Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sähkötuet olikin taas rahalahja rikkaille

Vierailija
21.12.2022 |

Ei mitenkään riitä aika ministeriössä asettaa tulorajoja. Eikä sähkönhinnalle kattoja, vaikka sitä lähdettiin tekemään.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009282336.html?utm_medium=promobox…

Kommentit (162)

Vierailija
141/162 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaat paljon sähköä käyttävät taloudet hyötyvät. Uskomatonta demarihallitukselta.

Vierailija
142/162 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on palkkatuella ajamassa kuorma-autoa, kun kaupunki vetää uusia vesiputkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/162 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on työmarkkinatuella toimistotöissä seurakuntien toimistoissa.

Vierailija
144/162 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä jurppii, kun joutuu veroissaan maksamaan huonosti (sähkösopimus)asiansa hoitaneiden laskuja.

Mun mielestä olis ihan fine, jos autettaisiin oikeasti apua tarvitsevia, mutta tulo- ja varallisuuskatto pitäisi ehdottomasti olla noissa tuissa. Ei itseä ainakaan huvita maksaa rikkaiden ihmisten sähkölaskuja omista veroistani. Ja itse en saa mitään tukea, kun kerrostalossa sähkölasku on niin pieni. Silti vastike (energian hinnan takia) ja sähkölasku ovat nousseet huimasti.

Kyllä ne minulle sopii, että varakas omakotiasuja saa jotain takaisin maksamistaan veroista. Olisihan se voitu tehdä niinkin, että olisi alennettu veroja sieltä missä niitä maksetaankin eli hyväosaisilta. 

No mulle ei ole. Itse olen melko hyvätuloinen (6000 eur/kk) ja asun kerrostalossa Etelä-Helsingissä kantakaupungissa, joten sähköön ei mene niin valtavasti. Miksi helvetissä minun pitää kustantaa jonkun Naantalissa omakotitalossa asuvan elämää? Ei todellakaan nappaa. Muuttakoon sieltä perämetsän omakotitalostaan ihmisten ilmoille tai maksakoon itse elämisensä.[/quote

Noinhan tuo juuri menee. Kaupungeissa kerrostaloissa asuvat ihmiset asuvat haja-asutusalueilla omakotitaloissa asuvien sähkölaskut.

Muut nimenomaan kustantavat näiden kerrostaloasujien kustannuksia.Vai minne esim.asumistukia maksetaan?Itse ollaan käsi pitkällä joka kuukausi rahaa vinkumassa ja nyt kun muut tarvitsevat väliaikaista tukea sähkölaskuun ollaan  peräti maksajia?

Mistä ihmeestä olet saanut käsityksen, että asumistukia maksetaan vain kerrostaloissa asuville? Tiedoksesi, asumistukea saa tarvittaessa myös ok-taloon tai mihin tahansa omistusasuntoon asumismuodosta riippumatta. Asumsituki ei ole pelkästään vuokralla asuville tarkoitettu.

Vierailija
145/162 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin yrittäjä valittelikin kun sähkölasku oli marraskuulta 800€. Kuulemma kokoajan lämpimänä oleva ulkouima-allas ja jokailtainen sähkösaunan lämmitys näkyy laskussa. Onneksi saa nyt sitten tukea että henno jatkossakin saunoa päivittäin ja lämmittää koko talven uimavettä pihallaan sähköllä.

Toinen naapuri on eläkkeellä oleva mummo. On säästänyt sähköä niin paljon kuin millään mahdollista. Vanha raihnainen mummo raahaa puita sisään ja polttaa niitä. Sisällä lämpötila tosi alhaalla ettei menisi sähköä jne.

No hänellä ei mennytkään sähköön kuin 200€. Eli kannatti ostaa kalliita polttopuita ja säästää kaikessa että eläke riittäisi. Tukea ei tule.

Reiluako?

Niin, porukoilla on hevostalleja, trooppisia terraarioita, jättiakvaarioita, kannabisviljelmiä ja yli 300 neliön omakotitaloja viidellä lämpimällä piharakennuksella. Toki heidän jotka ovat järjestäneet elämänsä energiatehokkaaksi pitää turvata ja kustantaa ensiksimainituille elintaso.

