Te naiset jotka ette halua omia lapsia niin mikä siihen on syynä?
Mitä vanhempasi ajattelee kun et jatka sukua?
Jos olisit halunut perustaa perheen etkä saanut lapsia niin mikä siihen johti?
Kommentit (5302)
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan tämän pallon elollisilla ei ole mitään muuta syytä olemassaololleen kuin lisääntyminen. Eihän se itsestään jollain tasolla tietoiselle olennolle välttämättä ole helppoa sulattaa. Ja vielä vaikeampaa egosentriselle, koska se kaiken tyhjyys voi olla hyytävää kohdata.
Eikä se lisääntyminenkään luultavasti ole tärkeää.
Universumia ei hiukkaakaan kiinnosta lisäännymmekö vaiko emme, jo Aurinkokunnan laidalta katsottuna Maapallo on nuppineulan päätä pienempi kiven hippunen jonka pinnalla kaikki 140 miljardia ihmistä ovat asuneet. Vastaavia järjestelmiä on Linnunradalla noin 400 miljardia ja galakseja taas 2000 miljardia.
Yhdelläkään ihmisellä ei ole pienintäkään merkitystä isommassa mittakaavassa, emme tule koskaan pääsemään edes lähimmälle tähdelle ja lajimme sotaisuus tiedostaen, hyvä niin.
Minulla on samoja ahdistuksen aiheita, mitä tässä ketjussa mainittu. Synnytys, lapsiperhe-elämä, kokopäiväaikainen vastuunkantaminen pienestä ihmisestä, äitivaiston ja todellisen halun puute, se, että elämässä kiinnostaa muut asiat. Silti lisääntyminen pyörii mielessä, että se olisi asia, joka joskus voisi olla osa elämääni, ja selviäisin siitä kyllä ja elämään tulisi lapsen myötä paljon uusia, mielenkiintoisia asioita. Niinpä olen päättänyt, että teen yhden lapsen vielä jonain päivänä, jos se onnistuu.
Yhdyn näihin edellä mainittuihin kannanottoihin ja on jokaisen oma asia hankkiiko lapsia vai ei!
Ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että en halua. Lapsi/lapset ei toisi mitään positiivista elämääni. Ajatus lapsiperhe-elämästä kylmää. Jos olen unessani esimerkiksi raskaana, niin se on painajainen :D
Minun elämässäni muut asiat ovat tärkeämpiä ja tuovat sitä sisältöä ja tarkoitusta. Olemme olleet pitkään, yli 20vuotta yhdessä mieheni kanssa ja olemme aina olleet sitä mieltä, että olemme perhe näin, lisääntyminen ei kiinnosta kumpaakaan.
Elämä on ihanaa ja hyvää niillä valinnoilla, joita olen tehnyt.
Ps. En ajattele, että lapsia hankkineiden/saaneiden elämä olisi huonompaa, se ei vaan ole sitä mitä minä haluan.
No kuule, ihan se on syy, etten tullut raskaaksi silloin kun olisin halunnut. Ja sitten olin jo liian vanha. Enkä ole ollut ikinä halukas hankkimaan lapsia vain jatkaakseni sukua. Meidän suvussamme on onneksi ollut ihan riittävästi suvunjatkajia, joten se ei ole koskaan ollut minun velvollisuuteni. Vanhempani eivät koskaan kommentoineet asiaa. Isäni kuoli jo 70-luvulla ja äitikin on ollut kuolleena toistakymmentä vuotta.
Perheelliset mamma joilla on lapsia, onko lukuvaikeuksia. Otsikossa ap. kysyy lapsettomien mielipidettä , miksi eivät halua lapsia. Piruako muut mammat täällä vatvoo erinomaisuuttaan ja mollaa lapsettomia. LUKEKAA KEILLE OTSIKKO ON TARKOITETTU. 👿😦😊
Listasin joskus paperille lasten hankkimisen plussat ja miinukset. Plussapuolelle tuli hyvin vähän kohtia, joista tärkein oli se, että pääsisin todistamaan, että olisin parempi vanhempi kuin omat vanhempani olivat. Päätin, ettei tuo ole tarpeeksi suuri syy lapsen hankkimiseen.
Tärkeimmät asiat minulle lapsettomuudessa ovat täydellinen riippumattomuus muista ihmisistä (lapsen isästä tai lapsen elatusvelvollisuudesta). On minulla nytkin mies ja omistusasunto, mutta murheita sata kertaa vähemmän mahdollisessa erotilanteessa kuin jos meillä olisi yhteinen lapsi. Helposti voisin aloittaa elämäni ns. alusta, jos mies yhtäkkiä jättäisikin.
