Tipaton tammikuu 2023
Tervetuloa vaan kaikki jotka aikovat olla mukana tässä ns. projektissa! Itselläni onkin jo pari viikkoa tipatonta takana ja aion olla myös koko ensikuun (ehkä vielä sen jälkeenkin) ilman ryyppyä. :)
Mieli on alkanut voimaan paremmin jo näiden kahden viikon aikana! Tsemppiä kaikille <3
Kommentit (400)
Alkaa olla tipaton lopuillaan ja viimeinen viikonloppu meni kaikista kevyimmin. Viimein olen alkanut nukkua paremmin ja peilikuvasta katsoo vähemmän turvonneet kasvot. Stressi on myös laskenut yleisesti, vaikkakin työt tuntuu aiheuttavan aivan kamalaa ahdistusta.
Mieli tekisi jatkaa jämptisti vielä vähintään helmikuu
N33
Vierailija kirjoitti:
No niin. 4 viikonloppu juomati. Vielä olis kaksi viikonloppua kuivin suin. Mietin vaan että minun pitää kyllä jotain tehdä tälle alkoholi riippuvuudelle. Pystyn olla juomatta, mutta tämän aikanakin ajatteen hömpsyttelyä...
Mikset kokeile puolen vuoden raittiutta, pääsisitkö enemmän irti?
"Alkoholin jatkuva käyttö muokkaa perinnöllisesti alttiilla henkilöillä aivojen toimintaa. Tämän vuoksi monen kohdalla alkoholin hallittu tai pienimuotoisen käyttö on hyvin vaikeaa, joillakin lähes mahdotonta. Tällöin ainoa keino katkaista alkoholin ongelmakäyttö on täysraittius vähintään usean viikon ajan, usein ainakin 36 kuukauden ajan, ja monien kohdalla myös pysyvästi."
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00196
Itse olen ollut nyt reilu pari kk raittiina. Tästä on hyvä jatkaa. Tupakkaakaan en ole kuin pari "pumminut" tässä tammikuun aikana.
Jaana 39
En muuten edes paljon olutta juo,enemmän kuohuviiniä ja viiniä mutta nyt tipattomalla olen tykäistynyt Lidlin IPA alkoholittomasta oluesta j Peroni alkoholittomasta oluesta. Kokeile niitä!
Viikonloppu meni ihan ok, eilen teki ihan älyttömästi mieli olutta, mutta menin double salt vichyllä, vitutti eikä poistanut kaljan himoa, mutta tein sen :)
Oikeasti, kun on päässyt ohi tuon himon, miettii taas, että jatkaisiko tipatonta. Se tipaton 100 houkuttaisi... silti olen jo pohtinut parikin juttua, jolloin joisin 🙄
Mutta joo, tipaton tammikuu on nyt varmistettu, kun Viikonloppu on "ohi" ja oli todella tipaton.
Se on varmaa, että ennen perjantaita en juo... mutta mietin, että yrittäisin olla oikeasti juomatta... mutta kuinka kauan? Tota 100 päivää olen monen monta vuotta miettinyt... mut katsotaan...
Mörkö
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppu meni ihan ok, eilen teki ihan älyttömästi mieli olutta, mutta menin double salt vichyllä, vitutti eikä poistanut kaljan himoa, mutta tein sen :)
Oikeasti, kun on päässyt ohi tuon himon, miettii taas, että jatkaisiko tipatonta. Se tipaton 100 houkuttaisi... silti olen jo pohtinut parikin juttua, jolloin joisin 🙄
Mutta joo, tipaton tammikuu on nyt varmistettu, kun Viikonloppu on "ohi" ja oli todella tipaton.
Se on varmaa, että ennen perjantaita en juo... mutta mietin, että yrittäisin olla oikeasti juomatta... mutta kuinka kauan? Tota 100 päivää olen monen monta vuotta miettinyt... mut katsotaan...Mörkö
On se ihmeellistä kuinka samanlaisissa tunnelmissa ja tilanteissa me täällä painitaan. Minä niin tunnistan mitä tuossa kirjoitat. Miltä kuulostaisi välitavoite 50 päivää? Ja siitä sitten kevyesti lasketellen niin pitkälle kohti sataa kuin mahdollista. Anyways, ollaan jo saavutettu todella paljon tämän pian päättyvän tipattoman tammikuun myötä, halit ja taputukset itsellemme! Ajattelen niin että kaikki sen päälle on ylimääräistä plussaa, josta elimistö kiittää, ja mieli/sielu saa ravintoa ja kaivattuja onnistumisen tunteita.
Päivä 29, Tomsku
Minä menen huomenna lääkäriin ja ajattelin pyytää ison verikokekeen (vai miksi sitä kutsutaan), jossa näkyy maksa-arvot. Toivotaan, että tämä kuukausi näkyy hyvinä lukuina 😀
Pelkään rasvamaksaa oikeasti
Synlabilla saa edullisesti otettua pelkät maksakokeetkin. Ihan hyvin parani arvot muutama vuosi sitten parin kk:n tipattoman aikana ja se oli ihan motivoivaa!