Vierailija
146/162 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä taas harvinaisen typerä idea koko tuki. Kun ongelma on se, että sähköä tuotetaan Suomessa - ja yleensäkin Euroopassa - vähemmän kuin sitä olisi tarvetta kuluttaa. Niin sähkön ostamiseen suunnattu tukihan ei sitä tuotantoa lisää, vaan nostaa vain kulutushalukkuutta ja siten hintaa entisestään. Oikea ratkaisu olisi tietenkin tuotantokapasiteetin reipas lisääminen mahdollisimman nopeasti; Suomen näkökulmasta väliaikaisena ratkaisuna myös siirtokapasiteetin lisääminen Ruotsista ja Norjasta voisi auttaa pahimman vaiheen yli.

Vierailija
147/162 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhät on säästäneet sähköä eivätkä saa siksi juuri yhtään tukea marras-joulukuun perusteella. Rikkaat taas ovat käyttäneet sähköä normaalisti ja latailleet sähköautojaan ja saavat suuret tuet.

Höpö höpö. Ei meilläkään muka suurituloisina ole maksaa yli 1000 euron tai enemmän sähkölaskuja kuukaudessa. Ei voida käyttää edes suihkua kun vesivaraajaa ei voi pitää päällä. Suora sähkölämmitys maksaa ja ilmalämpöpumppu tuli hankittua. Taloa ei voi kylmäksi laittaa ja kylppärissäkin oli 17 astetta-pakko oli nostaa siellä lämpötilaa ettei tule kosteusvaurioita. Eipä tullut ostettua lapsille kuin yksi kaksi lahjaa eikä ilman tukia voisi lääkkeitä ostaa tai sähkölaskuja ei saisi maksettua ilman lainaa.

Omakotitalo ja suora sähkölämmitys on kallista. Ole onnellinen jos asut asunnossa, missä ei ole suoraa sähkölämmitystä ja vesikin lämpiää kaukolämmöllä...silloin lienee elämäsi jatkuu suht normaslisti ja voit jopa käydä lämpimässä suihkussa. Enkä minä ole sinulle kateellinen.

On 100% oma valinta asua sähkölämmitteisessä omakotitalossa. Olet todennäköisesti huomattavasti paremmassa asemassa ja varakkaampi kuin hyvin moni muu tässä maassa. Olisit laittanut rahaa säästöön pahan päivän varalle. Kehtaatkin valittaa, kermaperse.

Vierailija
148/162 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä jurppii, kun joutuu veroissaan maksamaan huonosti (sähkösopimus)asiansa hoitaneiden laskuja.

Mun mielestä olis ihan fine, jos autettaisiin oikeasti apua tarvitsevia, mutta tulo- ja varallisuuskatto pitäisi ehdottomasti olla noissa tuissa. Ei itseä ainakaan huvita maksaa rikkaiden ihmisten sähkölaskuja omista veroistani. Ja itse en saa mitään tukea, kun kerrostalossa sähkölasku on niin pieni. Silti vastike (energian hinnan takia) ja sähkölasku ovat nousseet huimasti.

Kyllä ne minulle sopii, että varakas omakotiasuja saa jotain takaisin maksamistaan veroista. Olisihan se voitu tehdä niinkin, että olisi alennettu veroja sieltä missä niitä maksetaankin eli hyväosaisilta. 

No mulle ei ole. Itse olen melko hyvätuloinen (6000 eur/kk) ja asun kerrostalossa Etelä-Helsingissä kantakaupungissa, joten sähköön ei mene niin valtavasti. Miksi helvetissä minun pitää kustantaa jonkun Naantalissa omakotitalossa asuvan elämää? Ei todellakaan nappaa. Muuttakoon sieltä perämetsän omakotitalostaan ihmisten ilmoille tai maksakoon itse elämisensä.[/quote

Noinhan tuo juuri menee. Kaupungeissa kerrostaloissa asuvat ihmiset asuvat haja-asutusalueilla omakotitaloissa asuvien sähkölaskut.

Muut nimenomaan kustantavat näiden kerrostaloasujien kustannuksia.Vai minne esim.asumistukia maksetaan?Itse ollaan käsi pitkällä joka kuukausi rahaa vinkumassa ja nyt kun muut tarvitsevat väliaikaista tukea sähkölaskuun ollaan  peräti maksajia?

Mistä ihmeestä olet saanut käsityksen, että asumistukia maksetaan vain kerrostaloissa asuville? Tiedoksesi, asumistukea saa tarvittaessa myös ok-taloon tai mihin tahansa omistusasuntoon asumismuodosta riippumatta. Asumsituki ei ole pelkästään vuokralla asuville tarkoitettu.

Kaikki sähkötuet olisi pitänyt laittaa KELAsta haettaviksi. Heillä on pääsy kaikkiin tulo- ja omaisuustietoihin. Rikkaat eivät olisi viitsineet lähteä KELA luukulle. Olisi ollut iso hyöty yhteiskunnalle ja Suomen taloudelle. Mutta kun ei niin ei. Ei ole tämä hallitus vasemmistohallitus. Sipilän hallituksen jatke puhtaasti.

Vierailija
149/162 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki sähkötuet olisi pitänyt laittaa KELAsta haettaviksi. Heillä on pääsy kaikkiin tulo- ja omaisuustietoihin. Rikkaat eivät olisi viitsineet lähteä KELA luukulle. Olisi ollut iso hyöty yhteiskunnalle ja Suomen taloudelle. Mutta kun ei niin ei. Ei ole tämä hallitus vasemmistohallitus. Sipilän hallituksen jatke puhtaasti.

Totta. Tuon mallin avulla tuet olisivat kohdistuneet oikein.

Vierailija
150/162 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samallatavalla kun Koossa ne K tuet meni rikkaille julkkiksille, eikä niille kenen pienyritykset esim tuhottiin.

Siis tämä oli kanssa ihan uskomatonta. Olen itse töissä eräässä keskisuuressa metallialan yrityksessä, jossa työt vaan lisääntyi hulluna koronan takia. Silti se firma sai koronatukia. Mihin nekin rahat meni muuta kuin johtajien taskuihin? Ei meille työntekijöille ainakaan hommattu mitään uutta, samoilla vuosikymmeniä vanhoilla paskoilla koneilla ja huonoilla työkaluilla tehdään edelleen töitä, eikä esimerkiksi ergonomiaan ja työturvallisuuteen saati työssä jaksamiseen olla kiinnitetty yhtään mitään huomiota. Ja monella tutullani meni pienempi firma nurin.

Ymmärrän kyllä ettei ole resursseja laittaa jotain tyyppejä selvittämään asioita jokaisen puljun kohdalla erikseen. Mutta on tämä nykyinen meininki aika uskomatonta. Raha menee rahan luo.

Vierailija
151/162 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhät on säästäneet sähköä eivätkä saa siksi juuri yhtään tukea marras-joulukuun perusteella. Rikkaat taas ovat käyttäneet sähköä normaalisti ja latailleet sähköautojaan ja saavat suuret tuet.

Höpö höpö. Ei meilläkään muka suurituloisina ole maksaa yli 1000 euron tai enemmän sähkölaskuja kuukaudessa. Ei voida käyttää edes suihkua kun vesivaraajaa ei voi pitää päällä. Suora sähkölämmitys maksaa ja ilmalämpöpumppu tuli hankittua. Taloa ei voi kylmäksi laittaa ja kylppärissäkin oli 17 astetta-pakko oli nostaa siellä lämpötilaa ettei tule kosteusvaurioita. Eipä tullut ostettua lapsille kuin yksi kaksi lahjaa eikä ilman tukia voisi lääkkeitä ostaa tai sähkölaskuja ei saisi maksettua ilman lainaa.

Omakotitalo ja suora sähkölämmitys on kallista. Ole onnellinen jos asut asunnossa, missä ei ole suoraa sähkölämmitystä ja vesikin lämpiää kaukolämmöllä...silloin lienee elämäsi jatkuu suht normaslisti ja voit jopa käydä lämpimässä suihkussa. Enkä minä ole sinulle kateellinen.

