Sukulaisjoulu lasten kanssa saa minut stressaamaan omaa tulevaa äitiyttäni
Tässä kun ollaan oltu kiertämässä sukulaisten luona kylässä ja kaikilla tietysti lapset mukana niin voi luoja sitä menoa. Olen raskaana ja oma lapsikin tulossa mutta olin uupunut noista kyläreissuista kaiken sen lasten huutamisen, kirkumisen ja riehumisen jälkeen ja mietin että miten ne vanhemmat jaksaa tuota joka päivä. Miten minä jaksan? Onneksi tuo on ohimenevää aikaa mutta alkaa mietityttää että mitä tuli tehtyä :D
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli lapset rauhallisia ja ovat edelleen nuorina aikuisina. Ei kaikki riehu ja kilju koko ajan.
Olet pelotellut ne hiljaisiksi niin kuin monet rauhalliset lapset ovat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli lapset rauhallisia ja ovat edelleen nuorina aikuisina. Ei kaikki riehu ja kilju koko ajan.
Pikemminkin ne riehujat on peloteltu levottomiksi ja rauhattomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole mitään väärää. Valtiokin pelottelee ihmiset noudattamaan liikennesääntöjä uhkaamalla sakoilla tai ajokortin menetyksellä.
Kirkuminen on se kaikista pienin huoli sitten kun murehdit että miten lapsesi pärjää tässä maailmassa ja miten saat kaikki perusasiat hoidettua, jotta lapsellasi olisi hyvä olla ja hyvä pohja tulevaisuudelle. Sitä tulee kuuroksi kirkumisille. Ja yleensä kun lapsi kirkuu, se tarkoittaa että se on iloinen eli = olet onnistunut äitinä.
Vierailija kirjoitti:
Kirkuminen on se kaikista pienin huoli sitten kun murehdit että miten lapsesi pärjää tässä maailmassa ja miten saat kaikki perusasiat hoidettua, jotta lapsellasi olisi hyvä olla ja hyvä pohja tulevaisuudelle. Sitä tulee kuuroksi kirkumisille. Ja yleensä kun lapsi kirkuu, se tarkoittaa että se on iloinen eli = olet onnistunut äitinä.
Sitä ei paljon jaksa onnistua äitinä kun lapsen kirkuminen pitää stressitasot tapissa.
Vierailija kirjoitti:
Av-mamman epätoivoinen yritys selitellä jälkikasvunsa huonoa käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin nuo yhdet sisaruksen lapset tappelee ja riehuu aina, oli joulu tai ei. Vanhemmat huutaa perään ja kukaan ei tottele. Ehkä se on heidän omaa vikaakin kun ei ole jämäkkää tyyliä hoitaa asiat. Aina sitä ajattelee itse että kyllä minä hoidan tämän asian paremmin mutta saa nähdä mitä siitä sitten tulee t: ap
Niinhän kaikki ajattelee :DD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ei paljon jaksa onnistua äitinä kun lapsen kirkuminen pitää stressitasot tapissa.
Jos lapset kirkuu sisätiloissa niin kannattaa mennä ulos leikkimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Av-mamman epätoivoinen yritys selitellä jälkikasvunsa huonoa käytöstä.
Itseasiassa mun lapsi kirkuu aika harvoin. Julkisissa paikoissa ei ole vielä 4 ikävuoteen mennessä tullut itkupotkuraivareita.
Se, että lapset huutavat, kirkuvat ja tappelevat keskenään on kyllä sinänsä normaalia, mutta jos vanhempien reaktio on vain huutaa mukana, se on silkkaa kädettömyyttä ja laiskuutta. Tähän jokainen vanhempi voi vaikuttaa olemalla se vastuullinen aikuinen, joka haluaa lastensa kasvavan täyspäisiksi ja yhteiskuntakelpoisiksi. Jos aina menee yli siitä, missä aita on matalin, niin lopputulos on juuri kuvatunlainen.
Tunteita pitää juu sanoittaa ja kuunnella lasta, mutta jos se jätetään siihen, niin ei siitä ole mitään hyötyä. Tulos näkyy jo isossa osassa nuoria.
Meillä on, toivottavasti ainakin, suurimmalla osalla olemassa jonkinlainen käyttäytymiskoodisto, jonka rajojen yli mennessään tietää sen itsekin, ja osaa odottaa ihan aiheesta tulevia seurauksia. Lapselle pitää ne asiat opettaa.
Minulla oli samaa, olen aina ollut hiljaisuutta rakastava introvertti. Olin itse lapsenakin hyvin rauhallinen. Jotenkin minä ja rauhallinen mieheni saimme kuitenkin kaksi hyvin villiä ja äänekästä lasta.
Usko tai älä, siihen meluun vaan jotenkin turtuu. Tavallaan se on hyvä, että itse sen melun kanssa oppii elämään, mutta sikäli huono, että huomaan oman reaktioaikani meluun koko ajan pitenevän. Huomasin ollessani kuopuksen vauva-aikana hyvin väsynyt, että kun olin syventynyt vaikkapa keskustelemaan kyläilevän vieraan kanssa, saatoin yhtäkkiä havahtua, että vauva on huutanut jo jonkin aikaa hätäänsä ja esikoinen huutaa omiaan. Vaikka vieraan hämmentynyt ilme ja vaeltelevat silmät kyllä olisivat paljastaneet asian kuurollekin jo muutama lause sitten. Tietyillä julkisilla paikoilla on helpompi "skarpata" ja vahtia lasten äänenkäyttöä, mutta omassa kodissa ainakin tällaisten ns. eloisien lasten vanhempien turtuminen jatkuvaan mekkalaan näkyy varmasti vieraillekin.
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa lapsista on nepsyjä eli heidän kirkumiselle ei edes voi mitään vaikka haluaisi.
Ap aloitus kuin omasta elämästä!
Olen nyt rv 12+3 raskaana ja joulukin ollut yhtä huutoa ja riehumista.
Olen seurannut kauhulla tästä vierestä, kun sukulaisen lapset elävät kuin pellossa. Äiti yrittää kieltää ja isä antaa periksi. Eilen kuunneltiin anopin kanssa vielä klo 23.00, kun 3v lapsen vanhemmat neuvottelivat lasta nukkumaan.
Aivan kamalaa! En edes tiedä haluanko lasta enää etenkin, jos se on tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Olen seurannut kauhulla tästä vierestä, kun sukulaisen lapset elävät kuin pellossa. Äiti yrittää kieltää ja isä antaa periksi. Eilen kuunneltiin anopin kanssa vielä klo 23.00, kun 3v lapsen vanhemmat neuvottelivat lasta nukkumaan.
Aivan kamalaa! En edes tiedä haluanko lasta enää etenkin, jos se on tuollaista.
Toivottavasti teillä menee helpommin. Miksi lasta ylipäätään neuvotellaan nukkumaan kun tuohon aikaan enää? Ymmärrän neuvottelut kun kello on 8 illalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin nuo yhdet sisaruksen lapset tappelee ja riehuu aina, oli joulu tai ei. Vanhemmat huutaa perään ja kukaan ei tottele. Ehkä se on heidän omaa vikaakin kun ei ole jämäkkää tyyliä hoitaa asiat. Aina sitä ajattelee itse että kyllä minä hoidan tämän asian paremmin mutta saa nähdä mitä siitä sitten tulee t: ap
Huutaminen ei toimi, rutiinit, selkeät säännöt ja seuraukset asioista ovat tärkeitä, sekä pysy itse rauhallisena.
Ymmärtääkseni ainakin osa kasvatuspsykologeista pitää äänen korottamista ja hermostumisen avointa näyttämistä tietyissä tilanteissa ihan hyväksyttävänä. Tietenkään ei kannata lähteä mukaan hysteerisenä huutamaan pikkuasioista, vaan rauhallisuus toimii yleensä arjessa paremmin, mutta jos lapsi vaikkapa kielloista huolimatta kuristaa sisarustaan tai iskee vasaralla (jonka on varastanut kiipeämällä kaapin hyllylevyjä ylöspäin) reiän seinään. On hyvä tehdä ero sellaisen arkisen konfliktin ja oikeasti isojen juttujen välille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan kamalaa! En edes tiedä haluanko lasta enää etenkin, jos se on tuollaista.Toivottavasti teillä menee helpommin. Miksi lasta ylipäätään neuvotellaan nukkumaan kun tuohon aikaan enää? Ymmärrän neuvottelut kun kello on 8 illalla.
Kurittaa ei saa niin on pakko neuvotella. Mieluummin neuvottelu kuin se, että sossu tulee hakemaan lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan kamalaa! En edes tiedä haluanko lasta enää etenkin, jos se on tuollaista.Toivottavasti teillä menee helpommin. Miksi lasta ylipäätään neuvotellaan nukkumaan kun tuohon aikaan enää? Ymmärrän neuvottelut kun kello on 8 illalla.
Kurittaa ei saa niin on pakko neuvotella. Mieluummin neuvottelu kuin se, että sossu tulee hakemaan lapset.
Kukaan ei puhunut kurittamisesta. Kiukuttelevan lapsen voi nostaa syliin ja viedä sänkyyn ilman että kurittaa.
Tai keksiä jotain pieniä hämyjä: "kuka ehtii ekana vessaan pesemään hampaat/sänkyyn/pukemaan yöpuvun " Toimii aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei puhunut kurittamisesta. Kiukuttelevan lapsen voi nostaa syliin ja viedä sänkyyn ilman että kurittaa.
Tai keksiä jotain pieniä hämyjä: "kuka ehtii ekana vessaan pesemään hampaat/sänkyyn/pukemaan yöpuvun " Toimii aina.
Onnittelut jos oma lapsesi on hyvin totteleva. Normaalilapsi karkaa sieltä sängystä kerta toisensa jälkeen eikä todellakaan anna harhauttaa itseään noin helposti hammaspesulle tai pukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnittelut jos oma lapsesi on hyvin totteleva. Normaalilapsi karkaa sieltä sängystä kerta toisensa jälkeen eikä todellakaan anna harhauttaa itseään noin helposti hammaspesulle tai pukemaan.
Ai että normaalilapsi siis aina vetää iltatoimet kiukutteluksi? :D
Jos haluat suojella omia, vieraidesi ja lastesi kuuloa, kannattaa oikeasti opettaa lapsille myös itsehillintää ja rauhoittumista. Ei koko joulun tarvitse eikä pidäkään olla päätöntä riehumista ja kiljumista. Kyllä lapsetkin oppivat, kun heitä opetetaan.