Tipaton tammikuu 2023
Tervetuloa vaan kaikki jotka aikovat olla mukana tässä ns. projektissa! Itselläni onkin jo pari viikkoa tipatonta takana ja aion olla myös koko ensikuun (ehkä vielä sen jälkeenkin) ilman ryyppyä. :)
Mieli on alkanut voimaan paremmin jo näiden kahden viikon aikana! Tsemppiä kaikille <3
Kommentit (400)
N53 kirjoitti:
Argh ihan puskista tuli hyvin vahva olo, että tänään työpaikan juhlissa juon kuohuviiniä! Että eihän ole mitään järkeä olla juomatta 😳
Nyt tartten kyllä selkärankaa ja muistutuksen, että tipaton tammikuu kestää kuukauden!
Jättäisin itse ehkä menemättä koko tilaisuuteen, jos siellä on tottunut ottamaan viiniä muiden kanssa. Tosi vaikeahan se olisi olla ottamatta varsinkin kun se on tammikuun ajan kielletty hedelmä. :D
Itsellä yllätyksellisesti ei tee nyt viikonloppunakaan viiniä mieli. Ihan helpottavaa kun alku oli järkyttävän vaikea.
N53 kirjoitti:
Jee päivä 2 vielä on helppoa. Miten muilla?
Hyvin menee. Korkki on kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vasta 13pv menossa ja hyvältä tuntuu. Mieli on jo virkeämpi ja energiat nousussa. Pistää mietityttää.
Itselläkin oli alkuun energiatasot korkealla ja mieli virkeä. Sittemmin lässähtänyt
Mulle tuli vuoden loppua kohden entistä huonompi ja tukkoisempi olo. Olin lisäksi lihonut osittain johtuen viikonloppu juomisesta ja urheilun lopettamisesta. Sain kuitenkin tarpeeksi alkoholista vasta vuoden ensimmäisellä viikolla ja noin loppiaisen aikaan aloitin tipattoman. Olen ollut ilman sen jälkeen ja lisännyt liikuntaa. Lisäksi aloitin 8/16 dietiin.
Kehossa tuntuu hyvältä. Mieli on välillä väsynyt. Olen ajatellut että olisi hyvä lopettaa koko alkoholin juominen, sillä on alkanut tulla fyysisiä ongelmia sen käytöstä. Ja myös henkisiä. Todennäköisesti unohdan kaikki ne sydämentykytykset ja huonot, hikiset yöunet sekä vääristyneen ajattelun alkoholin vaikutuksen alaisena, kun olen nyt tauolla.
Olen kuitenkin tyytyväinen kun tällä hetkellä alkoholiin ei ole himoja, kun tauko alkoi siitä että sain tarpeeksi noista alkoholin käyttöön liittyvistä vaivoista ja ongelmista. Lisäksi rahalle olis muuta käyttöä ja myös jatkossa olisi.
Omppu
Heippa, tulin tänne huikkaamaan (sanavalinta 🤣), että työpaikan juhlat meni oikein hyvin. Vein lehtikuohua ja se maistui muutamalle muullekin (voi olla, etteivät ulkomaalaiset tajunneet sen alkottomuutta, heh).
Yksi työntekijäin kertoi, ettei ole eläessään maistanut alkoholia. En nyt viitsinyt kysellä, miksi vaan olin iloinen, että otimme samoja juomia. Lisäksi yksi kollegan vaimo oli tuonut alkoholittoman valkoviinin. Hän sanoi minulle, ettei käytä alkoholia ja minulta lipsahti sama. No sille illalle se onneksi päti.
Eli työpaikan bileet sujuivat oikein iloisissa tunnelmissa.
Mutta kotona uni ei tullut millään! Kauheasti pyöri päässä illan jutut ja ajatukset, eikä ollut viiniä niitä hiljentämässä. Onneksi tänään on lauantai ja voin ottaa vaikka päikkärit 😀
Kiitos tuesta, olen ylpeä itsestäni
Paitsi että tänä vuonna nimimerkki on N53, jonka tuppaan unohtamaan 😅
N52 kirjoitti:
Heippa, tulin tänne huikkaamaan (sanavalinta 🤣), että työpaikan juhlat meni oikein hyvin. Vein lehtikuohua ja se maistui muutamalle muullekin (voi olla, etteivät ulkomaalaiset tajunneet sen alkottomuutta, heh).
Yksi työntekijäin kertoi, ettei ole eläessään maistanut alkoholia. En nyt viitsinyt kysellä, miksi vaan olin iloinen, että otimme samoja juomia. Lisäksi yksi kollegan vaimo oli tuonut alkoholittoman valkoviinin. Hän sanoi minulle, ettei käytä alkoholia ja minulta lipsahti sama. No sille illalle se onneksi päti.
Eli työpaikan bileet sujuivat oikein iloisissa tunnelmissa.Mutta kotona uni ei tullut millään! Kauheasti pyöri päässä illan jutut ja ajatukset, eikä ollut viiniä niitä hiljentämässä. Onneksi tänään on lauantai ja voin ottaa vaikka päikkärit 😀
Kiitos tuesta, olen ylpeä itsestäni
N52 kirjoitti:
Eli työpaikan bileet sujuivat oikein iloisissa tunnelmissa.Mutta kotona uni ei tullut millään! Kauheasti pyöri päässä illan jutut ja ajatukset, eikä ollut viiniä niitä hiljentämässä. Onneksi tänään on lauantai ja voin ottaa vaikka päikkärit 😀
Kiitos tuesta, olen ylpeä itsestäni[/quoteHieno homma, että ajatus skumpasta vaihtui lopulta lehtikuohuun ja ilta oli onnistunut!
Itseä jännittää seuraavat työpaikan juhlat siinä mielessä, että haluaisin nautiskella juhlista täysin selvinpäin, mutta työpaikan juhlakulttuuri on melko kostea. Mietityttää, pystynkö nauttimaan illasta kuivin suin.
Itseä jännittää seuraavat työpaikan juhlat siinä mielessä, että haluaisin nautiskella juhlista täysin selvinpäin, mutta työpaikan juhlakulttuuri on melko kostea. Mietityttää, pystynkö nauttimaan illasta kuivin suin.[/quote kirjoitti:
Moi, meillä on myös hyvin kostean kulttuuri, skumppaa, viiniä ja sitten vielä kauhea määrä digestivejä. Oli aika opettavaista huomata, että porukassa on muutama, jotka eivät ollenkaa juo. Kiinnitin myös huomiota, että yksi joka ennen joi paljon alkoholia, joi nyt vain holitonta. Eli kyllä siellä hyvin pärjäsi ja loppujen lopuksi en usko, että ketään kiinnosti tippaakaan, mitä mun lasissa oli :-D eli tsemppiä vaan!
Tästä illasta ei ole huolta, en juo tänään!
Päivä 22 ja takana 3 viikonloppua (ja toki arkipäivät siinä välissä) ilman alkoholia. Jes!
Hyvällä mielellä uutta viikkoa kohti, eikö niin!
- Helmi
Hyvin on mennyt. Otan uuden systeemin käyttöön eli sallin viiniä itselleni kuukauden viimeisenä viikonloppuna, yhtenä päivänä. Näin jatkan koko vuoden.
Päivä 22/50, hyvä meininki! Vuosi sitten aloin korvaamaan tissuttelua liikunnalla, onnistuin suht kivasti jatkamaan tapaa koko vuoden, ja sama edelleen käynnissä. Siitä iloitsen. Lisäksi tulee kiinnitettyä enemmän huomiota ruokavalioon, mikä on myös hyvä.
Hyvin siis jaksaa! -Tomsku
Moikka, itse ihmettelen väsymystä. Yleensä tipattomalla tulee innostuttua liikkumaan enemmän, mutta nyt kutsuu vain sohva. Eli ihan sama menikinki kuin juodessa. Nyt ilman sitä viinilasia. En sinänsä nukahtele, mutta möllöttän tyhjänpanttina tai katson ohjelmia / luen. Mietin, missä vika. Voiko tää olla long COVID? Vai missä mättää? En myöskään herää mitenkään virkeänä vaan aina vähän kuin haudan pohjalta. Vai onko tää nyt normaalia ikääntymistä?
N53 kirjoitti:
Moikka, itse ihmettelen väsymystä. Yleensä tipattomalla tulee innostuttua liikkumaan enemmän, mutta nyt kutsuu vain sohva. Eli ihan sama menikinki kuin juodessa. Nyt ilman sitä viinilasia. En sinänsä nukahtele, mutta möllöttän tyhjänpanttina tai katson ohjelmia / luen. Mietin, missä vika. Voiko tää olla long COVID? Vai missä mättää? En myöskään herää mitenkään virkeänä vaan aina vähän kuin haudan pohjalta. Vai onko tää nyt normaalia ikääntymistä?
Minulla oli ensimmäiset kaksi viikkoa juuri tuollaisia, väsytti eikä jaksanut mitään. Tässä kolmannen viikon lopulla on oikeastaan alkanut positiivisia eroja huomaamaan, esimerkiksi tänä aamuna huomasi että on pirteämpi ja krapulapöhnän puuttumisen huomaa selkeästi. Jaksaa myös paremmin liikkua. Ekat kaksi viikkoa oli turvonnut, ikävä ja väsynyt olo. En oikein huomannut eroa olotilassa että olin tosiaan laittanut korkin kiinni.
Minulla itselläni oli aika rankka viime vuosi töissä ja henkilökohtaisessa elämässä, ehkä se on vaatinut osansa ja palautuminen vie kauemmin tänä vuonna. Long COVID voi olla ihan mahdollinen, olen miettinyt myös itse samaa.
Olen vähän miettinyt, kuinka onnistuisi tipattoman jatkaminen vieläkin pidempään. Menisikö vaikka helmikuu
N33
Moi! Itsellä kans tipaton tammikuu ja aattelin samalla linjalla jatkaa helmikuunki. Täällä Espanjassa ei tunneta moista ajatusta ja nämä tutut täällä pyörittelee päätä, et hullu finlande, ku ei edes siestalle tuu kaljalle😀
Vierailija kirjoitti:
Hyvin on mennyt. Otan uuden systeemin käyttöön eli sallin viiniä itselleni kuukauden viimeisenä viikonloppuna, yhtenä päivänä. Näin jatkan koko vuoden.
Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta. Tuolla tavoin alkoholinkäytöstä tulee ikäänkuin erikoistilaisuus, ns. juhlaa, ja sen käyttö poistuu arjesta. Ei huono idea ollenkaan! Pitäisi ehkä itsekin harkita jotain tuon kaltaista ennemminkin kuin joka toinen kuukausi tipatonta
N33
Mä sitten repesin, pahasti. Kolme päivää on mennyt tintatessa, huomenna en enää jatka.
Sanokaa joku jotain kannustavaa, pilkkaajien ei tarvitse vaivautua.
Vierailija kirjoitti:
Mä sitten repesin, pahasti. Kolme päivää on mennyt tintatessa, huomenna en enää jatka.
Sanokaa joku jotain kannustavaa, pilkkaajien ei tarvitse vaivautua.
Kaikkea sattuu, mutta tuosta on suunta taas eteen- ja ylöspäin. Mitään peruuttamatonta ei ole tapahtunut, nyt vain taas entistä tiukemmalla motivaatiolla jatkamaan. Kyllä se onnistuu!
Ai että jutteli vinkkupullo houkuttelevasti eilen kaapissa, oli mahtava ilma ja kiva ulkoilu koirien kans. Sen jälkeen ois tehny niin mieli lasillista viiniä. Onneksi pysyin lujana eikä mieskään sortunut. Ois keljuttanu jos oltais luovutettu.
Tsemppiä tuossa pari viestiä aiemmin kirjoittaneelle joka repsahti. Ole itsellesi armollinen. Ja nyt vaan korkki kiinni ja eteenpäin.
Pitäis varmaan keksiä joku nikki, olkoon vaikka 140 kun se oli mun eka viesti :)
-140-
Keho ja etenkin maksa on kyllä tehokas itsensä uudistaja, kunhan pitää pidempiä totaalitaukoja ja vähentää kokonaiskulutusta. Kyllä se välillä käy itselläkin toki mielessä että miltä sitä vaikka näyttäisi ulkonäön puolesta, jos ei olisi koskaan viinien kanssa läträillyt. Olisiko jotenkin erinäköinen? Ehkä sitä olisi urheillut enemmän, syönyt terveellisemmin, stressannut vähemmän
Jos alkaa tosissaan häiritsemään niin käy lääkärillä tai labrassa ottamassa veriarvot sun muut, jos saisit niistä vähän mielenrauhaa.