Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Entisen kumppanin haudalla käynti

Vierailija
23.12.2022 |

En tiedä olenko jotenkin liian niuhottaja, mutta minua jollain tasolla häiritsee se, kun mieheni käy ex-puolisonsa haudalla. Varsinkin näin jouluna se latistaa tunnelmaa. Kun hän tulee takaisin reissultaan, niin minulla on sisäisesti täysi työ pidätellä tunteitani etten tiuski tai suutu hänelle. Esitän pirteää ja että kaikki on ok. En vain voi sille mitään, että tämä asia katkaisee minulta jouluntunnelman, kun tulee jollain tasolla ikään kuin syrjäytetty olotila. Noh, ehkä ylireagoin, en tiedä, mutta vaikeahan sitä on omia tuntemuksia kieltääkään.

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi jösses! Jotkut pitävät vanhaa vihkisormustaankin, koska eivät olisi koskaan edesmenneestä puolisostaan eronneet.

Tämä ei varmaan myöskään AP:lle sopisi.

Vierailija
62/104 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sinua siinä kaivelee? Jollain tasolla et ole sinut miehesi historian kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas paljon leskiä, eihän se ole ihan tavallista että puolison ex on kuollut.

Vierailija
64/104 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa vanha suola janottaa!

Vierailija
65/104 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi menet pettämään miestäsi exän kanssa?

Vierailija
66/104 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla se exä koko ajan mielessä. Ikävää pettämistä ja vielä näin Joulun alla!

Vierailija
67/104 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän synkempi jouluprovo. Koittaisit keksiä jotain kivempaa :/

Mikä hiton provo? Ei todellakaan ole. Huomaa, ettei sinun ole tarvinut elää vastaavan tilanteen kanssa.

Ap

Minä olen avoliitossa lesken kanssa. Hänen puolisonsa on haudattu syntymäseudulleen, joten puolisoni ei vieraile haudalla jouluisin (satojen kilometrien matka). Mutta on päivänselvää, että hän saa muistaa puolisoaan, sytyttää halutessaan tälle kynttilän paikallisen hautausmaan muualle haudattujen muistopaikalle.

Jos avaus ei ollut provo, niin minusta se oli aika sairas. Puolisoni edesmennyt puoliso oli merkittävä osa hänen elämäänsä ja hänellä todellakin on oikeus häntä muistaa.

eri

Vierailija
68/104 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän kyse ole siitä, että tällainen aloitus kiinnittää sellaisen henkilön huomion, jolla on asiasta henkilökohtainen kokemus, jolloin siihen myös vastaa moni, jota aihe koskettaa.

Vierailija
69/104 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvittelepa ap, että itse menehdyt. Jonkin ajan päästä miehesi löytää uuden kumppanin ja lakkaa käymästä haudallasi. Tuntuuko mukavalta ajatukselta? Että hän pyyhkisi sinut pois elämästään kokonaan, kuin sinua tai teitä ei olisi koskaan ollutkaan?

Tähän totean, että ymmärtäisin kyllä. Eläisin toivon mukaan hänen muistoissaan positiivisessa kuvassa, mutta en minä ajattele, että hän kävisi enää haudallani jos on uusi kumppani. Se olisi mielestäni itsekästä ajattelua. Silti se ei tarkoita, että omissa muistoissa pitäisi ihminen kokonaan unohtaa.

Ap

Pelottaako sinua se haudallakäynti siksi, että se on jotain konkreettista ja todellista? Oikeastiko ajattelet, että kuollut kisailee kanssasi ja jos mies pysyy poissa haudalta, niin kaikki on hyvin.

Ei, vaan haluan hänen olevan niin tyytyväinen elämäänsä minun kanssani, ettei entiset tule pintaan hiljaisia positiivisia muistoja enempää. Kysymys on siitä, että kuinka tärkeäksi tunnet itsesi ja kuinka saat tuntea, että olet kumppanille se hänen elämänsä merkittävin rakkaus, vaikka hänellä muuta elämää takanaan onkin.

Ap

Vierailija
70/104 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teillä murheet. Taas kerran voi vain huokaista että olen sinkku.

Vierailija
71/104 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn toisen miehen haudalla.

Vierailija
72/104 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvittelepa ap, että itse menehdyt. Jonkin ajan päästä miehesi löytää uuden kumppanin ja lakkaa käymästä haudallasi. Tuntuuko mukavalta ajatukselta? Että hän pyyhkisi sinut pois elämästään kokonaan, kuin sinua tai teitä ei olisi koskaan ollutkaan?

Tähän totean, että ymmärtäisin kyllä. Eläisin toivon mukaan hänen muistoissaan positiivisessa kuvassa, mutta en minä ajattele, että hän kävisi enää haudallani jos on uusi kumppani. Se olisi mielestäni itsekästä ajattelua. Silti se ei tarkoita, että omissa muistoissa pitäisi ihminen kokonaan unohtaa.

Ap

Pelottaako sinua se haudallakäynti siksi, että se on jotain konkreettista ja todellista? Oikeastiko ajattelet, että kuollut kisailee kanssasi ja jos mies pysyy poissa haudalta, niin kaikki on hyvin.

