Saako mielestänne Teams palaverin aikana kutoa vaikka sukkia?
Pystyn keskittymään aiheeseen ja samalla kutomaan, mutta onkohan tuo kuitenkaan sallittua. Välillä pidetään kameroita päällä, joten haittaakohan se muita jos puikot vilahtelee välillä kamerassa?
Kommentit (84)
Oliskin sellaisia palavereita, missä voisi kutoa sukkaa. Tuntuu että aina on jokin asia räjähtämäisillään käteen ja ite pitää esittää jotain dataa tai sitten korjailla mitä puheenjohtaja laukoo tai sihteeri kirjaa...
Minä olen siivonnut, laittanut ruokaa, keittänyt puolukkamehua, ottanut aurinkoa, surffaillut verkkokauppojen sivuilla ja tehnyt muita työjuttuja vähemmän tärkeiden palaverien aikana. Joskus olen suunnitellut seksijuttujakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kudon, jos kamera ei ole päällä. Meillä ei tarvitse olla tavallisten tiimipalavereiden aikaina. Jos on asia, mikä vaatii kunnolla keskittymistä ja ruudulta lukua tai muistiinpanojen tekoa, silloin en kudo vaan keskityn tärkeään, mahdollisesti uuteen asiaan.
Missä ei tarvitse pitää kameroita päällä?! Meillä isossa pörssiyrityksessä on oletuksena että kaikilla aina kamerat päällä paitsi jos joku useamman sadan osallistujan Teams
Mielestäni koko ajan pitää olla valmis kommentoimaan joko suullisesti/chatissa eli kutoja haluaa olla kuuntelija, ei osallistuja? Neulominen ei kuulu businesspalavereihin, ehkä joku HR-info uudesta matkalaskujärjestelmästä olisi toinen juttu
Ei monessakaan firmassa tarvitse pitää kameroita päällä. Istun päivittäin useissa teams-palavereissa ja olen koronan ja etätöiden alkamisen jälkeen pitänyt kerran kameraa päällä. Kyseessä oli työhaastattelu eikä silloinkaan olisi ollut pakko.
Ei meilläkään ole varsinaisesti käsketty pitämään kameraa päällä, mutta koen asialliseksi tehdä palkkani eteen sen verran että näytän olevani kutakuinkin työkuntoinen ja pukeutunut. Sama periaate näyttää olevan muillakin, eli kaikilla on kamera päällä. Paitsi niillä joiden yhteydessä on ongelmia ja osallistuvat puhelimella.
Minä taas teen palkkani eteen työni, jonka tulos on kiitettävää ja palaverissa seuraan mieluummin näytönjakoa kuin vahtaan onko muilla vaatteet päällä ja arvion kuinka työkuntoisilta he näyttävät.
Sitten vielä ihmetellään, kun työnantajat patistelevat porukkaa takaisin töihin. Siis konttorille, tekemään töitä.
Voi kutoa. Itse olen leikannut nurmikkoa tiimipalaverin aikana.
Vierailija kirjoitti:
Sitten vielä ihmetellään, kun työnantajat patistelevat porukkaa takaisin töihin. Siis konttorille, tekemään töitä.
Juu ja kun menee konttorille, ei ehdi tekemään puoliakaan normaalin etäpäivän töistä huonojen työolosuhteiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa ulkoilla, lenkkeillä ja vaikka lapioida lunta, mutta ei saa lajitella valokuvia, neuloa tai silittää. Mikä on tavallaan hauskaa eli saan lähteä päiväksi bongaamaan lintuja työaikana, kunhan olen kuulokkeet korvalla, mutta en saa ommella barbielle vaatteita.
Mistä työnantaja tietää lajitteletko valokuvia vai bongaatko lintuja?
Kameran tulee olla päällä koko ajan. Sen ei tarvitse kuvata minua, maisemakin riittää.
Olen tiimin esihenkilö ja meillä on sovittu käytäntö niin että kaikkea sellaista saa tehdä mitä saa tehdä myös jos sama Teams kokous olisikin järjestetty neukkarissa.
Työyhteisössä on panostettu paljon kokouskulttuuriin eikä meillä ole mm. sopivaa vilkuilla puhelinta niiden aikana, ei myöskään kutoa tai askarrella eikä selailla lehtiä. Teams kokoukset käydään kamera päällä, hoidetaan asia jämptisti ja lopetetaan kun asialista on käyty läpi. Ketään ei myöskään kutsuta mukaan varmuuden vuoksi,
Näiden käytäntöjen myötä tyytyväisyys on parantunut eikä enää valiteta niin paljon turhista kokouksista.
Vierailija kirjoitti:
Olen tiimin esihenkilö ja meillä on sovittu käytäntö niin että kaikkea sellaista saa tehdä mitä saa tehdä myös jos sama Teams kokous olisikin järjestetty neukkarissa.
