Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnsä jättäneet hoitajat

Vierailija
21.12.2022 |

Eikö näitä saa mitenkään vastuuseen, koska he ovat syyllisiä potilasruuhkiin?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exhoitaja kirjoitti:

En tunne yhtäkään hoitajaa, joka olisi lähtenyt rokotusten takia. Kyllä tuo soopa on vain pienen salaliittoteorioihin hurahtaneiden joukon horinaa. Hoitotyö perustuu tieteeseen ja on hyväkin, että nämä tiedevastaiset ajautuvat joihinkin muihin ammatteihin, missä eivät pääse sotkemaan ihmisten päitä harhoillaan.

KAIKKI tuntemani alalta lähteneet ovat lähteneet epärealistisen resursoinnin, huonon palkan, huonon esimiestyön ja huonojen työaikojen takia.

Minut saisi palaamaan näiden kaikkien edellä mainittujen asioiden korjaaminen, mutta en usko näin tapahtuvan koskaan. Uskon, että Suomeenkin muodostuu tulee malli, missä ulkomailta tuotetaan halpaa työvoimaa hoitotyön tarpeisiin. Hoidon laatu tulee olemaan ihan saletisti vielä huonompaa kuin nyt, mutta tätä kohti jo mennään.

En kertonut sinulle todellista syytä miksi lähdin. Kävi raskaaksi piilotella rokottamattomuuttani oli oikea syy muiden mainitsemiesi ohella.

Pahin tilanne oli, kun lääkäri nauroi, että ei kirjoita minulle lupaa olla ilman influenssarokotetta, että kirjoittaa vain kollegoilleen,  ei hoitajille. Minulla on autoimmuunisairaus ja vahva vastustuskyky. Lopputulos ilman kausirokotuksia ja terveellisistä elintavoista huolehtien: Ei tule autoimmuunioireita edes joka vuosi, ja sairauteni pysyy remissiossa. Korona tuli melko lievänä. Influenssa normaalina kerran ennen korona-aikaa. Minun keho! Minun oireet!

Vierailija
22/32 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin ihmettelen miksi esim. nuori mies on kyllästynyt työhön jo vuodessa kiireen takia. Luulisi jaksavan laittaa töppöstä toisen eteen.

Tänään juuri luin uutisjutusta, kuinka hoitajia ei enää edes houkuttele hyvät lisät sunnuntaityöstä tai satasen bonus, jos lähtee vapaalta töihin. Luulisi kohta houkuttelevan, kun kaikki kallistuu. Satanen on nyt iso raha.

Ihmettelin eniten uutisjutusta miksi hoitaja valitteli sitä miten ei ehdi olemaan potilaille "läsnä" ja ilmeisesti rupattelemaan mukavia. Olen itse tottunut olemaan potilaana eri sairaaloissa kaksivuotiaasta lähtien, enkä todellakaan kaipaa hoitajien seuraa tai juttelua vaan minulle riittää, että minut tutkitaan ja hoidetaan ja ollaan asiallisia. En mene sairaalaan seuraa hakemaan, vaikka juttelenkin joskus hoitajan kanssa jos tilanne on sopiva. Etenkin koronakriisin aikana hoitajat ovat välillä vaikuttaneet kaivanneen pientä vitsailua ja juttelua. Mutta potilaana en näe hoitajan tehtävänä viihdyttämistäni. Tietysti vanhuksilla voi olla toinen tilanne ja heitä rauhoittaa jutella hoitajien kanssa.

Minä en lähde satasen bonuksella tekemään ylimääräistä vuoroa. Vapaa-aikani on vähän arvokkaampaa

Kesällä oli ihan kamala tilanne ja tein pitkää päivää ja ylimääräisiä vuoroja. Palkkioksi sain siitä haukut pomolta, kun olen tehnyt liikaa ylitöitä ja ylittänyt ylityörajan. Vihaisena kerrottiin, että loppuvuonna et saa tehdä yhtään ylitöitä ja sinut poistetaan työpaikan whatapp ryhmästä.

Ihan kuin itse olisin kerjännyt ylitöitä. Kyllä se oli työnantaja, joka rukoili jäämään pitkään päivään. Ja sitten haukut saa palkaksi.

Joten satasella en lähde enää ylitöihin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne hoitaja, jotka tällaisena hetkenä irtisanoutuvat eivät varmaan muutenkaan ole olleet motivoituneita tekemään sitä työtä, johon ovat ilmaisen koulutuksen saaneet. Parempi kaikkien kannalta, että viettävät vapaa-aikaansa nyt ihan muualla.

Totta hitossa viettävät vapaa aikansa muualla! Ja niin tekee myös ne jotka ei ole alaa vaihtanut. Kuka ihme tekee töitä vapaa-aikanaan 😂

Vierailija
24/32 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata sairastua nyt, sano.

Ei ehkä pitkään aikaan kannata sairastua.

Kannattaa muuttaa muussa tapauksessa Norjaan, sairauspakolaisena.

Vierailija
25/32 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat eivät todellakaan ole millään lailla vastuussa potilasruuhkista.

He eivät tätä pelleilyä aloittaneet vaan se lähti jo vuosikymmeniä sitten alkaneesta kuuroudesta hoitajien huolenaiheisiin (turvallisuus, apukäsien vähyys jne) eikä hoitajilla enää ollut muuta vaihtoehtoa kuin ottaa hatkat.

