Onko nuo sienisalaatit, karjalanpaistit ja -piirakat lähinnä itäsuomalaisia jouluruokia?
Itse en täällä lännessä ole nähnyt niitä koskaan joulupöydässä, en omassa, eikä muiden. Erilaisia kaloja on sen sijaan aina paljon tarjolla, sitä puolestaan yksi itäsuomalainen vähän hämmästeli.
Kommentit (74)
Täällä Länsi-Suomessa on yleensä runsas merellinen kalatarjoilu, laatikot..jne.
Pääruokana monesti perunamuusia kermaisen uunilohen kera.
Paikalliset herkut korostuvat varmasti ainakin jossain määrin.
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö nämä itäsuomalaiset sitten syö kinkkua jouluna?
Toki syödään!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole koskaan ollut joulupöydässä karjalanpaistia enkä tiedä ketään, jolla sitä olisi. Ei se ole jouluruoka, sitä syödään ihan muulloin, esim hautajaisissa.
Kaloja sen sijaan on aina ollut, kuten myös kaikilla tutuillani. On graavilohta ja lämminsavulohta, silakoita mm valkosipuli- ja sinappikastikkeesaa. Sienisalaatti toki kuuluu ihan vakiona joulupöytään. Ja usein muulloinkin sitä tietty syödään. Se on hyvää.
T. Itä-savolainenLisään vielä, että myöskään karjalanpiirakat ei ole mitään jouluruokaa! Niitä on tarjolla sukujuhlissa munavoin kanssa.
Jouluna syödään riisipuuroa.
Alun perin ohrapuuroa. Meillä se tai uudempi versio riisipuuro on aamuruoka aattona.
Toki syödään myös piirakoita, kuten joka juhlissa.
Kyllä Lapissakin on syöty karjalanpaistia(?), mutta lihana on voinut olla poroa possun parina. Karjalanpiirakoita ei ollut lapsuudessani, vaikka äiti leipoikin niitä silloin tällöin. Kalapöytä on Lapissa runsas kuten rannikolla, mutta kotonani oli paljon riistaa. Oma suosikkini oli lintupaisti, useimmiten metso. Vaikka hirveä, poroa. nautaa ja esim. kinkku savustettiin, samoin kuin kalaa, lintua en muista savustetun.
Sieniäkin oli tarjolla, usein suolasienenä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole koskaan ollut joulupöydässä karjalanpaistia enkä tiedä ketään, jolla sitä olisi. Ei se ole jouluruoka, sitä syödään ihan muulloin, esim hautajaisissa.
Kaloja sen sijaan on aina ollut, kuten myös kaikilla tutuillani. On graavilohta ja lämminsavulohta, silakoita mm valkosipuli- ja sinappikastikkeesaa. Sienisalaatti toki kuuluu ihan vakiona joulupöytään. Ja usein muulloinkin sitä tietty syödään. Se on hyvää.
T. Itä-savolainen
Täällä Karjalassa pöydässä on joulunakin usein myös karjalanpaistia, se on monille se oikea juhlaruoka. Toki on myös kinkkua, kaloja, piirakoita sun muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuo sienisalaatti on? Laitetaanko siihen jotain itsesäilöttyjä sieniä vai mitä?
Suolasieniä, sipulia ja kermaa. Nam.
Hmm, en ole koskaan syönyt mitään tuollaista.
Ap
Saat kaupasta siellä lännessäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Itä-savolainenLisään vielä, että myöskään karjalanpiirakat ei ole mitään jouluruokaa! Niitä on tarjolla sukujuhlissa munavoin kanssa.
Jouluna syödään riisipuuroa.
Äläpä savolainen neuvo, milloin karjalanpiirakoita syödään ja milloin ei.
Ilmeisesti. Idässä niitä oli aina kun joululounaalla jossain kävi, ihan siis ravintolassa, mutta täällä lännessä ei ole näkynyt koskaan. Kaupoissa kyllä on. Mutta laatikoita ei täkäläiset ravintolat osaa tehdä. Kaupastakin saa parempia. Nyt käytiin alkuviikosta firman kanssa ja kaikki muu hyvää, mutta lanttulaatikko palanutta ja porkkanalaatikossa ei mitään makua. Muita laatikoita ei ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Sama havainto. Karjalanpaisti joulupöydässä oli minulle hämmentävä kokemus enkä koskaan ymmärtänyt, miksi Saimaan rantamailla ei syödä jouluna kalaa.
Syödäänpäs.
Vierailija kirjoitti:
Sama havainto. Karjalanpaisti joulupöydässä oli minulle hämmentävä kokemus enkä koskaan ymmärtänyt, miksi Saimaan rantamailla ei syödä jouluna kalaa.
Kyllä sitä kalaakin syödään karjalanpaistin lisäksi. Useimmilla on graavilohta tai kylmäsavulohta, ja/tai normaalia savulohta, joillain savumuikkuja. Anoppi laittaa aina noita kaikkia kolmea lohta, kylmäsavulohta sellaisina tuorejuustotäytteisinä rullina. Joo ja itse tehtyä silliä.
