Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tipaton tammikuu 2023

exjuoppo
22.12.2022 |

Tervetuloa vaan kaikki jotka aikovat olla mukana tässä ns. projektissa! Itselläni onkin jo pari viikkoa tipatonta takana ja aion olla myös koko ensikuun (ehkä vielä sen jälkeenkin) ilman ryyppyä. :)

Mieli on alkanut voimaan paremmin jo näiden kahden viikon aikana! Tsemppiä kaikille <3

Kommentit (400)

Vierailija
241/400 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt Tomsku taas sanoitti tunteeni. Kiire päivä ja kaikki ärsytti. Jossain taustalla pieni ääni kuiskutteli, että viini tuo hyvän mielen. On se kumma!

Kun ei minullakaan ole mitään fyysisiä vieroitusoireita, ihan hyvin (tai jopa paljon paremmin) olen nyt voinnut. Enkä edes haaveile mistään hiprakasta, tai kaipaa nousuhumalan tunnetta. Se on jotain ihan muuta. Se hetki, ne pari minuuttia, kun otan kaapista korkeajalkaisen lasin, avaan punaviinipullon ja kaadan lasiin. Nostan lasin huulille, siemaisen ja ajattelen: Tämän olen ansainnut, nyt saan relata. Oikeasti se on paras hetki!

Miksi ihmeessä se päätyy siihen, että pullo on tyhjä, avattu kenties jo toinenkin???

-Sinna 25/40

Vierailija
242/400 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuja tuntemuksia kirjoitatte. Nyt kun tipaton alkaa olla viimeisillään, tulee kieltämättä juominen useammin mieleen. Vähän oon jo pohtinut, että ei se niin vakavaa ole jos viikon päästä vähän olutta ottaa. Eihän se siihen vähään tietenkään jää, mutta kuitenkin. Mulla olis sillon n. 5 viikkoa eli 37 päivää raittiutta täynnä laskujeni mukaan. Mutta onhan se nyt säälittävää että tälleen alkaa mielessä pyöriä ja suunnitella oikeen, että sitten otan!

-Henni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/400 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Himottais korkata mutta ehkä sitä vielä viikon jaksaa

Vierailija
244/400 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi

Pv 27 menossa.2022 jäi tipaton päälle..meni Pääsiäiseen asti.Kesällä parit terassikiertueet yms.Kunnon kännit harvassa.

Hetki kivaa kemiallisesti--huonoa oloa monta pv---ei halua sitä.

Kieltämättä sosiaaliseen elämään kuuluu Suomessa alkoholi varsin vahvasti.Limua juomalla en montaa tuntia jaksa jorinoita kuunnella.Pikku kaljassa sekin onnistuu.

Hoitoon menemistä on minulle suositeltu jos en ala porukassa juomaan.....kertoo jotain kulttuuristamme.Yhtenäkään aamuna selvin päin herättyäni en ole harmitellut---"Oisinpa eilen vetänyt kunnon kännit'.Raikkaat ja raittiit aamut ovat todella mukavia.

Kevättä kohti ja zempit kaikille!!!

----Leevi---

Vierailija
245/400 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi da capo -patukka on alkoholin kannalta vaaraton, mutta toki jos pelkäät sen lisäävän rommin himoa niin sitten ei kannata varmasti koskea.

Hyvältä kuullostaa ADHD-testeihin pääsy! Kuullostaa siltä, että niihin kannattaa tähdätä mahd selvin päin.

Olisko sulle apua Annie Gracen selvinpäin tai Ira Koivun vapaa viinistä kirjoista? Joillekin on

Musta tuntuu, että kirjaaminen ja lukeminen vaan saa tekemään mieli enemmän juoda. Poissa silmistä, poissa mielestä. Koitan keksiä jotain pientä touhua nyt. Takana myös tuore ero väkivaltaisesta suhteesta, lukuisia rikosilmoituksia vetämässä. Työtön ja pahasti mt-ongelmainen olen, mutta jopa laittanut työhakemuksia. On tässä työstämistä muutenkin elämässä.