Tällä tavalla jätän myös oven auki seikkailuille. Minulla on paikasta riippumaton työ ja se onkin mahdollistanut lyhytaikaista oleskelua ulkomailla vaihtuvissa kohteissa ym. Ei tämä lapsen kanssa onnistu, vaikka näin joku yrittää aina välillä väittää. Korkeintaan jokin saman tapainen onnistuisi vain hyvin vaikeasti, joka ei ole minulle ihanne-elämää.
Kolmanneksi haluan elää itselleni. Haluan itse harrastaa, enkä toimia kuskina jollekin toiselle. Haluan käyttää iltani esim. urheiluun ja opiskeluun ja ystävilleni, enkä siihen, että tuen toista ihmistä noissa asioissa. Haluan tehdä yrittäjänä töitäni tasan milloin huvittaa eikä esim. päiväkodin hoitoaikojen mukaan.
outlander1960 kirjoitti:
Nimenomaan se on ajatus että meidän lapsista voi tulla jona päivänä paremia kun meitä, se on kosto niille joilla on hyviä tuloja, isoja tyhjiä taloja, lomailevat hotellihuoneissa missä tarjoilija on ystävän korvike. Ja lähettävät toisille selfieta omasta autosta tai uimaaltaista.
Oletko niin katkera lapsettomille (ja hyvätuloisille?), että teet lapsia "kostoksi" näille ihmisille, joiden elämään suhtaudut noin maanisesti ja jotka eivät varmaan edes tiedä olemassaolostasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syitähän on paljon, se on selvä. Jokaisen oma asia täysin.
Yksi ryhmä on kuitenkin ikuisesti teini-ikää viettävät egosentrisyyteen jämähtäneet fomoilijat. Ryhmä siinä kuin muutkin ryhmät.
Kyllä se teini-ikä loppuu ihan jokaisella riippumatta siitä lisääntyykö vai ei. Ymmärtäähän sen toki, että epäkiitollisia ruuhkavuosia verenmaku suussa suorittava mamma kokee tarvetta vähätellä toisen ihmisen mukavampaa elämäntyyliä.
Osui ja upposi näemmä. Tänään vielä jokunen tykkää Oak Barrell päivityksistäsi, kymmenen vuoden päästä ei enää kukaan. Me olemme silloinkin matkalla perheenä aivan kuten nytkin. Ikäihmisenä se vapaus sinulla sitten vasta koittaakin, kun et pääse edes sitä yhtä kynnystä yksiöstäsi pois.
Ottakaa lisää koiria.
Ottaa näemmä mammalla koville kun tänäkin aamuna on joutunut heräämään raatamaan perheen eteen seuraavaksi 18 tunniksi eivätkä ne kakaranperkuleet vieläkään osaa muuta kuin huutaa ja sotkea. Tottele eivät tietenkään myöskään. Ymmärrän, harmittaahan se!
No jaa. Mä heräsin kymmeneltä ja olen lähdössä tyttären kanssa kaupungille kiertelemään. Poika lupasi sillä välin siivota. Heistä tulee pyllynpesijöitä isoina, ehkä sinullekin. Lapset katsos kasvavat, eivätkä ole ikuisesti pieniä. Voihan se koville ottaa, kun huomaa, että omassa elämässä ei sitten lopulta ole mitään järjellistä pointtia.
En ole tuo, jolle vastasit, mutta mua on aina säälittänyt ihmiset, jotka on niin yksinkertaisia, etteivät keksi elämäänsä muuta sisältöä kuin lapset. Viimeinen lauseesi paljastaa, että sinäkin kuulut tähän tyhjäpäiden laumaan. Toki on hyvä, että voitte niitä lapsia elämänne sisällöksi hankkia, mutta entäs jos ne lapset ei enää aikuisina välitäkään pitää yhteyttä?
En usko, että niin käy ja jos käykin, niin se on vain elämää. Todellakin, lapset elämässä on jotain sellaista, mitä ei mikään muu voi korvata. Naurattaa joskus lapsettomien höyryäminen koirien tai milloin minkäkin asian parissa, se vasta tyhjäpäistä on.
Kysyikö ap. Sinun mielipidettä. EI. joten tee oma ruplupalsta.. 😜
Vierailija kirjoitti:
Perheelliset mamma joilla on lapsia, onko lukuvaikeuksia. Otsikossa ap. kysyy lapsettomien mielipidettä , miksi eivät halua lapsia. Piruako muut mammat täällä vatvoo erinomaisuuttaan ja mollaa lapsettomia. LUKEKAA KEILLE OTSIKKO ON TARKOITETTU. 👿😦😊
Perheen äideiltä ei kysytty mitää. Joten häipykää täältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syitähän on paljon, se on selvä. Jokaisen oma asia täysin.
Yksi ryhmä on kuitenkin ikuisesti teini-ikää viettävät egosentrisyyteen jämähtäneet fomoilijat. Ryhmä siinä kuin muutkin ryhmät.
Kyllä se teini-ikä loppuu ihan jokaisella riippumatta siitä lisääntyykö vai ei. Ymmärtäähän sen toki, että epäkiitollisia ruuhkavuosia verenmaku suussa suorittava mamma kokee tarvetta vähätellä toisen ihmisen mukavampaa elämäntyyliä.
Osui ja upposi näemmä. Tänään vielä jokunen tykkää Oak Barrell päivityksistäsi, kymmenen vuoden päästä ei enää kukaan. Me olemme silloinkin matkalla perheenä aivan kuten nytkin. Ikäihmisenä se vapaus sinulla sitten vasta koittaakin, kun et pääse edes sitä yhtä kynnystä yksiöstäsi pois.
Ottakaa lisää koiria.
Mikä on Oak Barrell-päivitys?
En minä halua olla matkalla perheen kanssa nyt enkä sitten myöhemmin. Olen tyytyväinen matkustaessani ystävieni ja mieheni kanssa. Koiria en voi sietää.
Tarkoititko tuolla toiseksi viimeisellä lausellasi, että ajattelet lapsiesi nostelevan sinua päivittäin vanhana kynnyksen yli vai mistä ihmeestä on kyse? :D
Näköjään jotkut perheelliset luulevat, että lapsettomat vain elävät koko ikänsä samanlaista elämää kuin nämä perheelliset itse elivät ennen lasten saantia. Mutta myös lapsettomat kasvavat ja keski-ikäistyvät, ja kiinnostuksen kohteet muuttuvat sen mukana. Eikä osa ole tietenkään ikinä elänyt ns. opiskelijaelämää.
Niin, tässä on sellainenkin seikka, että olemme erilaisia ihmisiä alun alkaenkin, ja tämä myös ohjaa elämänvalintoja läpi elämän. Monet tuntemani velat ovat aina olleet enemmän rauhaa arvostavia ja itsekseen viihtyviä, mikä sitten sopii mahdollisesti huonohkosti yhteen myös lapsiperhe-elämän kanssa. Siinä missä sosiaalisemmat vaihtavat bilettämisen lasten ja vertaisryhmien kanssa puuhasteluun (haluavat ihmisiä ympärilleen), on toisenlaisille luonteille luonnollinen jatkumo jatkaa rauhallista, itselle sopivaa elämää.
Itsellä totaalisen kiinnostuksen puutteen lisäksi tekijänä on ollut se, etten jatkossakaan halua sosialisoida kaikenmaailman tyyppien kanssa, tai olla mukana missään toiminnassa. Lapsen kannalta en koe tätä hyvänä vaihtoehtona, vaan minun tulisi osallistua kaikenlaiseen tekemiseen hänen etunsa vuoksi. Viedä paikkoihin, ehkä seurustella muiden vanhempien kanssa jne. Minkä tekisin tietysti, ellen saisi valita. Mutta kun saan, se on hyvä kaikkien kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi voidaan kysyä lapsettomilta, että miksi et halua lapsia, mutta lapsellisilta ei voi kysyä miksi he hankkivat lapsia? Se kysymys koetaan jotenkin loukkaavana.
Jos kaikki hankkivat lapsia, yhteiskuntaa jatkuu, jos ei, niin se kuolee. Siksi on outoa kysyä, miksi hankit lapsia.
Jos kaikki hankkivat lapsia, elämä maapallolla kuolee, jos ei niin sillä on mahdollisuus jatkua.
Miksi ihminen luulee maapallon, 4 miljardia vuotta avaruudessa pyörineen planeetan, joka on nähnyt kaikki mahdolliset ilmastonmuutokset ja satojen tuhansien lajien kukoistuksen ja sukupuuton, olevan niin heikko että ihminen saisi sen tuhottua? Kun ihminen riittävästi tärvelee ympäristöään, hän tuhoaa ainaostaan oman elämänsä edellytykset. Maapallo kyllä jatkaa eloaan niinkuin ennenkin.
Jep. Maapallo on kiveä ja suolavettä, ei se mihinkään häivy vaikka ihmiset tekisivät mitä. Luonto kasveineen ja eläimineen sen sijaan on monilta osin jo tuhottu, eikä loppua näy.
Saharassa on ollut joskus viidakko, ja Suomi on sijainnut päiväntasaajalla. Kaikki tuo luonto on tuhoutunut ja uutta on tullut tilalle. Tuhoutuminen ja uudelleensyntyminen on luonnonlaki.
Ei ole, vaan ihmisen tietoisen ja harkitun toiminnan tulosta. Itse en aio osallistua näihin tuhokekkereihin. Sinä sen sijaan voit osallistua ja selittää sen itsellesi parhain päin miten lystäät.
Vierailija kirjoitti:
Ja lisäksi pari mammelia vielä vinkuu että MIKSI VELOJEN PITÄÄ TUPUTTAA NIITÄ SYITÄÄN KAIKILLE, siis tässä ketjussa. :D
Ne on ne mamma-aivot.
- Ei ole voimavaroja.
Olen ollut väsynyt koko aikuisikäni, syyt varmasti moninaiset. Hoidettu mm. raudanpuutteena, mutta varmasti myös masennusta. Vaikka olen vaihtanut alaa, työ kun työ tuntuu oravanpyörältä. Lapsi tuskin tekisi arjesta helpompaa tai mukavampaa.
- Omat lapsuuden haasteet ja mielenterveysongelmat käsittelemättä. Tunnetaidot hukassa.
- Ei juurikaan tukiverkostoja.
Kourallinen läheisiä löytyy, mutta sosiaalinen kontaktini on lähinnä avopuoliso. Tällä hetkellä etäopiskelen ja voi mennä päiviä, etten puhu kellekään muulle.
- Taloudellinen tilanne. Oon aina ollut pienituloinen, mutta voinut kuitenkin aikuisena välillä matkustaa. Se on vaatinut kompromisseja, esim. autoon ei olisi varaa, asun edullisesti asunnossa joka on remontoijan unelma.
- Olen introvertti.
Säännöllisesti sitä pohtii, että "pitäisikö sittenkin, kadunko, jäänkö jostain paitsi". Lapsiperhearki näyttäytyy kuitenkin itselleni aika vastenmielisenä. Lapset on kivoja, mutta näen heidän kanssa elämisen lähinnä hemmetin raskaana.
Nuorena ajattelin, etten koskaan halua synnyttää ja toki nuokin asiat mietityttäisivät, mutta kyllä siinä lapsen saamisessa olisi niin paljon epämiellyttävämpiäkin asioita. Säännöllisesti mietin, että kuinka paljon ihmiset punnitsevat lapsiin liittyviä asioita vai onko kaikki monelle niin itsestäänselvää? En tiedä. Itse kun mietin kaikkea tunnetaitojen opettamisesta sosionomisen aseman peritymiseen ja maapallon tuhoutumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Olin kolmekymppiseksi asti sitä mieltä, että en koskaan halua lapsia ja maailma on muutenkin niin pilalla, että ei kannata lisääntyä. Elämä on niin ihanan helppoa ja yksinkertaista ilman lapsia, voi tehdä kaikkea hauskaa spontaanisti. En myöskään erityisesti pidä muiden lapsista.
Sitten jossain vaiheessa kolmenkympin jälkeen alkoi hiipiä ajatus siitä, että tämä elämä tuntuu kyllä tosi hyvä tyhjältä: käyn töissä ansaitsemassa rahaa ja harrastan juttuja, eikä elämässä ole isompia muutoksia eikä sisältöä. En ole kiinnostunut urasta eikä minusta tule mitään merkittävää harrastusteni saralla, en ole kunnianhimoinen, haluan vain tehdä jotain itselle merkittävää jolla tienaa kohtuullisesti. Heräsi ajatus, että oma perhe toisi jotain syvällisempää sisältöä elämään ja seuraavan sukupolven kasvun turvaaminen jotain suurempaa merkitystä elämään tällä pallolla. Siitä voisi saada myös jotain uskoa ja toivoa maailman tulevaisuuden suhteen. Jos hyvin käy, niin perhe piristää elämää vanhoilla päivillä. Kunhan lapset itsenäistyy ja lähtee omilleen, niin ehtii palata näihin vanhoihin rutiineihin, joissa käyn vain töissä ja viihdytän itseäni. Sitten tapasin miehenkin, jolla oli samanlaisia ajatuksia perhe-elämästä, lapsista ja maailmasta, ja nyt on esikoinen matkalla. Hyvä ja seesteinen olo, hyvä hetki tälle elämänmuutokselle tässä 35 vuoden kieppeillä.
Sisältöä elämään saa muustakin kuin lapsista.
Vierailija kirjoitti:
- Ei ole voimavaroja.
Olen ollut väsynyt koko aikuisikäni, syyt varmasti moninaiset. Hoidettu mm. raudanpuutteena, mutta varmasti myös masennusta. Vaikka olen vaihtanut alaa, työ kun työ tuntuu oravanpyörältä. Lapsi tuskin tekisi arjesta helpompaa tai mukavampaa.
- Omat lapsuuden haasteet ja mielenterveysongelmat käsittelemättä. Tunnetaidot hukassa.
- Ei juurikaan tukiverkostoja.
Kourallinen läheisiä löytyy, mutta sosiaalinen kontaktini on lähinnä avopuoliso. Tällä hetkellä etäopiskelen ja voi mennä päiviä, etten puhu kellekään muulle.
- Taloudellinen tilanne. Oon aina ollut pienituloinen, mutta voinut kuitenkin aikuisena välillä matkustaa. Se on vaatinut kompromisseja, esim. autoon ei olisi varaa, asun edullisesti asunnossa joka on remontoijan unelma.
- Olen introvertti.
Säännöllisesti sitä pohtii, että "pitäisikö sittenkin, kadunko, jäänkö jostain paitsi". Lapsiperhearki näyttäytyy kuitenkin itselleni aika vastenmielisenä. Lapset on kivoja, mutta näen heidän kanssa elämisen lähinnä hemmetin raskaana.
Nuorena ajattelin, etten koskaan halua synnyttää ja toki nuokin asiat mietityttäisivät, mutta kyllä siinä lapsen saamisessa olisi niin paljon epämiellyttävämpiäkin asioita. Säännöllisesti mietin, että kuinka paljon ihmiset punnitsevat lapsiin liittyviä asioita vai onko kaikki monelle niin itsestäänselvää? En tiedä. Itse kun mietin kaikkea tunnetaitojen opettamisesta sosionomisen aseman peritymiseen ja maapallon tuhoutumiseen.
Pakko vielä jatkaa, että kyllä sen edelleen huomaa että suurimmassa osassa perheistä lapsenhoito ei todellakaan jakaudu tasaisesti. Raivostuttaa pelkkä ajatus siitä, että itse olisi se pääasiallinen huoltaja ja arjen pyörittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi voidaan kysyä lapsettomilta, että miksi et halua lapsia, mutta lapsellisilta ei voi kysyä miksi he hankkivat lapsia? Se kysymys koetaan jotenkin loukkaavana.
Jos kaikki hankkivat lapsia, yhteiskuntaa jatkuu, jos ei, niin se kuolee. Siksi on outoa kysyä, miksi hankit lapsia.
Jos kaikki hankkivat lapsia, elämä maapallolla kuolee, jos ei niin sillä on mahdollisuus jatkua.
Miksi ihminen luulee maapallon, 4 miljardia vuotta avaruudessa pyörineen planeetan, joka on nähnyt kaikki mahdolliset ilmastonmuutokset ja satojen tuhansien lajien kukoistuksen ja sukupuuton, olevan niin heikko että ihminen saisi sen tuhottua? Kun ihminen riittävästi tärvelee ympäristöään, hän tuhoaa ainaostaan oman elämänsä edellytykset. Maapallo kyllä jatkaa eloaan niinkuin ennenkin.
Jep. Maapallo on kiveä ja suolavettä, ei se mihinkään häivy vaikka ihmiset tekisivät mitä. Luonto kasveineen ja eläimineen sen sijaan on monilta osin jo tuhottu, eikä loppua näy.
Saharassa on ollut joskus viidakko, ja Suomi on sijainnut päiväntasaajalla. Kaikki tuo luonto on tuhoutunut ja uutta on tullut tilalle. Tuhoutuminen ja uudelleensyntyminen on luonnonlaki.
Ei ole, vaan ihmisen tietoisen ja harkitun toiminnan tulosta. Itse en aio osallistua näihin tuhokekkereihin. Sinä sen sijaan voit osallistua ja selittää sen itsellesi parhain päin miten lystäät.
Ihmisellä ei tasan ole mitään tekemistä sen kanssa, että Suomi on siirtynyt pohjoisemmille leveysasteille, tai että Saharassa on aavikkoa. Valoja päälle siellä nyt!
-eri-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä ei tasan ole mitään tekemistä sen kanssa, että Suomi on siirtynyt pohjoisemmille leveysasteille, tai että Saharassa on aavikkoa. Valoja päälle siellä nyt!
-eri-
En minä siitä puhukaan, höpsö, vaan ihmisen aiheuttamasta luontokadosta, saasteista ja sukupuutoista. Kyllä sinä sen tajusit, esität vain.
Yksi hyvä puoli itse valitussa lapsettomuudessa on ettei se ainakaan periydy.