HS: Asuntovelallisella ei varaa korkoihin
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009279189.html
Joutuu tekemään toista työtä asuntolainan korkojen takia. Eikös ne lainat stressitestata 6% korolla joten miksi asuntovelalliset nyt valittaa. Laina otettu poikkeuksellisen matalien korkojen aikana ja nyt tilanne normalisoituu. Tässä tapauksessa ei voi vedota sähkön hintaan koska kirjoittajakaan ei niin tee.
Kommentit (539)
Se on hyvä viisastella noista koroista, kun käytännössä KAIKEN hinta on noussut, mutta palkat junnaavat paikallaan. Lisäksi ennen sai vähentää 100% asuntolainan koroista verotuksessa. Nykyään tämä on sallittua vain asuntosijoittajille, mikä ei ole kyllä reilua minusta.
Itellä just OP-pankki ilmoitti että korkoni nousee aiemmasta 0,550% ---> melkein 3,5%. Enpä minäkään nähnyt tätä ennenkuin omalle kohdalleni sattui. Minulla on hyvin pieni asuntolaina 107tE ja silti kuukausikulut kasvoivat 150e. SÄÄSTÄKÄÄ IHMISET!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä monella varmasti on varaa maksaa kasvaneet kulut mutta totta kai se harmittaa että elintaso johon on tottunut laskee. Harmittaisi varmaan itse kutakin. Menee hetki ja sitten taas tottuu siihen rahamäärään joka on käytettävissä.
Mutta te vahingoniloiset voitte keskittyä naureskelemiseen.
Ei pitäisi laskea satasen parin kuukausittaisten korkojen maksun takia. Nyt taitaa olla kyse ennemmin siitä maksuhalusta, kun se raha olisi mm kiva kiskoa kurkusta alas.
Kyllä se laskee. Mulla jää noin 150€ tilistä käteen kun msksan pakolliset kulut ja sillä elää itseni lisäksi kolme lasta. Meillä nettotulot ovat 1900€ ja 1500€ asuntolaina tällä hetkellä noin 200 000€ joka oli ottaessa senverran iso että meidän tuloista valtion takaukseen riitti 165 000 ja loput 45 000 meidän varallisuudesta (metsää) tällä hetkellä maksuerä on noussut siitä alun 850€:sta nykyiseen 1050€ ja pienemmän osan korko nousee keväällä. Näihin kun sähkölasku 100€ enemmän, ruoka, bensat. On laskettu että noin 6000€ enemmän tälle vuodelle. Ja ne tulot yksin eivät alkuunkaan riittäneet meidän lainaan. Naurattaa puheet jostain joulupleikkareista, ei todellakaan ole niin paljoa edes säästössä.
Olipas tajunnanvirtaa 😵. Jos tästä jotain yrittää ymmärtää, niin teidän tulot on siis 1900+1500+kolmen lapsen lapsilisät eli noin 400e, yhteensä siis 3800 kuussa. Tästä asuntolainaan mainitsemasi reilu tonni, niin elämiseen jää 2700 euroa. Tämä ei siis riitä? Ja miten niin sinun tuloista elää kolme lasta, eikö se puoliso elätä niitä ollenkaan?
Ruoka 800€ sähkö 400€ muut laskut 400€ autojen tankkiin 400€ ja ota huomioon rehellisesti että autojen polttoainekulut ovat noin puolet auton todellisista kuluista, muut särkymävarat. Lasten vaatteet. Juuri ostin sukset, luistimet, uuden puhelimen. Niihin meni aika monen kuukauden säästöt.
Tuostahan jää vielä säästöönkin pahan päivän varalle.
Lama tulee ensi vuonna.
Itse olen yhden tulonsaajan taloudessa säästänyt matalien korkojen aikana rahaa rahastoihin ja tilille. Nyt kun korot nousevat, voi tarvittaessa käyttää säästöjä jos tulee isompia menoja ja rahat menee tiukille.
Tai sitten jatkan säästämistä, mutta hieman pienemmillä summilla.
