Mies ei ole laittanut tikkua ristiin tämänkään joulun suhteen, menee kuppi nurin ihan just.
Lasten takia yritän nyt pysyä kasassa. Aamulla riisipuuroa keittäessä se iski oikein tajuntaan, kun kuuntelin kuinka ukko kuorsaa sängyssä, että meillä ja meidän lapsilla ei varmaan olisi minkäänlaista joulua, jos en minä raataisi itseäni hengiltä aina joka vuosi. Mies elää vielä 40-vuotiaanakin vuosi toisensa jälkeen omaa lapsenomaista satujouluaan, osallistumatta sen järjestämiseen millään lailla. Paketit paketoituvat kuin itsestään, ruoat hyppäävät pöytään ja kuusi kävelee metsästä koristeltuna olohuoneeseen. Koti siivoaa itse itsensä, koristeet ilmestyvät varastosta ja joulupukki ihan vain itsekseen osaa tulla meillekin illalla. Miksi sitten mahdollistan tämän? Koska haluan että lapsilla olisi ihana joulu. Koska itsekin rakastan joulua. Mutta olisi kiva, että kun perheessä on kaksi aikuista, sitä joulua myös järjestettäisiin yhdessä ja että se toinenkin ottaisi jotain vastuuta. Vähintään huomaisi edes, että toinen tekee helvetinmoisen duunin sen kaiken eteen. Nyt alkoi ahdistaa ja todella.
Kommentit (434)
Sairas trolli! Keksi jotain muuta sisältöä elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä miestä ei kiinnosta noi sun "kuppi nurin"- jutut eikä joulutöhötykset. On hyvä normimies.
Miten se sitten ilmenee sun mielestä, että mies on hyvä normimies?
Mun kokemuksen mukaan hyvä normimies osallistuu joulujuttuihinkin vaikka itseä ei kiinnostaisi niin paljoa. Hän ymmärtää, että se on tärkeää vähintään lapsille. Hän ymmärtää, että osallistuessaan perheen yhteisiin asioihin hän tuottaa hyvää mieltä hyvälle norminaiselle.
Hyvä normimies ei sano ettei hyvän norminaisen jutut kiinnosta kun ne on töhötustä.
Hyvä normimies ja hyvä norminainen tulevat silloin keskenään toimeen hyvin ja normaalisti.
Eikö joulu ole pelkkää kaupallista kuraa nykyään? Mies on oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
No, miehesi on edes selvinpäin koko joulun? Alkoholistijouluja viettäneet pitäisivät pelkkää sohvalla kuorsaamista siunauksena.
On koko miessukupuolta halventavaa, jos väittää, että on vain kaksi vaihtoehtoa mitä mies tekee jouluna: kuorsaa sohvalla tai kännää.
Kommenttisi oli kaikkia halveksiva ja haisevan piiloaggressiivinen. Alkoholistiperheen lapsen / toisen aikuisen ei ole pakko helliä traumaansa loppuikää, ja myrkyttää muiden mieli niin kuin ennen kotona tehtiin. Aikuinen lapsi voi hakea itselleen apua, samoin se usein alkoholistin kanssa yhtä sairas entinen puoliso. Myrkkyä ei ole pakko jakaa, vaikka ymmärrän että siitä tulee hetkeksi hyvä olo, kun on oppinut siihen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mies sanoi kun keskistelitte asiasta hyvissä ajoin ennen joulua, eli esim. lokakuussa? Vai oletitko, että mies muuttaa toimintamallia jonka olet hänelle vuosien saatossa opettanut kun et ole avannut suutasi?
Oletatko, että vithuilu ja napakkuus on sama asia? Ei ole. Osaatko keskustella normaalisti?
heivaa se sika. ei se enää opi uusia temppuja. toisaalta, voisit jättää sen passaamisen joulujen välillä kokonaan pois, niin ainakin huomaa, että jotain ei tapahdu itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea ketjua mutta tässä meidän joulu ja sen valmistelut: miehen kanssa tuli ihan jäätävä riita marraskuun loppupuolella. Sen jälkeen ei melkein sanaakaan olla puhuttu. Meillä 2 lasta. Olen harkinnut eroa koko joulukuun ja päätin, että otan asian puheeksi joulun jälkeen. Oli pakko vaan suoriutua arjesta ja pitää itsensä kasassa. En halunnut alkaa puimaan asiaa ennen joulua.
