Saako mielestänne Teams palaverin aikana kutoa vaikka sukkia?
Pystyn keskittymään aiheeseen ja samalla kutomaan, mutta onkohan tuo kuitenkaan sallittua. Välillä pidetään kameroita päällä, joten haittaakohan se muita jos puikot vilahtelee välillä kamerassa?
Kommentit (84)
No itse en kudo palavereiden aikana, mutta ymmärrän hyvin, että joillakin se voi auttaa keskittymään. Omassa tutussa tiimissä se varmaan menettelisi, mutta tuskin näyttäisi kovin hyvältä, jos esim. uusien yhteistyökumppaneiden kanssa kokoonnuttaessa kutoisi menemään koko palaverin. Meillä on käytäntönä pitää aina kamerat auki ja selvästi huomaa joskus, että Teams-palavereiden aikana monet puuhailee ihan kaikkea muuta kuin keskittyy käsillä olevaan kokoukseen. Olipa se sitten kiireisten sähköpostien käsittelyä tai mitä vaan "työasiaa", niin se on mielestäni epäkohteliasta. Ja harva on kuitenkaan niin multitalentti, että pystyy keskittymään moneen asiaan yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saa neuloa. Sehän on itseasiassa loistava apu kohdistamaan keskittyminen palaverin asioihin. Olen itse sellainen, että mun on vaikea keskittyä puheeseen pitkää aikaa, jos en tee samalla jotain muuta. Samanaikainen töiden tekeminen tai puhelimen selailu vie sitten keskittymisen täysin pois palaverin aiheista, mutta jokin yksinkertainen (esim. se neulominen) auttaa kohdistamaan oikeaan asiaan.
Ja lisätään nyt, että kyllä minä ainakin saan nopeasti painettua sitä mute-näppäintä ja osallistuttua palaveriin, vaikka neuloisin samalla. Mutta meillä palaverit usein on sellaisia, että yksi vetää ja saattaa pitää pitkänkin pohjustuksen ennen kuin muut kertovat omat kysymyksensä ja näkemyksensä.
Meillä on usein mikit koko ajan päällä, kun kokouksen osanottajia on vain 4-5, ei tarvitse mutella leikkiä. Jos vaikka toinen esittää koulutusmateriaalia, en minä silloin tee muistiinpanoja, vaan kommentoin, että toi slaidi on vähän liian täynnä ja tota kannattaa korostaa enemmänkin, ja toi kuvaaja on tosi selkeä, mutta saisko tohon seuraavaan slaidiinkin samanlaisen? Mihin minä käsiäni tuossa tarvitsisin?
Vierailija kirjoitti:
No itse en kudo palavereiden aikana, mutta ymmärrän hyvin, että joillakin se voi auttaa keskittymään. Omassa tutussa tiimissä se varmaan menettelisi, mutta tuskin näyttäisi kovin hyvältä, jos esim. uusien yhteistyökumppaneiden kanssa kokoonnuttaessa kutoisi menemään koko palaverin. Meillä on käytäntönä pitää aina kamerat auki ja selvästi huomaa joskus, että Teams-palavereiden aikana monet puuhailee ihan kaikkea muuta kuin keskittyy käsillä olevaan kokoukseen. Olipa se sitten kiireisten sähköpostien käsittelyä tai mitä vaan "työasiaa", niin se on mielestäni epäkohteliasta. Ja harva on kuitenkaan niin multitalentti, että pystyy keskittymään moneen asiaan yhtä aikaa.
No kun sehän siinä onkin, siihen kutomisen EI KESKITYTÄ. Se on automaattitoimintoa, etenkin heillä, jotka sitä oikeasti tekevät palavereissa myös ihan livetapaamisissa.
No mm valtiolla meidän työpaikassa ei tarvitse pitää kameroita päällä. Ei kukaan pysty seuraamaan viittäkymmentä heiluvaa päätä ruudulla yhtä aikaa. Yleensä teamsissa jaetaan jotain ruutua missä asiaa eikä tarkoitus ole katsella ihmisten päitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmiset ei pysty keskittymään useampaan asiaan yhtäaikaa, miksi he sitten useinkin keskittyy siihen mitä muut tekee eikä vain siihen asiaan?
Mä ainakin koodailen (ohjelmoin) välillä ihan toista projektia. Kutsutaan niin usein ihan turhiin palavereihin.
Luuserit kysyy, aikuinen tekee, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
No itse en kudo palavereiden aikana, mutta ymmärrän hyvin, että joillakin se voi auttaa keskittymään. Omassa tutussa tiimissä se varmaan menettelisi, mutta tuskin näyttäisi kovin hyvältä, jos esim. uusien yhteistyökumppaneiden kanssa kokoonnuttaessa kutoisi menemään koko palaverin. .
Tottakai kaikilla täysjärkisillä työntekijöillä on tilannetajua, milloin voi neuloa, plärätä kännykkää, kirjoittaa sähköposteja tai taukojumpata kokousten aikana. En usko, että kukaan meistä villasukankutojista ottaa kutimensa tärkeisiin asiakaspalavereihin, ihan absurdi ajatus.
