Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö opettajat voisi tehdä jotain yleishyödyllistä työtä ylipitkien lomiensa aikana?

Vierailija
21.12.2022 |

Esim. yksityistä tukiopetusta, joulupukin keikkaa, lasten sekä vanhusten hoitoa jne. On outoa, että veronmaksajat maksavat näiden pitkät lomat.

Kommentit (240)

Vierailija
101/240 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaen huomioon, että peruskoulun voi läpäistä nykyisin käytännössä lukutaidottomana, olisi ehkä hyvä laittaa opettajat kesäksi opiskelemaan opettamista.

Niin, ei ole opettajalla minkäänlaista tulosvastuuta, siitä kiva homma.

Onpas varsin typerä kommentti.

Niin eihän siinä tulosvastuuna olekaan kuin koko Suomen tulevaisuus, jotta Suomi saa osaavat ja pystyvät tekijät. Ihan semmoinen pieni tulosvastuu kuin Oy Suomi Ab.

No aika surkeaa tulosta ovat saaneet aikaan, joten olisiko nyt sen vastuun vuoro?

Siis ketkä?

Varhaiskasvatus, kun ei saattanut lasta peruskoulukuntoiseksi?

Esiopetus, kun ei saattanut oppilasta koulukuntoiseksi?

Alakoulu, kun ei saattanut lasta yläkoulukuntoiseksi?

Yläkoulu, kun ei saattanut lasta toiselle asteelle sopivaksi?

Toinen aste, kun ei saattanut asta työkykyiseksi?

Vai huoltajat, jotka eivät keskttyneet huollettavaansa missään vaiheessa?

No niinpä niin, vanhemmat ja lapsethan ovat niitä syyllisiä, että opettajat eivät onnistu opettamaan. Opettajat ovat virheettömiä, suorastaan pyhimyksiä maan päällä.

On se kyllä kumma 5 eri asteen opettajista kukaan ei saa lapsesta työkykyistä. Totta kai se on silloin oltava opettajien vika. Kaikki yhtä pazkoja?

Juuri niin.

Vierailija
102/240 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja älä nyt herranjumala unohda talvi-, kesä- ja syyslomaa! En ymmärrä, miten ihmiset jaksaa tehdä töitä vain noin neljän viikon vuosilomalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/240 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa olla taas lomalla, kiitos kun muistutit! Lähes kolme viikkoa lomaa taas, kyllä on ihanaa olla opettaja! Hyvää joulua ja mahtavaa uutta vuotta kaikille!

Vaikka tässä taitaa olla hieman sarkasmia, tällaista vastausta arvostan, hyvää lomaa! Sen sijaan nämä ikuiset saivartelijat tästä opetuksettomasta ajasta ovat rasittavia, täysin abstrakti asia, kun lomat ovat mitä ovat ja palkka mikä se on. Ja tuota, että opettajat vääntäisivät kesä- ja joululomilla materiaalia koulutyöhön ei usko kukaan. 

Minä en inise opettajien lomista, mutta opettajat puolestaan voisivat lopettaa tuon jatkuvan ininän palkoistaan.

Opettajien palkka on parempi kuin suomalaisten mediaanipalkka. Aika moni meistä tekee raskasta työtä pienemmällä palkalla ja viiden viikon vuosilomalla. Mutta silti ammatti-identiteettiin ei kuulu valittaminen.

Opettajat ovat korkeastikoulutettuja ja tekevät asiantuntiatyötä.

Palkoista ei tarvitse inistä, sillä äänestävät jo jaloillaan. Ei tarvitse mennä kuin 5-10v eteenpäin ja ei ole enää esim. matemaattisten aineiden opettajia Suomessa.

Minä olen korkeasti koulutettu ja teen asiantuntijatyötä. Palkka on samaa luokkaa kuin opettajilla, lomaa viisi viikkoa vuodessa, ylityöt otetaan vapaina kun voidaan - käytännössä ei milloinkaan - ja yt-uhka on päällä. Että tänne vaan tervetuloa.

Jos ylitöitä ei saa vapaina, silloin ne korvataan rahallisesti. Opettajilla ei tällaiseen ole oikeutta. Kaikki muu työ opetuksen päälle on ilmaista työtä Vanhempien tapaamiset, verkostopalaverit yms

Minä voisin ihan mielelläni vaihtaa ne ylityöni, joita en koskaan ehdi pitää, kesäkeskeytykseen.

Sähn voit keskustella työnantajansi kanssa, että otat palkatonta vapaata kuukauden, mutta työnantaja laskee 11kk palkkasi 12kk:lle. Kas siinä sait pakallisen kesäkeskeytyksen, jota juuri kadehdit. Näin se opettajilla toimii Paitsi sijaisilla!