Minä taas en näin itä-suomalaisena ymmärtänyt miksi ei ole mitään lämmintä lihaa pöydässä, kun kinkkukin syödään kylmänä. Itse tottunut, että se kinkku menee enimmäkseen niiden karjalanpiirakoiden päälle sinapin kanssa ja karjalanpaisti sitten perunoiden ja laatikoiden kylkeen. Mutta itä-suomalainen ruokahan se on, KARJALANpaisti, että ei ihme sinällään, ettei lännessä sitä syödä.
Mutta oli se opiskeluaikoina shokki, kun ruokalassa oli vain kylmää kinkkua tarjolla laatikoiden kylkeen. Ei tosiaankaan ollut mitään kalaa tarjolla, ihan ymmärrettävistä syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluna syödään riisipuuroa.Alun perin ohrapuuroa. Meillä se tai uudempi versio riisipuuro on aamuruoka aattona.
Toki syödään myös piirakoita, kuten joka juhlissa.
Äitini oli lapsena ollut katkera. muissa taloissa maksalaatikko tehtiin riisiin, mutta hänen kotonaan ohrasuurimoihin. Maksalaatikko on ollut osa lappilaista joulupöytää.
Olen kotoisin Pohjanmaalta, mutta mummo tuli tänne sota-aikana Etelä-Karjalasta. Ilmeisesti sitä perua äitini joulupöydässä oli aina karjalanpaistia. Se oli siis perunoiden kastikkeena tavallaan, kinkkukin oli mutta se oli enemmänkin kylmä lisuke. Sienisalaattia ei meillä ikinä ollut. Perus rosolli ja laatikot, joskus kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuo sienisalaatti on? Laitetaanko siihen jotain itsesäilöttyjä sieniä vai mitä?
Se on todella hyvää joka juhlaan.
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö nämä itäsuomalaiset sitten syö kinkkua jouluna?
Miksi ne sulkisivat toisensa pois?
Itse olen kymenlaaksolainen, mutta menin naimisiin länsirannikon pojan kanssa. Ihmetys oli suuri, kun appivanhempien joulupöydästä löytyi karjalanpaistia, sienisalaattia ja makaronilaatikkoa, nämä kaikki olivat minulle ihan vieraita jouluruokia.
Olet oikeassa ap, sikäli että kaikki nuo mainitsemasi, ovat itäsuomalaisia pitoruokia.
Siis itäsuomalaisia juhlaruokia.
Itseasiassa kaikki jouluruuat, läpi Suomen ovat vanhoja pitoruokia.
Niitä on tarjottu sekä häissä että hautajaisissa että jouluna, juhlaruokana.
Ennen vanhaan joulu oli ihmisille
suuri juhla.
Sen lisäksi jokaisella seudulla ja maakunnalla on omat juhlaruoka perinteestä.
Esimerkiksi imelletty perunalaatikko on Hämeessä jouluruoka. Samoin siellä on perineisesti tehty itse kotikalja, joulukalja.
Tänään on Tuomaan päivä ja vanhan kansan mukaan, silloin pitäs olla kaikki jouluvalmistelut tehtynä, ja alkaa vähitellen ihmisten laskeutua jouluisiin tunnelmiin ja rauhaan
Siitä tulee myös vanha sanonta:
Hyvä Tuomas joulun tuopi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kymenlaaksolainen, mutta menin naimisiin länsirannikon pojan kanssa. Ihmetys oli suuri, kun appivanhempien joulupöydästä löytyi karjalanpaistia, sienisalaattia ja makaronilaatikkoa, nämä kaikki olivat minulle ihan vieraita jouluruokia.
Taitaa olla appivanhemmilla sekä evakkotaustaa, jos karjalanpaistia on ollut joulupöydässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluna syödään riisipuuroa.Alun perin ohrapuuroa. Meillä se tai uudempi versio riisipuuro on aamuruoka aattona.
Toki syödään myös piirakoita, kuten joka juhlissa.Äitini oli lapsena ollut katkera. muissa taloissa maksalaatikko tehtiin riisiin, mutta hänen kotonaan ohrasuurimoihin. Maksalaatikko on ollut osa lappilaista joulupöytää.
Totta.
Lapissa joulupöytään kuuluu keitetyt perunat, lanttu-porkkana-ja maksalaatikko. Maksalaatikko on tavallaaan ehdoton.
Samoin rosolli, Lasimestarin silli, lohi graavina, jouluinen perunalimppu, ja joitain majoonesi tai muu pohjaisia salaatteja.
Ja tietenkin joulukinkku, koristeltuna.
Ja perunoina on yleensä puikulaperunat, koska se Lapin herkkuperuna.
Jälkiruokana oli ennen joku sekähedelmäkeitto tai luumukiisseli, kermavaahdolla.
Mutta perinteet muuttuu, kun uudet sukupolvet kasvaa.
Porissa jouluun kuuluu ehdottomasti lipeäkala valkokastikkeella. Syödäänkö sitä muualla?
Myös saaristolaisleipä kuuluu jouluun.
Savonmaa on aika laaja alue. Mahtuu monenlaista perinnettä, täällä Etelä-Savossa karjalanpaistin just laitoin uuniin.