Uusi gluteeiniton täällä! Suositelkaa korvaavia reseptejä/tuotteita.
Heippa!
Perheessä todettiin gluteeniton jäsen, ja nyt kaipailisinkin kaikkia korvaavia reseptejä / tuotteita aivan kaikkeen. Eli jos tiedät niin saa jakaa! Ruokavalio on aina ollut suhteellisen gluteeniton, eli leivät yms. on vaihdettu jo. Nyt on etsinnässä siis pari kummallisempaa asiaa. Yleisesti korvaavia vinkkejä lähinnä leivontaan sekä korvaavia tuotteita.
Tällä hetkellä "tärkeimmät" kummalliset asiat etsinnässä :
- Ruisnapit / ne kulhot, mihin saa tehtyä pikkusuolaisia juhliin
- Voileipäkeksit, varsinkin nyt joulun alla juustoja ajatellen
- Yleisjauho, joka toimii melkein kaikkeen leivontaan (jos ei ole, niin mikä sopii parhaiten piirakkaan, mikä muffineihin, mikä leipään?)
- Oluet (kyseessä siis kokonaan aikuisten huusholli)
- Lehtitaikina mihin saa pasteijat / joulutortut
Itse en siis ole gluteeniton, joten vaikea ehkä vielä hahmottaa missä kaikessa yllättävässä saattaa olla gluteenia, eli jos tulee mieleen jotain missä "yllättäen" onkin gluteenia (tietty tuote yms.) niin kertokaa kiitos.
Muita vinkkejä mitä tulee mieleen voi myös jakaa! Tykkään siis hirveästi leipoa, ja miten osoitan että välitän ihmisistä on leipominen/ruuan laittaminen, joten kaikki vinkit ja korvaavat tuotteet/vastineet ovat tervetulleita!
Kiitos paljon jos osaat auttaa! :)
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Monet aasialaiset keittiöt on pitkälti gluteeiinittomia, mutta vaatii kyllä totuttelua luopua vehnästä.
Ihan suomalaista ruokaa voi syödä gluteenittomana ilman erikoistuotteita.
Olut:
Lapin Kulta pure
A Le coq
Laitilan Kukko
Pirkka: löytyy lehtitaikinalevyjä, josta voi tehdä tortut ja pasteijat
Voikeipäkeksejä löytyy useita, kaupoissa useimmiten siellä missä muutkin voileipäkeksit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heti haetaan "korvikkeita" Miksi gluteeniton ruoka ei kelpaa ilman feikkejä?
Tätä olen minäkin ihmetellyt. Sitten vingutaan kuinka gluteeniton ruoka on kallista. Ollaan kuin pikkulapsia vaatimuksineen samasta ruuasta kuin "terveet"
Viis veisataan siitä, että oma kroppa toimii toisenlaisella ruualla kuin naapurin keho. Samaa pitää saada kuin naapuri.
Ja keliakiaa sairastavat lapset saa traumoja kun ei voi syödä pipperiä kuin muut. Loppujen lopuksi lapset on hyvinkin sopeutuvaisia eivätkä kadehdi naapuria niin kuin aikuiset.
Aikuiset itse istuttavat kaiken ennakkoluulon lapsiinsa.
Ennakkoluulot on ikäviä ja siksi minäkin haluaisin syödä mahdollisimman paljon samaa tais amantapaista kuin muutkin. - Ruoka kuten vaikka leipä tai pulla ja mon muu, on osa kulttuuria jossa elämme ja jossa olemme eläneet. Ei siitä kulttuurista haluaisi päästä irti vain siksi, että joutuu terveytensä uhalla tekemään valintoja.
Niinpä, joillekin tärkeintä on kulttuuri, ei oman kehon terveys.
Oma kehoni vaatii gluteenitonta oma mieleini haluaa kokea olevansa osa samaa kulttuuria kuin muut läheiset, eikä erottua omilla ruokavalinnoillaan, jotka nykyisin on onneksi paljom helpompi täyttää ja toteuttaa kuin joitain vuosia sitten.
Karjalanpiirakat onnistuu tosi hyvin marttojen reseptillä! https://www.martat.fi/reseptit/karjalanpiirakat-gluteenittomat/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen minäkin ihmetellyt. Sitten vingutaan kuinka gluteeniton ruoka on kallista. Ollaan kuin pikkulapsia vaatimuksineen samasta ruuasta kuin "terveet"
Viis veisataan siitä, että oma kroppa toimii toisenlaisella ruualla kuin naapurin keho. Samaa pitää saada kuin naapuri.
Ja keliakiaa sairastavat lapset saa traumoja kun ei voi syödä pipperiä kuin muut. Loppujen lopuksi lapset on hyvinkin sopeutuvaisia eivätkä kadehdi naapuria niin kuin aikuiset.
Kyllä minä kadehdin kun muut söivät pipareita ja joulutorttuja ja minulle oli varattu pari mandariinia. - Mutta toki tuosta ajasta on jo muutama vuosikymmen aikaa. - Nykyisin gluteenittomia tuotteita on moninkertiasesti tarjolla ja mikä pasrasta oikeastaan tämä palsta on niitä harvoja paikkoja, joissa gluteenittoman vaihtoehdon haluavaa kohtaaan saatetaan suhtautua nuivasti.
Sepä se, jo lapsille opetetaan, että gluteeniton ruoka on jotain korviketta. Sullekin tuntuu ne korvikkeet olevan tärkeitä ja mietit muiden suhtautumista. Ei kovin terve ruokasuhde.
Ei kyse ollut korvikeken miettimisestä vain aito halu kuulua porukkaan ja syödä ja nauttia Joulusta niinkuin muut. - Vai väitätkö, että nuori lapsi kokee mandariini tai kaksi mandariinia vastaavan Joulutorttuja ja piparkakkuja? - Nuori lapsi, joka tiesi, että sellaisiakin on, olihan niitä auttanut tehnyt itsekin mutta ilmeisesti hänen vaivanaa oli niin vähäien että se saatettiin kuitata antamalla pari amndariinia kun muut söivät herkkuja.
Aikuiset nimenomaan luovat näitä ennakkoluuloja lapsiin. Lapset ymmärtävät, jos aikuiset eivät tyrkytä heille näitä luuloja, että ilman piparkakkuja ei ole hauskaa.
Lidlissä on ihan hyvä gluteeniton valikoima. Suosittelen ihan vaan ottamaan sieltä tuotteita ja kokeilemaan.
Siellä on niitä sellaisia gluteenittomia siemenleipiä-näkkäreitä. En tiedä miksi niitä kutsutaan. Niitä voi käyttää ruisnapin tai vastaavasti suolakeksin tapaan.
K-markettien kaupoista kanssa löytää esim gluteenittomia suolakeksejä.
Kantsii muuten ihan vaan googlettaa "gluteeniton lehtitaikina" jne... Kyllä aina joku osuma tulee. Siitä vaan sitten kokeilemaan.
Itse olen huomannut gluteenittomassa ruokavaliossa, että ongelma on aina se, että gluteenittomasta jauhosta tulee aina todella kuivaa leipää ja kakkua. Kannattaa siis tuo huomioida kun leipoo.
Jotkut tykkää tietyistä gluteenittomista ja toiset toisista. Anteeksi etten ollut kovin avulias. Itse olen vaan päättänyt jättää kokonaan vehnän omasta ruokavaliosta pois, niin ei tule suolakeksejä tai piirakoita tehtyä enää. Ilmankin pärjää!
Täältä löytyy tuoteryhmittäin:
https://www.keliakialiitto.fi/kuluttajat/reseptit-ja-tuotteet/gluteenit…
Gramjauhoista saa ihan hyvän pohjan suolaisille jutuille tai lettuja/tortilloja.
Ruisnapit voi korvata vaikka Free from G hapannapeilla, voileipäkeksejä vastaavia gluteenittomia keksejä löytyy ihan isojen supermarkettien gluteenittomien keksien hyllystä,tleisjaihona käytän Viljatuotteen vaaleaa jauhoseosta, olutta en juo joten en osaa kommentoida. Lehtitaikinalle ei löydy mitään edes sinne päin kelvollista korviketta.
Vierailija kirjoitti:
Ruisnapit voi korvata vaikka Free from G hapannapeilla, voileipäkeksejä vastaavia gluteenittomia keksejä löytyy ihan isojen supermarkettien gluteenittomien keksien hyllystä,tleisjaihona käytän Viljatuotteen vaaleaa jauhoseosta, olutta en juo joten en osaa kommentoida. Lehtitaikinalle ei löydy mitään edes sinne päin kelvollista korviketta.
Fazer gluteeniton lehtitaikina on ihan ok. Ei tosin yhtä hyvä, kuin normi lehtitaikina.
Rupee follaa Sapiens Dieettii.
Joulutortut onnistuu hyvin käyttämällä glut. jauhoja ja tekemällä ns. rahka-voitaikinan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä kadehdin kun muut söivät pipareita ja joulutorttuja ja minulle oli varattu pari mandariinia. - Mutta toki tuosta ajasta on jo muutama vuosikymmen aikaa. - Nykyisin gluteenittomia tuotteita on moninkertiasesti tarjolla ja mikä pasrasta oikeastaan tämä palsta on niitä harvoja paikkoja, joissa gluteenittoman vaihtoehdon haluavaa kohtaaan saatetaan suhtautua nuivasti.
Sepä se, jo lapsille opetetaan, että gluteeniton ruoka on jotain korviketta. Sullekin tuntuu ne korvikkeet olevan tärkeitä ja mietit muiden suhtautumista. Ei kovin terve ruokasuhde.
Ei kyse ollut korvikeken miettimisestä vain aito halu kuulua porukkaan ja syödä ja nauttia Joulusta niinkuin muut. - Vai väitätkö, että nuori lapsi kokee mandariini tai kaksi mandariinia vastaavan Joulutorttuja ja piparkakkuja? - Nuori lapsi, joka tiesi, että sellaisiakin on, olihan niitä auttanut tehnyt itsekin mutta ilmeisesti hänen vaivanaa oli niin vähäien että se saatettiin kuitata antamalla pari amndariinia kun muut söivät herkkuja.
Aikuiset nimenomaan luovat näitä ennakkoluuloja lapsiin. Lapset ymmärtävät, jos aikuiset eivät tyrkytä heille näitä luuloja, että ilman piparkakkuja ei ole hauskaa.
Pidätkö tosiaan lapsia noin tyhminä, etteivät tajua mitä eroa on piparilla ja mandariinilla?
Myllyn paras. Löytyy ohjeita gluteenittomaan leivontaan.
Vierailija kirjoitti:
Gramjauhoista saa ihan hyvän pohjan suolaisille jutuille tai lettuja/tortilloja.
Ne ei ole gluteenittomia.
Älä anna ihan väärää tietoa. Grahamjauho on vehnää.
Vierailija kirjoitti:
siemennäkkäriä ,(maissijauhoa/kookosjauhoja tms ) munaa .
Ai sitä samaa 2 -laatuista jota Heinola jakoi henkilökunnalleen joululahjoiksi...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ei ole gluteenittomia.
Älä anna ihan väärää tietoa. Grahamjauho on vehnää.
Grahamjauho on vehnää. Gramjauho on kikherneistä tehtyä jauhoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidätkö tosiaan lapsia noin tyhminä, etteivät tajua mitä eroa on piparilla ja mandariinilla?
En todellakaan noin. Vain aikuiset ovat niin tyhmiä tarjotessaan mandariinia piparkakun sijaan. Vaihtoehtoja kun on lukemattomia.