Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko nuo sienisalaatit, karjalanpaistit ja -piirakat lähinnä itäsuomalaisia jouluruokia?

Vierailija
22.12.2022 |

Itse en täällä lännessä ole nähnyt niitä koskaan joulupöydässä, en omassa, eikä muiden. Erilaisia kaloja on sen sijaan aina paljon tarjolla, sitä puolestaan yksi itäsuomalainen vähän hämmästeli.

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, nuo kuuluvat Itäiseen pitopöytään. Kuten kaikki muukin jouluruoka, mitä muualla suomessa syödään. Täällä ei juhlatarjoilussa tunneta käsitettä "less is more".

Kahvipöydänkin "vähintään seitsemää sorttia" (eli eri lajin tarjottavaa) taitaa olla täältä idästä.

Vierailija
62/74 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Lapissakin on syöty karjalanpaistia(?), mutta lihana on voinut olla poroa possun parina. Karjalanpiirakoita ei ollut lapsuudessani, vaikka äiti leipoikin niitä silloin tällöin. Kalapöytä on Lapissa runsas kuten rannikolla, mutta kotonani oli paljon riistaa. Oma suosikkini oli lintupaisti, useimmiten metso. Vaikka hirveä, poroa. nautaa ja esim. kinkku savustettiin, samoin kuin kalaa, lintua en muista savustetun.

Sieniäkin oli tarjolla, usein suolasienenä.

Juu ja meillä (idässä) laitettiin hirveä joukkoon. Sanaa karjalanpaisti ei käytetty, vaan uunipaisti tai paisti. Ja karjalanpiirakkoja mummo ei tehnyt, vaan riisi -, peruna - tai ohrapiirakoita. Karjala-etuliite lie niiden keksintö, joiden omaa ruokaperinnettä se ei ole tai joille Karjala jäi taakse (siirtoväki).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porissa jouluun kuuluu ehdottomasti lipeäkala valkokastikkeella. Syödäänkö sitä muualla?

Myös saaristolaisleipä kuuluu jouluun.

Tottakai syödään. Se on Tapaninpäivän herkku. Perinne, että Tapanina syödään. Valkokastike ja perunat. Nam.

T. Kuopuolainen

Meillä ei ikinä syöty lipeäkalaa - eikä syödä. Kerran olen maistanut miehen kotona ja voi yökötys, vaikken niin haluaisi ruuasta sanoakaan. Mutta jo se haju on todella luotaantyöntävä.

Saaristolaisleipä on minun makuuni ällöttävän makeaa.

Eipä ne täällä idässä olekaan kovin suuren joukon jouluruokia, lähinnä kai muualta tulleiden.

Vierailija
64/74 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin jälkiviisaana, karjalanpaisti olisi ollut mahtava lisä Joulupöytään, tosin mestari Juice Leskisen sanoin kun Joulupöydässä on jo kinkkua, päivän tähteä, tärkeintä, niin muut ovat lisukkeita.

Ei kinkku tee minun jouluani, eikä ehkä sen puuttuminenkaan, mutta onhan se aiemmin ollut olennainen osa.

Vierailija
65/74 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpaistia pidän arkiruokana. Kinkku kuuluu jouluun.

Vierailija
66/74 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

risto ja tuula kirjoitti:

voi jesus on suomalaiset mauttoman ruuan perään..että joulunakin oltava mauttomia arkipiirakoita pöydässä.nyt vähän jo tasoa..elämme sentään jo 2000luvulla.

Itsetehdyt on vähän eri kuin ne eines - tai valmispaistopiirakat.

Vierailija
67/74 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä karjalaissuvussani oli kinkku jouluisin, ruiskuoressa paistettu kinkku. Piirakat tietysti joka lauantai leivottiin oli joulu tai ei.

Vierailija
68/74 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen kymenlaaksosta ja (vanhemmat täältä, isovanhemmat myös paitsi 1/4 karjalasta) meillä on joulupöydässä rosollia (sillitön), kinkku, lipeäkala, kaikki laatikot paitsi makaroni, lohta kypsänä ja graavia ja välillä kylmäsavukin, perunaa, herneitä, salaattia. Ehkä silliäkin.

Lisäksi ollut kalkkunaa, naudanpaistia.

Ei ole ollut karjalanpaistia, eikä -piirakoita, johtuisko siitä kun isän ISÄ vaikka kokki olikin oli se ainut karjalainen.

Anoppi taas savon suunnalta ja teki aina karjalanpiirakoita.

Oudohkoa =D

Vierailija
69/74 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin olen kymenlaaksosta ja (vanhemmat täältä, isovanhemmat myös paitsi 1/4 karjalasta) meillä on joulupöydässä rosollia (sillitön), kinkku, lipeäkala, kaikki laatikot paitsi makaroni, lohta kypsänä ja graavia ja välillä kylmäsavukin, perunaa, herneitä, salaattia. Ehkä silliäkin.

Ei ole ollut karjalanpaistia, eikä -piirakoita, johtuisko siitä kun isän ISÄ vaikka kokki olikin oli se ainut karjalainen.

Oudohkoa =D

Ai niin ja se kaamea suolasienisalaatti. Eivät osaa kerätä edes kanttarelleja mutta suolasieniä kyllä.

Vierailija
70/74 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oudohkoa =D

Ai niin ja se kaamea suolasienisalaatti. Eivät osaa kerätä edes kanttarelleja mutta suolasieniä kyllä.

Pyh. Minä poimin tatit, kantarellit, mustatorvisienet, suppikset, rouskut... rouskuista tehty sienisalaatti on parasta.

Vierailija
71/74 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no mitäpä luulet?

En mitään, vaan kysyn. Meillä nuo piirakat on ennemmin kesäjuhlissa, ei koskaan jouluna.

Ap

No mistä se KARJALANpaisti mahtaisi olla kotoisin?

Appi Lapissa sanoi sienistä, että on porojen ruokaa. Karjalaiset sukulaiseni pitää sieniä suurena herkkuna.

Vierailija
72/74 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Itä-Suomesta kotoisin eikä meillä ollut ikinä Karjalanpaistia jouluna vaan kinkku ja graavilohta ja silliä +tietysti ne laatikot (peruna, lanttu, porkkana). Tämä siis 80-luvulla.

Länsi-suomalaisella tutulla on joulupöydässä maksalaatikko mitä meillä ei syöty edes arkena. Pohjanmaan tutulla on lihapullia, varmaan Ruotsin vaikutusta.

Eli jokainen meistä tekee oman joulupöytänsä omalla tavallaan.

Ja AP:lle tiedoksi: On maailmassa monta niin ihmeellistä asiaa...

Vierailija
73/74 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oudohkoa =D

Luulitkos että kanttarelleista saa sienisalaatin. Olet aikamoinen hömelö siinä tapauksessa.

Vierailija
74/74 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi nyt alkoi tehdä mieli Liisa-tädin karjalanpiirakoita. Kukaan ei osaa tehdä samanlaisia. Ei siis kukaan. Mutta Liisa-täti on jo kuollut monta vuotta sitten. Hölmö olin kun en pyytänyt, että opettaisi mulle. Liisa-tädillä ei ollut tyttäriä, joille siirtää perimätietoa ja poikiaan ei tainnut kiinnostaa. (Liisan nimi muutettu).