Niin, koska vakiope palaa töihin kesäksi. Rohmuten sijaiselle kuuluvan palkan. Aika sikailua.

ja koskee naisia (palaa äitiyslomaltaa töihin). En ymmärrä miten äitiyslomalla/vapaalla voi kertyä lomia!

Muissa ammateissa loma siirtyy, opettajalla ei, siksi tämä lomalle töihin paluu.

Vierailija
104/240 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaen huomioon, että peruskoulun voi läpäistä nykyisin käytännössä lukutaidottomana, olisi ehkä hyvä laittaa opettajat kesäksi opiskelemaan opettamista.

Niin, ei ole opettajalla minkäänlaista tulosvastuuta, siitä kiva homma.

Onpas varsin typerä kommentti.

Niin eihän siinä tulosvastuuna olekaan kuin koko Suomen tulevaisuus, jotta Suomi saa osaavat ja pystyvät tekijät. Ihan semmoinen pieni tulosvastuu kuin Oy Suomi Ab.

No aika surkeaa tulosta ovat saaneet aikaan, joten olisiko nyt sen vastuun vuoro?

Siis ketkä?

Varhaiskasvatus, kun ei saattanut lasta peruskoulukuntoiseksi?

Esiopetus, kun ei saattanut oppilasta koulukuntoiseksi?

Alakoulu, kun ei saattanut lasta yläkoulukuntoiseksi?

Yläkoulu, kun ei saattanut lasta toiselle asteelle sopivaksi?

Toinen aste, kun ei saattanut asta työkykyiseksi?

Vai huoltajat, jotka eivät keskttyneet huollettavaansa missään vaiheessa?

No niinpä niin, vanhemmat ja lapsethan ovat niitä syyllisiä, että opettajat eivät onnistu opettamaan. Opettajat ovat virheettömiä, suorastaan pyhimyksiä maan päällä.

Kuten vanhemmatkin

Vierailija
105/240 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rehellisesti sanoen Lämmittää mieltä, kun ne kaikki minä tiedän vanhemmat saavat olla sen täydellisen lapsensa kanssa koko joululoman ja samalla käydä töissä!

Pistäs korkki jo kiinni.

Aukeaa huomenna shampanjapullo, kun loma alkaa! 🍾

Opeta lapsesi sanomaan samppanja.

Vierailija
106/240 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tervemenoa vaan alaa vaihtamaan ja kokeilemaan onko se muualla sen helpompaa huomattavasti lyhyemmillä lomilla.

Olette te opettajat kyllä aivan aivan ihme märisijöitä.

Yhyyyy kun me ollaan omasta mielestä maailman tärkein ammattiryhmä, eikä kellään ole niin raskasta kun meillä. On tyhmät oppilaat ja tyhmät vanhemmat, eikä me osata edes itse hoitaa meidän työolosuhteitakaan kuntoon kun muiden pitäis tajuta kuinka rankkaa meillä on ja tehdä se meidän puolesta. Me osataan vaan olla passiivis-aggressiiviivisia, valittaa ja haukkua muita.

osaat vain asetua marttyyrin asemaan, jota kukaan jaksa..

kemian ja fysiikan oettajat loppuvat

https://yle.fi/a/3-6680591

Ma-ke-fy opettajia ei enää valmistu kuin vain 60%

https://yle.fi/a/3-12231533

Vierailija
107/240 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat muistavat aina loma-asioissa mainita, että palkka on jaettu koko vuodelle. Sitten kun puhutaan palkoista, opettajat jaksaa valittaa pientä palkkaansa eikä muista tässä vaiheessa, että se on tosiaan jaettu koko vuodelle.

Mutta uskon, että opettajan työ on tänä aikana melkoinen koiranvirka, joten ei käy kateeksi heidän lomansa. Mutta sellainen jatkuva valitus huonosta palkasta ja raskaasta työstä ärsyttää, koska paljon raskaampia ja huonommin palkkattuja töitä on pilvin pimein.

Vierailija
108/240 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa olla taas lomalla, kiitos kun muistutit! Lähes kolme viikkoa lomaa taas, kyllä on ihanaa olla opettaja! Hyvää joulua ja mahtavaa uutta vuotta kaikille!

Vaikka tässä taitaa olla hieman sarkasmia, tällaista vastausta arvostan, hyvää lomaa! Sen sijaan nämä ikuiset saivartelijat tästä opetuksettomasta ajasta ovat rasittavia, täysin abstrakti asia, kun lomat ovat mitä ovat ja palkka mikä se on. Ja tuota, että opettajat vääntäisivät kesä- ja joululomilla materiaalia koulutyöhön ei usko kukaan. 

Minä en inise opettajien lomista, mutta opettajat puolestaan voisivat lopettaa tuon jatkuvan ininän palkoistaan.

Opettajien palkka on parempi kuin suomalaisten mediaanipalkka. Aika moni meistä tekee raskasta työtä pienemmällä palkalla ja viiden viikon vuosilomalla. Mutta silti ammatti-identiteettiin ei kuulu valittaminen.

Palkoista ei tarvitse inistä, sillä äänestävät jo jaloillaan. Ei tarvitse mennä kuin 5-10v eteenpäin ja ei ole enää esim. matemaattisten aineiden opettajia Suomessa.

Minä olen korkeasti koulutettu ja teen asiantuntijatyötä. Palkka on samaa luokkaa kuin opettajilla, lomaa viisi viikkoa vuodessa, ylityöt otetaan vapaina kun voidaan - käytännössä ei milloinkaan - ja yt-uhka on päällä. Että tänne vaan tervetuloa.

Jos ylitöitä ei saa vapaina, silloin ne korvataan rahallisesti. Opettajilla ei tällaiseen ole oikeutta. Kaikki muu työ opetuksen päälle on ilmaista työtä Vanhempien tapaamiset, verkostopalaverit yms

Minä voisin ihan mielelläni vaihtaa ne ylityöni, joita en koskaan ehdi pitää, kesäkeskeytykseen.

Sähn voit keskustella työnantajansi kanssa, että otat palkatonta vapaata kuukauden, mutta työnantaja laskee 11kk palkkasi 12kk:lle. Kas siinä sait pakallisen kesäkeskeytyksen, jota juuri kadehdit. Näin se opettajilla toimii Paitsi sijaisilla!

Niin, koska vakiope palaa töihin kesäksi. Rohmuten sijaiselle kuuluvan palkan. Aika sikailua.

ja koskee naisia (palaa äitiyslomaltaa töihin). En ymmärrä miten äitiyslomalla/vapaalla voi kertyä lomia!

Muissa ammateissa loma siirtyy, opettajalla ei, siksi tämä lomalle töihin paluu.

No jos on koko talven äitiyslomaillut, niin kovinpa on epäuskottavaa,

. Entäs tuttu opettaja, joka oli varmaan 5 v vanhempainvapailla, mutta palasi kesäisin töihin

Vierailija
109/240 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minun mieheni osaa käydä potalla ihan itse

Opetitko hänet ihan itse, kun kukaan opettaja ei varhaiskasvatuksesta eteenpäin sitä kyennyt hänele opettamaan - ei edes vanhemmat aikonaan?

Vierailija
110/240 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajat muistavat aina loma-asioissa mainita, että palkka on jaettu koko vuodelle. Sitten kun puhutaan palkoista, opettajat jaksaa valittaa pientä palkkaansa eikä muista tässä vaiheessa, että se on tosiaan jaettu koko vuodelle.

Mutta uskon, että opettajan työ on tänä aikana melkoinen koiranvirka, joten ei käy kateeksi heidän lomansa. Mutta sellainen jatkuva valitus huonosta palkasta ja raskaasta työstä ärsyttää, koska paljon raskaampia ja huonommin palkkattuja töitä on pilvin pimein.

Pieni se palkka on koulutukseen ja vaativuuteen nähden. Ei kai muuten esim. matemaattisluonnontieteellisten opettajista olisi jo huutava pula, jos palkka olisi alalla hyvä?

Vierailija
111/240 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töitähän opettajat tekee kesällä paljonkin. Luulitko että oppitunnit annetaan valmiina jostain?

Olen ollut tekemisissä koulukuljetusten kanssa aika paljon ja koulujen alkaessa kuljetuslistat eivät

voi valmistua viikkokausiin, koska opettajat ovat tulleet töihin samana päivänä kun koulu alkaa.

Toki uskon, että moni opettaja tekee töitä ennen koulujen alkua, mutta aika moni ei taida kyllä tehdä mitään.

Eikä käy kateeksi opettajien työ eikä pitkät vapaat. Se vaan hieman ärsyttää, kun kerkeästi opettajat ovat vaahtoamassa ettei heillä mitään lomaa ole, on vain katkoa työstä.

Työt ja vapaat on vain päätetty järjestellä tuolla tavoin, onko se hyvä tai huono, en osaa sanoa..

Vierailija
112/240 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä loma un töitä tehty pätäkään viimeisen 3-5v aikana? Miksi miesopettajat eivät saa vastaavia etuja?

Vierailija
113/240 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin sitähän tässä ketjussa on yritetty opettajista sanoa, että marttyyri valittajista ei kukaan tykkää, mutta vielä tosikkokin...mutta sellaisiakinhan te vähän ootte...

Luuletko, että mua tai ketään kiinnostaa sun linkit. Sittenpä loppuu, sittenhän te ootte saaneet pointtinne perille kun opettajat loppuu ja maailma tuhoutuu.

Te olette niin irrallaan todellisuudesta siinä omassa tärkeydessänne, että, ette tajua kuinka muillakin on raskasta ja rankkaa, mutta te pidätte itsestänne kaikkein eniten mölyä. Tekisitte jotain oikeasti, ettekä valita nimettömänä jossain mielipidepalstalla.

Vierailija
114/240 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töitähän opettajat tekee kesällä paljonkin. Luulitko että oppitunnit annetaan valmiina jostain?

Olen ollut tekemisissä koulukuljetusten kanssa aika paljon ja koulujen alkaessa kuljetuslistat eivät

voi valmistua viikkokausiin, koska opettajat ovat tulleet töihin samana päivänä kun koulu alkaa.

Toki uskon, että moni opettaja tekee töitä ennen koulujen alkua, mutta aika moni ei taida kyllä tehdä mitään.

Eikä käy kateeksi opettajien työ eikä pitkät vapaat. Se vaan hieman ärsyttää, kun kerkeästi opettajat ovat vaahtoamassa ettei heillä mitään lomaa ole, on vain katkoa työstä.

Työt ja vapaat on vain päätetty järjestellä tuolla tavoin, onko se hyvä tai huono, en osaa sanoa..

Koulukuljetukset ovat sihteerit hommaa, ei opettajien.

Vierailija
115/240 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

25 vuotta opettajana olen ollut enkä koskaan kesällä suvivirren ja elokuun puolivälin veson välillä mitään tehnyt.

Meitä opettajiakin on moneen lähtöön. Olen ollut lukion opettajana pian 20 vuotta. Ja joka vuosi olen laatinut ja valvonut uusintakokeita kesäkuun puolessa välissä sekä ylempien käskystä korjannut ne kokeet ennen juhannusta. Täydennyskoulutusta kesällä (aina omalla kustannuksella) ja tiuhaan vaihtuvien uusien OPSien takia olen joutunut opiskelemaan kesäisin uusien opsien sisällöt ja laatimaan taas jokaisen kurssin suunnitelman. Kaikki tämä ruljanssi on täyttä työtä ja kuormittaa kesäisin. Ja vesoilla aloitetaan elokuun alussa. Että ei taida nyt enää löytyä aikaa mennä kesätöihin.

Vierailija
116/240 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissä on sen verran monta opettajaa, että lopetetaan nyt alkuunsa se lässytys siitä kuinka te hikihatussa teette kesän töitä.

Vierailija
117/240 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rehellisesti sanoen Lämmittää mieltä, kun ne kaikki minä tiedän vanhemmat saavat olla sen täydellisen lapsensa kanssa koko joululoman ja samalla käydä töissä!

Pistäs korkki jo kiinni.

Aukeaa huomenna shampanjapullo, kun loma alkaa! 🍾

Opeta lapsesi sanomaan samppanja.

Se on vain kielitoimiston suositus samalla tavalla kieitoimisto on ehdottanut dödöstä käytettävän pyöröraikastin.

Mitä jos opetteliset itse aluksi selvittämään asiat, sitten vasta viisastelee?

Vierailija
118/240 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin sitähän tässä ketjussa on yritetty opettajista sanoa, että marttyyri valittajista ei kukaan tykkää, mutta vielä tosikkokin...mutta sellaisiakinhan te vähän ootte...

Luuletko, että mua tai ketään kiinnostaa sun linkit. Sittenpä loppuu, sittenhän te ootte saaneet pointtinne perille kun opettajat loppuu ja maailma tuhoutuu.

Te olette niin irrallaan todellisuudesta siinä omassa tärkeydessänne, että, ette tajua kuinka muillakin on raskasta ja rankkaa, mutta te pidätte itsestänne kaikkein eniten mölyä. Tekisitte jotain oikeasti, ettekä valita nimettömänä jossain mielipidepalstalla.

Miksi periaatteessa joku ottaisi niin vakavasti jonkun palstalla valittelin ja ajankäytön.

Vierailija
119/240 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin periaatteessa vastata jos ymmärtäisin kysymyksen.

Vierailija
120/240 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muissa ammateissa ei hoitovapaalta kerry lomaa ollenkaan. Opettaja sen sijaan voi palata kesäksi töihin vaikka joka vuosi hoitovapaalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi