Tipaton tammikuu 2023
Tervetuloa vaan kaikki jotka aikovat olla mukana tässä ns. projektissa! Itselläni onkin jo pari viikkoa tipatonta takana ja aion olla myös koko ensikuun (ehkä vielä sen jälkeenkin) ilman ryyppyä. :)
Mieli on alkanut voimaan paremmin jo näiden kahden viikon aikana! Tsemppiä kaikille <3
Kommentit (400)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa hauskaa, kun 6täällä on tuttuja viime vuodelta. Silloin sain 4 viikkoa tipatonta, mutten koko tammikuuta. Nyt aloitin jo etuajassa, joten päivä 17 on nyt jo menossa.
Olen nukkunut ihan älyttömästi ja mieliala on valoisampi. Toisaalta syön koko ajan, joten laihtumaan tässä ei kyllä pääse. Tupakkaakin kuluu hirveesti kun ei voi juoda vaikka juurikin iltapäivisin mieli tekisi töiden jälkeen. Urheilla piti, mutta en ole viitsinyt. Saas nähdä, miten pitkälle tänä vuonna selviydytään. Tsemppiä kaikille!
Henni
Hei Henni, kokeillaanko päästä eroon tupakastakin? Lopetin jo kerran 15 vuodeksi, mutta aloitin pölvästi uudelleen, ja taas koukussa 😬.
Mä en ole mikään hevijuuseri, mutta 1-3 savuketta menee päivittäin nykyään, ja ilman oleminen tuntuu ikävältä. Joutais lopettaa, ja vertaistuki kelpais.
Alkoholin kanssa helppoa nyt, ei ole ollut mielitekoja. (Katsotaan illemmalla uudellen 😅.)
- Helmi
No todella! Kesään mennessä olen itselleni luvannut tupakoinnin loppuvan kun täytän 40, apua!
Paljonkohan ihminen säästää rahaa jos on pitkään juomatta. Tottunut vaikka käymään pari krt kuukaudessa ravintolassa ? Hienoa tässä on se , että ei krapulaa viikonloppuna. Yksi ystävä houkuttelee mua ulos. Hän käy vain näissä paikallisissa ja mua ei kyllä iske yhtään nämä räkälät.
Tänään oli pientä kiusauksen tynkää mutta ei onneksi mitään vakavaa. Oli pakko käydä HSL:n myyntipisteessä ja muiden menojen takia osuin sinne tietenkin kaikkein pahimpaan ruuhka-aikaan. Vuoronumeropömpeli ilmoitti, että edellä jonossa 74 henkilöä ja istumapaikkoja ehkä tusinalle. Pisteessä on ystävällisesti käytössä systeemi, jolla jonon etenemistä voi seurata kännykästä, joten ihan ovensuussa ei tarvitse notkua. Ja kuinka ollakaan, vieressä on kapakka, joka oikein mainostaa, että älä jonota kuivin suin.
Kuva kylmästä raikkaasta oluesta tai näillä keleillä kuumasta rommitotista nousi silmiin ja eikun sisälle. En sitten kuitenkaan ostanut viinaa vaan ajattelin kokeilla jotain uutta ja otin elämäni ensimmäisen alkoholittoman oluen. Joka on myös viimeinen.
VMP. En ole ikinä ennen törmännyt juomaan, joka maistuu yhtä aikaa sekä kitkerältä että ei miltään ja jättää vielä suuhun tympeän maun tuntikausiksi. Väkisin sen sai alas kun maksettu oli. Ehkä kyseessä oli joku halvin ja huonoin markkinoilla oleva merkki mutta jatkossa pysyttelen kyllä vichyssä, kokiksessa ja teessä.
No, valivali. Tärkeintä tietenkin, että linja piti houkutuksesta huolimatta.
Nyt kyllä tekee tosi paljon viiniä mieli. Ja vasta toinen viikonloppu edessä. Voi tylsyys.