Mörön tavoin aattelen, et ainakaan ennen perjantaita en juo. Katsotaan sitten 5vk tulee mulla täyteen keskiviikkona.
Kiitos juomavinkeistä! Ite oon ollu ihan nollalinjalla alkoholin suhteen, joten noi 0,3 tai 0,5 -prossaset ei oo ollu vaihtoehto. 0,0-oluita on tosi vähän, mut nyt ostin Lidlistä Bavarian ja Radlerin testiin.
-Henni
Vierailija kirjoitti:
Alkaa olla tipaton lopuillaan ja viimeinen viikonloppu meni kaikista kevyimmin. Viimein olen alkanut nukkua paremmin ja peilikuvasta katsoo vähemmän turvonneet kasvot. Stressi on myös laskenut yleisesti, vaikkakin työt tuntuu aiheuttavan aivan kamalaa ahdistusta.
Mieli tekisi jatkaa jämptisti vielä vähintään helmikuu
N33
Sama, nyt kun tulokset alkavat näkymään vähitellen, etenkin kasvojen kaventumisena. Mietin samaan aikaan, josko viikon päästä ostaisin viinitonkan mutta toisaalta miksi nyt pilaisin hyvin alkanutta tipatonta kautta? Olen nyt ollut juomatta 5 viikkoa, tasan tänä päivänä. On olo kuin vasen käsi ei tietäisi mitä oikea tekee. Olisi hyvä nyt jatkaa ja katsoa mitä raittius tekee mielelle ja keholle kesään mennessä.
Itse aloitin tipattoman vasta tammikuun puolessa välissä. Nyt siis kaksi viikkoa takana. On mennyt suht helposti ja ollut tyytyväinen fiilis, että pystyi olla juomatta jo kaksi viikonloppua. Teetä olen lipitellyt iltaisin 😀
Taustaa sen verran, että viiniä kuluu liikaa. Joka pe ja la tulee lipiteltyä ja viime aikoina se on alkanut vaikuttaa vähän kaikkeen elämässä. Viime vuonna olin koko tammikuun tipattomalla ja silloin teki tiukkaa. Tammikuun jälkeen valuin samaa tyyliin takaisin pikkuhiljaa. Kesälomalla ei montaa päivää tullut oltua ilman alkoa. Aina löytyi joku tekosyy ottaa..vaikka vähän edes.
Nyt vähän mietin yrittäväni sellaista, että saan ottaa viikonloppuna viiniä mutta pitäisinkin välissä näitä yhden, kahden viikonlopun kestäviä tipattomia kausia. Jos näin helposti sujuu kuin nämä pari on mennyt. Siitä voisi pikkuhiljaa pidentääkin väliä halutessaan. En kuitenkaan halua kokonaan luopua viinistä. Mulla on sama, kun joku tuossa aiemmin kirjoitti, että se tunne perjantai-iltana töiden jälkeen, kun saa kaataa lasillisen ja aloittaa viikonlopun vieton, se on se juttu. Mutta näillä mennään, saa nähdä mihin päädytään.
-Mutsi
Vierailija kirjoitti:
Synlabilla saa edullisesti otettua pelkät maksakokeetkin. Ihan hyvin parani arvot muutama vuosi sitten parin kk:n tipattoman aikana ja se oli ihan motivoivaa! ...
-Henni
Muistatko yhtään kuinka paljon arvot laski tuona aikana? Tekisi itsekin mieli käydä testauttamassa mutta en tiedä uskallanko. Kertokaa ihmeessä lisää te joilta arvoja on mittailtu ja joilla on aikaisempaa kokemusta asiasta.
En kyllä muista kuinka paljon arvot laski, mutta aluks oli punasella ja lopuks vihreellä. Yllättävän nopeesti siis maksa myös ilmeisesti elpyy kun saa vähän levätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synlabilla saa edullisesti otettua pelkät maksakokeetkin. Ihan hyvin parani arvot muutama vuosi sitten parin kk:n tipattoman aikana ja se oli ihan motivoivaa! ...
-Henni
Muistatko yhtään kuinka paljon arvot laski tuona aikana? Tekisi itsekin mieli käydä testauttamassa mutta en tiedä uskallanko. Kertokaa ihmeessä lisää te joilta arvoja on mittailtu ja joilla on aikaisempaa kokemusta asiasta.
Minulla mitattiin heinäkuussa ja arvo oli punaisella reilusti. Tammikuun tipattoman jälkeen mitattiin uudestaan ja silloin arvo oli reilusti vihreällä eli normaali. Uskon itse, että tipaton vaikutti tähän.
Alkaa olla tammikuu taputeltu, hyvä niin. Ihanaa ajatella, että maksa-arvot ovat normaalilukemissa ja mitä muutakin hyvää terveydelle tipaton ajanjakso on aikaansaanut.
Mutta nyt alkaa sitten taas se vaikein vaihe! Miten pitää juomisen määrät kohtuullisina ja miten jatkossa pystyy olemaan myös viikonloppuja täysin selvinpäin. Eli sama suunnitelma mulla kuin Mutsillakin.
Seuraavan viikonlopun aion vielä olla tipattomana. Työpaikalla on taas pienet juhlat, aion mennä mutta 0-linjalla.
Joku kirjoitti aiemmin kiinnittäneensä työpaikan illanvietossa huomion siihen, että joku normisti paljon kippaava oli poikkeuksellisesti juonut alkoholitonta Auts! Tuli heti mieleen, että minä olen työpaikallamme se tyyppi, jolle alkoholi maistuu. Meillä duunissa juhlat eivät ole kovin kosteita. Yleensä jaossa on kolme juomalippua, jolla siis saa kolme mietoa juomaa. Minusta se on tietenkin hirvittävän vähän:-P Joukossa on kuitenkin useita, jotka juovat max 1-2, puolen yön maissa sitten muistavat jäljellä olevat lippunsa ja käyttävät ne cokikseen. Siihen minulla on pitkä matka:-D
Ja en siis saavuta sitä 50 päivääkään. Pieni loma on tiedossa (ja sitä on odotettu!). Jos käytän useita kymppejä ravintolassa syömiseen, niin kyllä siinä samalla viiniä juodaan. Mutta katsotaan sitten taas mitä sen jälkeen tapahtuu.
Sinna 29/40
5 vko ollut ihan pakosta terveydellisestä syystä tipattomalla. Turvotukset lähteneet pois, ihanaa vaatteet ei kiristä.
Mutta mieliala vaihtelee ihan tunneittain ja välillä hermo pinnassa, myös yksinäisyys tuli kaljakavereitten kadottua, mikä ehkä hyväkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Henni
Mulla ei ainakaan ole ollut maksa-arvoissa yhtään eroa niinä kausina kun vedän vähintään 30 annosta viikonlopussa vs kuukausien tipaton. Ihanteelliset arvot myös juovina kausina 😒
Ainoastaan p-beth tottakai yli viitteiden.
Ainoa aika kun maksa-arvot olleet koholla, oli kun jouduin kuukausia syömään sårkylääkkeitä.
Tipaton tammikuu päättyy.Uusi haaste.28 alkoholitonta päivää humalaton helmikuu.
Mulla on kuukauden aikana lähtenyt painoa (en saa ahdistukseltani syötyä), en nuku sitä vähääkään kuin juodessa ja mielialakin miinuksella, todella synkät ajatukset.
Masennuslääkettä olen syönytkin jo pitkään.
Mikä tässä ei täsmää ja kannattaako tätä nyt jatkaa?
Tuskainen olo koko ajan. Julkiselta ei saa mitään apua ja yksityiseen ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä ei täsmää ja kannattaako tätä nyt jatkaa?
Tuskainen olo koko ajan. Julkiselta ei saa mitään apua ja yksityiseen ei ole varaa.
Voi kurjuus! miten olisi A-klinikka tai sininauhasäätiö tms? Nyt kuullostaa siltä, että apua tarvitset ja toivottavasti myös saat. Tsemppiä!
Ja tosiaan verikokeista: mulla oli P -ALAT arvo punaisella ja 47... eli kuukausi ei riittänyt vihreisiin lukemiin. En tiedä, onko 47 paljon, mutta selvästi liikaa.
GT on ollut 3 vuotta sitten 77, mutta nyt sitä ei nähtävästi otettu.
Eli en nyt sitten tiedä, taisi olla 30 päivää liian lyhyt aika :-)
Valitettavasti en nyt jatka suoraan helmikuulle, koska yksi reissu huomenna ja tunnen itseni niin hyvin, että jos joku vaan ehdottaa maljoja, en kieltäydy. Toivon löytäväni takaisin teidän porukkaan pian ja kiitos kaikille mukana olleille, tämä on mahtava yhteistsemppiporukka!
Terveyskirjastoon sivuilta P-Alat-arvoista:
https://www.terveyskirjasto.fi/snk03071
Muistakaa että on aina terveydelle parempi olla ilman alkoholia, aina. Hienoa että olette pystyneet olemaan juomatta. Tsemppiä kaikille! Ja hankkikaa apua matalalla kynnyksellä, yksin ei ole helppoa kärvistellä.
No niin. 4 viikonloppu juomati. Vielä olis kaksi viikonloppua kuivin suin. Mietin vaan että minun pitää kyllä jotain tehdä tälle alkoholi riippuvuudelle. Pystyn olla juomatta, mutta tämän aikanakin ajatteen hömpsyttelyä...