Ostimme asunnon vuonna 2019. Päädyimme lainalupausta huomattavasti edullisempaan asuntoon, jonka sitten pienellä budjetilla remontoimme mieleiseksi. Remontitkin tehtiin vasta, kun olimme säästäneet niihin riittävästi, eikä lainarahalla.
Jopa pankin virkailijat ihmettelivät, miksi hankimme niin edullisen asunnon. Totesimme, ettemme halunneet turhan suurta lainaa, vaan halusimme pitää lainan kuukausierät maltillisina. Lainaa vaan tuputettiin lisää, mutta pidimme päämme.
Nyt olen erittäin kiitollinen. Monet tuttavapariskunnat ovat aivan tuskissaan, kun nollakorkojen huumassa tuli otettua aivan liikaa lainaa. Eikä siitä voi loppujen lopuksi heitä täysin yksilöinäkään syyttää, koska ilmapiiri oli aivan eri kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä viisastella noista koroista, kun käytännössä KAIKEN hinta on noussut, mutta palkat junnaavat paikallaan. Lisäksi ennen sai vähentää 100% asuntolainan koroista verotuksessa. Nykyään tämä on sallittua vain asuntosijoittajille, mikä ei ole kyllä reilua minusta.
No miksi tässä jutussa sitten valitetaan korosta eikä yleisistä hintojen nousuista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi tässä jutussa sitten valitetaan korosta eikä yleisistä hintojen nousuista?
Eikä se hintojen nousu edes näy mitenkään vaikuttavan kulutusjuhlaan. Jouluostoksilla väkeä tungokseksi asti, on varaa ostaa kallista roinaa. Ruuassa ei säästellä. Kallis sähkön hinatakaan ei aiheuta lampaissa muuta kuin ylimääräistä määintää, sähköä ei kukaan säästä.
Meillä on lainaa jäljellä vielä 6 v.
Joka ikinen kk teen ylimääräisen lyhennyksen. Välillä se on ollut 2 e, välillä kymmeniä tuhansia, kun myytiin mökki.
Oon muuten saanut lyhennettyä vuodessa n yhden lyhennyksen. Ei se paljoa ole, paitsi silloin, jos oon työtön.
Ei ole myöskään autoa, asutaan kerrostalossa.
Keväällä korko tarkastetaan. Siihen saakka lyhennetään ja mietitään sitten.
Ei mitään hätää vielä. Kämppä ostettu 2018 hki ja ylimääräisiä lyhennyksiä oon tehnyt tiuhaan niin että lainaa jäljellä alle 60t. Ennen ensi kesän koronnostoa laskin, että voisin lyhentää vielä n. 10t. Eiköhän tästäkin selvitä, mutta kaikki hulluttelu (sijoitukset, matkustelu yms) saa nyt hetken odotella. Mistään tärkeästä, kuten lääkkeistä, en ala säästää.
Kummallista kun valittajia aina löytyy muttei osata mitään itse tehdä. Juurihan oli että ihmisillä on koronakaranteenissa kertynyt paljon säästöjä. Miksei niitä säästöjä voi käyttää vaikka asuntolainan ylimääräiseen lyhennykseen. Kun maksaa lainaa pois ei sitä korkoakaan kerry niin paljoa maksettavaksi kun ei ole mille kertyä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä että olisi pitänyt varautua koron nousuun!
Siihen on varauduttu MUTTA siihen ei että sähkölasku nousee 1000e kk, ruoka nousee, ja kaikki muu nousee. Ei niihin voi kukaan varautua näin suuressa määrin. Varmasti entisillä elinkustannuksilla korkojen nousuun voi varautua mutta jos 1000-1500e kk leikkautuu palkoista pelkkään lämmitykseen ja ruokaan enemmän kuin ennen niin väitän että aika harva tuollaiseen nousuun edes voi nykypalkoilla varautua!!!!!
Tietysti voi varautua, jos pitää talouttaan asiallisessa kunnossa. En tunne ketään joka olisi missään vaikeuksissa vielä. Joku on ottanut korkosuojauksen nollakorkoaikaan, joku toinen ostanut omakotitalon vasta kun edelinen pieni kämppä on maksettu tai tuottaa vähintään vuokratuloja. Joku taas on investoinut kodin lämmitysjärjestelmään tai on ottanut pitkän sähkösopimuksen. Varautumisvaihtoehtoja on ollut vaikka kuinka, kyse on vain siitä kuinka isoja riskejä haluaa ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mä vielä meidän asuntolainan korot pystyn maksamaan.