Ostin lapsille lahjat ja järjestin meidät syömään sekä anopille että omille vanhemmilleni. Siellä sukuloitiin sulassa sovussa, vaikkei melkein sanaakaan miehen kanssa vaihdettu. Mies katsoi vierestä, kun lapset availi mummojen ja minun ostamat lahjat, hän ei ollut ostanut ainuttakaan. Sen verran mies osallistui, että kävi kaupassa ostamassa perusjuttuja ja kyseli, tarvitseeko jotain.
Ihan kamala tilanne ja olen edelleen aivan lukossa. Nyt pitäisi alkaa keskustelemaan tilanteesta mutta en tiedä, miten :( tästä jäi itselle niin syvät arvet, etten tiedä toivunko ikinä. On meillä riitoja ollut monestikin ja aina niihin liittyy jonkinlainen mykkäkoulu ja miehen häviäminen minun ja lasten elämästä. Nyt vaan tuntuu, etten pääse tästä enää yli eikä todellakaan ole muuta vaihtoehtoa kuin ero.
Puhu. Muuten asiat jää kaivertamaan ikuisesti. Sano miehelle, että haluat jutella ja ehdota sellasta päivää (koko päivää) joka sopii molemmille ja lapset hoitoon.
Sano, että et halua riidellä, tuntuu vieläkin pahalta se edellinen ja mietit että tällaistako tämä nyt on. Sano ettet jaksa sellaista. Kysy mitä mies ajattelee ja välittääkö hän enää teistä vai haluaako hän erota. Jos itse haluaisit mieluummin jatkaa jos saatte asiat kuntoon, sano se. Ole rauhallinen äläkä provosoidu, älä syyttele äläkä puolustele. Sopikaa, että molemmat saa puhua viisi minuuttia ilman, että toinen keskeyttää, eikä nimitellä tai olla tahallssn ilkeitä. Pidä sopimus ja odota, että toinen pitää.
Se miksi en suosittele mitään eroilmoituksia heti:
-lapset
- kirjoitit riidasta (kumpikaan ei osaa kommunikoida normaalisti stressitilanteessa)
- se että olet lukossa ja tuntuu liian pahalta nyt (sulla on paljonkin tunteita vielä, vaikka tilanne on kestämätön)
- miehelläkin vaikuttaisi olevan, mutta ei osaa/uskalla ratkaista tilannetta (lähti mukaan, ei haastanut riitaa, kävi kaupassa.)
Keskustelu etenee jos uskallat olla rehellinen ja tajuat, että mies saattaa olla tilanteesta yhtä rikki kuin sinä. Päättelen sun kirjoituksesta, että sosiaaliset taidot vähän heikommat kun sulla, ja näin se on yleensä.
Puhukaa mistä se riita lähti, millainen olo nyt, mitä olis voinut sanoa eri tavalla ja mitä ei olisi pitänyt sanoa ollenkaan. On hyvä pyytää anteeksi kiukuspäissään sanottua, molempien.
Jos juttu alkaa mennä eroaikeista toiseen suuntaan ja haluatte yrittää vielä, sopikaa asioista, sopikaa miten riidellään ja mitä riidassa ei saa tehdä. Niistä sopimuksista täytyy muistuttaa puolin ja toisin. Aikalisä silloin kun tuntuu että alkaa keittää yli.
Puhukaa vihdoin mitä toivotte ja haluatte, miettikää miten haluatte asiat ja missä voi mennä toista vastaan. Hyväksy se, että kumpikaan teistä ei vielä osaa ja voi olla, että opit itse nopeammin.Ihmiset nousee vaikka millaisesta parisuhteen liejusta ylös, jos molemmat tahtoo rakastaa ja opetella elämään yhdessä niin, että molemmilla on hyvä olo. Jos ei onnistu vaikka yrität tai mies haluaa suoraan sen eron, sitten se on ehkä paras ratkaisu.
Ole rehellinen ja uskalla sanoa, miltä sinusta tuntuu. Älä "hyökkää tai puolustaudu". Jos mies tekee näin, ymmärrä että hän pelkää että satutat häntä.