-Sinna 13/40
Vierailija kirjoitti:
Perjantai, ja vähän on kuin toinen käsi puuttuisi kokonaan kun siinä ei ole punaviinilasia jatkeena. Ei nämä illat nyt näytä olevan mitenkään helppoja. Viime vuonna jokainen uusi päivä oli valtava onnistuminen ja voitto, nyt en näytä pääsevän ihan yhtä suuriin fiiliksiin, on jotenkin laimeampaa. Mutta ei voi mitään, tahdonvoimalla vedetään, parempia oloja odotellessa, lopussa kiitos seisoo jne. Jos jotain hyvää, niin tämä viikko on tuonut mukanaan paremmat yöunet, kapeammat kasvot ja kirkkaammat silmät. Mites teillä muilla? Tomsku, 13/50
Tänään ei tee mieli lasillista, tuli urheiltua ja sen päätteeksi käytyä avannossa. Sain kuitenkin huomiseksi kutsun illalliselle ja kutsuja oli sitä mieltä että punkku olisi avattava. Alkoi tietenkin houkuttaa ajatus lasillisesta ja nyt kamppailen itseni kanssa että miten saan pidettyä itseni kurissa Tiedän että sunnuntaina ottaa sitten aivoon kun tauko katkesi.
Minulla ei kauheasti näy mitään fyysisiä muutoksia sillä olen syönyt ne kalorit mitkä olisi juomisesta tulleet. Silmät näyttävät suuremmilta ja jotenkin eloisammilta, mutta ei sen kummempia. Rauhallisempi olen myös, ei niin kovin ahdista.
Mun mielestä turvallisinta on etukäteen kertoa, että on tipattomalla. Kun muut tietää, ei kukaan tarjoa sulle punaviiniä. Jos tarjoaa, sano osallistuvasi haasteeseen syöpää sairastavien lasten puolesta tms niin eiköhän tule rauha
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa hauskaa, kun 6täällä on tuttuja viime vuodelta. Silloin sain 4 viikkoa tipatonta, mutten koko tammikuuta. Nyt aloitin jo etuajassa, joten päivä 17 on nyt jo menossa.
Olen nukkunut ihan älyttömästi ja mieliala on valoisampi. Toisaalta syön koko ajan, joten laihtumaan tässä ei kyllä pääse. Tupakkaakin kuluu hirveesti kun ei voi juoda vaikka juurikin iltapäivisin mieli tekisi töiden jälkeen. Urheilla piti, mutta en ole viitsinyt. Saas nähdä, miten pitkälle tänä vuonna selviydytään. Tsemppiä kaikille!
Henni
Hei Henni, kokeillaanko päästä eroon tupakastakin? Lopetin jo kerran 15 vuodeksi, mutta aloitin pölvästi uudelleen, ja taas koukussa 😬.
Mä en ole mikään hevijuuseri, mutta 1-3 savuketta menee päivittäin nykyään, ja ilman oleminen tuntuu ikävältä. Joutais lopettaa, ja vertaistuki kelpais.
Alkoholin kanssa helppoa nyt, ei ole ollut mielitekoja. (Katsotaan illemmalla uudellen 😅.)
- Helmi
No todella! Kesään mennessä olen itselleni luvannut tupakoinnin loppuvan kun täytän 40, apua!
Milloin aletaan? Mulla loppui aski juuri äsken, joten huomenna olis otollinen aloitusaika, mutta mites sulla? Tarviiko ensin asennoitua ja valmistautua henkisesti?
Muutkin sauhuttelijat, tulkaa mukaan! 😶🌫
Täällä myös tipaton tammikuu kohta puolessa välissä. Melko kivuttomasti on tähän iltapäivään asti mennyt. Jostain vaan tuli ykskaks se viinanpiru olkapäälle. Otin pari lasia Lehtikuohua, olin varautunut että tämä päivä koittaa. Alkosta tuon ostin ja mielestäni hyvä viinin korvike. Lämmitin vielä päivällistä makaronilaatikkoa. Selvisin tästäkin 13pv kunnialla. Aikaisemmassa viestissä joku kertoikin että klo 16-18 ovat pahimmat iltapäivä ajat retkahduksille. Pitää paikkansa. Liisa
Jaahas, perjantai-ilta loppusuoralla, eikä ole viini juurikaan mielessä käynyt. Enemmän kipuilen nyt tässä tupakantuskan kanssa: savukkeet loppuivat, ja kovasti painin itseni kanssa että ostanko vai enkö osta huomenna vielä yhtä askia. En tänään ostanut, kun vähän kaavailin että josko lopettaisi senkin paskan samaan syssyyn. Kovasti vaivaa nikotiininhimo nyt, kun tiedän ettei yhtään ole 😑.