Tulee ehkä yllätyksenä, mutta hoitajatkin ovat ihmisiä.

Heidänkin tarvitsee syödä, juoda, levätä ja käydä vessassa.

Heitäkin pelottaa (jotkut potilaat, kenties joidenkin potilaiden omaiset).

Hekin saattavat sairastua ja väsyä.

Heilläkin on läheisiä, joiden kanssa he haluaisivat ehtiä ja jaksaa viettää aikaa.

Näinpä. Itse jaksoin vuoteen1996, sitten lähdin Norjaan.  Eikä vielä ollut pahin tilanne päällä, kotihoitoa alettiin kiristää ja vanhukset haluttiin kotiin. Todella huonokuntoisia hoidettiin kotona, työmäärä lisääntyi mutta ei työntekijät.  En jäänyt odottelemaan, hain vuoden virkavapaan ja lähdin kokeilemaan Norjassa työskentelyä. Eika pian kävi selväksi että jään. Lopputili vanhasta työstä ja täällä on oltu ja viihdytty enkä todellakaan kadu!

Täällä olin kotihoidossa ja vanhainkodilla ja terveyskeskuksessa kunnes sain vakinaisen paikan täällä missä olen. Arvostus ja työolosuhteet eikä vähiten palkka - paljon meitä tänne on tullutkin ja tuntuu tulevan.

Vierailija
26/32 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varastomies kirjoitti:

Ollaan täällä varastossa "naureskeltu" sellaiselle asialle, kun täällä saa varmasti paremman palkan kuin lähihoitaja ja ehkä noin saman kuin terveys/sairaanhoitaja.

Täällä kun työpäivä päättyy niin hanskat tippuu ja on täällä töissäkin aika helppoa kun potkasee jotain laatikkoa kylkeen jos harmittaa, tai jättää vaikka laatikon siirtämättä jos jotain tapahtuu.

Tuolla sentää vastataan ihmisistä, jopa ihmishengistä ja jos seuraavan vuoron tyyppi on vaikka saikulla niin et voi jättää sitä hoidettavaa heitteille, näitä ongelmia/vastuita ei täällä varastossa ole.

Itse vaatisin vähintään - siis vähintään - kaksinkertaisen palkan, että suostuisin kantamaan noin paljon vastuuta, joku lähihoitajakin kantaa enemmän vastuuta kuin täällä varastossa esimies, joka nauttii varmaan 3 kertaa suurempaa palkkaa, aika uskomatonta.

Niin, teille ei ole siellä varastossa tullut mieleen, että hoitajia on pitkälti yli satatuhatta ja teitä siellä varastossa?

Vierailija
27/32 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norjaan Norjaan sinne käy tie, ei Suomeen tule hoitajia ulkomailtakaan, Norjaan ne haluaa koska siellä maksetaan!

Ruotsikin käy heille.

Kyllä tänne tulee paljon Suomalaisiakin.  Terve tuloa.

Vierailija
28/32 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maanpettureita ja rintamakarkureita.

Ehkä siinä vaiheessa, kun hoitajatkin saa lisän eläkkeeseen, hoitajille järjestetään keräyksiä ja kun hoitajatkin saavat monia palveluja veteraanien tapaan ilmaiseksi.

Vierailija
29/32 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne hoitaja, jotka tällaisena hetkenä irtisanoutuvat eivät varmaan muutenkaan ole olleet motivoituneita tekemään sitä työtä, johon ovat ilmaisen koulutuksen saaneet. Parempi kaikkien kannalta, että viettävät vapaa-aikaansa nyt ihan muualla.

Totta hitossa viettävät vapaa aikansa muualla! Ja niin tekee myös ne jotka ei ole alaa vaihtanut. Kuka ihme tekee töitä vapaa-aikanaan 😂

Ja sitä vapaatahan nyt on, kun ei ole enää työelämässä, kun siellä on niiiin raskasta.

Vierailija
30/32 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän todellakin, että hoitajat vaihtavat työpaikkaa mahdottomien työolosuhteiden vuoksi. En todellakaan syyllistä heitä tästä. Sama kato on opetusalalla. En enää menisi takaisin peruskouluun, kun olen työllistynyt muualle kevyempiin opetushommiin. Julkisella sektorilla edelleen, naisvaltaisella työpaikalla. Vaikka koko työyhteisöni sinnittelee työuupumuksen rajoilla, pääsen silti helpommalla kuin hoitajat ja peruskoulun opettajat tai varhaiskasvatuksessa työskentelevät.

Kyse on siitä, että nämä naisvaltaiset alat katsotaan kutsumustyöksi eikä niistä "tarvitse maksaa" Yritäpäs miesvaltaisilla teknisillä aloilla samaa. Ehei, siellä palkkojen on oltava "kilpailukykyisiä yksityiseen sektoriin verrattuna", koska muuten työntekijät karkaavat.

Vierailija
31/32 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ilmeisesti opiskella hoitoalalle?

Ei saa itse päättää mitä kehoonsa laittaa ja työpaikkana toimii hikipaja jossa terveys viimeistään menee.

Tai jos hankkisi Suomesta koulutuksen ja lähtisi naapurimaihin? Se vois olla.

32/32 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän