Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sairaalasta pääsee kotiin sellainen henkilö, jolla ei ole mitään mukana

Vierailija
26.12.2022 |

Voisin kuvitella että tällaista tapahtuu aika useinkin. Yksin asuva henkilö alkaa tuntea esimerkiksi kovaa rintakipua ja kykenee juuri ja juuri soittamaan hätäkeskukseen ja pyytämään apua, mutta ambulanssin tullessa luultavasti ei ole enää siinä kunnossa, että pystyisi ensihoitajille kertomaan, missä esim kotiavaimet ja rahat ovat, (ja pahimmassa tapauksessa, jos näin tapahtuu öiseen aikaan, päällä on vain yövaatteet). ja ensihoitajat tuskin alkavat omatoimisesti niitä etsimään, kun mahdollisesti hengenvaarassa olevat potilas pitää saada kiireesti sairaalaan

Mutta mitäs sitten tapahtuu, kun tällaisen potilaan pitäisi lähteä kotiin sairaalasta, meinaan voi olla aika hankala tilanne, jos lähistöllä ei esim asu ketään sukulaista tai tuttavaa, jota voisi pyytää hakemaan kotoa rahaa ja avaimet (ja pahimmassa tapauksessa jopa vaatteet).

Kommentit (199)

Vierailija
161/199 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka työnantaja olisi tietoinen missä työntekijä on ei hän kyllä sitä voi tilalliselle kertoa. Ja todennäköisesti ainakin täällä lomatoimisto olisi pyytänyt toimittamaan puhelimen heille vaikka nyt sitte olisi sovittukin auto saa jäädä tilalle.

Mutta sinällään mennään nyt jo niin lujaa ohi aiheen että antaa olla. Lähinnä huvittavaa että jollekin on noin tärkeää vakuutella että juttu on aito.

Niin se tilallinen oli tietoinen et lomittaja on sairaalassa, hän se varmasti soittikin ambulanssin lomittajalle, joka oli tajuton😄

Mistä se tilallinen tietää vaikka olisi menehtynyt sairaalassa. Ei kaikki jotka ambulanssi ottaa kyytiin päädy esim. sinne lähisairaalaan viikkokausiksi. Mutta jatka toki. Oikeastaan tämä on tosi hauskaa.

Tuo menee jo ihan ohi alkuperäisestä tarinasta. Tottakai tässä voisi loputtomiin arvailla, kehitellä erilaisia skenaarioita entä jos näin ja näin ja noin. 

Vierailija
162/199 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä avaimet ja rahat huolehditaan mukaan. 

Jos ei ole, sairaalan sosiaalityöntekijä auttaa huoltoyhtiön, poliisin yms järjestämisessä, kuka sitten tarvitaan.

Miten kolaripotilaan rahat ja avaimet huolehditaan mukaan? 

Kolaripaikalle tulee yleensä myös poliisi ja poliisi kerää sieltä sitten lompakot ja avaimet talteen. Ei ne ensihoitajat niitä siellä keräile, varskin jos on vakavasti loukkaantunut potilas kyseessä. Aika usein poliisi tulee jo  sinne sairaalaan kuulustelemaan potilasta siitä kolarista ja tuovat tavarat tullessaan. 

Minullepa keräili vaikka sikäli vakavasti olin loukkaantunut että oli avomurtuma, josta veri valui ja luu pilkotti. Töissä olin niin sanoin, että kaikki työnantajan omaisuus eli avaimet ja työkamat on kerättävä mukaan koska olen niistä vastuussa. Sairaalasta soitin pomolle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/199 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kotoa voi lähteä yövaatteissa miksi sinne ei voisi myös palata samoissa vaatteissa?

Bussillako?

Ja hankala odotella taksia sairaalan aulassa: Pelkkä yöpuku päällä, paljain jaloin: ei sukkia, ei kenkiä, ei päällystakkia. Ei mitään.

Terveydenhuolto tilaa kelataksin, ja pyytää,  että asiakas haetaan taksiin sairaalan pyörätuolilla, kun ei ole kenkiä jalassa. 

Vierailija
164/199 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pikkukylässä kaikki tietää jos joku joutuu sairaalaan."

No sittenhän se on aika ymmärrettävää että sinne puhelimeen mieluummin vastailee kun laittaa sen kiinni tai toimittaa pikkukylällä sinne lomittajan kotiin tai lomatoimistoon. Saahan siitä sitten kertoa kylällä juoruja että sille soitti se ja se. Yks päiväkin tuli seitsemän puhelua. Ei tuo lomittajakaan ihan erakolta kuulosta jolle tuo ok.

Vierailija
165/199 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ub

Vierailija
166/199 |
10.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä se tilallinen olisi osannut kertoa puhelimeen vastatessaan mikä tilanne on? Korkeitaan hän olisi osannut kertoa mitä tapahtui ja ambulanssilla lomittaja lähti. Ei välttämättä sitäkään koska hyvin paljon mahdollista että tilallinen ei tilalla ole silloin kun lomittaja on tilalla. Hän lähtee lomalle kun siihen joskus on tilaisuus.

Toimin itse lomittajana, useimmiten olen sairasloman takia tilalla. Ei se tilallinen silloin lomalle lähde. Meillä päin tilalliset alkaa olla vanhoja, selkä tai kädet vaivaa monilla.

Vierailija
167/199 |
11.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni jo , no ikää 47😂

Mutta eteisessä on reppu jossa lappu ambulanssihlöä varten. Vaatteita hieman siinä sisällä. Puhkassa tiedot säännöllisistä lääkkeistä joita käytän.

Enää ei puutu kuin kuolinsiivous ja edunvalvontavaltuutus jälkikasvulle😂

Lappu, lista eteisen oveen siis yllättäviä tilanteita varten. Siitäpähän tavaavat, kun itse olen taju kankaalla

Miten sinne kotiisi tulee ambulanssikuski tai yhtään kukaan, jos olet tajuton?

Ovi väännetään sorkkaraudalla auki mikäli ei saada ketään sitä avaamaan.

Vierailija
168/199 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
169/199 |
13.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ub

Vierailija
170/199 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
171/199 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kerran sairaalahoidossa n. 50 vuotiaana ja kotiin päästessäni olin melko huonossa hapessa enkä päässyt liikkumaan kunnolla edes keppien avulla. Itse tilasin taksin sairaalan ovelle, kukaan ei kysynynyt miten pärjään kotona ja onko minulla omaisia tai joku joka käy kaupassa ja apteekissa ym. Onneksi lähipiiriä asui melko lähellä ja sain apua muuten pärjääminen olisi ollut aluksi vaikeaa. En tiedä olisiko sairaala järjestänyt jotain apua jos olisin pyytänyt vai olettavatko vain, että aikuinen ihminen järjestää itse asiansa.

Vierailija
172/199 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
173/199 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

XD lomittaja tarina keksitty

Vierailija
174/199 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin katottiin ambulanssiin mukaan laukku, takki ja kengät.

Vierailija
175/199 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomittajan puhelimeen soitti varmaan sitten puhelinmyyjät 🤣

Vierailija
176/199 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijä hommaa vaatteet, sairaaloissa on tietynlainen 'sosiaalivaatevarasto'. Tai sitten vaan kotiutetaan sairaalavatteissa.

Sosiaalityöntekijä hommaa myös oven auki, isännöitsijän/huoltoyhtiön kautta.

Ja kotiutuminen taksilla (taksikortti joka peritään takaisin sairaalalaskun yhteydessä) tai sitten kela-taksilla niin että joku (omainen) maksaa potilaan omavastuuosuuden.

Sairaalasta kotiutetaan aina Kela taksin kanssa koska se kuski on samalla myös saattaja kotiosoitteeseen asti. Omavastuuosuuden voi maksaa myös laskulla myöhemmin, ei korttia tai käteistä ole aina mukana heillä jotka kiireellä ovat joutuneet sairaalaan lähtemään.

Vierailija
177/199 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos talossa on tulipalo, palomiehet tarkistavat kaikki huoneistot. Nopeimmin pääsevät sisään tekemällä oveen moottorisahalla aukon. Sisällä olevat viedään ulos nopeasti. Usein ovat hengittäneet savua, ehkä saaneet vammojakin. Ei siinä ehditä mitään kamppeita ottamaan mukaan. Sairaalaan vietäessä ei siis ole mitään mukana. Voi olla, että takaisin päästessä ei ole enää asuntoakaan jäljellä.

Väität siis, että kun yhdessä asunnossa kerrostalossa palaa, palomiehet vetävät moottorisahalla kaikkien asuntojen oveen reiät? Tuskin.

Vierailija
178/199 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilö saa ihan itse päättää mihin menee sieltä sairaalan ulko-ovilta.

Vierailija
179/199 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu-u. Lomittaja tarina jaksaa naurattaa kun on selvästi keksitty. 

Vierailija
180/199 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä vastannut ihan loogisiin kysymyksiin toi lomittaja tossa tarinassaan. Hokee vaan et tavarat jäi tilalle ym. Eli ei mene läpi oikeana juttuna. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi