Miten ihmeessä joillakin ihmisillä on yli 10 000 euroa säästössä?
Keskiverto ihmisellä on vain muutaman kuukauden tulot säästössä, joten miten joillakin voi olla säästössä siis riihi kuivaa rahaa yli 10 000 euroa? Koska itselle tuo on iso summa rahaa, en ymmärrä miten jotkut sen tekee. Olen töissä käyvä, mutta kyllä on myös menoja, kuten laskut, ruoka yms.
Kommentit (681)
Vierailija kirjoitti:
Sellaisella henkilöllä ei ole lapsia eikä asuntolainaa.
Useimmat ihmiset pystyisivät säästämään muutamassa vuodessa edes 5000e rahastoihin tai osakkeisiin.
Kun odottaa 30 vuotta tuo summa kasvaa 500 000e:n
Jos nuorena saa kasaan osakkeisiin 10 000 e on 50-vuotiaana miljonääri. Kannattaa hajauttaa ja hankkia amerikkalaisiakin osakkeita.
Vierailija kirjoitti:
Jos on tehnyt vuosikymmeniä töitä ja ei ole vaimoa, lapsia, autoa, ei tupakoi tai käytä alkoholia, ei ole rakentanut omaa taloa tai asunut vuokralla, vaan isän rakentamassa talossa, niin helposti.
En ole tehnyt vuosikymmeniä töitä vaan minulla on ollut vakituinen kokoaikatyö vasta viimeiset kolme vuotta. Sitä ennen määräaikaisia pätkiä tai osa-aikatyötä ja soviteltua ansiosidonnaista. Tästä ja vuokra-asumisesta huolimatta olen helposti saanut säästöön 10 000 euroa per vuosi myös soviteltua ansiosidonnaista nostaessani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymppitonnihan on muutaman kuukauden tulot.
Miksi noin halvalla työsi teet?
Meillä lähihoitajilla nyt vaan on pienet palkat.
Meillä puun myynneistä on kertynyt säästöön.
Opiskelin amk tutkinnon. Pääsin töihin. Brutto 3000€ netto 2300€. Elän edelleen kuin opiskelija. Ostan vain pakolliset ja pihistelen kaikessa. Vaatteet kirpparilta pl alusvaatteet. Joka kuukausi kertyy löysää rahaa 1200€. En keksi mihin käyttää rahaa niin laitan nordnetin osakkeisiin ja rahastoihin. En saa mitään iloa rahan tuhlaamisesta. Ei kiinnosta ravintolaruoka, uusi tavara, matkustelu, uusi elektroniikka eikä edes suoratoistopalvelut.
Vierailija kirjoitti:
Tekee töitä ja säästää. Ei sen kummempaa. Ostaa vain tarpeeseen ja jättää herkut kauppaan.
En ole koskaan jättänyt herkkuja kauppaan ja eläkkeelle jäädessä oli säästöjä 60000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Helposti.
Itse olen laittanut joka kuukausi vain 500 € säästöön niin siitä kehittyy jo vuodessa ihan mukava summa. Tätä kun olen jatkanut jo 9 vuoden ajan, niin tuo 10 000 € on saavutettu jo aikoja sitten.
Itsestähän se kaikki on kiinni.
Suomessa jokaiselle on syntymästä asti annettu samat mahdollisuudet ja samat valinnat ja koska olemme demokraattisessa valtiossa on jokainen myös saanut valita oman polkunsa ja elintasonsa.
Niin se vaan menee..
500 € minäkin olen pannut joka kuukausi säästöön ansiosidonnaisestani ja sitähän on riittänyt, koska olen eläkeputkessa.
Jos olisin nuori sairaanhoitaja yrittäisin vaan jotenkin ekoina työvuosina nipistää muutaman tonnin säästöön ja sijoittaisin maailmanlaajuiseen rahastoon, ehkä osan teknologiapainotteisiin rahastoon.
En koskisi näihin rahoihin, antaisin olla. Ja sitten kun 50-vuotiaana mies jättää ja jäisin pienituloiseksi yksinhuoltajaksi voisin ostaa säästöilläni itselleni mukavan asunnon ja ehkä rahoittaa pari kesälomamatkaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekee töitä ja säästää. Ei sen kummempaa. Ostaa vain tarpeeseen ja jättää herkut kauppaan.
En ole koskaan jättänyt herkkuja kauppaan ja eläkkeelle jäädessä oli säästöjä 60000 euroa.
Aika heikko saavutus, jos työuran jälkeen 60 tonnia säästössä. Raksaukko säästää tuon summan viidessä vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin amk tutkinnon. Pääsin töihin. Brutto 3000€ netto 2300€. Elän edelleen kuin opiskelija. Ostan vain pakolliset ja pihistelen kaikessa. Vaatteet kirpparilta pl alusvaatteet. Joka kuukausi kertyy löysää rahaa 1200€. En keksi mihin käyttää rahaa niin laitan nordnetin osakkeisiin ja rahastoihin. En saa mitään iloa rahan tuhlaamisesta. Ei kiinnosta ravintolaruoka, uusi tavara, matkustelu, uusi elektroniikka eikä edes suoratoistopalvelut.
