Tipaton tammikuu 2023
Tervetuloa vaan kaikki jotka aikovat olla mukana tässä ns. projektissa! Itselläni onkin jo pari viikkoa tipatonta takana ja aion olla myös koko ensikuun (ehkä vielä sen jälkeenkin) ilman ryyppyä. :)
Mieli on alkanut voimaan paremmin jo näiden kahden viikon aikana! Tsemppiä kaikille <3
Kommentit (400)
Nyt on mennyt tipaton kesäkuu, heinäkuu, elokuu, syyskuu, lokakuu, marraskuu. Joulukuussa menin jouluna juomaan 2 lasillista punkkia ruuan kanssa. Tipaton tammikuu meneillään ja tuskin ihan just oon ottamassa alkoholia lähitulevaisuudessa.
Ja ei, mulla ei oo lapsia enkä oo raskaana eikä oo suunnitteilla raskautua. Enkä oo päihderiippuvinen. Mä en vaan saa alkoholista oikeastaan mitään. Tai sanotaan näin, se ottaa enemmän kuin antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin. 4 viikonloppu juomati. Vielä olis kaksi viikonloppua kuivin suin. Mietin vaan että minun pitää kyllä jotain tehdä tälle alkoholi riippuvuudelle. Pystyn olla juomatta, mutta tämän aikanakin ajatteen hömpsyttelyä...
Mikset kokeile puolen vuoden raittiutta, pääsisitkö enemmän irti?
"Alkoholin jatkuva käyttö muokkaa perinnöllisesti alttiilla henkilöillä aivojen toimintaa. Tämän vuoksi monen kohdalla alkoholin hallittu tai pienimuotoisen käyttö on hyvin vaikeaa, joillakin lähes mahdotonta. Tällöin ainoa keino katkaista alkoholin ongelmakäyttö on täysraittius vähintään usean viikon ajan, usein ainakin 36 kuukauden ajan, ja monien kohdalla myös pysyvästi."
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00196Itse olen ollut nyt reilu pari kk raittiina. Tästä on hyvä jatkaa. Tupakkaakaan en ole kuin pari "pumminut" tässä tammikuun aikana.
Jaana 39
Tuosta lainauksesta oli siis jäänyt - pois eli 3-6 kk jutussa puhutaan. Se kai alkaa aivoihin jo siinä mielessä vaikuttamaan, että riippuvuudesta alkaa enemmän pääsemään irti. Tämän takia tavoittelenkin nyt sitä 6 kk raittiutta.
Jaana
Havainto: sija moni täällä sanoo sitä, että on ollut melko kivutonta kuitenkin olla tipattomalla tammikuun aikana. Taustalla näkyy pelkoa siitä, että miten käy kun tipaton loppuu. Kuitenkin tunnustetaan, että on ollut niin parempi ja stressittömämpi olo. Jopa helpottavaa olla juomatta. Paino laskenut, kasvot kaventuneet ja olo muutenkin kohentunut. Mutta sitten tulee toteamus, että kun tipaton on ohi, niin taidan sitten kuitenkin ottaa. Miksi? Miksi ihmeessä? Samaan aikaan pohdintaa siitä, että pitäisikö kuitenkin jatkaa helmikuulle, 100 päivää tms. Eli onnistuu vähentäminen tai lopettaminen kun vain päättää, mutta ongelmaksi nousee se, että tuli päätettyä liian lyhyt aika.
Tämä sama minulla. On ollut hirveän helppoa ja mukavaa olla tammikuu tipattomalla ja päätin jatkaa tällä linjalla myös helmikuun. Eipä tässä mitään ole menettänyt, korkeintaan liioiteltuja kuvitelmia punaviinihetkistä takkatulen katveessa.
No, mä en ole huomannut mitään erityisen hohdokasta siinä, että en ole juonut. Unenlaatu ei ole parantunut, en ole ollut tippaakaan energisempi, ihossa tai silmissä ei ole mitään radikaalia muutosta, ainoa etu on ollut siinä, että ei ole ollut krapulan aiheuttamaa pahaa oloa, yhtä vetämätön olo joka tapauksessa.
Tipaton siis ei oikeastaan tuonut yhtään mitään lisäarvoa, oikeastaan se tavallaan 'heikensi' sitä, kun ne pari kertaa kun teki mieli olutta, ei sitä voinut ottaa.