Ei pahalla, mutta parisuhde jossa kuukauden pituinen mykkäkoulu huipentuu siihen ettei mies osta lapsille ollenkaan joululahjoja ei ole enää pelastettavissa. Parempi tuossa tilanteessa on vain jättää uppoava laiva kuin äyskäröidä jollain parisuhdeterapian kommunikointitavoilla jotka olisivat saattaneet auttaa ehkä vuosia sitten. Joskus ero on paras vaihtoehto.
No sinähän tiedät, mitä itse laittaa ristiin. Alkaa ukko miettimään, missä vika.
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehen pitäisi juosta ap.n turhan jouluhössötyksen perässä?
Mies on mies, eikä orja.
Siinä on kunnon mies, eikä mikään talutettava hissukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on mies, eikä orja.
Miehellä pitää olla miehen jutut, nainen tressatkoon omiaan. Joulu on itse aiheutettu ongelma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on mies, eikä orja.
Miehellä pitää olla miehen jutut, nainen tressatkoon omiaan. Joulu on itse aiheutettu ongelma
Pahoin pelkään, että miessukupolvi on jo menetetty, näiden yksinhuoltajien, lepsojen, feministien ja tasa-arvofasismin myötä. Katsokaan vaikka meidän hallitusta ja EU:ta.
Missä OIKEAT miehet?
Ap. Meillä oli aina noin, kunnes tein päätöksen . Mies ei edelleenkään osallistu mihinkään omalla työllään. Laskuista maksaa puolet.
Riisipuuron teen uunissa. Laatikot ostan valmiina, samoin graavilohta ja mädit. Leivon vain joulutorttuja valmistaininasta. Vihreitä kuulia ja leipäjuustoa jälkkäriksi. Kinkun paistan itse. Kuusta ei tuoda. Lapset ovat laittaneet omenapuun ulkovalot. Vanhat joulukoristeet ovat varastossa. Koristeina kynttilöitä ja kukkia. Valmista saa kaupoista.
Kyllä sen vaan näkee miten jotkut asiat periytyy... Oltiin aattona veljeni perheen luona ja siellä oli myös vanhempamme. Isä ei KOSKAAN osallistunut mitenkään joulunviettoon kuin syömällä ja juomalla ja negatiivisesti arvostelemalla. Ei edes saanut pöytää siivottua ruoan päätteeksi (ei arkenakaan). Äiti teki aina kaiken. Veli oli kuin joku saakelin 13v. teinipoika, vaikka on yli 30v. kahden pienen lapsen isä! Ei ollut vaimonsa apuna keittiössä, ei katsonut lastensa perään, piti jatkuvaa napinaa ja nalkutusta, että miksi noin ja miksi näin, missä on se ja missä on tämä... Ikään kuin olisi vieras omassa kodissaan. Lahjat, kun jaettiin naureskeli, ettei hän ostanut yhtä ainutta lahjaa. Vaimonsa oli ostanut.
Vaimo näytti todella väsyneeltä ja alistuneelta. Ihan kuin äitimme. Tuli ihan oksettava olo. Minä sanoin pari kertaa veljelleni, että voisi tulla nyt vähän keittiöön jeesaamaan, kun minä, minun mieheni ja äitimme oltiin auttamassa ruokien laittamisessa/pakkaamisessa jääkaappiin. Tuli, mutta sekin sellaista v***n lapsellista pelleilyä, ettei muka tiennyt missä on mikäkin. Minun mieheni keräsi paperiroskat ja auttoi kaikkia lapsia lelujen kokoamisessa ja availussa.
Ja kyllä, minun mieheni on ihan toista maata. Hänkään ei ymmärrä ollenkaan isäni ja veljeni käytöstä ja pitää sitä ihan junttina. Hän on ihan huippu isä meidän lapsille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa se mies ei pidä koko joulusta. Jospa miestä lähinnä ottaa koko joulu aivoon raskaasti. Sellaisia ihmisiä on. Aivan kaikki eivät markkinajuhlista perusta.
Minä, minä, minä. Ja hän ei edes lasten takia viitsi tehdä mitään? No, miehet onkin itsekkäitä.