Ei, vaan haluan hänen olevan niin tyytyväinen elämäänsä minun kanssani, ettei entiset tule pintaan hiljaisia positiivisia muistoja enempää. Kysymys on siitä, että kuinka tärkeäksi tunnet itsesi ja kuinka saat tuntea, että olet kumppanille se hänen elämänsä merkittävin rakkaus, vaikka hänellä muuta elämää takanaan onkin.

Ap

Luuletko, että jos avaudut aiheesta miehellesi ja purat harmiasi, hän muuttuu onnellisemmaksi suhteessanne? Pikemminkin kannattaa olla ystävällinen ja ymmärtäväinen, jolloin hän kokee sinun tukevan häntä ja on onnellinen. Jos entisen muistelu ei mene liiallisuuksiin ja hän on ainua kohtaan rakastava ja huomioiva, niin etköhän sinä ole nykyään hänelle se merkittävin rakkaus. Jos sinulle ei riitä se, vaan sinun täytyy saada olla hänen koko elämänhistoriansa merkittävin ihminen, sitten on varmaan kysyttävä häneltä asiaa ja riskeerattava koko suhde. Itse päätät, mutta kannattaa harkita, mitä hyvää siitä voi seurata. Et voi omistaa hänen historiaansa, vaikka tuo mustasukkaisuus on sinänsä ihan inhimillistä.

Vierailija
73/104 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Jostain syystä et siis tunne olevasi kumppanillesi tärkeä? Silloin on ihan ymmärrettävää että hänellä on tai on ollut muita tärkeitä ihmisiä elämässä.

Vierailija
74/104 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en edes haluaisi, että akka kävisi haudallani kuoltuani, jos hänellä olisi samalla jo uusi äijä. Joo, ensin minulle kukkia ja sitten kotiin uudelle äijälle persettä jakamaan. Juu ei.

Haluaisiko sä sitten että alalla ylipäätään olisi exä tai jopa useampia?

Vierailija
75/104 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en edes haluaisi, että akka kävisi haudallani kuoltuani, jos hänellä olisi samalla jo uusi äijä. Joo, ensin minulle kukkia ja sitten kotiin uudelle äijälle persettä jakamaan. Juu ei.

Mielenkiintoisen joulunviettomallin olet sitten kotoasi omaksunut; haudalle ja sitten kotiin persettä jakamaan.

Vierailija
76/104 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän aloittajaa ja miestä. Olisihan se kiva tuntea olevansa ainutlaatuinen ja rakkain vaikka järki kuinka sanoo että aikuisella voi olla useampi rakkain.

Etenkin joulun aikaan ei välttämättä haluaisi saada muistutusta entisestä elämästä. Etenkin kun lesken kohdalla voi nousta ajatuksia siitä, että ilman kuolemaa, mies ei olisi aapeen kanssa.

Toisaalta miehellä on oikeus käydä haudalla.

Ehkä kompromissi olisi, että siellä käydään pari päivää ennen joulua ja jouluna keskitytään nykyiseen elämään. Ei niin että keskellä aattoa lähdetään kuolleen vaimon haudalle, se ei ole reilua nykyistä kohtaan.

Vierailija
77/104 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Voisi oikeasti olla syytä harrastaa vähän itsetutkiskelua ja käydä vaikka juttelemassa noista ajatuksista jonkun kanssa, ap. Kuolleen kumppanin muistelu tai kaipaaminen ei liity mitenkään siihen, miten tyytyväinen hän on elämäänsä sinun kanssa, tai miten tärkeänä hän sinua pitää. Se on täysin sinuun liittymätön ja sinulle kuulumaton asia. Vaikka olisit hänen sielunkumppani, hän muistelisi menehtynyttä exäänsä silti ihan samalla tavalla.

Vierailija
78/104 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän kyse ole siitä, että tällainen aloitus kiinnittää sellaisen henkilön huomion, jolla on asiasta henkilökohtainen kokemus, jolloin siihen myös vastaa moni, jota aihe koskettaa.

Että jos olisi kuollut niin kävisikö ja olisiko se ongelma.

Vierailija
79/104 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko sulla sitten parempi mieli, jos hän ei enää käy haudalla ihan vaan sinun mieliksesi? Muistoissa varmaan pysyy kuitenkin ikuisesti. 

Vierailija
80/104 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa se sitä tarkoittaa, että olisi edelleen rakastunut häneen. Eihän se haudalla käynti häntä takaisin tuo. Eiköhän tuo ole hänelle joku tapa käsitellä menneisyyden traumaa. Varmasti jättää jälkensä ihmiseen eikä siinä ole kyse pelkästään siitä kuka se ihminen hänelle tuolloin oli.

Miksi otit lesken jos et kestä ajatusta? Kai tuo nyt juo seurusteluaikana/kihlausaikana sulle tullut mieleen että hei tää jätkä käy exänsä haudalla? Vai nytkö vasta kertoi sulle?

Täytyy olla provo koska aplle tuskin uusi asia.