On 100% oma valinta asua sähkölämmitteisessä omakotitalossa. Olet todennäköisesti huomattavasti paremmassa asemassa ja varakkaampi kuin hyvin moni muu tässä maassa. Olisit laittanut rahaa säästöön pahan päivän varalle. Kehtaatkin valittaa, kermaperse.

Olen eri henkilö kuin tuolle kenelle vastasit. Mutta kerronpahan oman tilanteeni. EN ole valinnut asua sähkölämmitteisessä talossa enkä edelleenkään asu, vaan pienituloisena olen fiksusti tyytynyt ostamaan itselleni pienen kerrostaloyksiön kaukolämmityksellä.

Mutta mä olen nyt haluamattani sähkölämmitteisen omakotitalon omistaja koska mä PERIN SELLAISEN. Ei tosiaan ollut oma valinta. Eikä jäänyt mitään muuta perittävää kuin talo ja vitunmoinen määrä rojua. Sen lisäksi mökki. Se saa homehtua, ei todellakaan ole mulla varaa kahta taloa lämmittää.

Ja vaikka mulle ei olisikaan käynyt näin, niin oot säkin tavan toope kun syytät maailman tilanteesta yksittäisiä ihmisiä. Me eletään maassa jossa on ollut toimiva systeemi ja asunnot ovat rakennettu sen mukaisesti, ei sellaisiksi että pärjätään omavaraisina, jos on siihen tarvis. Eikä sitä omavaraisuutta ole edes ihan helppoa Suomen säädöksillä noudattaa omakotitaloissakaan.

Sähkölämmitteiset talot ovat jo pitkään olleet aika normi, eikä mitään pelkästään rikkaitten pröystäilyä. Meillä on sentään Suomessa niin paljon ydinvoimaa, että sähköä on varaa myydä muillekin maille. Meiltä myydään sähköä jopa Virolle. Ja Viro myy meidän sähköä Venäjälle.

Vierailija
152/162 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sähkön hintojen nosto on ryöstö! Minkä takia tälläiseen olisi pitänyt kenenkään osata varautua. En ymmärrä laisinkaan niitä kommentteja, joissa kehotetaan elämään tulojensa mukaan. Niinhän ihmiset ovat tehneetkin. Kunnes joku suunnitteli tämän konstin omaisuusen uusjakoon.

Kaikilla ei välttämättä ole sähkölämmitteistä taloa omasta halusta. Yksi tuttavaperhe rakensi taloa, eivätkä he saaneet rakennuslupaan muuta lämmitysmuotona kuin sähkön. Siinä oli jotain pohjavesijuttuja ja muita esteitä. He tietenkin laittoi useamman takan ja puuhellan taloonsa, vaikka talopakettifirmat eivät olisi niitä halunneet tarjouksiin sisällyttää.

Vierailija
153/162 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tapa yrittää pitää yhteiskunta pyörimässä riistohintojen aikana. Valitettavasti vain huono tapa. Hyvä tapa olisi pistää rajoitukset sähkön hinnalle ja myynnille.

Vierailija
154/162 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri henkilö kuin tuolle kenelle vastasit. Mutta kerronpahan oman tilanteeni. EN ole valinnut asua sähkölämmitteisessä talossa enkä edelleenkään asu, vaan pienituloisena olen fiksusti tyytynyt ostamaan itselleni pienen kerrostaloyksiön kaukolämmityksellä.

Mutta mä olen nyt haluamattani sähkölämmitteisen omakotitalon omistaja koska mä PERIN SELLAISEN. Ei tosiaan ollut oma valinta. Eikä jäänyt mitään muuta perittävää kuin talo ja vitunmoinen määrä rojua. Sen lisäksi mökki. Se saa homehtua, ei todellakaan ole mulla varaa kahta taloa lämmittää.

Ja vaikka mulle ei olisikaan käynyt näin, niin oot säkin tavan toope kun syytät maailman tilanteesta yksittäisiä ihmisiä. Me eletään maassa jossa on ollut toimiva systeemi ja asunnot ovat rakennettu sen mukaisesti, ei sellaisiksi että pärjätään omavaraisina, jos on siihen tarvis. Eikä sitä omavaraisuutta ole edes ihan helppoa Suomen säädöksillä noudattaa omakotitaloissakaan.

