Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntoutustuen hylky. Kela vaatii ammatillista kuntoutusselvitystä. Mitä seuraavaksi?

Heikossakunnossa
27.12.2022 |

Useampi erikoislääkäri on todennut työkyvyttömyyden ja kirjannut sen b-lausuntoihin.

Kela yhä painostaa ammatilliseen kuntoutusselvitykseen, vaikka Kelaan ja työeläkelaitokseen on useita kertoja toimitettu lääkärinlausuntoja, ettei selvitys ole ajankohtainen.
Vuosien kuntoutustuki katkaistiin.

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta tilanteesta? Mitä sitten, jos selvitykseen menee ja siellä todetaan, ettei kuntoutus ole vielä ajankohtaista?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No menet sinne selvitykseen. Oliko muita typeriä kysymyksiä?

Vierailija
2/28 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ikävä kommentti. Et ilmeisesti tiedä asiasta mitään, niin miksi vastasit tuolla tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mene sinne selvitykseen? Siellä tarkastellaan tilanne moniammatillisesti ja kattavasti, saat sieltä apua. Se on ihan ok tuollainen.

Vierailija
4/28 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muutenkin kannattaa varmaan tiedustella asiaa joltain Kevan kuntoutusasiantuntiljalta ennemmin kuin täältä. Kannattaa soittaa vaikka nyt!

Vierailija
5/28 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet sinne selvitykseen ja toimitat Kelalle sen, mitä ne tarvitsee.

Vierailija
6/28 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene kuntoutusselvitykseen, toimita uudestaan ja uudestaan lääkärintodistuksia, jonka mukaan asia ei ole ajankohtainen ja ole ilman rahaa.

Vierailija
7/28 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimin mielin kannattaa suhtautua asiaan. Itse olin ollut 10 vuotta kuntoutustuella, siitä sitten kuntoutusselvitys -> työkokeilu -> opiskelu kuntoutustuella AMK:ssa -> paluu työelämään.

Samaa kehää kiertämällä ei tapahdu mitään. Tsemppiä!

Vierailija
8/28 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ongelma? Menet selvitykseen, ja siellä todetaan, että olet "oikeasti" työkyvytön ja ammatillinen kuntoutus tms. ei tule sinua kuntouttamaan työelämään, niin saat eläkeeen eikä tarvitse olla kuntoutustuella. Proplem solved, ja tiedän mistä puhun, koska olen käynyt saman tien lävitse. Nm. 5 vuotta eläkkeellä.

Vierailija
9/28 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiristävät koko aika koska tätä menoa ei ole kohta ketään töissä.

Vierailija
10/28 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan ehdit olla kuntoutustuella? Oliko sekä psykiatrisia että somaattisen/fyysisen puolen diagnooseja? Mitä sun kuntoutus ollut viime aikoina? Lääkitys, hoitajan vastaanotot, psykoterapia, neuromodulaatiohoidot, toimintaterapia?

Vierailija
11/28 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ongelma? Menet selvitykseen, ja siellä todetaan, että olet "oikeasti" työkyvytön ja ammatillinen kuntoutus tms. ei tule sinua kuntouttamaan työelämään, niin saat eläkeeen eikä tarvitse olla kuntoutustuella. Proplem solved, ja tiedän mistä puhun, koska olen käynyt saman tien lävitse. Nm. 5 vuotta eläkkeellä.

Tässä ei nyt monikaan vastannut kysymykseen, vaan toi esiin oman erittäin kärkkään mielipiteensä asiasta.

Sitä en tietääkseni kysynyt. 

Sinä kerroit kokemuksesi. Olitko siis ammatillisessa kuntoutuksessa, vai kuntoutusselvityksessä? Nehän ovat kaksi eri asiaa. Hoitava lääkärini ei ole suositellut menoa selvitykseen, vaan nimenomaan kirjoittanut lausunnon, ettei asia ole ajankohtainen. Näin on tehnyt sekä yksityisen että julkisen puolen erikoislääkäri. Kyse ei ole vain _menosta_, on syitä, miksi se on tällä hetkellä mahdotonta muiden mielestä, paitsi Kelan.