Tuo on erittäin hyvä malli hoitaa raha-asioitaan. Kaikki eivät vain sitä osaa ja sitten valittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tehnyt vuosikymmeniä töitä ja ei ole vaimoa, lapsia, autoa, ei tupakoi tai käytä alkoholia, ei ole rakentanut omaa taloa tai asunut vuokralla, vaan isän rakentamassa talossa, niin helposti.
En ole tehnyt vuosikymmeniä töitä vaan minulla on ollut vakituinen kokoaikatyö vasta viimeiset kolme vuotta. Sitä ennen määräaikaisia pätkiä tai osa-aikatyötä ja soviteltua ansiosidonnaista. Tästä ja vuokra-asumisesta huolimatta olen helposti saanut säästöön 10 000 euroa per vuosi myös soviteltua ansiosidonnaista nostaessani.
Kuinka pieni on vuokrasi ja syötkö muuta kuin kaurapuuroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko läski?
Hih =)
Ihmiset jotka ovat valinneet elävänsä valtion heille lahjoittamilla kela korvauksilla helppoa elämää jossa saa vain olla ja oleilla, miettivät miten uutterat kunnon ihmiset ansaitsevat sen verran, että heille jää rahaa jopa säästöönkin.
Olette te kyllä hassuja ihmisiä =)
Minulla on säästössä 40 000 euroa ("säästötilillä" ja asp-tilillä). Sain säästöön rahaa välivuosina, kun vielä asuin kotona, mutta kävin osa-aikatöissä. Tämän jälkeen olen laittanut säästöön aina kaikki lahjarahat ja veronpalautukset. Opiskelijana laitoin harvoin tuloistani säästöön rahaa, sillä kesätyönikin olivat hyvin pienipalkkaisia. Opiskeluvuosia oli putkeen seitsemän (kaksi eri tutkintoa). Sitten kun valmistuin ja aloitin työt, niin olen voinut säästää rahaa enemmän ja kuukausittäin. Ensimmäisessä työssäni sain kuukaudessa säästöin noin tonnin, sillä elin edelleen kuin opiskelija. Olen myös saanut hieman perintöä. Olen kuitenkin käyttänyt säästötilin varoja välillä. Esimerkiksi kun muutin pois lapsuudenkodistani ja tarvitsi ostaa kaikenlaista ja rahaa takuuvuokraa varten. Myöhemmin olen myös käyttänyt sitä joihinkin isoihin ostoihin ja työttömyysjaksoni aikana sitä kului, sillä työttömyystuki oli kovin pieni. Lisäksi maksoin suurimman osan häistämme säästörahoilla. Tällä hetkellä säästän kuukausittain noin 200 euroa, kun nettotuloni ovat reilu 1900 euroa väitöskirjatyöskentelyn takia. N33
Kolme vuotta sitten palkasta jäi säästöön rahaa vaikken edes yrittänyt säästää. Nyt ei jää vaikka yritän katsella mihin rahani pistän en esim käy ravintolassa syömässä ja alkoholia kerran kuussa jne
Vierailija kirjoitti:
Minulla on säästössä 40 000 euroa ("säästötilillä" ja asp-tilillä). Sain säästöön rahaa välivuosina, kun vielä asuin kotona, mutta kävin osa-aikatöissä. Tämän jälkeen olen laittanut säästöön aina kaikki lahjarahat ja veronpalautukset. Opiskelijana laitoin harvoin tuloistani säästöön rahaa, sillä kesätyönikin olivat hyvin pienipalkkaisia. Opiskeluvuosia oli putkeen seitsemän (kaksi eri tutkintoa). Sitten kun valmistuin ja aloitin työt, niin olen voinut säästää rahaa enemmän ja kuukausittäin. Ensimmäisessä työssäni sain kuukaudessa säästöin noin tonnin, sillä elin edelleen kuin opiskelija. Olen myös saanut hieman perintöä. Olen kuitenkin käyttänyt säästötilin varoja välillä. Esimerkiksi kun muutin pois lapsuudenkodistani ja tarvitsi ostaa kaikenlaista ja rahaa takuuvuokraa varten. Myöhemmin olen myös käyttänyt sitä joihinkin isoihin ostoihin ja työttömyysjaksoni aikana sitä kului, sillä työttömyystuki oli kovin pieni
Niin ja olen myös maksanut osan opintolainastani säästöillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika heikko saavutus, jos työuran jälkeen 60 tonnia säästössä. Raksaukko säästää tuon summan viidessä vuodessa.
Noin 35-vuotiaaksi olin vain satunnaisissa hommissa. Suurimman osan työttömänä ja päivärahalla. Viimeiset 30 vuotta ennen eläkkeelle jäämistä olin vakituisesti töissä, mutta niistäkin vuosista suurin osa osa-aikatöitä. Ei siinä tienata ruhtinaallisesti.