Seuraavana olis henkilökohtainen tarkoitus vähentää bentsolääkitystä, joka on määrätty ahdistukseen ja paniikkikohtauksiin.

On ollut tapana juoda juurikin ahdistukseen ja hiljentää pään sisäistä mekkalaa.

Tutkimukset pelottaa ja jännittää. Puolen vuoden tipattomuus kuulostaa karmivalta, mutta päivä kerrallaan.

Sulla on siis bentsot ahdistukseen. Kun niitä ole niin juomattomuus on vaikeampaa mutta siitäkin selviää. Ei tutkimuksissa tarvitse olla täysin tipaton mutta kohtuuteen pystyy kun oppii hallitsemaan omaa ahdistusta.

Sinäkään et ole mikään juoppo joten kyllä sinä selviät! Adhd ja taipumus ahdistuneisuuteen on yleinen kombinaatio.

Oon mä juoppo 😁 ainakin tuurijuoppo satunnaisesti. Mulla on nuo miesehdokkaatkin ollut päihteisiin meneviä. Aiempia sain pidettyä "kurissa" ja tsemppasivat mun eteen sen verran, että jopa antabuksella olivat. Tää viimeisin väkivaltainen tapaus vetikin sit vähän kaikkea muutakin mun tietämättä. Usein pyysin, että selvistelis mun kanssa edes kuukauden, edes pari viikkoa kun hän kärsii myös mt-ongelmista. Parhaillaan oli sit ensimmäisenä iltana sopimuksesta juomassa kun "pitäähän sitä saada nollata ja vituttaa ja ahdistaa" ja se on hänen oikeus. Kerran taisi kestää jopa yhden viikonlopun yli. Nyt se edelleen aiheuttaa huolta sekoilullaan ja itsariuhkauksilla, eli oma bentsovähennys tyssäsi kahteen päivään ilman. Luoja, että stressaa.

Ostin niitä rommin makuisia patukoita ja mussutin varmaan vuoden ensimmäinen hymy huulilla :D

Nyt himo siirtynyt niihin aika hyvin.

Kiinnostaa tosiaan, kuinka tipaton on vaikuttanut p-beth arvoihin, ehkä se kannustaa sit.

Eikun eteenpäin vaikka koko maailma pistää vastaan. Illasta tulee ehkä taas mieleen, kun on saunavuorolla tottunut ottamaan.

Vierailija
246/400 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se, joka aloitti tipattoman reilua viikkoa myöhässä eli nyt on minulla menossa 19. päivä. Tuleva viikko hiukan jännittää. Mies on viikon reissussa ja olen sen ajan yksin kotona. Toivon, ettei minulle tule mitään mielitekoja alkoholin suhteen tänä aikana. Yleensä miehen poissaollessa olen hakenut Alkosta kuohuviinipullon ja nautiskellut sen yksinäni.. Äsken kävin kaupassa eikä ainakaan nyt tehnyt yhtään mieli mitään alkoholijuomia. Päätin jo, että jatkan tipatonta ainakin helmikuun loppuun.. Jos se sujuu hyvin, ajattelin kokeilla 100 päivää ilman alkoholia.

Yhden positiivisen huomion olen tehnyt tipattomasta. Kun vielä alkoholia käytin, leukaani ilmestyi usein pieniä näppylöitä. Heti kun aloitin tipattoman niin niitä ei enää ole tullut.

Vierailija
247/400 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko alkoholiton viini sallittu? 🙄 Mulle ruuan ja viinin makuyhdistelmä on se juttu. Ihan kuten Sinna sanoi, se on ihana hetki kun ottaa kaapista korkeajalkaisen viinilasin ja kaataa viiniä siihen, ja vkl alkaa. Tein tämän äsken 0,0 prosenttisen viinin kanssa ja toimii!

Katariina

Vierailija
248/400 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä jatkuu täällä joka aloitti syyskuussa. Elokuun lopussa oltiin tyttöjen kanssa ulkona ja sen jälkeen ei ole tullut lähettyä mihinkään. Marraskuussa tosiaan kotona pari juomaa. Nyt lyöty lukkoon , että ensi kuussa ulos :)) .Enkä tosiaan suunnitellut tämmöistä. 

Vierailija
249/400 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

TIPATON ELÄMÄ. Alkaen tuosta 28 vuotiaasta alkaen.

Ei vois paremmin mennä.

Käymme vaimon kanssa pari kertaa vuodessa juhlimassa.

Selvinpäin . Tottakai.

Vierailija
250/400 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt Tomsku taas sanoitti tunteeni. Kiire päivä ja kaikki ärsytti. Jossain taustalla pieni ääni kuiskutteli, että viini tuo hyvän mielen. On se kumma!

Kun ei minullakaan ole mitään fyysisiä vieroitusoireita, ihan hyvin (tai jopa paljon paremmin) olen nyt voinnut. Enkä edes haaveile mistään hiprakasta, tai kaipaa nousuhumalan tunnetta. Se on jotain ihan muuta. Se hetki, ne pari minuuttia, kun otan kaapista korkeajalkaisen lasin, avaan punaviinipullon ja kaadan lasiin. Nostan lasin huulille, siemaisen ja ajattelen: Tämän olen ansainnut, nyt saan relata. Oikeasti se on paras hetki!

Miksi ihmeessä se päätyy siihen, että pullo on tyhjä, avattu kenties jo toinenkin???

-Sinna 25/40

Se on just tuo "hetki ennen" mikä on parasta. Ajatus siitä että ihan kohta siirryn vapaalle, pyyhkäisen stressin hetkeksi pois, minä ja viini. Tuohon rituaaliin on vuosien varrella ehdollistunut, ja nyt kun sitä ei ole, niin tuntuu siltä kuin jotain oleellista puuttuisi, mitään ei ole tilalla. Vissy tai lenkille lähteminen eivät oikein toimi korvaavina lähteinä. Alkoholittomasta viinistä en pidä, joten en viitsi sitäkään yrittää. 

Eilen vithutti kuin pientä oravaa, eikä tänään ole paljon parempi. Hei terve, viikonloppu, juodaanko vähän lisää yrttiteetä tai vissyä. (Kiukuttelen siis täällä itsekseni, hehheh.) Tulevaisuus aiheuttaa myös lievää pohdintaa, sorrunko taas tissuttelemaan liikaa, pitääkö olla kokonaan ilman (en halua sitäkään!), löydänkö kohtuuden? Että sellasta vuoristorataa täällä, lohdullista sentään ehkä se etten ole ajatuksineni ainoa.

Päivä 27/50 (100?), Tomsku

Vierailija
251/400 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein tämän äsken 0,0 prosenttisen viinin kanssa ja toimii!

Katariina

Minäkin aloitin viikonlopun 0,0 prosenttisella punaviinillä kauniista lasista. Viini oli (lievästi sanottuna) pettymys. Ei siis maistunut laisinkaan viiniltä. Mutta niin vain kävi, kun siinä istuttiin, syötiin ja juteltiin, niin aivan huomaamatta tyhjeni toinenkin lasillinen. Niin tyypillistä minua! :-D

Kävin myös pitkästä aikaa äitini luona. Hän kysyi melkein heti, että mitä minulle on oikein tapahtunut, kun näytän niin hyvältä, suorastaan hehkun! En viitsinyt kertoa tyttärensä raitistuneen.

-Sinna 27/40

Vierailija
252/400 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi da capo -patukka on alkoholin kannalta vaaraton, mutta toki jos pelkäät sen lisäävän rommin himoa niin sitten ei kannata varmasti koskea.

Hyvältä kuullostaa ADHD-testeihin pääsy! Kuullostaa siltä, että niihin kannattaa tähdätä mahd selvin päin.

Olisko sulle apua Annie Gracen selvinpäin tai Ira Koivun vapaa viinistä kirjoista? Joillekin on

Musta tuntuu, että kirjaaminen ja lukeminen vaan saa tekemään mieli enemmän juoda. Poissa silmistä, poissa mielestä. Koitan keksiä jotain pientä touhua nyt. Takana myös tuore ero väkivaltaisesta suhteesta, lukuisia rikosilmoituksia vetämässä. Työtön ja pahasti mt-ongelmainen olen, mutta jopa laittanut työhakemuksia. On tässä työstämistä muutenkin elämässä.

Seuraavana olis henkilökohtainen tarkoitus vähentää bentsolääkitystä, joka on määrätty ahdistukseen ja paniikkikohtauksiin.

On ollut tapana juoda juurikin ahdistukseen ja hiljentää pään sisäistä mekkalaa.

Tutkimukset pelottaa ja jännittää. Puolen vuoden tipattomuus kuulostaa karmivalta, mutta päivä kerrallaan.

Sulla on siis bentsot ahdistukseen. Kun niitä ole niin juomattomuus on vaikeampaa mutta siitäkin selviää. Ei tutkimuksissa tarvitse olla täysin tipaton mutta kohtuuteen pystyy kun oppii hallitsemaan omaa ahdistusta.

Sinäkään et ole mikään juoppo joten kyllä sinä selviät! Adhd ja taipumus ahdistuneisuuteen on yleinen kombinaatio.

Oon mä juoppo 😁 ainakin tuurijuoppo satunnaisesti. Mulla on nuo miesehdokkaatkin ollut päihteisiin meneviä. Aiempia sain pidettyä "kurissa" ja tsemppasivat mun eteen sen verran, että jopa antabuksella olivat. Tää viimeisin väkivaltainen tapaus vetikin sit vähän kaikkea muutakin mun tietämättä. Usein pyysin, että selvistelis mun kanssa edes kuukauden, edes pari viikkoa kun hän kärsii myös mt-ongelmista. Parhaillaan oli sit ensimmäisenä iltana sopimuksesta juomassa kun "pitäähän sitä saada nollata ja vituttaa ja ahdistaa" ja se on hänen oikeus. Kerran taisi kestää jopa yhden viikonlopun yli. Nyt se edelleen aiheuttaa huolta sekoilullaan ja itsariuhkauksilla, eli oma bentsovähennys tyssäsi kahteen päivään ilman. Luoja, että stressaa.

Ostin niitä rommin makuisia patukoita ja mussutin varmaan vuoden ensimmäinen hymy huulilla :D

Nyt himo siirtynyt niihin aika hyvin.

Kiinnostaa tosiaan, kuinka tipaton on vaikuttanut p-beth arvoihin, ehkä se kannustaa sit.

Eikun eteenpäin vaikka koko maailma pistää vastaan. Illasta tulee ehkä taas mieleen, kun on saunavuorolla tottunut ottamaan.

Oikeasti olisi tuhannen taalan paikka auttaa väkivallasta kärsineitä naisia ja kannustaa heitä niin että itsetunto korjaantuu. Moni heistä on liian kiltti ja herkkä ja reagoi elämän epäreiluuteen.

Tsemppiä. Minä tiedän mistä puhut erittäin hyvin mutta ei siitä sen enempää.

Vierailija
253/400 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko alkoholiton viini sallittu? 🙄 Mulle ruuan ja viinin makuyhdistelmä on se juttu. Ihan kuten Sinna sanoi, se on ihana hetki kun ottaa kaapista korkeajalkaisen viinilasin ja kaataa viiniä siihen, ja vkl alkaa. Tein tämän äsken 0,0 prosenttisen viinin kanssa ja toimii!

Katariina

Viini on hyvänmakuista mutta...

Jos tykkäät happamista mauista niin osta limejä, sitruunoita, greippejä ja veriappelsiineja. Niistä saa todella hyviä juomia, maksa tykkää ja sen huomaa jälkeenpäin maksa-arvoissa.

Vierailija
254/400 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, alkoholiton skumppa, viini ja olut ja miksei gin ja mikä ikinä: kaikki hyviä vaihtoehtoja!

Hauskaa viikonloppua meille :-)

Osalla meistä onkin menossa viimeinen kiri minä en ole varma, tämä kuukausi on ollut sellainen helpotus. On niin ihanaa katsoa itseään aamulla peilistä ilman itseinhoa ja häpeää

Vierailija
255/400 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo epävarmuus, itseinho ja juoppoushäpeä poistunut kokonaan, mutta on se tässä viikkojen myötä vähentynyt. Koen olevani vähän parempi työntekijä ja vähän parempi äiti. Väsymys tekee kyllä sen, etten työpäivän jälkeen paljon jaksa lasten kanssa puuhastella, mutta enpä ole humalassakaan, kai sekin on parempi.

Mä en oo löytäny hyviä alkoholittomia versioita viinistä tai kaljasta. Vinkatkaa teidän suosikkeja! Colaa tai muita limuja oon viikonloppusin juonu sitten kaljan tilalla, tai kivennäisvettä. Mut oispa hienoa jos löytyis kaljan makunen alkoholiton kalja. 😆

-Henni

Vierailija
256/400 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon ostanut jotain kalliimpia mehuja tässä, siis sellaisia mitä myydään ihan lasipullossa ja ovat viinin hintaisia. Hankin myös vähän laadukkaampaa irtoteetä surkean pussiteen sijalle ja oon välillä itse puristanut mehua hedelmistä juotavaksi.

Ei näillä alkoholia korvata eikä ole tarkoituskaan, ehkä pitemminkin vastapainona voi vähän panostaa terveellisempiin juomiin nyt kun kerrankin raitistelee.

Vierailija
257/400 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreä holiton kukko on mielestä todella hyvää!

Valkoviini: Eins, zwei, zero

Punaviiniä en ole etsinyt enkä löytänyt.

Tänään illalliselle suht uuteen seurueeseen. Saatan ottaa lasillisen, mutta toivon etten. Jos otan, jään silti ylpeäksi 27,5 päivän suorituksesta ja toivon, että käy kuten viime vuonna, että palasin uudelleen ja uudelleen tipattomalle jaksoille paitsi loppuvuodesta 😩.

Toisaalta mielessäni on tosiaan myös täysin raitis loppuelämä. Hmmm. Se houkuttaisi monella tapaa.

Vierailija
258/400 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei oo epävarmuus, itseinho ja juoppoushäpeä poistunut kokonaan, mutta on se tässä viikkojen myötä vähentynyt. Koen olevani vähän parempi työntekijä ja vähän parempi äiti. Väsymys tekee kyllä sen, etten työpäivän jälkeen paljon jaksa lasten kanssa puuhastella, mutta enpä ole humalassakaan, kai sekin on parempi.

Mä en oo löytäny hyviä alkoholittomia versioita viinistä tai kaljasta. Vinkatkaa teidän suosikkeja! Colaa tai muita limuja oon viikonloppusin juonu sitten kaljan tilalla, tai kivennäisvettä. Mut oispa hienoa jos löytyis kaljan makunen alkoholiton kalja. 😆

-Henni

Saksalainen Pitburger on aika hyvä alkoholiton olut. Siinä on vahva humalan maku.

Vierailija
259/400 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Henni

Itse en harrasta olutta, mutta mies tykkää Becks Bluesta ja Erdingeristä. Oletko kokeillut noita?

Päivä 28/100 (tai what ever 😅), ja hyvin pyyhkii. En olisi uskonut, että menee näin kevyesti tänä vuonna. Tsemppiä muillekin, hyvä tästä tulee! 😊

- Helmi

Vierailija
260/400 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kans ollut hyvä päivä tänään, kahden vähän vaikeamman jälkeen. (Tosin olivat myös PMS, mikä selittänee osan universaalista vithutuksesta.) Kävelin alkon ohi ilman mielitekoja, ja olen taas itseeni enemmän kuin tyytyväinen näiden tipattoman neljän viikon jälkeen. Matka jatkuu varmasti kohti päivää 50, ja siitä sitten katsotaan kuinka lähelle 100 päivää riittää motivaatio. Yritän jo nyt psyykata itseäni siihen etten sortuisi yhteen tai kahteen huonoon päivään, koska niiden jälkeen tulee taas todistetusti parempia. 

Mukavaa ja tipatonta viikonlopun jatkoa toivottelee Tomsku.