Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpi tässä tilanteessa tekee väärin?

Vierailija
21.12.2022 |

En edes tiedä, miten alottaisin. Olen nyt seurustellut tämän naisen kanssa viitisen vuotta ja oltiin noin 23 ja 22 vuotitaita seurustelun alkaessa. Naisella on mielenterveysongelmia, joista olin tietoinen. Aluksi kaikki sujui ihan hyvin, mutta nyt ollaan jo pitkään tultu rajusti alamäkeen.

Ongelmamme on tämä jatkuva, sama kuvio riitatilanteissa. Minä haluan mennä käymään kotona joulua edeltävänä päivänä tapaamassa vanhempiani, naiselle olen sanonut, että saa tulla mukaan jos haluaa ja vanhempanikin varmasti ilahtuisivat vierailusta. Nainen suuttuu ja loukkaantuu, kun en vietä joulun aikaa hänen kanssaan, vaikka olen hänen kanssaan tässä ollut koko joulukuukauden ja tietenkin vietämme joulun yhdessä, kuten aina. Alkaa mökötys ja herjat siitä, kuinka hän ei riitä minulle. Aina en osaa käsitellä näitä hänen purkauksiaan ja siksi pysyin tälläkin kertaa hiljaa ja odotin, että hän rauhoittuisi. Sitten, joka ikinen kerta kuten aina riidellessämme, naisen käytös muuttuu silmissä. Ihan yhtäkkiä. Pian hän esittää yli-iloista ja pirteää, jotta ei olisi huono ja mököttävä kumppani, kuten itse siteeraa.

Kun huomaan hänen käytöksen muuttuvan taas tähän esitykseen, sanon, ettei hänen tarvitse esittää iloista jos hän ei sitä ole kuten tein nytkin. Silloin nainen murtuu täysin kun en pidä häntä kivana ja iloisena, mitä hän on vaan hänen mielestään minä pidän häntä jotenkin masentuneena ja ilkeänä. EN YMMÄRRÄ tätä. EN VAIN YMMÄRRÄ. Sitten molemmat ollaan surullisia ja vihaisia ja koko tilanne vain räjähtää käsin. Ihan mahdotonta selittää..

Saiko tästä nyt kukaan kiinni ja MITÄ IHMETTÄ minun pitäisi tehdä? Olen oikeasti kädetön ja tuntuu niin avuttomalta

Kommentit (124)

Vierailija
81/124 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun kannattaisi hankkiutua sellaisen naisen kumppaniksi, jolla ei olisi niin kiihkeää tunne-elämää. Sellainen ei selvästi sovi sinulle.

Seuraava ongelmasi tuleekin olemaan se, miten pääset hänestä siististi eroon.

Sieltä voi tulla puukosta. Stalkkerointi on myös mahdollista.

Vierailija
82/124 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on tarina-tädin trolli.

Ei kuulosta trollilta kun on itse elänyt vastaavassa suhteessa

Minä itken täällä, kun on niin samaistuttavaa tekstiä. Olin monta vuotta yhdessä mielenterveysongelmaisen kanssa ja se oli elämäni synkintä aikaa. Koko ajan mietin, mitä tein väärin.

Ap, sun ei kuulu kannatella ketään. Jos todella rakastat naisystävääsi, mikään ei estä yrittämästä mutta älä käytä elämääsi johonkin, mistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Älä sinä turru suruun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/124 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäkysymyksenä, tapahtuuko tätä vain jouluna vai aina kun menet käymään vanhempiesi luona? Haittaako kumppaniasi jos tapaat kavereitasi?

Tapahtuu pitkin vuotta, kerran kuukaudessa jopa. Nyt on ollut jo pidempään näin.

Kumppaniani ei haittaa jos tapaan kavereitani, paitsi joskus hänelle tulee ulkopuolinen olo, josta on kertonut myöhemmin. Muuten ei ole ollut tällä saralla isompaa ongelmaa.

Ap

Tajuat kai ettei toi ole tervettä? Oot alkanut elämään puolison mukaista elämää.

Vierailija
84/124 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä hänet. Ihan oikeasti. Moni kommentti täällä puolustelee naista ja yrittää oikeuttaa hänen käytöstään, mutta tuo nainen on sairas ja kylmä. Ei hän rakasta sinua.

Vierailija
85/124 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo kertomasi sanoo tämän, että sinun pitää saada se naisystäväsi terapiaan. Hänellä ehkä ollut huono lapsuus ja muuta. Ei ehkä osaa käsitellä tunteita niin, että kaikilla muillakin on omat ihmissuhteet. Hän on ehkä jäänyt tästä paitsi lapsena, joten tarrautuu sinuun, ettei menetä sinua, että vain hänen kanssa? Mutta en toki ole psykologi tai terapeutti, mutta näin ihan maallikkona sanon, että kehoita nais ystäväi terapiaan, kun ei nyt kuulosta ihan terveeltä. Ja toki se myös rasittaa sinua. Ehkä voit hankkia myös apua itsellesi, miten tähän tulee suhtautua. Ei ole toki oikein, että menetät omat ystävät ja läheisesi. 

Vierailija
86/124 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen on epävakaa, se lienee selvää kun kerran on tiedossa että on mielenterveyden ongelmaa. Vaikuttaa epävakaalta persoonallisuudelta, siinä voidaan mennä taivaasta helvettiin ja takaisin minuuteissa.

En näkisi tätä niin, että ilkeyttään manipuloi sinua, vaan että mielenterveuys vain tekee tuota hänelle.

Hankala paikka varmasti. Saako hän minkäänlaista apua? Joka tapauksessa on ihan inhimillistä väsyä tuollaiseen, älä syyllistä myöskään itseäsi.

Vierailija
87/124 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde pois suhteesta. Tulevaisuuttasi ajatellen. Ei puolisosi käytös ole normaalia. Lapsia älä ainakaan hänen kanssaan tee. T 48v nainen

Vierailija
88/124 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytä nämä kirjotukset ja kommentit hänelle, niin ehkä paremmin ymmärtää tilanteen

Vierailija
89/124 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että huono itsetunto ja hylkäämistraumat. Esittää kohtauksen jälkeen iloista koska tajuaa itsekin että oma käytös ei ole normaalia ja pelkää että jätät hänet.

Vierailija
90/124 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos naisella tosiaan huono itsetunto ja siitä johtuvaa kiukuttelua, niin neuvoisin myös suhtautumaan armeliaammin kuten tuossa aiemmin joku muukin neuvoi. Eli onko pakko riehaantua ja provosoitua siitä tekopirteästä käytöksestä? Etkö voi olla se fiksumpi ja vahvempi osapuoli ja ilmaista hänelle ettei ole mitään hätää?

Myös mietin tuota sun esimerkkitapausta jossa riitaa tuli siitä että oot menossa vanhempiesi luokse. Helppo tietysti kuitata naisen käytös kohtuuttomana, mutta miten ilmaiset hänelle nämä reissut ym suunnitelmat joista riitaa tulee? Jos annat ehdottoman ukaasin niin se voi heikkoon kohtaan osuessaan aiheuttaa tuon vastareaktion. Olisko mahdollista hyvissä ajoin sanoa vaikka että: joulu on tulossa, pitää käydä vanhempien luona. Mikä päivä sulle sopisi, olis kiva mennä yhdessä? Ja vielä vaikka sovitte jonkun muun mukavan yhteisen homman reissun oheen jos mahdollista. Eli että et vaan ilmoita että tuona päivänä menen, hajoa siihen jos ei käy. Jos ymmärrät mitä tarkoitan. Koska just sellainen lisää sitä pelkoa ja paniikkia ihmisellä jolla tällaista läheisriippuvuushommaa tai vastaavaa epävarmuutta.

Myönnän, että näissä tekopirteys-kohtauksissa olen itsekin toiminut väärin ja hän on sitten provosoitunut vielä enemmän. Ilmaisin hänelle jo tämän kuun alussa, että aion jonkun päivän viettää vanhempieni luona. Silloin tämä oli naiselle vielä okei, mutta nyt ei enää ollutkaan. Siinä olet oikeassa, että olisin voinut kertoa selvemmin, mistä päivästä puhuin.

Joku myös kysyi mitä joulupäivää tarkoitin, niin joulua edeltävää päivää. Aatonaattoa.

Ap

Olisin ehkä itsekin vastaavassa tilanteessa olettanut että päivästä sovitaan yhdessä, jos et sitä alunperin ollut päättänyt ja kertonut naiselle. Voit ehkä vieläkin kysyä että jos perjantai on huono niin mikä päivä hänelle sopisi paremmin. Jos siis voit vanhempiesi kanssa säätää päivää. Ja tärkeää kai olis ottaa tästä opiksi niin että tulevaisuudessa mahdollisimman tarkat suunnitelmat alkujaankin. Saa sitten toinenkin osapuoli aikaa orientoitua tulevaan.

Vierailija
91/124 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tavanomaista eikä mielestäni erikoista. Ei kai se kenenkään taloutta kaada jos käytte kumpikin erikseen psykiatrilla. Itse kävin psykiatrilla kun siskon mies jatkuvasti toisten kuullen sanoi että mene lääkäriin. Kävin psykiatrilla ja sain todistuksen jonka mukaan olin terve ainakin mieleltäni. Seuraavan kerran kun hän sanoi että käy lääkärillä näytin kaikille todistuksen ja pyysin samanlaista häneltä. Lienee selvä ettei kanssakäymistä ole ollut sen jälkeen.

Vierailija
92/124 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ikinä aloita suhdetta mt-naisen kanssa. Ohje joka pitäisi lukea jokaisen sinkkumiehen jääkaapin ovessa.

Vierailija
93/124 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukuukauden?

Mene nyt perceeseen näitten provojesi kanssa ja mennessäsi pue hame päällesi.

Vierailija
94/124 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää neuvot, että pitää tarkkailla pikkuvarpaan asentoa ja tulkita siitä että avaanko tällä kertaa jääkaapin oven vai annanko avata itse- eli koko ajan pitäis olla silmä ja aivo kovana ja varmaan lukea myös maailmanluokan psykiatriksi että osaa tulkita kaikkea oikein- kuka perkele jaksaa elää tällai? Aina tarkkana, aina varuillaan?Ja onko tosiaan joku sitä mieltä että pitäis?

Vierailija
95/124 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kuinka avuttomia ihmiset ovat, kun kyselevät täällä, että mitä pitäisi tehdä? No hitto jätä se sika! Ihan oikeasti parisuhde on vapaaehtoinen. Ei siinä tarvitse olla, jos siitä tulee molemmille vain paha olo. 99% palstalaisten ongelmista on omalla aktiivisella toiminnalla hankittuja. Ihan joka ikinen sekunti valitsette uudestaan elää siinä tilanteessa, josta täällä valitatte.

Täällähän on jo mainittu, että molemmilla ei ole vain paha olo ja nainen on muuten sellainen, jonka kanssa haluaa olla. Monissa parisuhteissa on joitain ongelmia, ei ratkaisun tarvitse aina olla ero. Ihmiset myös muuttuvat, eri tahtiin ja toiset enemmän ja toiset vähemmän, mutta kuitenkin muuttuvat.

Vakavammin väkivaltaisesta suhteesta pitää lähteä heti. Väkivalta voi olla fyysistä tai psyykkistä. Jos suhteen toista osapuolta joutuu pelkäämään on lähdettävä.

Ihana kommentti. <3 itse kärsin mielenterveysongelmista ja tuntuu pahalta, miten niin monesti meidät leimataan ilkeiksi ja manipuloiviksi. Minä yritän parhaani joka päivä, mutta joskus tulee ylilyöntejä.

Ylilyöntejä? Sori nyt vaan et voi olettaa kaiken menevän mt-ongelmien piikkiin. Sulla on vastuu huolehtia omasta käytöksestä ja etsiä asiansa osaava terapeutti.

Sivusta. Tuo edellinen on kyllä täysin ymmärtämätön kommentti. Jos ihmisellä on ongelmia niin oman käytöksen täysi kontrollointi voi olla vaikeaa ja toisekseen terapeutit ovat kiven alla. En esimerkiksi itse onnistunut löytämään ajoissa ja lähete meni umpeen. Nyt ei ole voimia lähteä taas hoitamaan asiaa. Mutta tietenkään kenelläkään ei ole velvollisuutta olla kanssani tekemisissä jos olen heidän mielestään ikävä ihminen.

Vierailija
96/124 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulukuukauden?

Mene nyt perceeseen näitten provojesi kanssa ja mennessäsi pue hame päällesi.

Ehkä ap tarkoitti Joulukuu= joulukuukausi

Oletko jotenkin vajaa?

Vierailija
97/124 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näytä nämä kirjotukset ja kommentit hänelle, niin ehkä paremmin ymmärtää tilanteen

Tai sitten hän kokee tulleensa petetyksi.

Hänestä on menty puhumsan selän takana. Verinen loukkaus ja vähäinenkin luottamus menetetty.

En suosittele näyttämään ketjua hänelle. Toivottavasti ei myöskään löydä ketjua ja tunnista itseään.

Vierailija
98/124 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jatkaisi suhdetta noin ailahtelevaisen ja manipuloivan ihmisen kanssa. Toki yksi vaihtoehto ennen eroa on, että hän SITOUTUSI terapiaan ja lääkitykseen ja olisi valmis tekemään töitä muuttumisen eteen ja sinä olisit valmis tukemaan häntä prosessin ajan. Se on kuitenkin vaikea tie, jos hän on valmiiksi lääkevastainen tai muutenkin hoitovastainen. Puhu hänen kanssaan ja kerro, että suhde ei toimi, jos hän ei ota apua vastaan. Lupaa olla hänen tukenaan ja korosta, että hän ei ole yksin. Hän luultavasti suuttuu, mutta älä ota tunteita itseesi.

Jos hän ei halua apua, miettisin tarkasti, haluanko noin epätasapainoisen suhteen jatkuvan. Millaista elämänne olisi esimerkiksi lasten kanssa? Olisiko hän tasapainoinen äiti huolehtimaan lapsesta? Entäs asuntolainat, taloudenhoito ja raha-asiat?

Vierailija
99/124 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon rauhallisessa ajassa juttelun lisäksi teille voisi olla apua myös parisuhdeterapiasta? Tottakai naisen pitää hoitaa omaa mielenterveyttään ja painolastejaan yksilöterapiassa, mutta ehkä muutama käynti myös yhdessä ihan parisuhteen kannalta ajateltua voisi myös olla hyvästä? Niin että naisen haasteet olisivat tiedossa ja voisitte yhdessä pohtia ratkaisuja juuri tuollaisiin toistuviin parisuhteen ongelmatilanteisiin?

Vierailija
100/124 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on jo muutama muukin sanonut tämän: älä vain hanki lasta tuollaiseen suhteeseen!

Ajattele muutenkin itseäsi ja omaa tulevaisuuttasi. Jaksatko jatkaa tuon kaltaisessa suhteessa? Kuulostaa tosi raskaalta ja kuluttavalla,