Jep. Ja kyllä näille miehille kelpaa ne kinkut ja siisti koristeltu koti. Kunhan itse ei tarvitse mitään tehdä. Lasten ja sukulaisten lahjatkin ilmestyy jostain ja joku ne vielä paketoikin kauniisti. Jouluna kuuluu rentoutua, hehheh. On se kiva rentoutua, kun joku muu on tehnyt rentoutumisen mahdolliseksi. Ehkä eniten mieluisa joulu miehelle on se, kun pääsee sinne oman äidin laittamaan jouluun! Vanhaan tuttuun tapaan isän kanssa löhöilemään sohvalle.
naiset unohtaa,että kukas se suurimmaks osaks maksaa siinä taloudessa? jos mies tuo tilipussin,tarjoaa kulissit, niin kyllä minä naisena voin tehdä kotihommia enemmän ja laittaa joulua :) siis jos olisin aviovaimo
Mikä ihmeen vanhanaikainen "totuus" tällä palstalla viljelty "mies tuo rahat kotiin" on? Moni tuntemani nainen tienaa saman tai enemmän, kuin miehensä. Ei se silti anna oikeutta olla vapaamatkustaja kodin töissä.
On tuollaisiakin perheitä,joissa vaan mies tienaa,tiedän. Mutta perheitähän on niin paljon erilaisia johtuen ammatista,työtilanteesta,mistä vaan. Työnjaonhan sopii mies ja nainen yhdessä,miten tehdään,kumpi tekee mitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa se mies ei pidä koko joulusta. Jospa miestä lähinnä ottaa koko joulu aivoon raskaasti. Sellaisia ihmisiä on. Aivan kaikki eivät markkinajuhlista perusta.
Minä, minä, minä. Ja hän ei edes lasten takia viitsi tehdä mitään? No, miehet onkin itsekkäitä.
Jep. Ja kyllä näille miehille kelpaa ne kinkut ja siisti koristeltu koti. Kunhan itse ei tarvitse mitään tehdä. Lasten ja sukulaisten lahjatkin ilmestyy jostain ja joku ne vielä paketoikin kauniisti. Jouluna kuuluu rentoutua, hehheh. On se kiva rentoutua, kun joku muu on tehnyt rentoutumisen mahdolliseksi. Ehkä eniten mieluisa joulu miehelle on se, kun pääsee sinne oman äidin laittamaan jouluun! Vanhaan tuttuun tapaan isän kanssa löhöilemään sohvalle.
naiset unohtaa,että kukas se suurimmaks osaks maksaa siinä taloudessa? jos mies tuo tilipussin,tarjoaa kulissit, niin kyllä minä naisena voin tehdä kotihommia enemmän ja laittaa joulua :) siis jos olisin aviovaimo
Mikä ihmeen vanhanaikainen "totuus" tällä palstalla viljelty "mies tuo rahat kotiin" on? Moni tuntemani nainen tienaa saman tai enemmän, kuin miehensä. Ei se silti anna oikeutta olla vapaamatkustaja kodin töissä.
On tuollaisiakin perheitä,joissa vaan mies tienaa,tiedän. Mutta perheitähän on niin paljon erilaisia johtuen ammatista,työtilanteesta,mistä vaan. Työnjaonhan sopii mies ja nainen yhdessä,miten tehdään,kumpi tekee mitäkin.
Sitä ei kukaan varmaan kieltänytkään?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen vaan näkee miten jotkut asiat periytyy... Oltiin aattona veljeni perheen luona ja siellä oli myös vanhempamme. Isä ei KOSKAAN osallistunut mitenkään joulunviettoon kuin syömällä ja juomalla ja negatiivisesti arvostelemalla. Ei edes saanut pöytää siivottua ruoan päätteeksi (ei arkenakaan). Äiti teki aina kaiken. Veli oli kuin joku saakelin 13v. teinipoika, vaikka on yli 30v. kahden pienen lapsen isä! Ei ollut vaimonsa apuna keittiössä, ei katsonut lastensa perään, piti jatkuvaa napinaa ja nalkutusta, että miksi noin ja miksi näin, missä on se ja missä on tämä... Ikään kuin olisi vieras omassa kodissaan. Lahjat, kun jaettiin naureskeli, ettei hän ostanut yhtä ainutta lahjaa. Vaimonsa oli ostanut.
Vaimo näytti todella väsyneeltä ja alistuneelta. Ihan kuin äitimme. Tuli ihan oksettava olo. Minä sanoin pari kertaa veljelleni, että voisi tulla nyt vähän keittiöön jeesaamaan, kun minä, minun mieheni ja äitimme oltiin auttamassa ruokien laittamisessa/pakkaamisessa jääkaappiin. Tuli, mutta sekin sellaista v***n lapsellista pelleilyä, ettei muka tiennyt missä on mikäkin. Minun mieheni keräsi paperiroskat ja auttoi kaikkia lapsia lelujen kokoamisessa ja availussa.
Ja kyllä, minun mieheni on ihan toista maata. Hänkään ei ymmärrä ollenkaan isäni ja veljeni käytöstä ja pitää sitä ihan junttina. Hän on ihan huippu isä meidän lapsille!
Hieno satu. Vihanpito, ja mistä kyse, näkyi jo tekstin ensimetreistä.
Vierailija kirjoitti:
Eipä se rento ja stressitön yhdessäolokaan jouluna oikein onnistu, jos toinen ei mitenkään osallistu siihenkään.
Vaikka syötäisiin valmisruokia koko joulu, niin jonkun nekin on suunniteltava ja hommattava. Samoin lahjat mahdollisille lapsille. Vaikka hankkisi vain yhden lahjan kullekin lapselle, niin hankittava sekin on.
Ei näillä tekemisistä laistavilla ole kyse siitä etteivät halua osallistua jouluhössötykseen. On kyse siitä, että kaikki vaivannäkö on yhtä vaikeaa ja olettavat jonkun muun hoitavan kaikki.
Jep.
Ja usein vielä ne "vaan rentoa olemista" jouluna haluavat haluaa kuitenkin sellaisia kuin omat lapsuusjoulunsa olivat. Että on hieno kuusi, kaikki mahdolliset jouluruoat, isot kasat lahjoja ja jouluksi on tehty suursiivous.
Se kaikki vaan ilmestyy heidän mielestään ihan itsestään jostain. Jos joku muu puhuu pari päivää ennen aattoa jotain siivoamisesta, ruoanlaitosta tai ostoksista, on hän turhasta hössöttäjä. Kyllähän ne ennenkin on kaikki hoituneet.
Nyt kun kommentteja lueskelin, niin ihmettelen kommentteja "Miksi pitää olla kuusia, riisipuuroa, ym"
Vastaus: Lasten vuoksi. Joulu on lasten juhla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on mies, eikä orja.
Pahoin pelkään, että miessukupolvi on jo menetetty, näiden yksinhuoltajien, lepsojen, feministien ja tasa-arvofasismin myötä. Katsokaan vaikka meidän hallitusta ja EU:ta.
Missä OIKEAT miehet?
Mikä on mielestäsi OIKEA mies?
Mies/isä joka osallistuu perheensä elämään ja viettää näiden kanssa joulua/ ylipäätään mitä tahansa juhlaa/tekee osansa perheen yhteisistä asioista vai mies joka muun perheen juhliessa vaikkapa joulua, on yksin autotallissa rassaamassa autoa ja juomassa kossua?
Ei koskaan mitenkään osallistu mihinkään perheen yhteiseen /arkiseen tekemiseen, vaan on ulkoistanut kaiken kotiin/lapsiin liittyvän vaimolleen?
Mikä on oikea mies?
Minusta oikea mies on mies, joka osallistuu lastensa hoitamiseen, tekee osansa yhteissessä yrityksessä nimeltä perhe ja viettää myös vapaa-aikansa ruurimmalta osalta tuon perheensä kanssa.
Sinulle oikea mies on varmaan jotakin muuta?
Kaverieden kanssa vapaa-aikansa viettävä, kotona ollessaan asuu autotallissa, eikä kunnolla muista edrs lastensa nimiä, syntymäajoista nyt puhumattkaan.
Ja kun isä kerran ärähtää, ymmärtää vaimo ja lapset kävellä kananmunankuorilla.
Vai mie
Ehkä miestä ei kiinnosta noi sun "kuppi nurin"- jutut eikä joulutöhötykset. On hyvä normimies.