Työyhteisössä on panostettu paljon kokouskulttuuriin eikä meillä ole mm. sopivaa vilkuilla puhelinta niiden aikana, ei myöskään kutoa tai askarrella eikä selailla lehtiä. Teams kokoukset käydään kamera päällä, hoidetaan asia jämptisti ja lopetetaan kun asialista on käyty läpi. Ketään ei myöskään kutsuta mukaan varmuuden vuoksi,
Näiden käytäntöjen myötä tyytyväisyys on parantunut eikä enää valiteta niin paljon turhista kokouksista.
Näin on hyvä.
Riippuu palaverin koosta ja tilanteesta. Jos olisi joku oikeasti tylsä valtava palaveri, joka ei koske itseä kovastikaan, luulisi että asia ok. Mutta pienessä palaverissa tuntuisi kyllä aika töykeältä, ettei katso ihmisiä silmiin vaan tuijottaa kutomustaan. Vaikka se auttaisikin keskittymään. Päällepäinhän se näyttää kuitenkin siltä, että harrastat etkä ole töissä - näin kutomattoman silmin.
Nyrkkisääntö lienee, että jos töissä voit kutoa niin etänäkin voit. Jos et töissä, niin sitten ei etäpalaverissakaan. Ja ei kai se palaverin kuunteleminen kuitenkaan ole mahdoton työtehtävä kenellekään, ettei onnistu kuin sukkapuikot kädessä?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen parhaimmillani palaverissa, jossa teen jotain kuuntelua ja kommentointia häiritsemätöntä fyysistä taustalla (esim. kävelen ympyrää). Etenkin esihenkilöiden TULEE oivaltaa tämä, itse johdan isoa tiimiä. Se kaveri, joka työntelee lumia ns "ei vaadi aivotoimintaa hommissa" vs se jolla kamera päällä ja kirjoittaa meilejä.
Haha, mä olen kans tällainen ympyränkävelijä. Toki kävelen ympyrää puhelun/palaverin aikana ihan yhtä paljon kotona ja toimistolla. Mitä kiivammin kävelen, sitä tiukempi asia ja sitä suuremmalla intensiteetillä teen töitä. Eli kun kiihdyn, sykkeet nousee jne. alkaa se kävely ja ongelmanratkominen.
Välillä tulee hassuja tilanteita, kun joku pomo sitten alkaakin yllättäen jakaa ruutua, ja tajuaa jossain kohtaa, etten näe jakamaansa ja sitten tulee sellainen, ai jaa joo, kun mä tässä kävelen ympyrää. :D Etänä se kuulostaa siltä, että jotenkin sluibaisin, mutta moni kyllä kävelee konttorillakin puhuessaan ja siellä sitä ei sluibaamiseksi mielletä, vaikka kävelisi ulos asti puhumaan.
Minä olen meidän tiimissä se jolla todennäköisimmin on sukankudin kädessä etänä, joskus lähinäkin. Olen myös aktiivisemmasta päästä keskustelijoista, saatan tehdä pieniä muistiinpanoja samalla tai avustaa kokouksen johtajaa (esim. lähettämällä osallistujille pyydettyä materiaalia). Tälläkin viikolla esihenkilö pyysi minua uuteen tietyn asian ympärille perustettuun kehittämistiimiin koska minulla oli ollut aiheesta niin hyviä ajatuksia - sukankudin kädessä silläkin hetkellä. En tiedä mistä syntyy ajatus että neulominen olisi pois työhön keskittymisestä tai aiheeseen paneutumisesta, päin vastoin. Parempi se on kuin ne kalenterin selailut, viestien vilkuilut, sähköpostiin vastailut ja muut joiden jälkeen voi aina sanoa "anteeksi, voitko toistaa kysymyksen".
En huido kameran edessä, mutta en nyt erityisesti piilottele/salailekaan.
Miksei. Itse surffailen yleensä netissä, saatan maksaa laskuja tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankalahan se on kutoa, vaikka ei ole kamerat päällä. Kangaspuiden jytinä kuuluu takuulla muille. Neuloa voit todennäköisesti pienemmällä äänellä, puikot eivät kilise niin kovasti. Virkkaus lienee muuten pieniäänisin vaihtoehto.
Yritetään näsäviisastella siellä, eikä edes tajuta, että nykyään moni käyttää puisia puikkoja. Eivät muuten kilise.
Liekö aiemmassa kyse, että kutomista tehdään kangaspuilla ja neulomista puikoilla? Nykyään toki monet puhuvat kutomisena myös puikoilla tehdyistä käsitöistä. Alla Wikipedian määritelmiä kummallekin ja viittaavat myös alueellisiin eroihin termeissä.
