Tipaton tammikuu 2023
Tervetuloa vaan kaikki jotka aikovat olla mukana tässä ns. projektissa! Itselläni onkin jo pari viikkoa tipatonta takana ja aion olla myös koko ensikuun (ehkä vielä sen jälkeenkin) ilman ryyppyä. :)
Mieli on alkanut voimaan paremmin jo näiden kahden viikon aikana! Tsemppiä kaikille <3
Kommentit (400)
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitin jouluna. 10 päivää siis kohta plakkarissa. En lupaa mitään.
Nukkuminen ollut nyt vähän huonoa. Minulla ei ole periaatetta eikä ihannetta, kroppa vaan ei enää kestä juomista.
Sama täällä. Ei ole periaatetta, eikä tarvetta fleksailla kenellekään mutta jos en nyt lopeta, tulee loppu ryyppäämiselle joka tapauksessa. Kuudes päivä menossa, eikä tee pätkääkään mieli. Sen sitten näkee, pysyykö järki päässä senkin jälkeen, kun olo on parempi.
Moikka, viime yö oli aivan karmea, en siis oikeasti nukahtanut ennen kuin klo 5 jälkeen. Pyörin ja hyörin ajatusteni kanssa. Mutta päivä 4 alkoi ja se on ainoa, millä on nyt väliä :-)
Mites muilla?
Täällä tipattomalla 48 v. lähes 20 vuotta liikaa juonut nainen. Ihan töissä olen aina käynyt jne, mutta iltaisiin on arkenakin tullut tissuteltua 4-6 isoa olutta, ja usein pe ja/tai la kunnon kännit johon mulla tarvii 15-20 annosta alkoholia nykyisin, käytännössä pullon väkeviä.
Olen aina vähän halveksunut tällaisia tipattomia, mutta nyt talvilomalla ja uudenvuoden aattona meni niin paljon märkää, että olo alkoi olla tukala. Närästää, yöllä pulahtelee mahanestettä suuhun. Lisäksi meinasin tukehtua viinaan aattona - yritin juoda Giniä raakana, vaikka olin niin väsynyt että melkein nukuin sohvalla. Yhtäkkiä heräsin siihen, että en saa hengitettyä ollenkaan ja keuhkoissa polttaa. Olin ilmeisesti lähes sammuneena ottanut viinaa suuhuni, nukahtanut ja vetänyt sen henkeen. Ehdin jo miettiä, että on tämäkin hieno kuolintapa, kuolla yksin omalle sohvalle kännissä uudenvuoden aattona. Ihme kyllä aloin saada vähän hengitettyä vähitellen ja selvisin. Sen verran peläytti kyllä, samoin kuin nuo vatsaoireet, että taukoa pidän nyt vähän juomisesta.
Yllättävän vähän toistaiseksi oireita siihen nähden, miten paljon olen juonut ja kauan. Uudenvuoden päivä nyt toki oli yhtä darrahelvettiä ja närästystä on vieläkin. Mutta esim. mieliala on ihan ok, ei tee mieli juomista erityisemmin, aika tavanomainen lievästi tylsä olo. Saas nähdä miten etenee kuukauden mittaan.
Täälläkin takana todella huonosti nukuttu yö, heräsin muutaman tunnin unien jälkeen klo 01 ja olin hereillä vielä 04. Sen jälkeen jonkinlaista torkahtelua kunnes kello herätti työaamuun. Huohh, tällaista tämä oli myös viime vuonna, aika pitkään sai odotella siedettäviä yöunia, eivätkä ne viidessä viikossa mitenkään erityisen hyviksi muuttuneet. Tiedä sitten kuinka pitkä aika siihen vaadittaisiin.
Muuten ihan hyvillä mielin, Tomsku kuittaa päivän 4/50.
Uskomatonta mutta totta. Tänään tulee täyteen puoli vuotta ilman yhtään olutta tai muutakaan alkoholia! Kuusi kuukautta ilman vehnäleipää, sipsejä tai pekonia ja täysin ilman sokeria! Joulustakin selvittiin pelkillä kalaruuilla! Muutos kropassa on todella kova! En ole laihtunut mutta kaljamaha on muuttunut piukaksi sixpackiksi, ajatukset on todella kirkkaat sekä mieli terävämpi kuin koskaan ennen. Nukun vähintään 8h joka yö ilman heräilyä. Stressinsietokyky on huipussaan enkä koe tuntevani enää sitä millään tasolla. Haluan jatkaa ja muuttua vielä paremmaksi!! Ei enää yhtään olutta vaan pelkkää raikasta vettä. Haluan syödä terveellisesti, ja kaikkein tärkeimpänä: liikkua vähintään kaksi tuntia päivässä!
