Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tipaton tammikuu 2023

exjuoppo
22.12.2022 |

Tervetuloa vaan kaikki jotka aikovat olla mukana tässä ns. projektissa! Itselläni onkin jo pari viikkoa tipatonta takana ja aion olla myös koko ensikuun (ehkä vielä sen jälkeenkin) ilman ryyppyä. :)

Mieli on alkanut voimaan paremmin jo näiden kahden viikon aikana! Tsemppiä kaikille <3

Kommentit (400)

Vierailija
221/400 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta kuinka nopeasti tammikuu on mennyt. Enää viikko jäljellä. 

Pohdintaa: viime vuonna päällimmäinen tunne tipattomuudessa oli valtava ja riemukas onnistumisen tunne, suorastaan ihmetys siitä että kykenen olemaan ilman viiniä viisi viikkoa. Silti takaraivossa oli koko ajan (myös erittäin riemukas) odotus siitä viikonlopusta, kun saa tipattomuuden jälkeen taas avata punaviinipullon. 

Nyt takaraivossa on lähinnä syvä järkytys ja pettymys itseeni siinä, että olen vuosikaudet sabotoinut omaa kehoani ja mieltäni ylettömillä viinimäärillä. Se on ollut helppoa, illan aikana lipitetystä 1-1,5 pullollisesta ei koskaan tullut krapulaa, seuraavana aamuna oli yleensä ihan fressi ja toimintakykyinen olo. Tissuttelu ei siis tuntunut näkyvästi haittaavan elämääni. Kaikki mahdolliset ns. näkymättömissä olevat haitat suljin tehokkaasti pois mielestäni. Vasta viimeisen parin vuoden aikana niiden peittona ollut verho alkoi hieman raottua, ja satunnaisesti mieleen alkoi nousta kysymyksiä ja pohdintoja viinin vähentämisestä. Nyt tajuan, että vielä viime vuoden tipattoman päätyttyä olin ja elin edelleen täydellisessä denialismissa. 

Minäkin olen näiden päivien aikana lukenut raitistumisesta aika paljon, ja samoin katsellut videoita ja kuunnellut podcasteja. En edes uskalla ajatella tipattoman katkaisua ennen päivää nro 50, ja itse asiassa nyt pohdin josko jatkaisin aina 100 asti. En tiedä pystynkö, mutta ainakin nyt motivaatio on kova. Nämä kuluneet 24 päivää ovat sujuneet muutamia mielitekoja lukuun ottamatta todella helposti. Täällä taisi olla muutama muukin ainakin helmikuulle jatkava?

Päivä 24/50, -Tomsku

Hei Tomsku, minä tulen mukaan Tipaton100-hankkeeseen! On ollut niin helppoa ja mukavaan nyt, etten millään malta lopettaa. Bonuksena rahaa säästyy ja paino putoaa ilman dieettiä, mikä on myöskin kiva juttu 🙂.

Tämä oli Helmi, taas ilman allekirjoitusta.

Hei, jee, mahtavaa! Juuri katsoin kalenterista että jos on aloittanut 1.1. niin 100 päivää tulee täyteen 11.4. Siinä siis uusi tavoite minulle! Hieman jänskättää, katsotaan kuinka käy.  -Tomsku

Vierailija
222/400 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa! Mulla tuli tänään neljä viikkoa täyteen ja varsin hyvin menee. Viime vuonna sorruin tässä neljän viikon kohdalla. On ollut mukavampaa töissä kun ei tarvitse miettiä, haiskahtaako kaljalta hengitys edellisen illan tissuttelun jäljiltä. Olo ei oo mitenkään energinen, mutta tasaisempi ja rauhallinen. En tiedä vielä kauanko jatkan, mutta päivä ja viikko kerrallaan eteenpäin.

-Henni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/400 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta kuinka nopeasti tammikuu on mennyt. Enää viikko jäljellä. 

Pohdintaa: viime vuonna päällimmäinen tunne tipattomuudessa oli valtava ja riemukas onnistumisen tunne, suorastaan ihmetys siitä että kykenen olemaan ilman viiniä viisi viikkoa. Silti takaraivossa oli koko ajan (myös erittäin riemukas) odotus siitä viikonlopusta, kun saa tipattomuuden jälkeen taas avata punaviinipullon. 

Nyt takaraivossa on lähinnä syvä järkytys ja pettymys itseeni siinä, että olen vuosikaudet sabotoinut omaa kehoani ja mieltäni ylettömillä viinimäärillä. Se on ollut helppoa, illan aikana lipitetystä 1-1,5 pullollisesta ei koskaan tullut krapulaa, seuraavana aamuna oli yleensä ihan fressi ja toimintakykyinen olo. Tissuttelu ei siis tuntunut näkyvästi haittaavan elämääni. Kaikki mahdolliset ns. näkymättömissä olevat haitat suljin tehokkaasti pois mielestäni. Vasta viimeisen parin vuoden aikana niiden peittona ollut verho alkoi hieman raottua, ja satunnaisesti mieleen alkoi nousta kysymyksiä ja pohdintoja viinin vähentämisestä. Nyt tajuan, että vielä viime vuoden tipattoman päätyttyä olin ja elin edelleen täydellisessä denialismissa. 

Minäkin olen näiden päivien aikana lukenut raitistumisesta aika paljon, ja samoin katsellut videoita ja kuunnellut podcasteja. En edes uskalla ajatella tipattoman katkaisua ennen päivää nro 50, ja itse asiassa nyt pohdin josko jatkaisin aina 100 asti. En tiedä pystynkö, mutta ainakin nyt motivaatio on kova. Nämä kuluneet 24 päivää ovat sujuneet muutamia mielitekoja lukuun ottamatta todella helposti. Täällä taisi olla muutama muukin ainakin helmikuulle jatkava?

Päivä 24/50, -Tomsku

Hei Tomsku, minä tulen mukaan Tipaton100-hankkeeseen! On ollut niin helppoa ja mukavaan nyt, etten millään malta lopettaa. Bonuksena rahaa säästyy ja paino putoaa ilman dieettiä, mikä on myöskin kiva juttu 🙂.

Tämä oli Helmi, taas ilman allekirjoitusta.

Hei, jee, mahtavaa! Juuri katsoin kalenterista että jos on aloittanut 1.1. niin 100 päivää tulee täyteen 11.4. Siinä siis uusi tavoite minulle! Hieman jänskättää, katsotaan kuinka käy.  -Tomsku

Mukana ollaan. Kivempi kärvistellä yhdessä 😆.

- Helmi

Vierailija
224/400 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin minäkin tänään sitä 100 päivää! Mutta katsotaan, olenko vielä valmis. Viimeistään ensi vuonna tulkaa hakemaan mut mukaan 😅

Vierailija
225/400 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä viikonloppujuoppo, joka koostaan huolimatta vetää viskiä ja rommia kun raavaampikin mies (nainen 50kg).

Nyt on mennyt ohi suurimmat kutinat ja himot, tai ainakin ne menee ohi nopeammin kuin ensimmäisinä päivinä.

Nyt on vaan alkanut tekemään mieli noita Da Capo-patukoita sen rommin maun takia!

Uskaltaiskohan niitä ostaa?

Puolikas Captain Morgan joulun pyhien ajalta on säilynyt kaapissa koskemattomana.

Olis myös alkamassa adhd-tutkimukset, jotka vaatii seulontoja. Kuukausi ok, mutta hirvittää jos ne vaatii puolen vuoden juomattomuutta, en ole yhtään varma että kykenisin siihen 🙄

Vierailija
226/400 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomsku on paljon pidemmällä alkoholin totaalivähennyksen työstössä kuin minä. Itse olen vain odottanut 40pv päättymistä punaviinipullosta haaveillen. Huijaan itseäni yhä ja rehellisesti sanottuna en edes halua yrittää tuosta pidemmälle. Mutta Helmille ja Tomskulle toivotan mahdollisimman monta raitista päivää!

Sinna 24/40

Vierailija
227/400 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi da capo -patukka on alkoholin kannalta vaaraton, mutta toki jos pelkäät sen lisäävän rommin himoa niin sitten ei kannata varmasti koskea.

Hyvältä kuullostaa ADHD-testeihin pääsy! Kuullostaa siltä, että niihin kannattaa tähdätä mahd selvin päin.

Olisko sulle apua Annie Gracen selvinpäin tai Ira Koivun vapaa viinistä kirjoista? Joillekin on

Vierailija
228/400 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihailen sadalle päivälle lähtijöitä! Se olisi hieno suoritus. Ken tietää vaikka itse pääsisin samaan tavoitteeseen vahingossa Tuskin kuitenkaan.

Aion jatkaa tipatonta tammikuun yli, mutta en ole vielä määritellyt kuinka kauan. Olen siis mukana niin kauan kuin olen myös tammikuun jälkeen. :)

Tämän lisäksi otan itselleni vuodelle tavoitteen, että kuussa yhtenä päivänä saa nauttia viiniä. Eli tiedossa radikaali vähennys omiin vanhoihin juomatapoihin verrattuna, saa nähdä miten käy. Vielä sisäistän ajatusta että näin tulee olemaan jatkossa

N33

Vierailija
229/400 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi da capo -patukka on alkoholin kannalta vaaraton, mutta toki jos pelkäät sen lisäävän rommin himoa niin sitten ei kannata varmasti koskea.

Hyvältä kuullostaa ADHD-testeihin pääsy! Kuullostaa siltä, että niihin kannattaa tähdätä mahd selvin päin.

Olisko sulle apua Annie Gracen selvinpäin tai Ira Koivun vapaa viinistä kirjoista? Joillekin on

Musta tuntuu, että kirjaaminen ja lukeminen vaan saa tekemään mieli enemmän juoda. Poissa silmistä, poissa mielestä. Koitan keksiä jotain pientä touhua nyt. Takana myös tuore ero väkivaltaisesta suhteesta, lukuisia rikosilmoituksia vetämässä. Työtön ja pahasti mt-ongelmainen olen, mutta jopa laittanut työhakemuksia. On tässä työstämistä muutenkin elämässä.

Seuraavana olis henkilökohtainen tarkoitus vähentää bentsolääkitystä, joka on määrätty ahdistukseen ja paniikkikohtauksiin.

On ollut tapana juoda juurikin ahdistukseen ja hiljentää pään sisäistä mekkalaa.

Tutkimukset pelottaa ja jännittää. Puolen vuoden tipattomuus kuulostaa karmivalta, mutta päivä kerrallaan.

Vierailija
230/400 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mullakin voisi olla 40 päivää tavoite. Mä kans yritän olla ajattelematta liikaa koko kaljaa ja tehä vaan ihan muita juttuja. Mies kyllä ryyppää lähes joka ilta, joten ei sitä juomaa kokonaan pois silmistä saa. Ja on täällä kuitenkin kiva käydä päivittämässä ajatuksia ja lukemassa muiden pohdintoja välillä. Mukava kuulla, ettei se muillakaan ihan kestä päivänvaloa se juomisen määrä. Välillä tuntuu et oon ainoo tällanen juoppo.

-Henni

Vierailija
231/400 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pitää aloittaa 30 päivää, tai ehkä realistisemmin 3 viikkoa uudestaan.

Mutta nyt tiedän, miten retkahdus alkaa. Ja toki iso merkitys on sillä, että ei näe aurinkoa, eikä ulos lähteminen juuri huvita.

Monta näyttää olevan, jotka tulevat pääsemään tavoitteeseen. Onnittelut :) 

Vierailija
232/400 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä mullakin voisi olla 40 päivää tavoite. Mä kans yritän olla ajattelematta liikaa koko kaljaa ja tehä vaan ihan muita juttuja. Mies kyllä ryyppää lähes joka ilta, joten ei sitä juomaa kokonaan pois silmistä saa.

-Henni

Hyvä Henni, meillä siis sama tavoite! On meilläkin vielä matkaa siihen, kaksi viikonloppuakin vielä. Ja on kyllä tosi upeaa, että pystyt olemaan juomatta, vaikka mies ryyppää vieressä. En tiedä, onnistuisinko itse siinä.

-Sinna 25/40

Vierailija
233/400 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi vaan kaikki, kiva lukea kommentteja ja kuulumisianne. Itse olen selaillut palstaa, mutta vähemmän kirjoitellut tänä vuonna. Syykin siihen on aika selvä, tipattomuus on mennyt tosi helposti aiempiin vuosiin verrattuna. Ei ole oikeastaan kertaakaan ihan oikein kunnolla vielä tehnyt mieli, vaikka se viinapiru toissa viikonloppuna vähän kutkuttelikin. Tämä loppukuu on paha, kun on monenlaista tilaisuutta, missä ilmaista alkoa tarjolla ja kaverit varmasti nauttivat ja pitävät hauskaa. Itsellä on vahva tarkoitus vetää limpparilinjalla, saa nähdä miten onnistuu. Mutta jos pystyn olemaan selvinpäin seuraavat puolitoista viikkoa, niin hyvin todennäköisesti jatkan helmikuuta sitten pidemmällekin. 

Tsemppiä teille kaikille ja jatketaan tilannepäivittelyjä sitten tammikuun jälkeenkin, jos vain selvitään sinne saakka (pun intented). 

Vierailija
234/400 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla absolutisti noissa testeissä. Siinä se onkin juju. Maksa-arvot ja peth ovat ok kohtuukäyttäjillä.

Vierailija
235/400 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huikaton helmikuu alkaa kuulostaa houkuttelevalta ajatukselta tipattoman tammikuun perään. :) Pisin täysin alkoholiton putki oli itsellä viime vuonna 6 viikkoa, tekisi mieli kokeilla se kaksikin kuukautta. Ehkä jopa kolme.

Kuitenkin olen kieltämättä tässä alkanut odottaa ensimmäistä viikonloppua helmikuun puolessa välissä, jolloin tapaan ystävääni ja tyypillisesti joisimme viiniä illan aikana. En tiedä haluanko sitä itseltäni kieltää ja toisaalta jos lähden huikattomalle helmikuulle niin iskee pettymys itseen jos sitten päättääkin viiniä juoda.

Aion kuitenkin jatkossa tipattoman jälkeen ottaa käyttöön vain kerran kuussa alkoholia -käytännön, että pysyy kohtuudessa. Kuitenkin ajatus nyt kutkuttaa kovin, että olisi esimerkiksi 2kk kokonaan kuivin suin.

Vierailija
236/400 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin mallasjuomattoman marraskuun 2014 ja sitä onkin jatkunut tähän päivään asti, eli rapiat 8v juomatta yhtään alkoholia, paitsi sairaalassa juottivat lääkekonjakin toimenpiteen jälkeen. Sitä ei ehkä lasketa.

En ole yhtään kaivannut juomista, enkä assosioi enää mitään tapahtumaa, konserttia, illanistujaista, teatteri-iltaa yms alkoholin juomiseen. Kaikesta voi nauttia selvin päin paremmin, ja nauttiikin. Puolisokaan ei juo, joten kotielämä pyörii hienosti.

Tsemppiä vain kaikille lyhyempääkin juomataukoa pitäville!

M44

Vierailija
237/400 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta tuntuu, että kirjaaminen ja lukeminen vaan saa tekemään mieli enemmän juoda. Poissa silmistä, poissa mielestä. Koitan keksiä jotain pientä touhua nyt. Takana myös tuore ero väkivaltaisesta suhteesta, lukuisia rikosilmoituksia vetämässä. Työtön ja pahasti mt-ongelmainen olen, mutta jopa laittanut työhakemuksia. On tässä työstämistä muutenkin elämässä.

Seuraavana olis henkilökohtainen tarkoitus vähentää bentsolääkitystä, joka on määrätty ahdistukseen ja paniikkikohtauksiin.

On ollut tapana juoda juurikin ahdistukseen ja hiljentää pään sisäistä mekkalaa.

Tutkimukset pelottaa ja jännittää. Puolen vuoden tipattomuus kuulostaa karmivalta, mutta päivä kerrallaan.

Sulla on siis bentsot ahdistukseen. Kun niitä ole niin juomattomuus on vaikeampaa mutta siitäkin selviää. Ei tutkimuksissa tarvitse olla täysin tipaton mutta kohtuuteen pystyy kun oppii hallitsemaan omaa ahdistusta.

Sinäkään et ole mikään juoppo joten kyllä sinä selviät! Adhd ja taipumus ahdistuneisuuteen on yleinen kombinaatio.

Vierailija
238/400 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja toki iso merkitys on sillä, että ei näe aurinkoa, eikä ulos lähteminen juuri huvita.

Moikka, minä olin toissa ja viime vuonna tammikuun lisäksi tipattomalla toukokuulla, kun silloin on juuri tuo etu, että tulee tehtyä kaikkea kivaa urheilua ja veneilyä ulkona. 

Tämä tammikuu onkin sillä tavalla poikkeus, etten ole säiden vuoksi päässyt hiihtämään ja liukkauden takia koiralenkitkin ovat välillä hyvin lyhyitä. 

Eli joo, aurinko kyllä piristäisi :-)

Vierailija
239/400 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään on ollut vaikeampi päivä, ihmettelen miksi kiusaan itseäni ja pidän etäällä pitkäaikaista turvallista ystävääni, lohduttajaa ja stressinpoistajaa, eli viiniä. Miksi minä en voi heittäytyä torstai-iltaan viinilasi kädessä, kun kaikki muut voivat. No kas, en voi koska viinilasi ei jää lasilliseen, vaan siitä tulee pullollinen. Miksi just minun pitää olla tällainen? Miksi en voi olla "normaali". Raskas päivä tässä ollut muutenkin monin tavoin, joten kaikki asiat ärsyttävät, eikä holittomuus niistä vähiten. Sinänsä hassua, koska periaatteessa ei edes tee mieli viiniä tai humalaa, ei ole minkäänlaista fyysistä tarvetta juoda. Silti tuntuu kuin juuri nyt puuttuisi iso ja oleellinen osa minua tai persoonaa tai elämää tai universumia. Äh, en osaa selittää. Tyhjä olotila. Tämä menee kyllä ohi, joten jään odottelemaan positiivisempaa mielialaa. Lähden kävelylle. 

Mites teillä muilla nyt kun lähestyy tammikuun viimeinen viikonloppu. -Tomsku, 26/50(100?)

Vierailija
240/400 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perjantai taas lähestyy. Yhtä aikaa kivaa ja kurjaa. Kyllä se vaan perjantai pullo kaljoineen olisi paljon juhlallisempi kun jaffaa juoda. Vaan näin mennään loppuun asti. Stemppii kaikille tipattomaan!