Kuntoutustuen hylky. Kela vaatii ammatillista kuntoutusselvitystä. Mitä seuraavaksi?
Useampi erikoislääkäri on todennut työkyvyttömyyden ja kirjannut sen b-lausuntoihin.
Kela yhä painostaa ammatilliseen kuntoutusselvitykseen, vaikka Kelaan ja työeläkelaitokseen on useita kertoja toimitettu lääkärinlausuntoja, ettei selvitys ole ajankohtainen.
Vuosien kuntoutustuki katkaistiin.
Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta tilanteesta? Mitä sitten, jos selvitykseen menee ja siellä todetaan, ettei kuntoutus ole vielä ajankohtaista?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ei voi eläkepäätöstä tehdä, sen tekee Kela tai työeläkelaitos. Jos he edellyttävät ammatillista kuntoutusselvitystä, niin se kannattaa toteuttaa. Jos samanaikaisesti on menossa vaativa lääkinnällinen kuntoutus (ilmeisesti siis fysioterapia?) niin sitten vain koordinoidaan aikataulut.
Mistä päättelet, että menossa on fysioterapia?
Oletuksia voi kyllä aina tehdä, mutta kysymykseen voi myös vastata. En kysynyt missään vaiheessa täällä keneltäkään, että kannattaako mennä ammatilliseen kuntoutusselvitykseen. En myöskään kysynyt, että kuka sen eläkepäätöksen tekee. Kysyin kokemuksia asiasta. En mielipiteitä tai kehotuksia/käskyjä, tai miten "miten vaikeeta voi olla mennä" tms. Sitä nimenomaan EN kysynyt.
Vierailija kirjoitti:
No mene sinne selvitykseen? Siellä tarkastellaan tilanne moniammatillisesti ja kattavasti, saat sieltä apua. Se on ihan ok tuollainen.
Miksi sitten ap:n omat lääkärit eivät pidä hyvänä ideana tuota nyt?
Nro 20, kirjoitit ettei jonkun yksittäisen lääkärin mielipiteellä ole väliä. Kyse ei ole yksittäisen lääkärin mielipiteestä, vaan neljän eri erikoislääkärin mielipiteestä. Yksityisen ja julkisen puolen. Koko aloituksen pointti ei ollut lainkaan tästä asiasta (kuntoutukseen menosta tai sen sinne menon kannattavuudesta) keskustelu, vaan halusin kuulla muiden kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ongelma? Menet selvitykseen, ja siellä todetaan, että olet "oikeasti" työkyvytön ja ammatillinen kuntoutus tms. ei tule sinua kuntouttamaan työelämään, niin saat eläkeeen eikä tarvitse olla kuntoutustuella. Proplem solved, ja tiedän mistä puhun, koska olen käynyt saman tien lävitse. Nm. 5 vuotta eläkkeellä.
No tässä oli yksi kokemus.
Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.
No mulla oli vuosi sitten sama tilanne Kela itse käski hakemaan tuonne , lääkäri kirjoitti lausunnon ettei ajankohtaista ja kelan päätös oli sitten ettei ole ajankohtaista . Sairasloma jatkui te-toimiston listoilla roikkuen kuten ennenkin .
Lyöt päätä seinään sen verran että varmasti olet kyvytön töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kuin vaikee ny voi olla mennä sinne? Kestää muutaman päivän yhteensä, tilanteesta riippuen. Tarkoitus on selvittää tarkemmin kuntoutusvaihtoehtoja, reittejä kuntoutumiseen. Jonkun yksittäisen lääkärin näkemys tuskin on kattava.
Noh, miten sen nyt sanoisi. Sinne selvitykseen ei _mennä_ vaan sinne päästään. Ei ole mahdollista vain marssia itse googlettamaansa osoitteeseen ja sanoa että mä tulin nyt kuntoutussselvitykseen.
Sinne haetaan ja joko päästään tai ei päästä.
Sama kuin työpaikoissa. Ei kukaan voi marssia haluamaansa paikkaan, ottaa valitsemansa työvälineet ja alkaa tehdä töitä.
Lääkäri ei voi eläkepäätöstä tehdä, sen tekee Kela tai työeläkelaitos. Jos he edellyttävät ammatillista kuntoutusselvitystä, niin se kannattaa toteuttaa. Jos samanaikaisesti on menossa vaativa lääkinnällinen kuntoutus (ilmeisesti siis fysioterapia?) niin sitten vain koordinoidaan aikataulut.