Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tipaton tammikuu 2023

exjuoppo
22.12.2022 |

Tervetuloa vaan kaikki jotka aikovat olla mukana tässä ns. projektissa! Itselläni onkin jo pari viikkoa tipatonta takana ja aion olla myös koko ensikuun (ehkä vielä sen jälkeenkin) ilman ryyppyä. :)

Mieli on alkanut voimaan paremmin jo näiden kahden viikon aikana! Tsemppiä kaikille <3

Kommentit (400)

Vierailija
41/400 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heheh joo litraton, ymmärrän pointin. Valitettavasti liiankin hyvin, ja siksi tässä ollaan. Eilen illalla murjotin lopulta itsekseni tunnin verran, ensin sitä, että tässä sitä nyt kuivin suin istutaan kun kaverit postailevat someen kokkailu+viinilasi-kuvia, tai baarissa yksillä- kuvia. Vielä enemmän murjotin omaa sisäistä pettymystä siitä, että MINÄ en näemmä pysty hallitsemaan viiniä, vaan viini hallitsee minua. Kalliiden viinien maistelun taakse saa hyvin piilotettua todellisuuden, joka on sitä, että suurkulutuksen rajat ylittyvät, ja viiniä tulee juotua liikaa. Siinäpä se. Jos olisin kohtuuden ihminen, niin enpä tässä nyt kuivin suin opettelisi tavoille.

Viime vuodesta: tipaton tammikuu (viisi viikkoa) oli itselleni mieletön saavutus. Sain siitä oikeasti valtavasti kicksejä, ylitin itseni, ja todella toivoin, että opin kohtuuden tavoille. Kevät meni loistavasti, en palannut arki-iltojen tissutteluun, viiniä vain viikonloppuisin ja kohtuudella, terveys edellä. Sitten saapui kesä ja kesäloma. Ja hei terve, siitä se sitten pikkuhiljaa lipesi. Aina löytyi hyvä syy. Ja sama jatkui läpi syksyn. 

Päivisin en koskaan juo alkoholia, ei edes kiinnosta. Mutta iltaisin on niin helppo siirtyä töiden jälkeen mukavuusalueelle. Kun yksin elelee, niin mikäs sen mukavampi ja rentouttavampi seuralainen, kuin pullo hyvää punaviiniä. 

Joten tässä sitä taas ollaan, antamassa keholle toipumisrauhaa ja mielelle pohdittavaksi taas jälleen kerran se, mitä minä oikeasti tulevalta haluan. Ikää on melkein 50, haluanko olla terve ja simpseä keski-ikäinen, vaiko sairaalloinen muumio. Toki tiedän kumman noista valitsen, mutta miten se käytännössä onkin niin vaikeaa. 

Mites teillä muilla viime vuosi sujui tipattoman jälkeen? -Tomsku, päivä 6/50

Vierailija
42/400 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tipaton tammikuu on jo hyvä alku 100 alkoholittomaan päivään.

100 alkoholitonta päivää on jo hyvä alku alkoholittomaan 2023 vuoteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/400 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään kostealla lounaalla vanhan ystävän kanssa. Join lehtikuohua ja vettä, ei haitannut yhtään toisen viinilasilliset. Mutta kotimatkalla iski taas ajatus, että voisi kai sitä vähän eli kyllä tässä saa nyt selvästi enemmän taistella kuin viime vuonna, jolloin tipaton sujui jotenkin kauhean kevyesti. Argh.

Minulle pidempi tipaton teki tosi hyvää ja jäi koko vuodeksi mieleen. Tosin minullakin juontikerrat kesällä lisääntyi ja syksyllä join lähes päivittäin. Määrät kuitenkin laskivat ja kaikki väkevät taisivat jäädä lopullisesti juomatavoistani :-)

Vierailija
44/400 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös tipattoman tammikuun viettäjä, ja olen yllättynyt mutta myös pettynyt, että jo tänään tekisi pitkän viikonlopun kunniaksi avata viinipullo ja rentoutua sen kanssa kokkaillen. En kuitenkaan sitä tee, vaan nyt on aika antaa keholle tilaisuus palautua viinintäyteisestä loppuvuodesta.

N33

Vierailija
45/400 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika samalla kaavalla meni minunkin viime vuoteni: raittiin alun jälkeen kesää kohti kohtuudella, kesälomalla sitten kosteammin, ja syksyn mittaan huomasin viikonloppujen viinimäärien taas kasvaneen hälyttävästi. Olen muissakin asioissa aika pitkälti kaikki tai ei mitään -tyyppi, joten ehkä mulla ei tässä alkoholiasiassakaan ole olemassa sitä kohtuu kaikessa -vaihtoehtoa. Ainakin selkeästi juomiseni on aina ollut humalahakuista ja mulla on kunnon alkoholistigeenit, niin eihän se lupaa mitään hyvää.

Nyt siis liikkeellä ensin tipattoman tammikuun merkeissä, mutta tavoitteena on ainakin 100 tipatonta päivää ja siitä ehkä tänä vuonna sitten pidemmällekin. Kaveri on ollut tipattomalla nyt jo 6 vuotta ja mieheni 8, niin hitto jos ei mulla onnistu.

Vierailija
46/400 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen oli minun, unohtui allekirjoitus.

- Helmi

Vierailija
47/400 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

heippa, päivä numero 7! Ajattelin juoda tänään alkoholittoman oluen ihan vaan lauantain ratoksi :-)

Tänään on ollut ihan helppoa, onneksi. ja viime yön nukuin loistavasti. Tosin otan vahvan melatotiinin nukkumaan mennessä. se auttaa nukahtamaan. Iloa iltaan kaikille!

Vierailija
48/400 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkiksi heille, jotka "myöhästyitte" tipattomasta tammikuusta, tai haluavat jatkaa alkoholitonta projektiaan vielä toisenkin kuukauden: Huikaton Helmikuu!

Vierailija
49/400 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä 10 plakkarissa. Alkoholia ei ole tehnyt mieli mutta tylsyys painaa päälle. Ulkonakin ollut sen verran kylmä, ettei sinnekään ole tehnyt mieli mennä. Nukkuminen alkaa jo sujua mutta keskittymiskyky antaa vielä odottaa itseään. Kunhan se palaa, voi aloittaa lukuharrastuksen uudestaan.

Vierailija
50/400 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

N53 kirjoitti:

heippa, päivä numero 7! Ajattelin juoda tänään alkoholittoman oluen ihan vaan lauantain ratoksi :-)

Tänään on ollut ihan helppoa, onneksi. ja viime yön nukuin loistavasti. Tosin otan vahvan melatotiinin nukkumaan mennessä. se auttaa nukahtamaan. Iloa iltaan kaikille!

Jännä miten eri tavoin alkoholi vaikuttaa tuohon nukkumiseen eri ihmisillä. Mulla uni on selvästi parempaa ilman alkoholia: vähäinenkin juominen heikentää mun unen laatua merkittävästi. Siksipä tämä tipattomuus olisi minulle aivan mainio olotila, kun vain tuosta addiktiosta pääsisi eroon.

Tämä eka viikko on mennyt ihan kivasti, kun ei varsinaisia kituiltoja ole vielä kertynyt kahta enempää (eilinen ja tämä ilta, jotka näköjään sujuvat uutuuden viehätyksen voimin). Viikonlopputissuttelija olen.

En usko ensi viikonkaan olevan ongelma ennen perjantaita, jolloin varmaan viini jo alkaa luritella seireenin kutsuaan korvaani. Silloin tarvitsen vertaistukea, ja tulen tänne sitten tirisemään. 🤭

Mukavaa viikonlopun jatkoa sekä raitista ja reipasta ensi viikkoa kaikille!

- Helmi

Vierailija
51/400 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla univaikeudet jatkuvat edelleen, koko viikon yöt ovat olleet pelkkää tuskaa. Ensin ei tule uni, ja sitten jos tulee, niin jatkuvaa heräilyä. Josko pian helpottaisi. Muuten ihan kivasti meni tämäkin päivä ja ilta, ehkä lievää henkistä hapuilua ilmassa.  Päivä 7/50. Tsempit kaikille, Tomsku

Vierailija
52/400 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös tipattoman tammikuun viettäjä, ja olen yllättynyt mutta myös pettynyt, että jo tänään tekisi pitkän viikonlopun kunniaksi avata viinipullo ja rentoutua sen kanssa kokkaillen. En kuitenkaan sitä tee, vaan nyt on aika antaa keholle tilaisuus palautua viinintäyteisestä loppuvuodesta.

N33

Niin se helposti tulee viikonloppuna mieleen, että no miksipä ei nyt vähän viiniä ottaisi. Siksi tällainen tavoite on hyvä, että tulee mietittyä tarkemmin ja on parempi motivaatio pitää linjansa.

Tipattomalla minäkin. On erinomainen tavoite. Riittävän pitkä, mutta ei mahdoton.267

Vierailija
53/400 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olisi nyt miltei viikko takana tipatonta. Kirjoitin tuonne aiemmin, että olen pettynyt ja yllättynyt, että jopa vain noin viikon jälkeen viini nousi mieleen. En kiellä, etteikö eilinen lauantai-ilta olisi ollut vaikea olla ilman, viinipullo suorastaan kutsui luokseen. :) Tyytyväinen olen kuitenkin, että selvisin siitä! Väsymys on kovaa ja nukun vähän miten sattuu, kuitenkin paljon. Ristiriitaiset fiilikset, aiempina vuosina on ollut huomattavasti helpompaa viettää tipatonta ja pitää taukoja.

Huomenna palaan rankahkon liikuntaharrastukseni pariin ja toivon sen tuovan minulle energiaa ja muuta ajateltavaa, sekä parempaa oloa.

Vierailija
54/400 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se olisi nyt miltei viikko takana tipatonta. Kirjoitin tuonne aiemmin, että olen pettynyt ja yllättynyt, että jopa vain noin viikon jälkeen viini nousi mieleen. En kiellä, etteikö eilinen lauantai-ilta olisi ollut vaikea olla ilman, viinipullo suorastaan kutsui luokseen. :) Tyytyväinen olen kuitenkin, että selvisin siitä! Väsymys on kovaa ja nukun vähän miten sattuu, kuitenkin paljon. Ristiriitaiset fiilikset, aiempina vuosina on ollut huomattavasti helpompaa viettää tipatonta ja pitää taukoja.

Huomenna palaan rankahkon liikuntaharrastukseni pariin ja toivon sen tuovan minulle energiaa ja muuta ajateltavaa, sekä parempaa oloa.

N33 kirjoitti tämän. :)

Vierailija
55/400 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastailija kirjoitti:

Eipä tuota tipatonta tartte viettää, kun emme juo muutenkaan mitään alkoholijuomia.

Teitä raittiusnarsisteja tunkee aina näihin ketjuihin.

Avaa mikä tahansa ketju alkoholista, niin te olette heti siellä elvistelemässä.

Ketään ei kiinnosta se että te ette juo.

Ei yhtään ketään.

Itse en käyyä alkoholia,en tupakoi.Tämä on ensimäinen kometini aihee.Kinitin lukiessani sinun akresivinen kirjoitus.Kulle sinun ei tarvitse lukea mielipitetä mistä et itse pidä.Kuitenkin sivusto on kaikille ja eriäviä mielipitetäkin,ihan oiketetusti.Eikö?

Vierailija
56/400 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on jo vuosia olla tipaton , niin myös tänä vuonna.  Ollut periaatteessa koko aikuis iän tuolta 22v asti tapana juoda joka viikonloppu. Alkujaan monet vuodet riitti et yhtenä päivänä joi 4 siideriä. Se oli lähes aina perjantai. Mä sain siitä sen verran kohmeloa ettei lauantaina enään maistunut. Join jo silloin paukkuja jos en sidukkaa.  Noin 10v sitten sain käsiini jaloviinan. Se toimi mulle kun häkä. Valitettavasti nykyään tulee juotua molemmat viikolopun päivinä ja joskus keskiviikkonakin jotain. Nykyään en tule enään kipeeksi, vaan kun aamulla herään 5 kieppeillä. Keitän kahvit , katon uutisia netistä ja lähden koiran kanssa lenkille. Tykkään etten jää mistään paitsi vaikka käytänkin näin viinaa. Myöskään en ole ollut ikinä viinan takia poissa töistä. Kuitenkin pidän että olen määrätyllää tavalla alkoholisoitunut tässä vuosien varrella. Tämä tipaton on todella hyvä että taistelee sitä viinan pirua vastaan. Lisäksi saa maksa levätä seuraavat 5 tai 7 viikkoa tyystin ilman mitään alkoholia. On helvetin hyvä rehelliselle itsetutkimukselle  itseään kohtaan nyt ilman alkoholia. 

Vierailija
57/400 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään ryyppään, mutta tulossa on hepitön helmikuu.

Vierailija
58/400 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi?

Vierailija
59/400 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Mieti sitä.

Vierailija
60/400 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 päivää tipattomalla. Tämä tuntuu tavallaan niin normaalilta, ettei voi tajuta, miksi sitä viiniä edes tulee juotua. Tsempit ensi viikkoon meille kaikille.