Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äidin/anopin/mummon tarve tunkea ruokaa mukaan! Tuttua??

Vierailija
26.12.2022 |

Miksi tungetaan väkisin ruokaa mukaan kun lähtee kyläpaikasta pois?? Jännä tuo tapa. Ja vaikka kysyvät ensin onko teillä sitä ja sanotaan siihen että juu on niin silti laitetaan sitä mukaan?!? Pakko ujuttaa jotain mukaan. En tajua.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mun isällä myös tämä tarve. Tarviitteko jotain, hedelmiä edes, ota nyt tosta edes omenoita mukaan, ota ota, niin paljon kuin haluat.

Vierailija
2/21 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuttua. Itse annan aikuisille lapsille ruokia mukaan mutta vain jos he huolivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annan ihan vaan siksi, etten saa itse kaikkea yli jäänyttä tuhottua. Tuntuu, että varsinkin yksin asuville nuorille kelpaa hyvin, tai sitten vain ovat kohteliaita. Ja tää siis jos on ollut vieraita käymässä ja tarjottavia jää yli. Tarkoituksella en osta/laita ruokaa mukaan annettavaksi.

Vierailija
4/21 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni yhden mummin tai kahden vanhemman huusholli ei tarvitse kaikkea sitä ruokaa mitä tuli hankittua, että varmasti riittää. Hyväähän he vain tarkoittavat. Lakatkaa nyt olemasta ilkeitä ja naama väärinpäin, ja herraisä älkää opettako niille lapsillenne rumaa käytöstä.

Vierailija
5/21 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tuttua. Itse annan aikuisille lapsille ruokia mukaan mutta vain jos he huolivat.

Meidän sanaa ei uskota, laitetaan aina väkisin mukaan. Se on todella rasittavaa. Kiva ottaa jos on tarve, muuten ei. En ymmärrä sitä kun sanaa ei uskota.

Vierailija
6/21 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ok kysyä, mutta ktse en ketään pakota tai painosta jotain ottamaan.

Vierailija
7/21 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itsestäänselvää: vieraille varattu tarjottavia enemmän mitä omassa taloudessa tulisi syötyä ja halutaan välttää hävikkiä. Itse mielelläni otan jämiä mukaan äidin luona käydessä. Ja ei, en lokkeile, osallistun kotitöihin käydessäni (saatan jopa tehdä ruuan äidin ostamista aineksista) ja ennen menoa varmistan tarviiko tuoda jotain (ja jos vien en pyydä ostoksista rahaa).

Vierailija
8/21 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä ole ongelma. Tämä on järjestelykysymys.

Tämä on myös yritys osoittaa välittämistä ja huolehtimista.

Vierailija
9/21 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa siinä on, ei mitään!

Ostan jopa valmiiksi jotain, saa sitte kun tulee käymään!

Pienetää hävikkiä ja jos tarjouksesta saa niin mikä ettei.

Nuori maksaa asuntoa, kyllä hänelle ilmainen ruoka kelpaa.

Eikä multa jää perintöä kun olen ollut pienipalkkainen.

Annan rahaakin kun ja jos on!

Älkää naukuko, olkaa onnellisia, on omasta ostosta pois ja säästöä!

Vierailija
10/21 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on tosiaan naukumisketju, olkaa onnellisia että teillä on vielä "antaja" elossa.

Teillehän tulee säästöä kun saatte ilmaiseksi syötävää. 

Meillä kelpaa mukaan karjalanpaistit, tortut, kinkkua ym. ja kysyn ennenkuin

edes aloitan sapuskan valmistamisen, - kelpaako mukaan-? Kyllä kelpaa.

Saajat on ihan hyväpalkkaisia, mutta arvostavat kotiruokaa.

Vierailija
11/21 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän sanaa ei uskota, laitetaan aina väkisin mukaan. Se on todella rasittavaa. Kiva ottaa jos on tarve, muuten ei. En ymmärrä sitä kun sanaa ei uskota.

No, vanhemmat ovat teidän vierailunne takia joutuneet hankkimaan liikaa ruokaa ja ehkä myös sellaista, mitä eivät olisi itselleen ostaneet. Eivät ehkä tykkää samoista ruoista kuin te. On ihan kohtuullista, että viette ylijäämän nurisematta mennessänne, jos sitä tarjotaan.

Vierailija
12/21 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aseellako se pakottaminen tapahtuu? Karjase vaikka, ellei sana muuten perille mene.

Vierailija
13/21 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus voisi olla minun.

Rasittavaa tosiaan.

Sitten tentataan myöhemmin, että olettehan syöneet sen ja sen, ettei jää jääkaappiin.

Vierailija
14/21 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mun isällä myös tämä tarve. Tarviitteko jotain, hedelmiä edes, ota nyt tosta edes omenoita mukaan, ota ota, niin paljon kuin haluat.

Hedelmien antaminen on ihan sympaattista, mutta kun mummot antavat lihapullia ja riisipuuroa, joka jää pahentumaan, kun niitä ei halua syödä.

Vierailija
15/21 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun normaalisti asutaan kahdestaan ja sitten tulee 8 henkeä kylään, on etukäteen aika vaikea arvioida, paljonko ruokaa yhteensä kuluu. Niinpä sitä hankkii varmuuden vuoksi ylimääräistä, jotta ei varmasti loppuisi kesken ja lapsillekin riittäisi heille mieluisaa syötävää. Yleensä sitten vieraiden lähtiessä ruokaa on jäljellä niin paljon, että sitä ei saa kahdestaan kulutettua. Mielellään sitä antaisi vieraille mukaan, jotra ei tule hävikkiä. Mutta ei minustakaan väkisin tuputtaminen kuulu hyviin tapoihin.

Vierailija
16/21 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on tällainen. Kävi tänään jopa tuomassa kinkkua ja graavilohta, kun eivät saa kahdestaan syötyä kaikkea. Oon kiitollinen. Ruoka on kallista ja aina voi pakastaa.

Vierailija
17/21 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otin ihan mieluusti aattona vanhemmilta mukaan kun äiti tyrkytti. Siis sellaista minkä tiedän syöväni pois. Itse asiassa en edes varannut kotiin mitään ruokaa eiliselle ja tälle päivälle kun tiesin että näin käy, enkä ollut edes pahoillani vaan oli hyvä lisä kun rahat tosi tapissa näin jouluna. Kiitos äiti!

Vierailija
18/21 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on mukavaa saada eväitä. Esimerkiksi kinkusta viipaleita jouluna. Jotkut pullat kulkevat siisteinä.

Kakun tunkeminen mukaan on rasittavaa, erityisesti kun etukäteen kieltää. Se on yököttävän näköistä mössöä rasiassa. Yleensä heitän sen pois. En pidä kakusta edes tuoreena. Sanon jo ennen juhlia, että en syö kakkua, älkää hankkiko mulle. Silti pitää lopuksi riidellä: "Ota kakku mukaan, sua varten se oli, voi voi ihan hukkaan menee nyt". Jostain syystä Suomessa kaikkien on syötävä kakkua.

Sitten kun itsellä harvoista juhlista jää yli jotain pasteijoita ja pullia, niin samat eväiden tunkijat ei huoli niitä kiusallakaan.

Vierailija
19/21 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin joulupäivänä vanhemmilla kun ainoa vapaapäiväni. Pakkasivat mukaan kinkkua sekä pakkasesta palan graavilohta jne. Olin kiitollinen sillä kelpasivat kyllä enkä itselleni jouluruokia ollut varannut lainkaan.

Vierailija
20/21 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kysyn nuorilta kun lähtevät takaisin koteihinsa ottavatko jotain mukaan. Useimmiten kelpaa kaikki etenkin jos voi pakastaa. Jos eivät halua, laitan omaan pakkaseen. En tuputtamaan ala kuitenkaan.