No, sitä kun on koko elämänsä säästänyt ja aloittanut ihan pienillä summilla kuten 50-100 markkaa joka tilistä....opin kotoa, että pienestäkin tilistä pistetään rahaa pahan päivän varalle.
Mun vanhemmat oli duunareita, mutta viinaan tai tupakkaan ei rahaa kulunut. Omaan asuntoon ne säästi, lapsuudessa oli arkena monta puuropäivää tai makaronivelliä tai verilettuja. Äiti kulki kaupunkiin tehtaalle 3 km kävellen töihin lumituiskussakin, isä meni autolla kun työmaat oli ympäri Uuttamaata ja korjasi itse autoaan. Uusi koti oli sitten lähellä tehdasta. Sitten isä rakensi meille oman talon, ja minäkin olin siellä teinityttönä rakennusoppia saamassa.
Onneksi en ole ollut työttömänä kuin lyhyen jakson tai pahasti sairaana, niin säästäminen on onnistunut. Oli se eka palkka aika pieni, mutta silloin 80-luvulla sai kesätöitä tosi helposti, senkun soitti pomolle, ja se kysyi että tuletko laittaan nimen paperiin......koko kesän painoin jo 16-vuotiaana, viikon pidin lomaa. (Nykynuoria ja työnhakijoita käy sääliksi sen työnsaannin suhteen, ihan älyttömiä hakuprosesseja) Koko tili talteen ja seuraavat myös, ja kun pääsin ylioppilaaksi, niin pankissa oli sen verran rahaa, että ei heti tarvinnut nostaa lainaa kun opiskelut "mikä minusta tulee isona" alkoi. Kotiin kyllä tarjosin että maksan koulukirjat, mutta vanhemmat sanoi että on sitä kaurapuuroa, perunaa, porkkanaa ja makkarakastiketta tähänkin asti saatu tehtyä ja kirjat ostettua. Omat vaatteet aloin ostamaan. Osan ompelin. Kankaat oli silloin halvempia kuin ostovaatteet.
Opiskellessa söin navan täyteen ruokalassa ja illat elelin puurolla, leivällä ja hedelmillä, leivoin leivätkin itse. Olin vuoden työtön kun valmistuin, mutta en ollut turhantarkka ja pääsin ensin pieneen toimistoon töihin, siitä sitten eteenpäin....
Nyt 55 v, velaton asunto ja rantamökki ja tililläkin 37520 euroa+ osakkeissa parikyttuhatta. Puolisolla aika samoin. Ja eläkevuosiin varautuminen olisi tavoite, jos vaan saan töissä olla. Nyt on ruvennut kunnolla jäämään rahaakin, kun lapset lähti kotoa ja asuntolaina on maksettu. Kyllä oli tiukka aikakin, kun vuoronperään molemmat hoitovapailla oltiin, mutta mies teki ylitöitä ja minäkin töihin palattuani aina kun niitä vain sain, joskus kahta työtäkin (siivosin iltaisin). Saatiin lapset hoidettua kotona ja maksettua ekaa mökkilainaa. (Ulkomaanmatkat jäi kyllä enempi tekemättä, minä kävin lasten kanssa parit reissut. Lintsit ja Puuhamaat kyllä kuitattiin, mutta jostain syystä ne puhuu enemmän mökillä tekemistään jutuista, niinkuin kalareissuista, majanrakentamisista, kesäisistä yöajeluista....)
Ei sitä tarvita jokaista uutta hilavitkutinta eikä kodin tarvitse näyttää Avotakan esittelyltä. Pääasia että on kotoinen ja turvallinen olo. Ostan edelleenkin usein kirpparilta.....ja myyn kirpparilla. Olen iloinen, että on heitä joilla on varaa ostaa uusia autoja, koska minulla on sitten mahdollisuus ostaa hyväkuntoinen 5-6 vuotta vanha ja ajella sillä jokseenkin loppuun saakka. Kunhan pellit pysyy kasassa, niin loput on yleensä korjattavissa. Nykyinen japsi on 18 vuotta vanha, ja meni katsastuksesta läpi :)
Pitää vaan olla tarkkana, säästöä se on pienikin säästö!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko läski?
En. Sinä taidat olla, kun noin hölmöjä kyselet!
Helposti.
Itse olen laittanut joka kuukausi vain 500 € säästöön niin siitä kehittyy jo vuodessa ihan mukava summa. Tätä kun olen jatkanut jo 9 vuoden ajan, niin tuo 10 000 € on saavutettu jo aikoja sitten.
Itsestähän se kaikki on kiinni.
Suomessa jokaiselle on syntymästä asti annettu samat mahdollisuudet ja samat valinnat ja koska olemme demokraattisessa valtiossa on jokainen myös saanut valita oman polkunsa ja elintasonsa.
Niin se vaan menee..