Lainan korko nyt 20% mun nettotuloista, 6% perheen kokonaistuloista.
Toisin oli vuonna 94
Lainan korot 100% mun nettotuloista, 42% perheen kokonaistuloista.
Vielä on matkaa paniikkiin
Se oli hirveää aikaa. En tiedä johtuuko siitä, kun lapseni ei koskaan perustanut perhettä eikä ole saanut lapsia. Meillä ei ollut lamavuosina mitään, elämä oli harmaata ja ankeaa. Olen eri.
Mun lapseni perustivat perheet kyllä ja elävät mukavan keskiluokkaista elämää. Köyhyys kasvatti kunnianhimoa ja pakotti pyrkimään parempaan. Mutta he ovat edelleenkin todella tarkkoja rahasta, mitään turhaa ei hankita. Ei ole tonnin kännyköitä eikä rakennekynsiä
Elämä oli tuolloin todella köyhää mutta en usko että lapset (tuolloin 0-15v) joutuivat siitä hirveästi kärsimään. Nälkä varmasti oli mutta sama oli muillakin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kans ymmärrä. Uudet asuntolainat on testattu 6% korolla jo vuosikymmenen.
Käytännössä pankki on siis laskenut että jos korko olisi kuusi prosenttia, asumiskulut eivät saa viedä yli 40% nettotuloista. Miten 3-4% korko voi siis viedä kaikki rahat?!
Koska nettotuloista yli 60% on aiemmin käytetty johonkin muuhun (tuhlattu esimerkiksi ulkomaanmatkoihin, ruoan wolttaamiseen ravintolasta, you name it).
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta pätkääkään miten muille käy. Kukaan ei auta jos minä olen kusessa, miksi minun pitäisi olla kiinnostunut muiden pärjäämisestä
Miten niin, sulle kuuluu samat sosiaalituet kuin muillekin jos tilanteesi on riittävän huono.
Miksei ihmisillä ole tasaerälainaa? Kk-erä pysyy korosta riippumatta samana, vain takaisinmaksuaika joustaa. Ja alhaisten korkojen aikana voi tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä jos haluaa tai pystyy.
Vois tehdä kuten Krista Kiuru: sopii pankin kanssa, ettei lyhennä lainaa, maksaa vain pelkkiä korkoja.
Vierailija kirjoitti:
Miksei ihmisillä ole tasaerälainaa? Kk-erä pysyy korosta riippumatta samana, vain takaisinmaksuaika joustaa. Ja alhaisten korkojen aikana voi tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä jos haluaa tai pystyy.
Tasaerälainaa ei välttämättä saa jos laina-aika on jo lähtökohtaisesti 25 vuotta. Meillä on tasaerä, mutta laskennallinen laina-aika lainaa ottaessa oli 16 vuotta.
Niukkuudesta ja tiukkuudesta puhutaan, mutta kansaa on marketit täynnä kuluttamassa joulukrääsään. Teinit ajelevat mopoilla ja mönkkäreillä. Ehkä nämä kaikki ovat sitten poikkeuksellisen rikkaita.
Vierailija kirjoitti:
Niukkuudesta ja tiukkuudesta puhutaan, mutta kansaa on marketit täynnä kuluttamassa joulukrääsään. Teinit ajelevat mopoilla ja mönkkäreillä. Ehkä nämä kaikki ovat sitten poikkeuksellisen rikkaita.
Saavutetuista eduista ei luovuta, eli mistään ei voi elintasoaddikti nipistää.
Hmm mun työpaikka on Helsingissä vaikka asun 400 km päässä, isovanhemmat 500 km toiseen suuntaan. Lapset kyllä sopeutuu, taitaa olla enemmän aikuisten mukavuudenhalua. Eikä ole pakko muuttaa heti just 400 km päähän, voi asua esimerkiksi järvenpäässä, Hämeenlinnassa tai vastaavassa.