Sähkölämmitteiset talot ovat jo pitkään olleet aika normi, eikä mitään pelkästään rikkaitten pröystäilyä. Meillä on sentään Suomessa niin paljon ydinvoimaa, että sähköä on varaa myydä muillekin maille. Meiltä myydään sähköä jopa Virolle. Ja Viro myy meidän sähköä Venäjälle.

Tilanteesi on harmittava ja samassa tilanteessa kanssasi on lukuisia suomalaisia. Toisaalta sinä olisit voinut kieltäytyä perinnöstä, siihen on jokaisella perinnönsaajalla oikeus. Vaihtoehtoisesti olisit voinut kannustaa vanhempiasi luopumaan talosta ja mökistä ajoissa, jotta tuolta sotkulta olisi vältytty. Missä kohtaa muuten syyllistin yksittäisiä ihmisiä maailman tilanteesta? Ihmettelin vain miten suurissa, velattomissa ok-taloissa vuosia asuneilla henkilöillä ei enää muka olekaan varaa sähkölaskuihin eikä minkäänlaista puskuria todella ole kertynyt? (En nyt tarkoita sinua tällä viimeisellä kohdalla.)

Vierailija
155/162 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsen jutun tekemistä CNN: lle ja muille ulkomaisille medioille. Ansiosidonnaisesta leikattiin 100 päivää pois, muka rahat loppu.

Mitä työnantajat meinaa sanoa julkisella työskenteleville määräaikaisille, ei voi ainakaan sanoa, että ei ole varaa jatkaa palkkatyötä.

Vierailija
156/162 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harkitsen jutun tekemistä CNN: lle ja muille ulkomaisille medioille. Ansiosidonnaisesta leikattiin 100 päivää pois, muka rahat loppu.

Mitä työnantajat meinaa sanoa julkisella työskenteleville määräaikaisille, ei voi ainakaan sanoa, että ei ole varaa jatkaa palkkatyötä.

Härskiä touhua eriarvoistaa ihmisiä noin rankasti, köyhiltä leikataan ja annetaan rikkaille.

Vierailija
157/162 |
23.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli Lintilan tukipökäle. Eikä eka. Jatkoa kornapökäleille. Tällähän piti tukea niitä, joilla on kohtuuttomat kWh hinnat. Mutta nyt tukea saa vahoilla soppareilla tosi halvoille hinnoille kun vaan riittävän paljon kuluttaa sähköä. Ja omakotitaloasujathan sitä kuluttaa ja kulutusta ylläpitävät. Eikö tosiaan nämä, joilla on vanhat kunnon sopparit, niin eiköhän he pärjää ihan samalla tavalla kuin pärjäsivät viime talvenkin. Tähän tukee olisi ehdottamsti pitänyt tehdä rajoitus, että tuki koskee vain tietyn kWh hinnan ylittävää sähkön hintaa. Omasvastuun 100 euron lisäksi leikataan myös se kohtuuhinta pois vaikkapa 5 snt kWh ja loppu hinta katsotaan korvattavuuden piiriin ja siitä sitten korvataan vaikkapa se 50 %. Tällä tavalla tuo omavastuu voisi olla vaikkapa 60 euroa. Pääisi silloin kertakorvauksen piiriin myös kaikkein heikkotuloisimmat ja etenkin heikkotulooiset yksinasuvat.

Vierailija
158/162 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lintilä katsoi omaa laskuaan ja sitten päätti tukimäärät. Maksimoi oman etunsa. Keskusta toimintaa.

Vierailija
159/162 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ylimääräiset lapsilisät ja sähkötuet haiskahtavat suoraan sanoen äänten ostamiselta.

(Laitoin Ukrainaan tuplasumman joulukuussa niin menee sekin rouvan saama lapsilisä hyvään käyttöön)

Vierailija
160/162 |
24.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

viisikon talot mäkit pitää lämmittää yhteuskunnan varoilla?