Ei hajuakaa kenen päivitys tämä oli, mutta siinä sanottiin, että kopioi ja jaa
Tipaton 2023. Ollut vuodesta 2020, kun aloin pohtimaan, mihin tarvitsen sitä viinilaosllista ja saunaolutta tms. Hetkeäkään en ole katunut, uni paljon paljon parempaa, urheilu maistuu ja painoa lähtenyt 10kg uuden energian ja alkottomuuden myötä. Suosittelen todella lämpimästi kaikille.
Minulla on tipaton light versio jossa väkevistä pysytään erossa ja jossa kalja ja viini ovat sallittuja.
Vierailija kirjoitti:
Nyt mammat korkki kiinni, jookos kookos?
Miksi?
Juon hyvin vähän mutta ajattelin taas olla tipattomana kun viimeksi tuli niin hyvä olo ja jatkoin 6kk! Tsemppiä kaikille!
Oikeastaan pitäis olla kans ilman sokeria mutta se tuntuu jotenkin vaikeammalta.
moi, tänään tuli ensimmäinen minikriisi: olin ulkona ja puuhaamassa koko päivän ja kotia kohti mennessäni ajattelin, että ah nyt sitten iso lasi viiniä. kääk ja kriik, mitä kun ei sitä viiniä saakaan! No sellaista, se meni onneksi vielä helposti ohitse ja nyt mennään turvallisesti päivän 5 iltaan. Mukavaa iltaa kaikille!
Itsekin taas mukaan, tipatonta tammikuuta olen viettänyt jo toistakymmentä vuotta 😊
Aina tammikuun alussa mietin, että jos se tipaton 100, mutta se ei ole vielä onnistunut.
Nyt mennään tammikuulla ja loppuvuosi ois tarkoitus yrittää niin, että ennen työpäivää ei saa juoda... mut se on sit sen ajan murhe.
Toistaiseksi tipaton on ollut helppo.
Mörkö
Vaikeeta on, mieli matalana ja ei oikein mikään innosta/kiinosta.
Tullut juotua lähes joka päivä varmaan 15 vuotta, ei krapulaa koskaan, mutta kyllä määrä silti liikaa olisi monelle, nykyään toleranssi kasvanut, niin, että keskarilla ei humalaa tule, vain laskuhumala heti, joten en kajoa noin mietoon laisinkaan.
6 kärvistely ilta meneillään, en tiedä kauanko kestän tätä olotilaa, mitään ihme euforiaa tai piristymisen tunnetta en ole kokenut ja epäilen että on valhetta.
Masentaa elämä raittiina, ennen viina toi edes pienen onnentunteen ja lohdun...
Mutta vielä mukana tipattomalla, ja jotenkin naurattaa tuo sana tipaton, näin suurkuluttajan vinkkelistä pitäisi olla litraton tai suurempi 😘
Kiva, mukana lisää uusia ja vanhoja tuttuja, lisää vertaistukea siis. Minulla oli myös tänään viikon ensimmäinen mieliteko. Töiden jälkeen hyppäsin autoon, mieleen tuli lämmin tunne siitä kuinka edessä on pitkä viikonloppu ja saan kääriytyä vilttini kanssa soffalle Netflixiä katsomaan punaviiniä lasissa. Sekunnin murto-osassa muistin, että kaikki muu tuosta pätee paitsi punaviini. Tuli kyllä lievä pettymys ja tuska. Ei auttanut kuin kerrata itselle taas miksi tässä tipattomassa tilanteessa olen (täysin itseaiheutetusti) ja mitä kaikkea hyvää siitä saan. Nyt lähden kävelylle ja kuittaan päivän 5/50. Tsempit meille kaikille. -Tomsku
Kahdeksas päivä menossa. Tänään oli pienen kiusauksen hetki, kun oli tylsää ja jääkaapin ovea kolisteli pari siellä olevaa seltzer-tölkkiä. Ne pitäisi kaataa viemäriin, tiedän.
Sain kuitenkin lähdettyä kävelylle ja samalla reissulla kävin kaupasta vichyä. Sillä se mieliteko meni ja hyvänä "tukena" toimii myös vatsakipu, joka vasta nyt alkaa asteittain mennä ohi.
heheh tuo litraton olisi kyllä hyvä, kuka lienee sanan tipaton keksinyt. Kuiva kesäkuu, huikaton heinäkuu, en-ota-elokuu, selvä syyskuu, lotraamatta lokakuu, maistamatta marraskuu, juomaton joulukuu... mitä näitä nyt on :-D
Helmi hei :) Jees sinne jonnekin helmikuun puolivälin jälkeiseen aikaan asti tarkoitus mennä... sinnitellään yhdessä! Kiva nähdä sinutkin täällä taas. -Tomsku