Te 80-luvulla eläneet, osaatteko kertoa että oliko kasari juuri sellainen kuin se esitetää elokuvissa ja sarjoissa?
Sillä kun en ole elänyt itse kyseistä aikaa, niin olen miettinyt että kuinka hyvin elokuvat ja sarjar kuvastaa tätä aikakautta? Kuten esim. Back to the Future, MacGyver ja Stranger Things? Tai tämä Netflixin uusin elokuva White Noise:
Kommentit (777)
Vierailija kirjoitti:
On vielä elinvoimainen kylä niin kyläkauppaa/kauppoja vielä laajennettiin remontilla ennen EU:ta ja 2000 luvulla sitten joka paikassa vanhat kaupat jyrättiin matalaksi ja sitten uutta tilalle ja puheet kenen selkänahasta nuokin rahat sitten tuohon revitty?
Taisi käydä niin että kuoli ja kuopattiin sekä kyläkauppojen pitäjät että asiakkaat. Nuoriso oli häipynyt kyliltä jo aika päivää sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen syntynyt 1974 ja mulle kasari oli vaan ankeaa, johtuen siitä että me oltiin aika köyhiä. Äidillä oli vain osa-aikatöitä ja välillä ei mitään töitä, ja isälläkin pieni palkka. Asuttiin pienessä (n. 40 neliötä) punaisessa puutalossa, jossa ei ollut muuta lämmitystä kuin takka. 4 ihmistä. Autona oli vihreä Lada, jossa oli aina jotain vikaa, ja joka oli talvella sisältä jääkylmä ja kesällä sen nahkapenkeihin jäi hiellä iho kiinni. Ruokana oli aina melkein perunaa ja ruskeaa soossia. Aina isä ja äiti oli hermostuneita ja puhui rahasta huolestuneesti. Äiti myös katkera siitä millaiseksi elämä oli hänellä vakiintunut, köyhäksi, raskaaksi ja kurjaksi. Hän kun oli haaveillut jostain ihan muusta. Hän purki pettymyksensä isään, joka yritti vaan sietää ja tehdä työtään.
Yläasteelle mennessä alettiin sitten kiusatakin, kun ei ollut Levi's farkkuja, Kappa-verkkareita eik
V. 1986 Suomessa ilmoitettiin olevan puoli miljoonaa köyhää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katuväkivallan määrä oli hurja suomalaisissa kaupungeissa. Jos kalliolainen poika käveli Töölöön, oli syytä olla jotain kättä pidempää mukana, ettei tullut turpaan. Sama pikkukylillä, naapurikylän poikia vastaan tuli turpakäräjät jos meidän kylän tansseihin yrittivät.
Tämä on totta. Nuoriso ryösteli ja hakkasi toisiaan kuin vierasta sikaa. Kuka tahansa saattoi tulla hakatuksi missä tahansa, lähiöiden välillä oli jengitappeluita jne. Naapurilähiöön tai kaupungin keskustaan ei ollut mitään asiaa yksin.
Ei kyllä pidä paikkaansa. Olen Helsingin lähiöstä ja nähnyt paljon väkivaltaa nuorena, mutta tiedän ettei se ollut edes Helsingissä monenkaan todellisuutta.
Tuona 80-luvulla ammattiin valmistumisen jälkeen ensimmäisiin työpaokkoihin, toisesta vak.työstä eläkkeelle 35 v yhtäjaksoisen työuran päätyttyä! Työtä oli tarjolla lähes kaikille. Paikallinen sopiminen jokaisessa työpaikassa, toisin kuin nykyhallitus väittää? Kännyköitä ei kenelläkään, hyvä jos ns. Lankapuhelinta kotona ja töissä. Kukaan ei siis leikkinyt kännykän kanssa tuijottaen sitä kuten tänä päivänä, heti somessa jos tilaisuus😁 Eka ja vika asuntolaina KOP (Merita..Nordea) korko 7,25% lopussa yli 11% , pankit nosti korkoa luvatta!? Autoon ei laitettu "naapureille kateusrahaa", ajettiin halvoilla ja korjattiin kaikki itse aina moottoreita myöten. Sama periaate edelleen, köyhät näyttelee rikasta velka-autoillaan, minä ajan yli 10v aina. Eka tietokone -85, Windows 3.1, siitä alkoi ATK kehitys hyvässä ja pahassa. Tuolloin ei kaapattu pankkitilejä verkossa, tiskillä hoidettiin kaikki pankkiasiat, nyt ei ole pankkitiskejä saati palvelua on vain tilinhoitamattomuus maksuja. Tuona 80-luvulla oli Suomen markka valuuttana. Eur oon siirtyttäessä hinnat nousi 6 kertaiseksi .verotus oli maltillista, ei kiinteistöveroja (omaisuusvero) oli suuremmilla, nekin yleensä Säätiöilla verovapaaksi kuten nykyäänkin!
Jos kuvittelet että internet ja älypuhelimet poistettaisiin maailmasta niin sellainen oli 80 luku, noin suurin piirtein. Sosiaalinen elämä oli tärkeämpää. Vaikutteet haettiin livenä kavereilta ja muilta.
Ylen elävässä arkistossa on paljon materiaalia 80-luvusta, vaikka mitä. Lähiöelämää, nuorison meininkiä, keskusteluohjelmia ym.
Suomi oli aika ahdasmielinen paikka 80-luvulla. Kaikki hyvät elokuvat, sarjat ja musiikki tulivat jenkeistä ja briteissä. Suomalainen pop-kulttuuri oli vielä tosi junttia.
Kaikki muotijutut tuli Suomeen myöhässä. Tukholmasta ja Lontoosta sai aina uusimmat jutut.
Pelkästään 70-luvulla hävitettiin sitten hyvin paljon vanhaa kalustetta ja muuta jotka olleet olleet jo 30 ja 40 luvultakin asti ja sen ajan nuoret parit jo tahtoi sitten aivan muuta ajan hengessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katuväkivallan määrä oli hurja suomalaisissa kaupungeissa. Jos kalliolainen poika käveli Töölöön, oli syytä olla jotain kättä pidempää mukana, ettei tullut turpaan. Sama pikkukylillä, naapurikylän poikia vastaan tuli turpakäräjät jos meidän kylän tansseihin yrittivät.
Tämä on totta. Nuoriso ryösteli ja hakkasi toisiaan kuin vierasta sikaa. Kuka tahansa saattoi tulla hakatuksi missä tahansa, lähiöiden välillä oli jengitappeluita jne. Naapurilähiöön tai kaupungin keskustaan ei ollut mitään asiaa yksin.
Ei kyllä pidä paikkaansa. Olen Helsingin lähiöstä ja nähnyt paljon väkivaltaa nuorena, mutta tiedän ettei se ollut edes Helsingissä monenkaan todellisuutta.
Olen kasvanut Helsingin lähiössä 80-luvulla ja aina oli jännitteitä/ tappeluita toisten lähiöiden kanssa. Yleensä se jäi puheen tasolle, mutta olen itse ollut mukana muutamissa lähiöiden välisissä "jengitappeluissa" astaloiden kera.
Lisäksi Stadissa steissillä tai Hietsussa saattoi saada turpiinsa, jos oli "väärästä" lähiöstä.
Yle Arenasta näet vaikka mitä 80-luvun dekkaria ja pätkää.
Vierailija kirjoitti:
Ei liene yllätys, että moni meistä vietti lapsuutensa Suomessa. Täällä elettiin takapajulassa, mukavassa sellaisessa, vielä tuohon aikaan. Muutamia rauhallisia vietnamilaisia venepakolaisia taisi joihinkin kyliin saapua.
Oli muuten ihanaa ja turvallista aikaa, eu:n myötä meni sitten sekin!
Vierailija kirjoitti:
Suomi oli aika ahdasmielinen paikka 80-luvulla. Kaikki hyvät elokuvat, sarjat ja musiikki tulivat jenkeistä ja briteissä. Suomalainen pop-kulttuuri oli vielä tosi junttia.
Kaikki muotijutut tuli Suomeen myöhässä. Tukholmasta ja Lontoosta sai aina uusimmat jutut.
No, mutta niinhän se on nykyäänkin. Jäätävää huohottamista ja huokailua jota ei voi musiikiksi kutsua. Tämä onkin rock & metallimaa, pienen pieni prosentti kuuntelee rytmikästä puhumista, onneksi.
Mikä ihmeen Stadi? Sitä ole enää olemassakaan, ihan vain Tsadi nykyään.
80-luku:
joukkoraiskaukseton
katuryöstötön
monikulttuuriton
onnellinen
turvallinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kasvan
En kyllä tällaista muista. Asuin Kontulassa kasarilla ja teininä. Luulisi että olisi jotain tietoo.
Elin nuoruuteni 70-80-luvun taitteessa, Helsingissä, yhdestäkään jengitappelusta en koskaan kuullut tai edes yhdestäkään jengistä. Liikuin ilmeisesti eri piireissä. Musiikki oli hyvää ja kampaukset ja olkatoppaukset pop.
Pelkästään lapsena 1979 jo muisteltiin sankarihaudalla talvisotaa joka oli jo uutta ja Neuvostoliiton puuttuminen jo kovasti väheni.Tietenkin tsernobyl missä piti olla vielä kieli keskellä suuta uutisoinnissa kun linja oli salata pitkälti myös omilta kansalaisilta.