Kudonta eli kutominen tarkoittaa kankaan tai muun tekstiilituotteen valmistamista loimi- ja kudelankajärjestelmää käyttäen. Kankaan pituussuunnassa kulkevat langat muodostavat loimen, ja leveyssuunnassa kulkevat langat kuteen. Kangasta kudotaan yleensä käsin kangaspuilla tai teollisesti kutomakoneella.
Neulonta eli neulominen on menetelmä, jolla langasta tehdään vaatteita ja asusteita eli neuleita. Neuleessa kulkee vain yksi lanka yhdensuuntaisina, kertautuvina kerroksina, joissa lanka kiertyy itsensä ympäri kerroksittain silmukoiksi, kun taas kudotussa kankaassa, jonka valmistukseen käytetään kangaspuita, on kahteen suuntaan kulkevia lankoja: kuteita ja loimia. Joillakin murrealueilla käytetään kutomista neulomisen synonyyminä.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole ok. Itsekin olen tuollainen mutta ei kaikki ymmärrä että auttaa keskittymään.
Ihanko oikeasti tällä palstalla on vain 25 (yläpeukuttaneet), jotka ovat sattuneet näkemään sen tieteellisen artikkelin, jonka mukaan kutominen auttaa keskittymään?
Minun puolestani saa kutoa, mutta aika usein siinä pitää osallistua jollakin tavalla, kuten tehdä muistiinpanoja.
Tottakai saa neuloa. Sehän on itseasiassa loistava apu kohdistamaan keskittyminen palaverin asioihin. Olen itse sellainen, että mun on vaikea keskittyä puheeseen pitkää aikaa, jos en tee samalla jotain muuta. Samanaikainen töiden tekeminen tai puhelimen selailu vie sitten keskittymisen täysin pois palaverin aiheista, mutta jokin yksinkertainen (esim. se neulominen) auttaa kohdistamaan oikeaan asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saa neuloa. Sehän on itseasiassa loistava apu kohdistamaan keskittyminen palaverin asioihin. Olen itse sellainen, että mun on vaikea keskittyä puheeseen pitkää aikaa, jos en tee samalla jotain muuta. Samanaikainen töiden tekeminen tai puhelimen selailu vie sitten keskittymisen täysin pois palaverin aiheista, mutta jokin yksinkertainen (esim. se neulominen) auttaa kohdistamaan oikeaan asiaan.
Ja lisätään nyt, että kyllä minä ainakin saan nopeasti painettua sitä mute-näppäintä ja osallistuttua palaveriin, vaikka neuloisin samalla. Mutta meillä palaverit usein on sellaisia, että yksi vetää ja saattaa pitää pitkänkin pohjustuksen ennen kuin muut kertovat omat kysymyksensä ja näkemyksensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankalahan se on kutoa, vaikka ei ole kamerat päällä. Kangaspuiden jytinä kuuluu takuulla muille. Neuloa voit todennäköisesti pienemmällä äänellä, puikot eivät kilise niin kovasti. Virkkaus lienee muuten pieniäänisin vaihtoehto.
Yritetään näsäviisastella siellä, eikä edes tajuta, että nykyään moni käyttää puisia puikkoja. Eivät muuten kilise.
Liekö aiemmassa kyse, että kutomista tehdään kangaspuilla ja neulomista puikoilla? Nykyään toki monet puhuvat kutomisena myös puikoilla tehdyistä käsitöistä. Alla Wikipedian määritelmiä kummallekin ja viittaavat myös alueellisiin eroihin termeissä.
Kudonta eli kutominen tarkoittaa kankaan tai muun tekstiilituotteen valmistamista loimi- ja kudelankajärjestelmää käyttäen. Kankaan pituussuunnassa kulkevat langat muodostavat loimen, ja leveyssuunnassa kulkevat langat kuteen. Kangasta kudotaan yleensä käsin kangaspuilla tai teollisesti kutomakoneella.
Neulonta eli neulominen on menetelmä, jolla langasta tehdään vaatteita ja asusteita eli neuleita. Neuleessa kulkee vain yksi lanka yhdensuuntaisina, kertautuvina kerroksina, joissa lanka kiertyy itsensä ympäri kerroksittain silmukoiksi, kun taas kudotussa kankaassa, jonka valmistukseen käytetään kangaspuita, on kahteen suuntaan kulkevia lankoja: kuteita ja loimia. Joillakin murrealueilla käytetään kutomista neulomisen synonyyminä.
Aika monella murrealueella kudotaan, kun tehdään langasta puikkojen avulla tekstiilejä. Ja sitten likipiteän koko Suomessa on ihmisiä, jotka muutoin neulovat, mutta EHDOTTOMASTI kutovat sukkia. EI kannata näsäviisastella, koska se kertoo vain näköalattomuudesta.
It-hommissa. Ei siellä toisen naaman tuijottaminen tuo mitään lisäarvoa. Näyttöä jaetaan sitäkin enemmän ja keskitytään asiaan.