Miksi sitten jatkaisi tipattomalla? Ehkä siksi, että voisi tämänkaltaisissa ketjuissa sitten kokea olevansa hyvä ihminen, kun ei juo.
Joo, en tiedä mikä nyt on, jotenkin harmittaa ja vituttaa kaikki. Mutta joo, tammikuu on nyt taputeltu, ongelmitta ilman alkoholia (joo joo, on vika päivä, en juo tänään) mutta tuskin mulla tämä jatkuu.
Mörkö
Vierailija kirjoitti:
Tipaton tammikuu päättyy.Uusi haaste.28 alkoholitonta päivää humalaton helmikuu.
pöh, hyvin voi ottaa pari tai kymmenen ilman että on edes humalassa
Vierailija kirjoitti:
No, mä en ole huomannut mitään erityisen hohdokasta siinä, että en ole juonut. Unenlaatu ei ole parantunut, en ole ollut tippaakaan energisempi, ihossa tai silmissä ei ole mitään radikaalia muutosta, ainoa etu on ollut siinä, että ei ole ollut krapulan aiheuttamaa pahaa oloa, yhtä vetämätön olo joka tapauksessa.
Tipaton siis ei oikeastaan tuonut yhtään mitään lisäarvoa, oikeastaan se tavallaan 'heikensi' sitä, kun ne pari kertaa kun teki mieli olutta, ei sitä voinut ottaa.
Miksi sitten jatkaisi tipattomalla? Ehkä siksi, että voisi tämänkaltaisissa ketjuissa sitten kokea olevansa hyvä ihminen, kun ei juo.
Joo, en tiedä mikä nyt on, jotenkin harmittaa ja vituttaa kaikki. Mutta joo, tammikuu on nyt taputeltu, ongelmitta ilman alkoholia (joo joo, on vika päivä, en juo tänään) mutta tuskin mulla tämä jatkuu.Mörkö
Hei, ei täällä kukaan minkään ketjun takia ole tai että tuntisi itsensä paremmaksi.
Mutta puuttuuko sulta sitten joku muu tärkeä asia elämästäsi tai mielenkiinnon kohde, jonka eteen olisi hyvä juttu olla juomatta? Onhan sulla joku syy, miksi sä olet tässä ketjussa. Mutta jos juomattomuudesta ei ole sulle mitään hyötyä, niin fine, ei se ole muilta pois että juot. Paitsi sun läheisiltä kenties.
Vierailija kirjoitti:
Joo, en tiedä mikä nyt on, jotenkin harmittaa ja vituttaa kaikki. Mutta joo, tammikuu on nyt taputeltu, ongelmitta ilman alkoholia (joo joo, on vika päivä, en juo tänään) mutta tuskin mulla tämä jatkuu.Mörkö
Itsellä ollut herätessä melkeen pahemmat jysärit mitä sillon kun joi, en oikeastaan edes tiedä mistä ne johtuu, syönkö liikaa suolaa ja juon liian vähän vettä vai mistä.
Lauantaina otan ainakin sen yhden ison tuopillisen. Sillon tulee itsellä kuukaus täyteen
menkää tipattoman jatkajat tonne 100 päivää alkoholiton tai jonnekkin muualle hihhuloimaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, ei täällä kukaan minkään ketjun takia ole tai että tuntisi itsensä paremmaksi.
Mutta puuttuuko sulta sitten joku muu tärkeä asia elämästäsi tai mielenkiinnon kohde, jonka eteen olisi hyvä juttu olla juomatta? Onhan sulla joku syy, miksi sä olet tässä ketjussa. Mutta jos juomattomuudesta ei ole sulle mitään hyötyä, niin fine, ei se ole muilta pois että juot. Paitsi sun läheisiltä kenties.
Noniin, tulihan se hyvesignaloija 😂😂😂 juuri sinun kaltaiseksi en halua tulla ja juuri sinunlaista ihmistä tuossa kuvasin.
Joo, olin tässä ketjussa, koska vietin tipattoman tammikuun, kuten ketjun nimikin jo sanoo.
Mörkö
Huomenna, oi huomenna vedetään jotta nuppi tutisee :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta puuttuuko sulta sitten joku muu tärkeä asia elämästäsi tai mielenkiinnon kohde, jonka eteen olisi hyvä juttu olla juomatta? Onhan sulla joku syy, miksi sä olet tässä ketjussa. Mutta jos juomattomuudesta ei ole sulle mitään hyötyä, niin fine, ei se ole muilta pois että juot. Paitsi sun läheisiltä kenties.Noniin, tulihan se hyvesignaloija 😂😂😂 juuri sinun kaltaiseksi en halua tulla ja juuri sinunlaista ihmistä tuossa kuvasin.
Joo, olin tässä ketjussa, koska vietin tipattoman tammikuun, kuten ketjun nimikin jo sanoo.
Mörkö
Moi, eipä ollut tarkoitus olla mikään signaloija. Mutta eihän täällä voi keskustella asiallisesti muusta kuin juomisesta ja siitä että juo. Kun jengi yrittää selvästi olla juomatta, kun ovat huolissaan omasta juomisestaan. Tai ainakin suuri osa meistä. Itseni mukaan lukien.
Olen omalla kohdallani tosi yllättynyt miten helppo kuukausi oli. En oikeasti olisi uskonut sitä. Ja siksi jatkan tipatonta, koska se on tuntuvasti helpompaa kuin juominen. Siitä seurasi minulle vain huonoja asioita ja kamala masennusfiilis.
Toivotan valtavasti tsemppiä jatkoon niille, jotka sitä suunnittelevat!
Niin, onhan se helpompi jatkaa tipattomalla, jos on kokenut että elämästä on näin nauttinut enemmän. Jos on masennusfiilis päällä tipattomuudesta huolimatta, eikä muitakaan toisten hehkuttamia lisäbonuksia ole kokenut, niin kyllä se vain jatkaminen vaatisi paljon enemmän tahtoa.
Mulla on aina vähän kaamosmasennusta, siten tammikuu on aika huono aloituskuukausi, jos alkoholin käytön haluaisi lopettaa kokonaan tai pidemmäksikin aikaa. Juomisputken sillä toki saa hyvin katkaistua. Vähän on kuitenkin sellainen fiilis itselläkin, että tulipahan taas koettua ja näytettyä itselle, että pystyy kyllä. Ja toive siitä, että omalle terveydelle kuukaudenkin tauosta olisi ollut suuri hyöty.
Sinna
Kyll maar se ol siin.Mää verin 31/31 tipattoma.
Tipaton tammikuu voi ainakin avata vähän ajatuksia, että jos se juominen tekee elämästä hohdokasta ja muuten vaan ärsyttää, niin auttaisiko joku isompi elämäntapamuutos. Tai voisiko olla sille tarvetta, jos se alkoholi on noin kiinteä osa hyvää elämää.
Moro ex-juoppo.Täällä toinen ex-juoppo pitänyt onnistuneesti 31/31 tipattoman.
Minun mielestä tämä tipaton on juuri tosi hyvä. Väitän että monella on se viini ja olut niin tärkeä ettei pysty olemaan ilman. Minä pystyn olla juomatta nyt mutta koen että olen tässä vuosien aikana alkoholisoitunut. Olen rehellinen tämän asian kanssa itselleni. Mutta vielä en pysty avoimesti puhumaan perheen kanssa vaikka niinhän sitä sanotaan että perhe on huomannut asian paljon ennen alkoholistia.
Kohta vuosi täynnä tipatonta pitäisiköhän sen kunniaksi...........juoda kakkukahveet ;D
Vierailija kirjoitti:
menkää tipattoman jatkajat tonne 100 päivää alkoholiton tai jonnekkin muualle hihhuloimaan
Miksi ei täällä saa jatkaa hihhulointia? Meillä on hyvä porukka ja osa jatkaa pidemmälle. Pilaako tämä sinun tipattoman tammikuusi jos porukka jatkaa pidemmälle?
Kiitos itsellesi, ja kaikille muillekin tammikuun ajan mukana olleille. Ja tsemppiä sekä voimia haastaviin tilanteisiin kaikille samalla myös! Toivottavasti mahdollisimman moni olisi mukana tai kävisi kirjoittelemassa kuulumisia myös tulevina viikkoina. Itsellä menossa päivä 30, ei ihmeempää raportoitavaa, matka jatkuu. -Tomsku