Minulla on useita hoitoja meneillään, mm. vaativa lääkinnällinen kuntoutus.  

Vierailija
12/28 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset voi mennä sinne selvitykseen? Pelkäätkö, että huomaavat sun olevan työkykyinen?

Vierailija
13/28 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet selvitykseen tai valitat kelan päätöksestä. Mutta valituksen jälkeenkin voit joutua sinne selvitykseen. Mitään muuta mahdollisuutta ei ole saada työkyvyttömyysleimaa.

Vierailija
14/28 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset voi mennä sinne selvitykseen? Pelkäätkö, että huomaavat sun olevan työkykyinen?

Miksi tätä asiaa jankataan?

Mitä merkitystä sillä on, miksi en sinne voi mennä. Jos hoitava lääkäri on todennut, ettei se ole ajankohtaista ja vointi on sen mukainen, niin siihen on olemassa perusteltu syy. En ala asiaa tarkemmin palstalla repostelemaan. 

Se mitä kysyin oli, onko asiasta KOKEMUSTA miten asia on edennyt.

Vierailija
15/28 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemusasiantuntijoita kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei nyt monikaan vastannut kysymykseen, vaan toi esiin oman erittäin kärkkään mielipiteensä asiasta.

Sitä en tietääkseni kysynyt. 

Sinä kerroit kokemuksesi. Olitko siis ammatillisessa kuntoutuksessa, vai kuntoutusselvityksessä? Nehän ovat kaksi eri asiaa. Hoitava lääkärini ei ole suositellut menoa selvitykseen, vaan nimenomaan kirjoittanut lausunnon, ettei asia ole ajankohtainen. Näin on tehnyt sekä yksityisen että julkisen puolen erikoislääkäri. Kyse ei ole vain _menosta_, on syitä, miksi se on tällä hetkellä mahdotonta muiden mielestä, paitsi Kelan.

Minulla on useita hoitoja meneillään, mm. vaativa lääkinnällinen kuntoutus.  

Niillä lääkärinlausunnoilla voi pyyhkiä persettä. Ei lääkäri voi todeta tollaista asiaa. Ei ole olemassa yhtäkään syytä miksi selvitykseen ei voisi mennä.

Vierailija
16/28 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivanuskomatonta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tätä asiaa jankataan?

Mitä merkitystä sillä on, miksi en sinne voi mennä. Jos hoitava lääkäri on todennut, ettei se ole ajankohtaista ja vointi on sen mukainen, niin siihen on olemassa perusteltu syy. En ala asiaa tarkemmin palstalla repostelemaan. 

Se mitä kysyin oli, onko asiasta KOKEMUSTA miten asia on edennyt.

Se lääkäri ei voi todeta sen voinnin olevan yhtään mitään ilman selvitystä. Hän voi todeta että sä et varmasti kykene siihen, mutta sithän sen näkee,

Vierailija
17/28 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ei usko lääkärisi mielipidettä ajankohtaisuudesta. He haluavat paremman ja laajemman selvityksen. Miksi et siis mene siihen? Eipä sinulla ole muita vaihtoehtoja.

Vierailija
18/28 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on 2 vaihtoehtoa. Joko menet selvitykseen tai teet Kelan päätöksestä valituksen muutoksenhakulautakuntaan 30 päivän kuluessa siitä kun päätöksen olet saanut. Huomaa, että aikaraja on tarkka ja siitä ei jousteta, ellet pysty todistamaan, että makasit vaikkapa tajuttomana sairaalassa ja valitus siksi myöhästyi. Valitusta varten kannattaa uudistaa jokainen mahdollinen lääkärintodistus.

Minä valitin aikanani, ja valitus meni läpi, mutta silti mun edellytettiin menevän kuntoutusselvitykseen. Mulla ei ollut silloin työsuhdetta, mutta jos olisi ollut, se olisi voitu tehdä yhdessä hoitavan lääkärin ja työterveyden kanssa ja lisäksi olisi tarvittu työantajalta tarkka kuvaus työtehtävistä ja erittely siitä, miksi olisin estynyt työtä tekemään. Kuntoutusselvitys tehtiin ja siinä todettiin, etten ole työkykyinen siihen ammattiin, johon olen saanut koulutuksen. Siinä myös todettiin kuntoutuksen tarve ja arvio kuntoutustoimenpiteistä, joista hyötyisin parhaiten.

Jos nyt alat kapinoida Kelalle ja vaan jätät sen ilmoituksen huomiotta niin sitten on turha jälkeenpäin kitistä, että Kela sitä tai Kela tätä ja p---apulju kun päätti niin tai näin. Kannattaa ymmärtää sekin, että monessa kohtaa lakitekstiä ja asetuksia kerrotaan, mitä Kelan edellytetään tekevän ennenkuin se tekee ratkaisujaan tai vie asiaa eteenpäin ja jos joka jumalan toimenpidettä ei tehdä niin, että siitä jää jälki johonkin arkistoon, Kelan voidaan katsoa rikkoneen lakia. 

Vierailija
19/28 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä muutoksenhakulautakunnan päätös oli kohdallasi?

Aika poikkeuksellista, että päätös oikaistiin. Valititko siis kuntoutustuen jatkosta, jolle ilmeisesti ehtona oli ammatillinen kuntoutusselvitys?

Kelahan ei välttämättä myönnä jatkoa kuntoutustuelle, vaikka kuntoutusselvityksessä todettaisiin työkyvyttömäksi.

Vierailija kirjoitti:

Sulla on 2 vaihtoehtoa. Joko menet selvitykseen tai teet Kelan päätöksestä valituksen muutoksenhakulautakuntaan 30 päivän kuluessa siitä kun päätöksen olet saanut. Huomaa, että aikaraja on tarkka ja siitä ei jousteta, ellet pysty todistamaan, että makasit vaikkapa tajuttomana sairaalassa ja valitus siksi myöhästyi. Valitusta varten kannattaa uudistaa jokainen mahdollinen lääkärintodistus.

Minä valitin aikanani, ja valitus meni läpi, mutta silti mun edellytettiin menevän kuntoutusselvitykseen. Mulla ei ollut silloin työsuhdetta, mutta jos olisi ollut, se olisi voitu tehdä yhdessä hoitavan lääkärin ja työterveyden kanssa ja lisäksi olisi tarvittu työantajalta tarkka kuvaus työtehtävistä ja erittely siitä, miksi olisin estynyt työtä tekemään. Kuntoutusselvitys tehtiin ja siinä todettiin, etten ole työkykyinen siihen ammattiin, johon olen saanut koulutuksen. Siinä myös todettiin kuntoutuksen tarve ja arvio kuntoutustoimenpiteistä, joista hyötyisin parhaiten.

Jos nyt alat kapinoida Kelalle ja vaan jätät sen ilmoituksen huomiotta niin sitten on turha jälkeenpäin kitistä, että Kela sitä tai Kela tätä ja p---apulju kun päätti niin tai näin. Kannattaa ymmärtää sekin, että monessa kohtaa lakitekstiä ja asetuksia kerrotaan, mitä Kelan edellytetään tekevän ennenkuin se tekee ratkaisujaan tai vie asiaa eteenpäin ja jos joka jumalan toimenpidettä ei tehdä niin, että siitä jää jälki johonkin arkistoon, Kelan voidaan katsoa rikkoneen lakia. 

Vierailija
20/28 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin vaikee ny voi olla mennä sinne? Kestää muutaman päivän yhteensä, tilanteesta riippuen. Tarkoitus on selvittää tarkemmin kuntoutusvaihtoehtoja, reittejä kuntoutumiseen. Jonkun yksittäisen lääkärin näkemys tuskin on kattava.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan