Tipaton tammikuu 2023
Tervetuloa vaan kaikki jotka aikovat olla mukana tässä ns. projektissa! Itselläni onkin jo pari viikkoa tipatonta takana ja aion olla myös koko ensikuun (ehkä vielä sen jälkeenkin) ilman ryyppyä. :)
Mieli on alkanut voimaan paremmin jo näiden kahden viikon aikana! Tsemppiä kaikille <3
Kommentit (400)
Vierailija kirjoitti:
Päivä 8/50, kaikki hyvin, kamomillatee maistuu! Tomsku
Hieno kuulla että siellä tipaton lähtenyt käyntiin kevyissä tunnelmissa! Itsellä ei niin helppo aloitus, mutta ehkä se tästä. Perjantaina teki hieman mieli, eilinen taas oli aika mahdoton. Tänään on ollut helpompaa, vaikka olo oli vähän sellainen että jotain jäi puuttumaan viikonlopusta.
Erittäin tyytyväinen kuitenkin olen, että päätös piti ja nyt on kokonainen viikko jo tipatonta takana!
Huomenna starttaa vanha harrastus, jolta odotan paljon. Yleensä harrastuksen parissa kuluu aikaa ja energiaa, eikä viiniä tule edes mietittyä kun mielihyvä ja rentoutuminen tulee automaattisesti muualta. Nyt on ollut liian pitkä taukoja uskon sen olevan yksi syy siihen, miksi tämä tipaton on ollut todella vaikea aloittaa.
moikka, olen pitänyt itseni kiireisenä, mutta kyllä se lasillinen on käynyt useamman kerran mielessä. ärsyttävää! Mutta iltaan päästiin eli 9 täynnä :-)
Hienoa tuo vanhan harrastuksen luo paluu. Itse mietin tässä kuumeisesti, mitä tekisin. Vaikka tavallaan on ihan olla itselleen armollinen ja todeta, että vaikka tyhjäntuijottelu on ok, kunhan siihen ei ota tippaakaan ;-)
10 päivää viedään, viikonloppu oli yllättävän helppo, mutta eilen teki ihan älyttömästi mieli olutta.
Siis oli sinänsä helppo olla ottamatta sitä olutta, mutta se mieliteko oli tosi vahva.
Sitten laskin jo viikonloppuja, että kuinka monta vielä...
Jep, ei ole tervettä.
Ja kuten monilla muillakin, minullakin viime kevät meni vielä ok, mutta kesällä karkasi käsistä. 4vkon kesäloman aikana olin 2 päivää juomatta alkoholia (eikä nekään peräkkäiset...) ja syksy meni enemmän tai vähemmän kosteissa merkeissä.
Mut joo... liki 1/3 takana, still going strong 💪
Mörkö
Jouluna viimeksi juonut viiniä ja saunaoluen. Tupakoinninkin lopetin siinä sivumennen. Nuo kun ovat kytkeytyneet vahvasti yhteen. Saa nähdä koska uskaltaa ottaa ensimmäisen saunaoluen.
Vierailija kirjoitti:
Tipatonta ei kannata yrittää koska ette kuitenkaan onnistu. Ja jos onnistuisittekin niin sen jälkeen juotte kaksin käsin...
Sydämen kyllyydestä suu puhuu.
Olen entistä tyytyväisempi tänään, etten avannut viinipulloa viime viikonloppuna ja tauko jatkuu. Nyt tuntuu, että korkki helpompi pitää kiinni ja toki eilinen ja tämänpäiväinen rankka hikiliikunta todellakin myös auttoi. Ei tee yhtään mieli lasillista, vaikka kovaa työstressiäkin on.
Tipaton jatkuu siis ja toivottavasti tuleva viikonloppu ei ole yhtä haastava kuin edellinen oli.
muistattehan ottaa itsestänne "ennen" valokuvan ja verrata sitä muutaman viikon päästä kuvaanne? Kyllä sitä kummasti silmät kirkastuu ja iho. Nyt on sitten tosiaan 10 päivää selvistelty (ai miten upean sanan joku on keksinyt ;-) ja kaikki alkoholi on nyt poistunut kehoistamme. Ihana ajatus :-)
Niin, miten se mennyt vuosi menikään Hyvin samalla tavalla kuin näköjään monella muullakin täällä.
Lopputalven ja kevään pysyin hyvin vain viikonloppuisin-linjalla, ja määrätkin olivat maltilliset. Sitten tuli kesä ja kesäloma - ja homma karkasi taas käsistä. En näköjään osaa viettää vapaata ilman viiniä. Kesäloman jälkeen elokuussa ryhdistäydyin muutamaksi kuukaudeksi (tiputin kesällä kertyneet kilot), mutta marraskuussa juominen taas lisääntyi, ja myös arkijuominen alkoi jälleen.
Joulun aikaan marinoin itseni punaviinillä (ja glögillä, valkkarilla, shampanjalla, oluella, viskillä, ginillä), niin että olin jo aivan helpottunut, kun tammikuu ja tipaton koitti.
En vain osaa lopettaa parin lasillisen jälkeen, yhdestä nyt puhumattakaan. Ymmärrän hyvin, että Tomsku ja te muut yksineläjät nautitte iltaisin viiniä itseksenne. Mutta kun minulla on perhe ympärillä! Joululomalla lapseni olivat meillä (lapset jo aikuistunut); katsoimme leffoja ja pelailimme lautapelejä - ja minä kiskoin viiniä kaksin käsin.
Tammikuu on mennyt hyvin. Mielihaluja ei ole ollut ja nukun kuin tukki. Viikonloppu oli kiva, kun oli kaikenlaista puuhaa. Tapasin ystäväni, kävimme yhdessä näyttelyssä ja lounaalla. Kävin pitkällä hiihtolenkillä. Sunnuntaina kävin leffassa mieheni kanssa (Tom Hanksin a man called Otto - suosittelen). Ensi viikonloppu huolestuttaa. Joudun tekemään lauantaina töitä ja olen varma, että olen sen jälkeen aivan poikki ja niin valmis korkkaamaan punaviinipullon. Pitäisi vain keksiä jotain kivaa puuhaa sensijaan.
Hienoa, että osa teistä aikoo jatkaa tammikuuta pidemmällekin! Maksan puhdistautuminen (jonka tarpeessa olen taatusti) vaatisi 6 viikkoa. Ihan niin pitkälle en kuitenkaan pysty, Helmikuun tokana viikonloppuna on pieni reissu, jolloin aion nauttia ruuasta - ja viinistä. Mutta jos siihenkin saakka pystyisi, tekisi se jo 40 päivää, eli lähestulkoon sen kuusi viikkoa. Joten siihen pyritään!
-Sinna 10/40
Tekee mieli punaviiniä. Kovasti. Takana pari rasittavaa (työ)päivää, ja jostain selkänahasta nousee automaationa ajatus lähteä kotiin, ottaa tuttu ja turvallinen kaveri (eli viinipullo) viereen ja nollata ärsytys pois. Voihan perC.
En edes tiedä kumpi on lopulta ollut kivempaa, ajatus siitä että kohta saa korkata ja rentoutua, astua hetkeksi pois stressaavalta epämukavuusalueelta, vaiko sen toteuttaminen. Totta puhuen eihän se juominen viime aikoina oikeasti ole mitään huippuhyvää fiilistä tuonut, sellaisen nuutuneen pöhnelön lähinnä.
Nyt ärsyttää taas kaikki, se, että haluaisin korkata, ja se, että en voi sitä tehdä. Huono päivä, aaarrgghh. Toivottavasti teillä muilla on paremmin!
-Tomsku, 11/50
Vierailija kirjoitti:
Tekee mieli punaviiniä. Kovasti. Takana pari rasittavaa (työ)päivää, ja jostain selkänahasta nousee automaationa ajatus lähteä kotiin, ottaa tuttu ja turvallinen kaveri (eli viinipullo) viereen ja nollata ärsytys pois. Voihan perC.
En edes tiedä kumpi on lopulta ollut kivempaa, ajatus siitä että kohta saa korkata ja rentoutua, astua hetkeksi pois stressaavalta epämukavuusalueelta, vaiko sen toteuttaminen. Totta puhuen eihän se juominen viime aikoina oikeasti ole mitään huippuhyvää fiilistä tuonut, sellaisen nuutuneen pöhnelön lähinnä.
Nyt ärsyttää taas kaikki, se, että haluaisin korkata, ja se, että en voi sitä tehdä. Huono päivä, aaarrgghh. Toivottavasti teillä muilla on paremmin!
-Tomsku, 11/50
Tsemppiä! Myöhäinen iltapäivä on se pahin aika, kun työpäivä on ohi ja aivot lähettää viestiä, että nyt sitä viiniä v*tutukseen. Varmaan ehdotuksetkin ärsyttää mutta sanon silti, että koita tehdä jotain, mikä vie ajatukset muualle. Lähde ulos, lue kirjaa, mene leffaan tai mikä nyt onkin mieluista tekemistä. Ja sitten voi miettiä, miten huomenna on hyvä fiilis, kun sai korkin pidettyä kiinni.
Kaksi viikkoa nyt takana. Alkoholia ei ole tehnyt mieli tippaakaan, eikä tee. Iltaisin on ollut joskus vähän pitkäveteistä mutta nyt kun pää alkaa toimia tajuaa, että en viimeisen parin vuoden aikana ole enää saanut juomisesta juurikaan mitään mielihyvää. Se on ollut vain jotain pakonomaista turruttautumista.
Tällä hetkellä suurin haaste on saada vatsa toimimaan normaalisti. Ärsyyntyy tosi helposti mutta yritän syödä lähinnä kasviksia, laktoositonta maitopohjaista proteiinia ja puuroa. Niitäkin vain vähän kerrallaan.
Alkoholismista irti pyrkivää kehotetaan elämään päivä kerrallaan mutta sanon silti, että jos tämän helvetin jälkeen aloitan ryyppäämisen uudestaan, sitten on viina sulattanut päästä ne molemmat jäljellä olevat aivosolut.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää tipatonta uutta vuotta! Mukana ollaan! Missäs kaikki muut?
Ammattilaiset pitävät tipattoman helmikuun, se on lyhin...
hei, 11 päivää pulkassa. nyt kun on loman jälkeen pitänyt opetella aamulla taas heräämään ja koska se on niin hemmetin vaikeaa, ihmettelen, miten ikinä pystyin nousemaan juotuani illalla pullon viiniä? Haukottelen päivät pitkä ja voisin juoda litrakaupalla vettä. Muistan edellisiltä kerroilta, että jano on ihan kyltymätön kun lopettaa etanolin kittaamisen. Luin tässä tutkimuksen, joka alleviivaa meidän kokemuksia tipattoman jälkeen: se jättää pysyvän jäljen eli vaikka sitten juomamäärät kasvaisi, niihin suhtautuu kriittisemmin tipattoman jälkeen. Eli hyvä me, tsempataan toisiamme :-)
Se olisi joo torstai ja pari päiväähän tuossa meni hyvin, mutta nyt kun alkaa viikonloppu lähestyä niin alkaa tulemaan ajatuksia että jos kuitenkin lasillisen voisi ottaa. Todella ärsyttävää! Tämä liittyy itsellä suoraan työstressiin, on todella raskas viikko ollut henkisesti ja olen tottunut sitä lääkitsemään viinillä viikonloppuisin (Koronan aikana myös arkisin, mutta onneksi sen tavan olen saanut lopetettua menestyksekkäästi).
Täytyy nyt tosiaan taas tsempata, ettei se viinipullo tosiaan aukea viikonloppuna.
Onko muilla tuntunut siltä että mieli on parempi ja muutenkin poissa se aivosumu mikä on aina päällä kun juo viikonloppusin. Nii no kysymys niille jotka on suurkuluttajia kuten minä. Myös kasvojen alueella pöhötys mielestäni vähentynyt.
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla tuntunut siltä että mieli on parempi ja muutenkin poissa se aivosumu mikä on aina päällä kun juo viikonloppusin. Nii no kysymys niille jotka on suurkuluttajia kuten minä. Myös kasvojen alueella pöhötys mielestäni vähentynyt.
No aivosumu on kyllä hälventynyt eikä ole sellainen aivan aivokuollut olo. Itseä kyllä vaivaa aivan älytön väsymys, nukkua voisi päivät putkeen jos voisi. En siis huomaa esim. töissä että olisin tehokkaampi tai ajatus kulkisi paremmin. :( Pöhötys on kasvoista kyllä vähentynyt, silmät on suuremmat ja ihon väri paljon tasaisempi.
Päivä 8/50, kaikki hyvin, kamomillatee maistuu! Tomsku