Mutta tämähän on vallan mainio tapa selvitä tipattomasta: hanki jokin toinen vielä kovempi kipuilun kohde, niin et muista kaipailla sitä viinilasillista 😅.
Mukavaa viikonloppua kaikille enemmän tai vähemmän kärsiville kanssa-addkteille!
- Helmi
Helmi, poltan ehkä 15 tupakkaa päivässä joten näillä puheilla en ihan heti ole valmis lopettamaan, mutta jospa aloitan puolittamalla nykyisen määrän näin alkuun. :) Kaljattomuus ennen kaikkea. Tosin jos joisi, niin sittenhän se tupakki vasta maistuisikin. Hankala juttu.
-Henni
Pidän tipattoman talven. En näe syytä juoda alkoholia näin pimeänä ja ankeana aikana.
Lauantain alkuilta ja mietin, mitä tekisin. Yksin ei huvittaisi olla, mutta missään nimessä en ole valmis mihinkään rientoon, jossa olen tekemisissä alkoholin kanssa. Jopa leffassa näyttää olevan näytökset k-18, koska tarjoilua. Tarvitsen vielä tämän viikonlopun ja ensi viikonloppuna aion olla tarpeeksi vahva ja juhlia juomatta.
En muista kirjoitinko jo viime vuonna, että minä siis haluaisin lopettaa kokonaan haluamasta alkoholia ja kokea jotain sellaista, mitä juomisen lopettaneet ovat kuvailleet: mielenrauhan ja elämänilon sekä valtavan määrän energiaa. Viime vuonna vaikutti pitkälle kevääseen ja alkukesään, että viinipiru luopui minusta, mutta sitten tulin ylimieliseksi ja unohdin pitää puoleni ja niin se viini alkoi virrata myös yksinäisinä arki-iltoina.
Nyt olen epävarma, että haluanko lopettaa kokonaan. Jos saisin valita, olisin sellainen, joka joisi lasin tai pullon kun olisi juhlia, mutta arkeeni ei enää kuuluisi etanoli. Mutta kun en saa valita, näyttää ainoa tie olla täys holittomuus. Se taas onnistuu vain, jos vakaasti päätän... Eli näillä mennään, onhan tämä 30-50 päivääkin jo hieno juttu <3
Mukavaa lauantai-iltaa!
ps. Minä lopetin muuten tupakoinnin Allan Carrin kirjan avulla. se osoittaa, miten mainostajien keksintö nikotiiniriippuvuus on. Ei tullut mitään kaipuuta röökin perään ikinä enää.
Nyt näyttää siltä, että tipattoman puoliväli on kohta kunnialla suoritettu, ajoittaisista ja vahvoistakin mieliteoista huolimatta.
Kurja juttu, mutta olen kyllä käytännössä väkisin joutunut keksimään itselleni muuta tekemistä/syömistä ja juomista, jotta viini pysyisi poissa mielestä. Ei ole siis ollut, eikä ole vieläkään, kovin helppo nakki tämän vuoden tipaton. Se vähän mietityttää. Arkipäivät menee hyvin koska en muutenkaan silloin juo mitään (pois lukien lomalla), mutta nämä viikonloput. Ihan kuin ei ns. eläisi täyttä elämää, kun ei ole sitä viinilasia pe ja/tai la -iltana kädessä.
Pohdiskelen vaihtoehtoa, että pitäisi joka toisen kuukauden täysin tipattomana. Välikuukausina sitten voisi juoda viiniä viikonloppuisin kohtuudella. Ehkä tuolloin tipattomuudesta tulisi helpommin tapa, eikä se tuntuisi enää niin vieraalta ja oudolta asialta, mihin pitäisi kiinnittää huomiota. Haluaisin kuitenkin olla pitkiä taukoja juomatta, ja elää sitä kautta terveellisempää elämää.