Köysi, juna ja viilto pystysuoraan auttaa poislähtemisessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun sehän siinä onkin, siihen kutomisen EI KESKITYTÄ. Se on automaattitoimintoa, etenkin heillä, jotka sitä oikeasti tekevät palavereissa myös ihan livetapaamisissa.
Ymmärsit viestini väärin. Mun puolesta on ihan ok joskus kutoa sukkaa palavereissa, tiedän, että niille, joilta se luonnostaan sujuu, se voi jopa tosiaan auttaa keskittymään siihen kokouksen asiaan. Mutta kritisoin tuossa sitä, että kokouksen aikana vastaillaan esim. sähköposteihin tai luetaan viestejä. Se on sellaista ajattelua vaativaa hommaa, mikä selkeästi häiritsee käsillä olevaan kokoukseen keskittymistä. Siltikin moni sitä tekee ja vieläpä ihan avoimen ylpeästi, "kun on niin kauheasti hommaa, että ihan pakko tässä käydä näitä meilejä läpi samalla". SE on huonoa käytöstä.
Kukin keskittyköön miten parhaaksi näkee, mutta kaikkei ärsyttävintä on se, että kun kysytään jotain, kommentoidaan että ai mitä kysyit, multitaskasin enkä kuullut kysymystä.
Meillä esimies rakastaa palavereja, pitkään puhumista ja omaa ääntään. Siinä on hyvää aikaa tehdä jotain samalla eikä menetä yhtään mitään.
Laitan kamerasilmän eteen sinitarraa ja "kamera ei nyt toimi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsit viestini väärin. Mun puolesta on ihan ok joskus kutoa sukkaa palavereissa, tiedän, että niille, joilta se luonnostaan sujuu, se voi jopa tosiaan auttaa keskittymään siihen kokouksen asiaan. Mutta kritisoin tuossa sitä, että kokouksen aikana vastaillaan esim. sähköposteihin tai luetaan viestejä. Se on sellaista ajattelua vaativaa hommaa, mikä selkeästi häiritsee käsillä olevaan kokoukseen keskittymistä. Siltikin moni sitä tekee ja vieläpä ihan avoimen ylpeästi, "kun on niin kauheasti hommaa, että ihan pakko tässä käydä näitä meilejä läpi samalla". SE on huonoa käytöstä.
Kiinnitin huomiota samaan asiaan. Meileihin pitää tai ainakin pitäisi keskittyä, kun taas neulominen sujuu tottuneelta selkäytimestä ja se jopa auttaa keskittymään.
Juna tulee jyrää sut helposti samoin metro.
Onnea matkaan! Sinä pystyt siihen.
Kadehdin niitä, jotka osaavat kutoa.
Itse piirtelen tai teen muistiinpanoja.
Auttaa keskittymään.
Onko täällä Soroksen agentteja paikalla?
Minusta saa, jos pystyy samalla keskittymään kuitenkin aiheeseen eikä se häiritse muita (mahdollinen kilkatusääni tai viuhtova liike kamerassa).
Mulla on vähän psykoosit tulilla.
Mä meen työntämään nyt jonkun junan alle.
Miltä tuntuu olla tuollainen vammainen?
Todellakin huomaa, että ET kudo/neulo. Koska sukankudinta hyvin harvoin ylipäätään tarvitsee katsoa, sitä osaa vähänkin kokeneempi kutoja tehdä pimeässäkin. Eikä Teams-palaverissa kukaan katso ketään silmiin, vaan tuijottaa sivuun toiseen monitoriin, tai ylös, tai ruudulle (ei kameraan). Kummallisia näkemyksiä teillä.
Mutta tosiaan, meitä on monenlaisia. Sukankutojat ovat lähes aina niitä työpaikan työmyyriä, joiden työpanos on oleellinen työpaikalle, he tekevät numerot, he tekevät laadun. Ja kutovat siinä samalla sukkia.
Toiset rutisevat sitten sukankutomisesta niin, että heiltä jää hommat hoitamatta. Ja ne sukankutojat hoitavat sitten nekin.
Palaverit hoituvat ilman sitä sukkaakin, mutta huonommin. Koska silloin täytyy kehitellä jotain muuta käsille ja aivoille - usein se on sitten yliaktiivinen osallistuminen palaveriin (joka ei ole kovin hyvä sekään) tai joku doodlailu, mikä itseasiassa vaatii enemmän keskittymistä, kun sitä paperia on tuijotettava. Ehkä me sukankutojat olemme se ihmisryhmä, jonka aivot on johdotettu sormien kautta? Ja sitten te ei-kutojat ovat ihmisryhmä, jonka aivot on johdotettu silmien-korvien-suun-nenän kautta ja vähäinenkin ylimääräinen stimulaatio saa teidän hajoamaan? Kun kutojilla se nimenomaan pitää skarppina?
Miten te oikein ylipäätään kestätte häiriötekijöitä elämässä? Samassa kokoushuoneessa ollessa? Joku tuhisee, joku raapii niskaansa, joku heiluttaa jalkaansa...?