Kumpi tässä tilanteessa tekee väärin?
En edes tiedä, miten alottaisin. Olen nyt seurustellut tämän naisen kanssa viitisen vuotta ja oltiin noin 23 ja 22 vuotitaita seurustelun alkaessa. Naisella on mielenterveysongelmia, joista olin tietoinen. Aluksi kaikki sujui ihan hyvin, mutta nyt ollaan jo pitkään tultu rajusti alamäkeen.
Ongelmamme on tämä jatkuva, sama kuvio riitatilanteissa. Minä haluan mennä käymään kotona joulua edeltävänä päivänä tapaamassa vanhempiani, naiselle olen sanonut, että saa tulla mukaan jos haluaa ja vanhempanikin varmasti ilahtuisivat vierailusta. Nainen suuttuu ja loukkaantuu, kun en vietä joulun aikaa hänen kanssaan, vaikka olen hänen kanssaan tässä ollut koko joulukuukauden ja tietenkin vietämme joulun yhdessä, kuten aina. Alkaa mökötys ja herjat siitä, kuinka hän ei riitä minulle. Aina en osaa käsitellä näitä hänen purkauksiaan ja siksi pysyin tälläkin kertaa hiljaa ja odotin, että hän rauhoittuisi. Sitten, joka ikinen kerta kuten aina riidellessämme, naisen käytös muuttuu silmissä. Ihan yhtäkkiä. Pian hän esittää yli-iloista ja pirteää, jotta ei olisi huono ja mököttävä kumppani, kuten itse siteeraa.
Kun huomaan hänen käytöksen muuttuvan taas tähän esitykseen, sanon, ettei hänen tarvitse esittää iloista jos hän ei sitä ole kuten tein nytkin. Silloin nainen murtuu täysin kun en pidä häntä kivana ja iloisena, mitä hän on vaan hänen mielestään minä pidän häntä jotenkin masentuneena ja ilkeänä. EN YMMÄRRÄ tätä. EN VAIN YMMÄRRÄ. Sitten molemmat ollaan surullisia ja vihaisia ja koko tilanne vain räjähtää käsin. Ihan mahdotonta selittää..
Saiko tästä nyt kukaan kiinni ja MITÄ IHMETTÄ minun pitäisi tehdä? Olen oikeasti kädetön ja tuntuu niin avuttomalta
Kommentit (124)
Mikä diagnoosi tällä naisella on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin ongelma taitaa olla se, että nainen muuttaa käytöstään koko ajan sen mukaan minkä olettaa olevan hänen etunsa mukaista.
Ei kukaan kestä temppuilevaa draamakuningatarta, ei edes vaikka syynä olisi mt-ongelmat. Hän saattaisi olla sellainen ilman mt-ongelmiakin.
Hän taitaa olla hyvin lapsellinen. Ei tuohon ole sellaista ratkaisua missä olisi onnellinen loppu.
Pidän naisesta ja hän oikeasti rauhallisina kausina miellyttävää seuraa, mutta näitä riitoja on lähes viikottain. En voi käsittää sitä näytöstä, hän oikeasti kesken riitelyn alkaakin ylinäytellä iloista ja saattaa puhua karikatyylimäisen pirteästi. Se on todella hämmentävä minullekin enkä tiedä mitä noissa tilanteissa pitäisi tehdä.
-ap
Miksi sun pitäisi tehdä jotain?
Vierailija kirjoitti:
Haluaa hallita sua? Riidellä siitä että haluat käydä vanhemmillasi? Ei ole normaalin käytöstä.
Onko myös huono itsetunto jos näyttelee iloista miellyttääkseen?
Tosi outo kuvio. Ehkä teidän on aika siirtyä erilleen?
On. Erittäin huono itsetunto. Siitä nämä kohtaukset varmaan tulevatkin. Vertaa itseään toisiin, puhuu itsestään rumaan sävyyn. Olen yrittänyt kehua häntä aina silloin tällöin, vilpittömästi. Olen kehunut kauniiksi ja hauskaksi yms. Vaikeahan tämä tilanne on ja ero on pyörinyt mielessä, mutta tuntuisi pahalta jättää hänet.
-ap
Kontrolloivaa käytöstä naiselta. Ei ole normaalia, että aikuinen ei pysty olemaan päivää ilman puolisoa ja kun vielä pyysit häntä mukaan vanhempiesi luo, niin kuulostaa että naisella pahat hylkäämistraumat tms. Ei pysty luottamaan että häntä rakastetaan, vaan täytyy ensin yrittää kontrolloida suuttumalla ja sitten yrittää manipuloida rakastamaan esittämällä kivaa. Ei tuo muutu ellei nainen käy terapiassa asiaa läpi.
Vierailija kirjoitti:
Kaksisuuntainen, tosin ollaan mietitty, onko diagnosoitu väärin kun kaikki kohdat ei ihan täyty tai täsmää.
-ap
Molemmat.
Teillä ei ole hyvä suhde mutta se johtuu teistä molemmista.
Et hyväksy häntä sellaisenaan kuin on ja valitat kun hän on mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin ongelma taitaa olla se, että nainen muuttaa käytöstään koko ajan sen mukaan minkä olettaa olevan hänen etunsa mukaista.
Ei kukaan kestä temppuilevaa draamakuningatarta, ei edes vaikka syynä olisi mt-ongelmat. Hän saattaisi olla sellainen ilman mt-ongelmiakin.
Hän taitaa olla hyvin lapsellinen. Ei tuohon ole sellaista ratkaisua missä olisi onnellinen loppu.
Pidän naisesta ja hän oikeasti rauhallisina kausina miellyttävää seuraa, mutta näitä riitoja on lähes viikottain. En voi käsittää sitä näytöstä, hän oikeasti kesken riitelyn alkaakin ylinäytellä iloista ja saattaa puhua karikatyylimäisen pirteästi. Se on todella hämmentävä minullekin enkä tiedä mitä noissa tilanteissa pitäisi tehdä.
-ap
Voithan sanoa, ettet pidä siitä että hän teeskentelee, ja pidät hänestä enemmän luonnollisena.
Voin luvata etukäteen, että hän suuttuu siitäkin. Se on hänelle ainoa ratkaisu kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on tarina-tädin trolli.
Niin varmaan onki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksisuuntainen, tosin ollaan mietitty, onko diagnosoitu väärin kun kaikki kohdat ei ihan täyty tai täsmää.
-ap
Kuvailemasi käytös kyllä kuulostaa aivan samalta kuin mitä kaksisuuntaisesta kärsivä tuttuni harjoitti sukulaisiinsa. Sotki koko suvun asiat täysin.
Lähemmin tuntematta vaikea neuvoa. Selvästikin hänellä on tiettyjä käyttäytymismalleja joita noudattaa ehkä itsekään huomaamatta sitä. Jotta nuo muuttuisivat, tulisi ymmärtää niiden syyt ja pyrkiä korvaamaan ne toisilla. Syitä on tässä mahdoton arvailla, esim. lapsuudesta opittu, epävarmuus suhteesta, aiemmat kokemukset, spontaani luonne ...
Ei ole normaalia tuollainen manipulointi ja kiukuttelu parisuhteessa tai missään muussakaan ihmissuhteessa. Sinuna jatkaisin elämää ilman naista.
Saako nainen mitään apua mielenterveysongelmiinsa? Ja onko hän kuinka sitoutunut näihin mahdollisiin hoitotoimenpiteisiin?
Ymmärrän, että voi olla vaikea erota, jos nainen hyvinä hetkinään kuitenkin on aidosti mukava jne. ja olette useampia vuosia jo olleet yhdessäkin. Kuitenkin tuon tyyppiset ongelmat kuulostavat sellaisilta, joita voi olla hankala parantaa tai ainakin pitää olla todella sitoutunut pitkäaikaiseen hoitoon. Eli sinuna miettisin tarkkaan, haluatko sietää tuota käytöstä mahdollisesti loppuelämäsi ja jos haluat, pystytkö itse säilyttämään oman mielenterveysi ja omanarvontunteesi, jos sinua yritetään manipuloida vähän väliä.
Valista itseäsi näistä ns. mt-ongelmista. Lue kirjallisuutta. Alat ymmärtää itseäsikin paremmin ja sitä, miksi olet ylipäätään tuon naisen kanssa yhdessä. Joku sinussa vastaa hänen alitajuisiin tarpeisiinsa ja toisin päin. Kirjoitat, että et ymmärrä. Tarvitset siis ymmärrystä ja tietoa. Toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Voithan sanoa, ettet pidä siitä että hän teeskentelee, ja pidät hänestä enemmän luonnollisena.
Voin luvata etukäteen, että hän suuttuu siitäkin. Se on hänelle ainoa ratkaisu kaikkeen.
Eihän se naisparka osaa olla eikä asettua kun toinen ilmaisee jatkuvasti ettei hän kelpaa.
Toivottavasti edes tuo nainen ymmärtäisi erota suhteesta jossa kummallakaan ei ole hyvä olla.
Nuo neuvot, joissa kannustetaan lähtemään, ovat aika lyhytnäköisiä. Vamaankin olisi parasta lähteä nyt. Jos ei omaa osuuttaan ja sisintään ruodi, löytää pian toisen ihan samanlaisen. Näin nää menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä tässä oli ongelma? Että se hullu akka ei pärjää yhtä päivää yksin?
Tämä oli viimeisin riita, mutta pointtina siis se, että tuo riidan kuvio toistuu joka ikinen kerta aiheesta riippumatta. Nainen suuttuu, muuttaa käytöstään ja en tiedä pitäisikö minun tukea tätä iloista(siis iloista, jota esittää) häntä vai ei.
Tämä on hemmetin monimutkainen juttu selittää.. siksi varmaan vaikea saada kiinni, pahoittelen
Ap
Opettele sinä uusi malli. Kun naisen käytös taas muuttuu, ilmoita hänelle, että lähdet pois ja palaat, kun nainen pyytää anteeksi. Sillä ei ole väliä, onko vika kenessä vai kummassakaan, olennaista on vain se, että sinä lähdet etkä palaa ilman anteeksipyyntöä. Sitten puhelin pois päältä, jotta sinuun ei saa kahteen päivään yhteyttä, mene vanhemmillesi tai hotelliin tai kavereille. Joka tapauksessa osoita, että et ole manipuloitavissa. (toki riskinä on, että nainen tällä välin tuhoaa omaisuutesi)
Sitten puhelin päälle, anteeksipyyntö ja paluu kotiin tai muutatte erilleen. Lopeta naisen kaikenlainen tukeminen, mielenterveysongelmiin on lääkitykset.
Aika kauan olet jaksanut.. Itse jaksoin n 1,5 vuotta mt-ihmisen kanssa. Koko skaala tuli nähtyä. Suosittelen vakavasti harkitsemaan haluatko jaksaa loppuelämäsi tuota.