Hyviä pohdintoja, kiitos niistä. Pitkälti samanlaisia ajatuksia minäkin täällä itsekseni olen veivannut. Itse asiassa muistaakseni jo noin 1,5 vuoden ajan. Viime vuoden tipaton tammikuu oli ensimmäinen todellinen teko asioiden muuttamiseksi, samoin viime kevään ajan kestänyt kohtuullistaminen. Jos saisin päättää, niin minäkin olisin tyyppi joka voisi olla pidempiäkin aikoja ilman alkoholia ilman sen kummempia mielitekoja. Ja sitten lomilla tms. tissutella menemään. En tiedä onko tuo minulle ikinä mahdollista.
Tämä lauantai on sujunut ihan kivasti, kaikenlaista touhua, ystävän kanssa kävin vähän shoppailemassa ja lounaalla. Nyt olen kotona ja keittelen kohta kamomillateetä. Mukavaa ja tipatonta lauantaita kaikille!
Kuinkahan moni tähän ketjuun kirjoittaneista on vielä mukana? -Tomsku 14/50
Nyt launatai iltana on ihanaa kun huomata et taas mentiin viikonloppu ilman viinaa. Jotenkin toi perjantai tuntu niin latteelta kun ajatteli et ei saa viinaa.
Mutta positiivisia huomioita. Mieli on virkeempi. Olen nukkunut paremmin. Ei ole tullut ahdistavia ajatuksia. Tänään aamulla koiran kanssa lenkki, lähikaupassa käynti ja jumpalle. Aamupalan jälkeen katoin askeleet. Melkein 14000! No iltalenkki vielä ja rauhallista illan viettoa.
Tänään olisi maistunut kylmä valkoviini, mutta hillitsen himoni.
Miksi tammikuu? Helmikuu olis lyhyempi... tai sitte jos toteuttais Hyvät herrat-ohjelma Tollon ajatusta, Olis sevinpäin, joka H:lla alkavan kuukauden 31:pvnä.
Tai erään tuttuni aikanaan sanomaa: jos on joka kuukausi kolme päivää selvinpäin, niin sehän on melkosen paljon enemmän kuin kuukausi. Aivan, aivan...
Käyttäjä43068 kirjoitti:
Miksi tammikuu? Helmikuu olis lyhyempi... tai sitte jos toteuttais Hyvät herrat-ohjelma Tollon ajatusta, Olis sevinpäin, joka H:lla alkavan kuukauden 31:pvnä.
Tai erään tuttuni aikanaan sanomaa: jos on joka kuukausi kolme päivää selvinpäin, niin sehän on melkosen paljon enemmän kuin kuukausi. Aivan, aivan...
Niin, voihan sitä tehdä vaikka mitä. Tai olla tekemättä. Riippuu varmaan siitä mitä lopulta tavoittelee.
Tähän asti alkoholi ei ole juurikaan vaivannut mieltäni, mutta kieltämättä nyt illalla koiralenkillä markettia ohittaessani kuivat omppusiiderit huhuilivat kiusallisen kutsuvasti liukuovien lomasta. Purin hammasta ja kipitin pikavauhtia ohi hartiat kyyryssä. Sitten helpotti.
Mutta tämä tupakka. Nyt kun pohdin lopettamista ja viimeinen savuke mennyt eilen, niksat piinaa niin että itkettää. Mutta silti, yksi päivä ilman tupakkaakin ois nyt takana. Taidan olla masokisti. Kaikki vaan nyt kerralla roskiin, että pääsee oikein kärsimään😅.
Leuka rintaan siis ja kohti uusia luopumuksia vaan, toverit!
- Helmi
Tänään juhlimme töissä isoa onnistumista, minä otin Pommacia ja oli kiva huomata, etten ollut ainoa :-)
Töiden jälkeen menin ystävän kanssa lasilliselle. Tarjoilija kaatoi alkoholittoman olueni (vihreä kukko, todella hyvää) kauniiseen lasiin. Meni kuin häkä <3
Nyt on sitten loppuillaksi jäätelöä ja makuvichyä, näillä pärjään, mutta tosiaan jäätelöä on tullut syötyä tyyliin joka ilta eli ei tässä varmaan laihtumaan pääse vaikka turvotus onkin mukavasti laskenut. Eli kaikki hyvin täällä!
Jaksaa jaksaa, kyllä tipaton kannattaa. Ei luovuteta vielä tänä viikonloppuna, jookos?