Miksi haluat siivoojaksi? (mitä vastata työhaastattelu jos haluaa vain rahaa?)
Kommentit (30)
Voit ihan hyvin vastata tuohon että sulle sopii hyvin työ jossa saa olla liikkeellä ja (jos tiedät ne) kyseisen tehtävän työajat sopii sulle hyvin tms. Ei tarvii selittää että siivoaminen on sun intohimo vaan että miks just tämä työ eikä joku toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ajattelin elättää sillä itseni."
Ei kai kukaan varsinaisesti halua siivoojaksi.
Älä vähättele yhtä maailman tärkeimmistä töistä. Tai päädyt epäsiistiin hotellihuoneeseen yms.
En vähättele yhtään siivoojia, mutta käsi sydämmellä, kenelle se muka on kutsumusammatti. Sitä tehdään just nimenomaan rahasta.
Meinaatko että tein sitä työtä 30v. vain rahan takia? Lopetin sen selkäsairauden takia. Opiskelin toisen ammatin.
Moni entinen työkaveri teki siivoustyötä n. 30-40v.
Tein opiskeluaikana siivoushommia. En nauttinut työn jäljestä kertaakaan, mutta tykkäsin kyllä oppia siivoamaan erilaisia työkohteita. Olen siivonnut Naantalin kylpylässä huoneita, Citymarketissa herkkupuolen sotkuja (takahuoneesta myyntitiskille) ja vaatekaupassa + toimistoja. Myös rappukäytäviä olen ehtinyt jynssäämään ja yhden taloyhtiön saunaa.
Hotellihuoneen siivous on puuduttavaa. Siivoat aina niitä samoja huoneita ja vessanpönttöjä eikä loppua tule, kun aina siivoat niitä eri asiakkaiden jäljiltä. Rappukäytävillä vähän sama. Vaikka kuinka pesi sen yhden kerroksen tasanteen hyvin, jossa oli tahmainen läntti, mistä ihmeestä se sama tahmainen läntti osasi ilmestyä sinne toistamiseen? Epäilen oliko vaha kulunut pois siitä kohtaa lattiaa.
Vesi-imuri tuli tutuksi ja pääsinpä kerran käyttämään lattianvahauskonettakin. Muutamia käteviä työtapoja oppi, jotta asiat sujuivat helpommin.
Eihän näissä tosiaan tarvitse kehitellä mitään tarinaa, miksi juuri porraskäytävien siivoaminen on sulle sydämen asia ja itket verta nähdessäsi epäsiisteyttä. Juuri nuo sinulle sopivat työajat, itsenäinen työ tms. on ihan hyviä syitä, joilla perustelet miksi olet hakenut juuri siihen paikkaan. Ei näissä oikeasti oleteta mitään ylistysrunouden esittämistä siivous- tai muutakaan alaa kohtaan.
Olen soittanut nykyiseen työpaikkaani ilmoituksen nähdessäni ja todennut ihan suoraan jo siinä kohden puhelimessa, että en varsinaisesti ollut etsimässä uutta paikkaa, mutta näin ilmoituksen, vastaan hakijakuvausta ja kiinnostaisi tietää, mitä teillä olisi tarjota minulle. Siitä se lähti. Sain paikan ihan raatorehellisistä haastatteluvastauksistani huolimatta. Ja siis mitään ihmeellistä aivokirurgin tai ydinfyysikon osaamista minullakaan ei nyt kuitenkaan ole, mutta (asioita, joita ei saa sanoa ääneen) tietty itsekunnioitus ja joskus jopa hienovarainen röyhkeyskin auttaa työnhaussa.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin siivoamaan kuin työttömäksi. Työ on raskasta mutta ainakin meidän työpaikalla siivoojaa välillä odotetaan. Hänen työnsä tekee tiloista viihtyisämpiä.
Siivoojan näkeminen tuntuu rauhoittavan ihmisten hermoja.
Kuin tuttu naapuri tulisi apuun. Turvallinen, tavallinen ihminen.
Itse taisin sanoa vain että pidän itsenäisestä työstä jota saa tehdä yksin. Käyn koulun ohella siivoamassa toimistoja iltaisin kun siellä ei ole ketään. Kellonajallakaan ei sinällään ole väliä, voin mennä vaikka klo 18 tai 20. Sopii hyvin minulle kun olen taipuvainen myöhästelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ajattelin elättää sillä itseni."
Ei kai kukaan varsinaisesti halua siivoojaksi.
Älä vähättele yhtä maailman tärkeimmistä töistä. Tai päädyt epäsiistiin hotellihuoneeseen yms.
En vähättele yhtään siivoojia, mutta käsi sydämmellä, kenelle se muka on kutsumusammatti. Sitä tehdään just nimenomaan rahasta.
Minun työpaikan siivooja (tai siis laitoshuoltaja) kyllä sanoo tykkäävänsä työstään. Inhoaa kaikkia palavereja ja muuta turhaa, haluaisi vaan keskittyä rauhassa siivoamiseen. Ei se nyt ehkä kenenkään lapsuuden unelma-ammatti ole, mutta kyllä siivoojakin voi viihtyä työssään. Saa tehdä itsenäisesti hommia, ei tarvitse paljon jutella kenellekään, tietää olevansa hyödyksi ja näkee työnsä jäljen.
Aika harvoin näkee missään tietoa, että jos laitoshuoltajia ei olisi,tai olisivat lakossa, niin ne hoitojonot ruuhkautuisivat vielä pahemmin, koska siivoamattomaan huoneeseen ei potilaita viedä. Joskus on ollut potilaita käytävällä odottamassa, jos on laitoshuoltaja puuttunut vuorosta ja hitaammin se tietysti käy, jos yksin siivoaa ja jakaa ruokaa.
Kirurgi ei leikkaa ennen kuin siivooja on käynyt.
Ainoa syy miksi tuota kysytään on se, että haetko paikkaa omasta halusta vai työkkäri pakotti ja se että aiotko pysyä työssä vai haetko koko ajan uutta. Ei tarvitse sanoa että rakastaa siivoamista vaan osoittaa että haluaa työtä, ymmärtää mitä se sisältää ja meinaa sitoutua ainakin joksikin aikaa.
"Minulla on OCD ja siksi tahdon pestä kaikki paikat puhtaaksi. Inhoan ajatusta bakteereista ja viruksista, jotka leviävät epäsiisteissä tiloissa."
"Koen kutsumusta työhön, joka haastaa kehoni kokonaisvaltaisesti."
"Nautin työstä työnteon takia, en välitä korkeasta tulotasosta."
Voihan siihen nyt keksiä mitä vaan. Itse varmaan sanoisin, että on kiva kun työajalla tulee liikuntaa.