Kumpi tässä tilanteessa tekee väärin?
En edes tiedä, miten alottaisin. Olen nyt seurustellut tämän naisen kanssa viitisen vuotta ja oltiin noin 23 ja 22 vuotitaita seurustelun alkaessa. Naisella on mielenterveysongelmia, joista olin tietoinen. Aluksi kaikki sujui ihan hyvin, mutta nyt ollaan jo pitkään tultu rajusti alamäkeen.
Ongelmamme on tämä jatkuva, sama kuvio riitatilanteissa. Minä haluan mennä käymään kotona joulua edeltävänä päivänä tapaamassa vanhempiani, naiselle olen sanonut, että saa tulla mukaan jos haluaa ja vanhempanikin varmasti ilahtuisivat vierailusta. Nainen suuttuu ja loukkaantuu, kun en vietä joulun aikaa hänen kanssaan, vaikka olen hänen kanssaan tässä ollut koko joulukuukauden ja tietenkin vietämme joulun yhdessä, kuten aina. Alkaa mökötys ja herjat siitä, kuinka hän ei riitä minulle. Aina en osaa käsitellä näitä hänen purkauksiaan ja siksi pysyin tälläkin kertaa hiljaa ja odotin, että hän rauhoittuisi. Sitten, joka ikinen kerta kuten aina riidellessämme, naisen käytös muuttuu silmissä. Ihan yhtäkkiä. Pian hän esittää yli-iloista ja pirteää, jotta ei olisi huono ja mököttävä kumppani, kuten itse siteeraa.
Kun huomaan hänen käytöksen muuttuvan taas tähän esitykseen, sanon, ettei hänen tarvitse esittää iloista jos hän ei sitä ole kuten tein nytkin. Silloin nainen murtuu täysin kun en pidä häntä kivana ja iloisena, mitä hän on vaan hänen mielestään minä pidän häntä jotenkin masentuneena ja ilkeänä. EN YMMÄRRÄ tätä. EN VAIN YMMÄRRÄ. Sitten molemmat ollaan surullisia ja vihaisia ja koko tilanne vain räjähtää käsin. Ihan mahdotonta selittää..
Saiko tästä nyt kukaan kiinni ja MITÄ IHMETTÄ minun pitäisi tehdä? Olen oikeasti kädetön ja tuntuu niin avuttomalta
Kommentit (124)
Varsinaiseen kysymykseen: kumpikaan ei tee väärin. Naisella on ihan tunnustetusti ongelmia mielenterveyden kanssa ja hän luultavasti niiden pohjalta reagoi miten reagoi. Sinä taas yrität parhaasi, mutta toisinaan ehkä toimit tilanteen kannalta väärin.
Parisuhde on aina kahden ihmisen dynamiikkaa, eikä siitä voi syyttää pelkästään toista. Sinä voit yrittää muuttaa käytöstäsi ja toivoa, että se muuttaa tuota riitojen mallia. Toisaalta pidemmän päälle tilanne ei varmasti parane ennen kuin nainen saa omaa päätä ja epävarmuuksiaan hoidettua. Sitten taas toisinaan paras ratkaisu tilanteelle on ero: siinä joutuu aina sen verren suuren muutoksen kouriin, että se voi sysätä tasapainon taas uuteen suuntaan. Ehkä eron myötä nainenkin joutuisi vielä enemmän pohtimaan traumojaan ja olisi sitten seuraavassa suhteessaan parempi kumppani?
Hälytysmerkkinä voi pitää kahta asiaa; sitä että lopettanut lääkityksen omin päin, ja sitä ettei käy töissä. Kumpikin vaikuttaa mielen ja tilanteen/elämän hallintaan ja jälkimmäinen myös omanarvontuntoon.
Lääkityksiä ei pidä lopettaa noin vaan.
Valitettavasti vaikea nähdä kertomustesi perusteella että tilanne paranisi itsestään, vaikka kumppani olisi kuinka kiva ja haluat hänelle hyvää. Et voi muuttaa toisen pään sisäistä elämää vaikka päälläsi seisoisit. 
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuinka avuttomia ihmiset ovat, kun kyselevät täällä, että mitä pitäisi tehdä? No hitto jätä se sika! Ihan oikeasti parisuhde on vapaaehtoinen. Ei siinä tarvitse olla, jos siitä tulee molemmille vain paha olo. 99% palstalaisten ongelmista on omalla aktiivisella toiminnalla hankittuja. Ihan joka ikinen sekunti valitsette uudestaan elää siinä tilanteessa, josta täällä valitatte.
Täällähän on jo mainittu, että molemmilla ei ole vain paha olo ja nainen on muuten sellainen, jonka kanssa haluaa olla. Monissa parisuhteissa on joitain ongelmia, ei ratkaisun tarvitse aina olla ero. Ihmiset myös muuttuvat, eri tahtiin ja toiset enemmän ja toiset vähemmän, mutta kuitenkin muuttuvat.
Vakavammin väkivaltaisesta suhteesta pitää lähteä heti. Väkivalta voi olla fyysistä tai psyykkistä. Jos suhteen toista osapuolta joutuu pelkäämään on lähdettävä.Ihana kommentti. <3 itse kärsin mielenterveysongelmista ja tuntuu pahalta, miten niin monesti meidät leimataan ilkeiksi ja manipuloiviksi. Minä yritän parhaani joka päivä, mutta joskus tulee ylilyöntejä.
Ylilyöntejä? Sori nyt vaan et voi olettaa kaiken menevän mt-ongelmien piikkiin. Sulla on vastuu huolehtia omasta käytöksestä ja etsiä asiansa osaava terapeutti.
Sivusta. Tuo edellinen on kyllä täysin ymmärtämätön kommentti. Jos ihmisellä on ongelmia niin oman käytöksen täysi kontrollointi voi olla vaikeaa ja toisekseen terapeutit ovat kiven alla. En esimerkiksi itse onnistunut löytämään ajoissa ja lähete meni umpeen. Nyt ei ole voimia lähteä taas hoitamaan asiaa. Mutta tietenkään kenelläkään ei ole velvollisuutta olla kanssani tekemisissä jos olen heidän mielestään ikävä ihminen.
Better Help. Maksaa 40-90e/kk riippuen terapeutista.
tyttöystäväsi käytös muuttuu pirteäksi sinun vuoksesi, jotta unohtaisit kinan ja tilanne normalisoituisi. Siksi sun vastaus ei toimi. Sun pitäisi osoittaa, että ymmärrät häntä. Annat olla vähän aikaa ylipirteänä, sitten sanot esim.: "Noniin, kaikki on hyvin nyt" ja vaikka halaat.
Tee aina kinan jälkeen joku rutiinijuttu, halaus voi olla hyvä. Toiston kautta tyttö voi saada turvallisuuden tunteen.
Sopivalla lääkityksellä ja asiansa osaavan terapeutin tuella sekä sinun kannustuksella ja tuella hän todennäköisesti saa mielensä tasapainoon. Olkaa pitkäjänteisiä jos hän on nainen jonka haluat .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos naisella tosiaan huono itsetunto ja siitä johtuvaa kiukuttelua, niin neuvoisin myös suhtautumaan armeliaammin kuten tuossa aiemmin joku muukin neuvoi. Eli onko pakko riehaantua ja provosoitua siitä tekopirteästä käytöksestä? Etkö voi olla se fiksumpi ja vahvempi osapuoli ja ilmaista hänelle ettei ole mitään hätää?
Myös mietin tuota sun esimerkkitapausta jossa riitaa tuli siitä että oot menossa vanhempiesi luokse. Helppo tietysti kuitata naisen käytös kohtuuttomana, mutta miten ilmaiset hänelle nämä reissut ym suunnitelmat joista riitaa tulee? Jos annat ehdottoman ukaasin niin se voi heikkoon kohtaan osuessaan aiheuttaa tuon vastareaktion. Olisko mahdollista hyvissä ajoin sanoa vaikka että: joulu on tulossa, pitää käydä vanhempien luona. Mikä päivä sulle sopisi, olis kiva mennä yhdessä? Ja vielä vaikka sovitte jonkun muun mukavan yhteisen homman reissun oheen jos mahdollista. Eli että et vaan ilmoita että tuona päivänä menen, hajoa siihen jos ei käy. Jos ymmärrät mitä tarkoitan. Koska just sellainen lisää sitä pelkoa ja paniikkia ihmisellä jolla tällaista läheisriippuvuushommaa tai vastaavaa epävarmuutta.
Myönnän, että näissä tekopirteys-kohtauksissa olen itsekin toiminut väärin ja hän on sitten provosoitunut vielä enemmän. Ilmaisin hänelle jo tämän kuun alussa, että aion jonkun päivän viettää vanhempieni luona. Silloin tämä oli naiselle vielä okei, mutta nyt ei enää ollutkaan. Siinä olet oikeassa, että olisin voinut kertoa selvemmin, mistä päivästä puhuin.
Joku myös kysyi mitä joulupäivää tarkoitin, niin joulua edeltävää päivää. Aatonaattoa.
Ap
Olisin ehkä itsekin vastaavassa tilanteessa olettanut että päivästä sovitaan yhdessä, jos et sitä alunperin ollut päättänyt ja kertonut naiselle. Voit ehkä vieläkin kysyä että jos perjantai on huono niin mikä päivä hänelle sopisi paremmin. Jos siis voit vanhempiesi kanssa säätää päivää. Ja tärkeää kai olis ottaa tästä opiksi niin että tulevaisuudessa mahdollisimman tarkat suunnitelmat alkujaankin. Saa sitten toinenkin osapuoli aikaa orientoitua tulevaan.
Kyse ei taida olla sopivista päivistä, vaan turvallisuuden tunteen menettämisestä. Sen voi löytää takaisin turvallisessa parisuhteessa, mutta se vaatii molemmilta halua työstää asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos naisella tosiaan huono itsetunto ja siitä johtuvaa kiukuttelua, niin neuvoisin myös suhtautumaan armeliaammin kuten tuossa aiemmin joku muukin neuvoi. Eli onko pakko riehaantua ja provosoitua siitä tekopirteästä käytöksestä? Etkö voi olla se fiksumpi ja vahvempi osapuoli ja ilmaista hänelle ettei ole mitään hätää?
Myös mietin tuota sun esimerkkitapausta jossa riitaa tuli siitä että oot menossa vanhempiesi luokse. Helppo tietysti kuitata naisen käytös kohtuuttomana, mutta miten ilmaiset hänelle nämä reissut ym suunnitelmat joista riitaa tulee? Jos annat ehdottoman ukaasin niin se voi heikkoon kohtaan osuessaan aiheuttaa tuon vastareaktion. Olisko mahdollista hyvissä ajoin sanoa vaikka että: joulu on tulossa, pitää käydä vanhempien luona. Mikä päivä sulle sopisi, olis kiva mennä yhdessä? Ja vielä vaikka sovitte jonkun muun mukavan yhteisen homman reissun oheen jos mahdollista. Eli että et vaan ilmoita että tuona päivänä menen, hajoa siihen jos ei käy. Jos ymmärrät mitä tarkoitan. Koska just sellainen lisää sitä pelkoa ja paniikkia ihmisellä jolla tällaista läheisriippuvuushommaa tai vastaavaa epävarmuutta.
Myönnän, että näissä tekopirteys-kohtauksissa olen itsekin toiminut väärin ja hän on sitten provosoitunut vielä enemmän. Ilmaisin hänelle jo tämän kuun alussa, että aion jonkun päivän viettää vanhempieni luona. Silloin tämä oli naiselle vielä okei, mutta nyt ei enää ollutkaan. Siinä olet oikeassa, että olisin voinut kertoa selvemmin, mistä päivästä puhuin.
Joku myös kysyi mitä joulupäivää tarkoitin, niin joulua edeltävää päivää. Aatonaattoa.
Ap
Olisin ehkä itsekin vastaavassa tilanteessa olettanut että päivästä sovitaan yhdessä, jos et sitä alunperin ollut päättänyt ja kertonut naiselle. Voit ehkä vieläkin kysyä että jos perjantai on huono niin mikä päivä hänelle sopisi paremmin. Jos siis voit vanhempiesi kanssa säätää päivää. Ja tärkeää kai olis ottaa tästä opiksi niin että tulevaisuudessa mahdollisimman tarkat suunnitelmat alkujaankin. Saa sitten toinenkin osapuoli aikaa orientoitua tulevaan.
Kyse ei taida olla sopivista päivistä, vaan turvallisuuden tunteen menettämisestä. Sen voi löytää takaisin turvallisessa parisuhteessa, mutta se vaatii molemmilta halua työstää asiaa.
Kuulostaa hoitosuhteelta. Lykkää lapset mukaan niin johan soppa on valmis. Lapsista kasvaa lasisen lapsuuden saaneita hoivaajia. Ysäriltäkö kumpuaa tää sairaanloinen hoivakierre? Monessa perheessä äiti kannatteli itsemurhan partaalla olevaa juoppoa isää ja veti lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuinka avuttomia ihmiset ovat, kun kyselevät täällä, että mitä pitäisi tehdä? No hitto jätä se sika! Ihan oikeasti parisuhde on vapaaehtoinen. Ei siinä tarvitse olla, jos siitä tulee molemmille vain paha olo. 99% palstalaisten ongelmista on omalla aktiivisella toiminnalla hankittuja. Ihan joka ikinen sekunti valitsette uudestaan elää siinä tilanteessa, josta täällä valitatte.
Täällähän on jo mainittu, että molemmilla ei ole vain paha olo ja nainen on muuten sellainen, jonka kanssa haluaa olla. Monissa parisuhteissa on joitain ongelmia, ei ratkaisun tarvitse aina olla ero. Ihmiset myös muuttuvat, eri tahtiin ja toiset enemmän ja toiset vähemmän, mutta kuitenkin muuttuvat.
Vakavammin väkivaltaisesta suhteesta pitää lähteä heti. Väkivalta voi olla fyysistä tai psyykkistä. Jos suhteen toista osapuolta joutuu pelkäämään on lähdettävä.Ihana kommentti. <3 itse kärsin mielenterveysongelmista ja tuntuu pahalta, miten niin monesti meidät leimataan ilkeiksi ja manipuloiviksi. Minä yritän parhaani joka päivä, mutta joskus tulee ylilyöntejä.
Ylilyöntejä? Sori nyt vaan et voi olettaa kaiken menevän mt-ongelmien piikkiin. Sulla on vastuu huolehtia omasta käytöksestä ja etsiä asiansa osaava terapeutti.
Sivusta. Tuo edellinen on kyllä täysin ymmärtämätön kommentti. Jos ihmisellä on ongelmia niin oman käytöksen täysi kontrollointi voi olla vaikeaa ja toisekseen terapeutit ovat kiven alla. En esimerkiksi itse onnistunut löytämään ajoissa ja lähete meni umpeen. Nyt ei ole voimia lähteä taas hoitamaan asiaa. Mutta tietenkään kenelläkään ei ole velvollisuutta olla kanssani tekemisissä jos olen heidän mielestään ikävä ihminen.
Englanninkielistä terapiaa netissäkö?
Terapia olisi hyvä toteuttaa omalla kielellä, niin se aivoissa vaikuttaa voimakkaammin.
Vierailija kirjoitti:
tyttöystäväsi käytös muuttuu pirteäksi sinun vuoksesi, jotta unohtaisit kinan ja tilanne normalisoituisi. Siksi sun vastaus ei toimi. Sun pitäisi osoittaa, että ymmärrät häntä. Annat olla vähän aikaa ylipirteänä, sitten sanot esim.: "Noniin, kaikki on hyvin nyt" ja vaikka halaat.
Tee aina kinan jälkeen joku rutiinijuttu, halaus voi olla hyvä. Toiston kautta tyttö voi saada turvallisuuden tunteen.
Ja jos tämän jälkeen tulee vaatimuksia tai syytöksiä, niin sitten on hankalampi juttu. Tämä voisi olla ihan selkeä uusi juttu noissa tilanteissa ja päästää teidät niiden yli.
Vierailija kirjoitti:
Jos hän on kaksisuuntainen , muuttuu iloiseksi hetkessä mutta koska kyseenalaistat iloisuutta hän kokee että et hyväksy häntä sellaisena kuin on . Jätä pois kokonaan epäilyt ja anna hänen olla oma itsensä . Ehkä pariterapia tai pipolaarisesta kärsivien omaisille tarkoitettu vertaistuki kurssi tai ryhmä vois olla hyvä apu .
"Pipolaarinen..." Kyllä on taas asiantuntija liikkeellä antamassa neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englanninkielistä terapiaa netissäkö?
Terapia olisi hyvä toteuttaa omalla kielellä, niin se aivoissa vaikuttaa voimakkaammin.
Eli ei kannata hakea apua? Onpa taas.
No vika on naisessa joka on HULLU
Vierailija kirjoitti:
No vika on naisessa joka on HULLU
Toisaalta on lohdullista, että HULLUUS ei aina ole este parisuhteelle, vaan sen kanssa yritetään pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveys ongelmista tällänen käytös varmaanki johtuu, onko sillä mitään lääkitystä
Nainen lopetti juuri lääkityksensä, koska koki lääkkeiden turruttavan tunne-elämää liikaa. Oli näitä riitoja lääkkeiden käytönkin aikana, mutta ei ehkä ihan niin paljoa.
Ap
Epävakaalta kuulostaa. Onko naisen lääkäri tietoinen että lääkitys on lopetettu? Ilman lääkärin lupaa lääkärin määräämää lääkitystä EI lopeteta eli viet naisesi lääkäriin ja kerrot siellä miten asiat on . Jos nainen ei itse ota vastuuta sairauden hoitamisestaan sinun kannattaa miettiä olisiko muunkinlaista elämää olemassa kuin viettää ainutkertainen elämäsi kiukuttelevan emotionaalisesti taaperon asteella olevan henkilön kanssa. On olemassa aikuisia naisia jotka hoitavat sairauksiaan!
Epävakaa persoonallisuushäiriö. Monella nuorella ihmisellä on tuontyyppoistä käytöstä ihan ilman häiriötäkin mutta se menee ohi iän myötä, mutta jos näin ei ole, niin oikeastaan ainoa apu on terapia. Lääkkeet eivät poista persoonallisuushäiriötä.
Täällä taas haukutaan miestä ihan armotta..
Sä voisit rakastaa jotakuta toistakin ja se tuntuisi ihan yhtä hyvältä kuin tämäkin rakkaus. Nyt tuntuu varmasti kovalta hylätä toinen kun hänellä on selkeästi ongelmia, mutta teet hänelle karhunpalveluksen, jos jäät jostain velvollisuudentunnosta ja uskosta parempaan tulevaisuuteen.