Amanda, 8 lapsen yksinhuoltaja ei omista autoa eikä ajokorttia ja tiskaa astiat käsin kaksi kertaa päivässä
Paitsi enää ei tarvitse, kun saivat lahjoituksena tiskikoneen.
Aika hurjalta kuulostaa kuitenkin tuo autottomuus noin monen lapsen kanssa. Joka päivä pitää käydä kaupassa kävellen tai bussilla, ja aina vähintään pari muksua mukana.
Ja tuo että on aiemmin tiskannut 9 hengen astiat käsin päivittäin.
Mä olisin itse hullujenhuoneella, jos tommosta arkea joutusin yksin pyörittämään päivästä toiseen. 🤯
https://www.seiska.fi/Kotimaa/Amanda-on-kahdeksan-lapsen-yksinhuoltaja-…
Kommentit (136)
Hyvin aidon oloinen äiti, ei tatuointeja eikä kilometrin pituisia kynsiä ja pullaakin leipoo.
Uskallan väittää, että ainakaan lämpöä perheestä ei puutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh. Elämä on valintoja. Itse hajoaisin tuossa ipanalaumassa jo puolessa tunnissa.
Heikkoja olette. Ennen oli tuon verran lapsia ja lisäksi useampi lehmä lypsettävä kaksi kertaa päivässä ja tiski- ja pesukoneitakaan ei ollut.
No eikä ollut. Suomessa on hengissä ollut yleensä noin 3 lasta perheessä ammoisina aikoinakin. Toki synnytetty on paljon enemmän, lapsi vaan on hyvin usein kuollut ja joskus se äitikin.
No miten helvetissä ne suuret ikäluokat syntyivät vai eikö noita boomereita olekaan sun mielestä. Luulet olevas kaikkitietävä vaikka et 50-luvusta näemma tiedä mitään.
1950-luvulla syntyvyys oli 3,16 naista kohden. Lapsia syntyi naista kohden keskimäärin 3,16. Siten helvetissä ne suuret ikäluokat syntyivät. Eivätkä siten, että syntyvyys olisi ollut 10 lasta n. kaikkia 50-luvun maatalon emäntiä kohden ja kaupungissa syntyikin max 2 lasta naiselle vaikka sielläkään ei saatu kondomeita cittarista...
Keskimäärin sisältää myös perheettömät virkanaiset, lesket ja muista syistä lapsettomat. Kun muistelen pikkuisen kotikyläni perheiden 50- ja 60-luvuilla syntyneitä lapsia, yhdessä oli vain yksi lapsi, toisessa 6, kolmannessa myös yksi (minä), seuraavissa 6 ja 10. Ja sitten yksi lapseton vanhapiika. Mikä tuleekaan keskiarvoksi? Ei ollut mitään uskontoa, mutta ei ollut myöskään ehkäisyvälineitä.
Kappas vaan, sinun mielikuvitusmuistelmkssasi oli kuin olikin tosiaan perheessä kuin perheessä lähes 10 lasta? *naamapalmu
Jos itse muistelen aivan omaa naapurustoani pienessä kylässä -50 luvulla, niin kyllähän niitä lapsia riitti. Lähinaapureissa oli kahta sarjaa, ennen sotia syntyneet ja sotien jälkeen syntyneet, yhteensä 7 ja paussi tuli, kun isä oli rintamalla. Toisessa lähinaapurissa oli 11 lasta, ennen sotaa (4) ja sodan jälkeen( 7 ) syntyneet ja ei mitään uskontotaustaa. Välissä oli joku pariskunta ilman lapsia, mutta taas seuraavassa talossa 9 lasta ja samoin ennen sotaa(4) ja sodan jälkeen( 5 ) syntyneet. Suurin osa tuonaikaisista luokkakavereista tuossa yhdistetyssä kansakoulu luokassa (1-3 luokat) oli perheistä, missä oli vähintään kuusi lasta ja useimmissa se lähelle 10.
Enkä usko, että kotikyläni oli mitenkään poikkeus.
Ei kotikyläsi mikään poikkeus ollut, kuten sanoit, lapsia oli tuohon aikaa Suomessa kymmenkunta perheessä kuin perheessä. Lapsettomat vanhat piiat ja tahattomasti lapsettomat hieman syntyvyyttä notkautti, mutta kymmenkunta useimmissa perheissä oli. Senhän näyttävät tilastotkin. Suurta oli lapsiluvun vaihtelu perheissä tuohon aikaan. Toisilla ei ollut yhtään ja toisilla 10. Enemmistöllä ei varmasti ollut kolmesta neljään lasta.
Niin juuri. Meidänkin perheessämme oli 10 lasta, lähimmässä naapurissa ei lapsia oltu saatu ollenkaan, seuraavassa talossa 10, siitä seuraavissa kolmessa talossa ei taas ollenkaan lapsia. Keskiarvoksi tuli 3,33 lasta / nainen.
Olipa arkoja lapsia, niin oli katseet luotu tiukasti maahan molemmilla. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh. Elämä on valintoja. Itse hajoaisin tuossa ipanalaumassa jo puolessa tunnissa.
Heikkoja olette. Ennen oli tuon verran lapsia ja lisäksi useampi lehmä lypsettävä kaksi kertaa päivässä ja tiski- ja pesukoneitakaan ei ollut.
No eikä ollut. Suomessa on hengissä ollut yleensä noin 3 lasta perheessä ammoisina aikoinakin. Toki synnytetty on paljon enemmän, lapsi vaan on hyvin usein kuollut ja joskus se äitikin.
Tuokaan ei pidä paikkaansa. Kyllä sodan jälkeen ainakin maaseudulla, perheessä kuin perheessä oli lähes kymmenen lasta ja siitä ylikin. Olen pienestä maalaiskylästä ja meillä oli vain neljä lasta ja olimme kyllä pieni perhe ko kylässä. Lapsikuolleisuusluku pieneni jo -50 ja -60 luvuilla.
Lahkolaisten kylä, jossa kaikilla naisilla on tusina lapsia.
Ei ollut lahkolaisten kylä, ei ollut lestadiolaisia ollenkaan. Mutta isät olivat sodankäyneitä miehiä, joilla oli into rakentaa maata. Siitähän ne suuret ikäluokat syntyivät. Ja maaseudulla ei ehkäisyvälineitä ollut vapaasti hyllystä otettavissa.
On muitakin lahkoja kuin lessut, esim. helluntailaiset ja jehovat. Ei nimittäin missään muualla, edes missään maaseudulla, ole 4 lapsen äiti ollut mikään harvinaisuus kun kaikilla muilla naisilla on tusinan verran muksuja... lopeta jo satuilu
Itse satuilet ja et tiedä -50 luvusta mitään, jos et sitä itse ole elänyt. Luulet ehkä että niitä kondomejakin sai ostaa Citymarketeista, mitä oli jo silloin joka kirkonkylässä! Jostain syystä haluat nyt jankata tästä asiasta. Varmaan löytyy tilasto, missä näkyy perheiden lapsiluku maaseudulla 50-luvulla.
Ei ollut mitään lahkojakaan meidän kylässä, tavallista ev lut porukkaa. Ja tietääkseni helluntailaisuudessa ei ehkäisy ole edes kiellettyä.
"Luulet ehkä että niitä kondomejakin sai ostaa Citymarketeista". Ai luulen sen perusteella, että kerroin, että läheskään joka naisella edes 50-luvun maaseudulla Suomessa ei ole ollut kymmentä lasta vaikka sinusta tuntuu siltä?
Kirjoitin tuon, koska et selvästikään tiedä tuosta elämästä yhtään mitään! Se, että kiistät sen, että sodan jälkeen vielä -50:lla oli suuria perheitä, osoittaa tietämättömyytesi.
Ai siksi kirjoitit tuon?
Se, että kerron, että maaseudullakaan keskimääräinen lapsiluku ei kasvanut perheissä kymmeneen 50-luvulla ei tarkoita, että kieltäisin 50-luvulla tai 2020-luvullakaan olleen enemmän tai vähemmän suuria perheitä. Sinun tulkintasi osoittaa vain, että olet vähän tyhmä. Niitä suurperheitä vain ei ollut läheskään kaikilla.
Huh, ootko sa 14 vee vai jotain??
Minusta ainakin on ihan kivaa, että Seiska tekee jotain hyvääkin. Tiskikone ja lahja per lapsi on ihan kiva jouluilo yksinhuoltajalle. Tavallaan suostuvat Seiskan sivulle siitä hyvästä, jollekin se voi tietenkin olla "pääsevät".
Tuossa jutussa vähän hämäsi se, että siinä on video ihan toisesta perheestä! Osa täälläkin nyt sekoitti perheet. Siinä näkyy joku partasuinen isä, aluksi luulin että hän nukkuu.
Siinä videossa lapset ovat selvästi noloina ja äiti kertoo heidän sairauksistaan kaikelle kansalle, mikä ei ole ollenkaan OK.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yousef, 5, Elena, 8, Shahad, 4, Evert, 10 ja äidin sylissä Susan, 2, ja Eufemia, 1.
Joku ulkkis rakastaja. Ai ku ihquu.
Kreikka/Espanja suuntaan vetää.
Arabinimiä osalla. Kyllä ne kaikille kelpaa , arabit ja nämä nurkkajussinaiset. P a jaetaan kuin leipää.
Lapsitehdas. Laittakaa luukku kiinni nyt!
Käsite "keskimääräinen" on aika monelle kirjoittajalle täysin vieras. Voi olla, että 40- ja 50-luvuilla maalla oli perheessä niin monta lasta kuin oli tullakseen, eli hyvinkin yli kymmenen. Mutta toisaalta on lapsettomia naisia, joten keskimäärin naista - ei perhettä! - kohti lapsiluku jäi melko pieneksi. Oli sotaleskiä, joilla ei ollut uutta miestä lapsia tekemässä, oli syystä tai toisesta naimattomia naisia sekä lapsettomia pareja.
Mitähän minun edesmennyt anoppini olisi sanonut, jos olisi tuon jutun lukenut? Hänelläkin oli 8 lasta, mies paljon työn vuoksi poissa kotoa eikä ollut edes vesijohtoja. Asunto lämmitettiin puulla.
Ahaa, tuossa oli siis ideana se, että lehti tekee jonkun hyvän työn lahjoittamalla perheelle jotain. Muistan vuosien takaa jutun, jossa eräälle tutulleni lahjoitettiin muuan elämää helpottava työkalu. Ovathan lestadiolaisetkin joskus lahjoittaneet lapsiperheelle ison pyykkikoneen, sellaisen edestä täytettävän lasiluukullisen. Siinä kaatui se legenda, että he eivät saisi sellaista käyttää.
Ihanaa, että vielä löytyy lapsivouteja,
on vielä naisia jotka tykkäävät lapsistaan ja jaksavat huolehtia heistä.
Kaikkea hyvää Amanda perheelle.
- hyvät rutiinnit ja säännöt kun on käytössä, kyllä, se sujuu suurperheen pyörrityskin,, ja se rakkaus.
Ja ensimmäistä kertaa kuulin seiskan tehnee jotain hyvää, ,,, tai miten sen nyt ottaa.
Seska sai kiillotettua mainettaan ja jutun omalla lahjoituksellaan.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen se vanhin partajeesuslapsi on. Se joka opiskelee sähköalala.
En ymmärrä otsikkoa, yksinhuoltaja, kun pukki istuu vieressä. Ihan mitätön itkuvirsi kahdelta aikuiselta. Ja miksi hankkii niin monta lasta jos ei ole vara elättää?
Eikös se video ollut ihan eri porukasta?
Vierailija kirjoitti:
Autottomana tilaisin kotiovelle kaikki painavat ruuat ja kaikki muutkin mahdolliset.
Naapurini tilaa ruuat kotiin vaikka puolet vähemmän sakkia. Autot on. On se niin paljon helpompaa kun yksin jos pitää mennä niitä kauppaan keräilemään.
Ei ruoan verkkokaupoissa ole rajoitusta, että vain perheelliset voivat palvelua käyttää. Itse asun yksin, ja jo vuosia olen tilannut valtaosan ostoksista verkosta. Joskus käyn ihan huvikseni, mutten sinkkuuttani, kaupassa itse tarvitsemani keräilemässä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin aidon oloinen äiti, ei tatuointeja eikä kilometrin pituisia kynsiä ja pullaakin leipoo.
Uskallan väittää, että ainakaan lämpöä perheestä ei puutu.
Oli tatska ainakin rinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen se vanhin partajeesuslapsi on. Se joka opiskelee sähköalala.
En ymmärrä otsikkoa, yksinhuoltaja, kun pukki istuu vieressä. Ihan mitätön itkuvirsi kahdelta aikuiselta. Ja miksi hankkii niin monta lasta jos ei ole vara elättää?
Eikös se video ollut ihan eri porukasta?
Miksi se on tämän aiheen yhteyteen laitettu ?
On ihanaa huomata että vielä on noin ihania äitejä.
Jotka eivät kekkuloi some kuvissa ja läpätä mitättömyyksiä blogeissa.
Ihan liikaa on niitä jotka jatkuvasti purnaavat jostakin
Ei ollut rakennekynsiä, tatuointeja, lävistyksiä eikä mitään keinotekoista.
Hän vaikutti niin äidilliseltä lapsien ympäröimänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuokaan ei pidä paikkaansa. Kyllä sodan jälkeen ainakin maaseudulla, perheessä kuin perheessä oli lähes kymmenen lasta ja siitä ylikin. Olen pienestä maalaiskylästä ja meillä oli vain neljä lasta ja olimme kyllä pieni perhe ko kylässä. Lapsikuolleisuusluku pieneni jo -50 ja -60 luvuilla.
Lahkolaisten kylä, jossa kaikilla naisilla on tusina lapsia.
Ei ollut lahkolaisten kylä, ei ollut lestadiolaisia ollenkaan. Mutta isät olivat sodankäyneitä miehiä, joilla oli into rakentaa maata. Siitähän ne suuret ikäluokat syntyivät. Ja maaseudulla ei ehkäisyvälineitä ollut vapaasti hyllystä otettavissa.
On muitakin lahkoja kuin lessut, esim. helluntailaiset ja jehovat. Ei nimittäin missään muualla, edes missään maaseudulla, ole 4 lapsen äiti ollut mikään harvinaisuus kun kaikilla muilla naisilla on tusinan verran muksuja... lopeta jo satuilu
Itse satuilet ja et tiedä -50 luvusta mitään, jos et sitä itse ole elänyt. Luulet ehkä että niitä kondomejakin sai ostaa Citymarketeista, mitä oli jo silloin joka kirkonkylässä! Jostain syystä haluat nyt jankata tästä asiasta. Varmaan löytyy tilasto, missä näkyy perheiden lapsiluku maaseudulla 50-luvulla.
Ei ollut mitään lahkojakaan meidän kylässä, tavallista ev lut porukkaa. Ja tietääkseni helluntailaisuudessa ei ehkäisy ole edes kiellettyä.
Mitä hullua, että 50-luvulla olisi ollut Citymarketti. Ei ollut mitään marketteja. Olen syntynyt 1950 ja tiedän tarkkaan, että naapureilla oli 10-14 lasta, joillakin 6 tai 8 lasta. Edelleen pidän näihin perheisiin yhteyttä. Voi luoja mitä tietämättömyyttä löytyy Suomen maasta.
Etkö ymmärrä että Citymarket ja kondoomit olivat yhtä harvinaisia eli tuo kirjoitus nyt on vaan tempaistu ja sinä otat niin vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Serttilä näkee naamasta
Tarkoittaa mitä ?
Amanda ei ainakaan syyllistä "rikkaita" punalappu ruokien ostajaa kuten Suvi.
Ei kotikyläsi mikään poikkeus ollut, kuten sanoit, lapsia oli tuohon aikaa Suomessa kymmenkunta perheessä kuin perheessä. Lapsettomat vanhat piiat ja tahattomasti lapsettomat hieman syntyvyyttä notkautti, mutta kymmenkunta useimmissa perheissä oli. Senhän näyttävät tilastotkin. Suurta oli lapsiluvun vaihtelu perheissä tuohon aikaan. Toisilla ei ollut yhtään ja toisilla 10. Enemmistöllä ei varmasti ollut kolmesta neljään lasta.