödä muutoin laskee verensokeri, nälkäkiukku, ehkä kuolemakin jne. Kaikki toiminta pyörii eväiden ja välipalojen ympärillä.
Mandariini on klassikko. Koko vaunu tietää, jos paikalla on joku mandariinin syöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varaa yhdelle henkilölle:
- yksi banaani
- kolmioleipä (kinkku tai juusto tai kinkku-juusto)
- suklaapatukka (35 grammaa)
- kahvia tai teetä termokseen
- yksi ylimääräinen kolmioleipä (kinkku tai juusto tai kinkku-juusto), jos juna myöhästyy
- mausteita ja suolaa
Pakko olla jonkun eläkeläisen eväsvinkki tämä. 😂 En meinaa saada happea kun naurattaa niin paljon.
Voi ollakin. Itse eläkeläisenä (72v) en ota kylläkään yhtään mitään jollekin 6 t junamatkalle. Pieni vesipullo saattaa olla käsiveskassa. Kahvilla saatan ravintolavaunussa käydäkin, se virkistää ja pieni jaloittelu myös.
Saako muuten ravintolavaunuun mennä syömään omia eväitä tai jopa lämmittää siellä mikrossa omat eväänsä? Jos, niin voisi alkaakin syödä pidemmillä junamatkoilla. :D
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaakohan näitä jatkuvan syömistarpern omaavia ihmisiä? 2-3 h välein pakko vähintään jotain syödä muutoin laskee verensokeri, nälkäkiukku, ehkä kuolemakin jne. Kaikki toiminta pyörii eväiden ja välipalojen ympärillä.
Kyllähän tässä ketjussa isoin ongelma on niillä ihmisillä joiden oma elämä pyörii muiden matkustajien eväiden ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määränpäässä voit mennä läheisimpään kauppaan / ravintolaan syömään, jos päiväsi pyörii ruoan ympörillä aamusta iltaan.
Varmaan siksi kun hänellä ei ole nälkä silloin kotoa lähtiessä. Onhan hän syönyt heti herätessään. Se että syö silloin kun on nälkä ei ole sitä, että elämä pyörii syömisen ympärillä. Voihan joku joka pätkäpaastoilee aamun ja matkustaa klo 08-14 välin tarvita evästä vaikka klo 12.
Minulle ainakin tulee nälkä yleensä iltapäivästä yön ja aamun paaston jälkeen ja jos en syö klo 11-13 välilä niin voin huonosti. Siitä syön noin klo 16 lämpimän ruoan ja toisen lämpimän ruoan noin klo 20. Sen jälkeen en syö enää mitään. Eikä nuo ruokailuni ole mitään valtavia annoksia vaan nälän mukaan syön.
Noin, olen syönyt riittävästi kahdeksan tunnin aikaikkunassa ja paastoan taas seuraavaan päivään klo 12 asti. Olen normaalipainossa ja elämä ei taas tänäänkään pyörinyt syömisen ympärillä vaikka minut saattoikin nähdä jossain syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tässä ketjussa isoin ongelma on niillä ihmisillä joiden oma elämä pyörii muiden matkustajien eväiden ympärillä.
Ehkä monikaan matkustaja ei haluaisi, mutta kun sinne vaunuun on pakattava metukkaleipiä, mandariineja ym. voimakkaasti haisevaa ruokaa.
6h jaksaa ihan jollain välipalapatukalla ja vaikka smoothiella. Kukaan ei kuole nälkään, ei edes ne adhd lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mua ei kiinnostaisi pätkääkään jos junassa olisi vaikka oma vaunu eväiden syöntiä varten. Mutta jos tosiaan jotain haisevaa ruokaa maiskutetaan vieressäni penkillä niin se kyllä kuuluu ja näkyy - valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi kun hänellä ei ole nälkä silloin kotoa lähtiessä. Onhan hän syönyt heti herätessään. Se että syö silloin kun on nälkä ei ole sitä, että elämä pyörii syömisen ympärillä. Voihan joku joka pätkäpaastoilee aamun ja matkustaa klo 08-14 välin tarvita evästä vaikka klo 12.
Minulle ainakin tulee nälkä yleensä iltapäivästä yön ja aamun paaston jälkeen ja jos en syö klo 11-13 välilä niin voin huonosti. Siitä syön noin klo 16 lämpimän ruoan ja toisen lämpimän ruoan noin klo 20. Sen jälkeen en syö enää mitään. Eikä nuo ruokailuni ole mitään valtavia annoksia vaan nälän mukaan syön.
Noin, olen syönyt riittävästi kahdeksan tunnin aikaikkunassa ja paastoan taas seuraavaan päivään klo 12 asti. Olen normaalipainossa ja elämä ei taas tänäänkään pyörinyt syömisen ympärillä vaikka minut saattoikin nähdä jossain syömässä.
toisilla elämä on aikatauluttamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mua ei kiinnostaisi pätkääkään jos junassa olisi vaikka oma vaunu eväiden syöntiä varten. Mutta jos tosiaan jotain haisevaa ruokaa maiskutetaan vieressäni penkillä niin se kyllä kuuluu ja näkyy - valitettavasti.
Koita päästä siitä yli tai mene vaikka terapiaan, ei ole tervettä että muiden ihmisten syöminen menee noin tunteisiin. Ei näytä siltä että VR olisi ihan heti eväiden syömistä kieltämässä vaan päin vastoin jopa on laajentamassa omienkin tuotteidensa tarjoilua vaunuihin, joten kyllä se on sinun ongelmallesi jotain tehtävä eikä muiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä monikaan matkustaja ei haluaisi, mutta kun sinne vaunuun on pakattava metukkaleipiä, mandariineja ym. voimakkaasti haisevaa ruokaa.
6h jaksaa ihan jollain välipalapatukalla ja vaikka smoothiella. Kukaan ei kuole nälkään, ei edes ne adhd lapset.
Ei mulle ainakaan riitä se, että en matkan aikana "kuole nälkään". Haluan myös, että se matka on niin mukava kuin mahdollista. Mulle mukava useamman tunnin matka edellyttää sitä, että voin syödä jotakin muutakin kuin välipalapatukan ja pussismoothien, ja niin aion vastedeskin syödä, koska se on VR:lle ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toisilla elämä on aikatauluttamista.
Totta kai täytyy olla jotain aikatauluja ruokailunkin suhteen. Muutenhan elämä pyörii syömisen ympärillä vai miten se meni? 🤭
No, syöminen kuuluu matkantekoon.
Niinhän se aina on, kun kaukojunalla on vaikkapa Hesasta lähdössä jonnekin, niin junaan tunkee aina porukkaa eväspussien kanssa, heti ensimmäiseksi on vedettävä ärrältä tai jostain muulta kiskalta ostettu kahvi ja sämpylä, tosi iso sämpylä, naamaan. Heti ensimmäiseksi, alkoi se matka sitten mihin aikaan päivästä tahansa. Syöminen kuuluu matkustamiseen olennaisena osana.
Ja sitten erityisesti ne maiskuttajat, ne löysäleukaiset ja joiden kieli lässyttää sen minkä kerkiää kun evästä kiskotaan naamaan. Hah.
Jotain oikein haisevaa, se tuntuu olevan julkisella paikalla syömisen tärkein sääntö. Bonuspisteitä jos on jotain oikein vaunua tärisyttävää ja rouskuavaa. Säälipisteitä annetaan jos ruoka on mahdollisimman vetistä, mitä syödään kunnolla rrryyyyystäen.