Jos tekee tilisiirron saajan nimellä ja tilinumerolla
Kommentit (11)
Ei tyssää, kaikki väärällä tilinumerolla lähetetyt tulee minulle.
Ei.
Raha menee sille tilille, mihin se laitetaan menemään, nimestä huolimatta.
Rehellinen ihminen palauttaa rahat, kun näkee, että nimen mukaan annettu väärälle tilille. Muussa tapauksessa yhteys pankkiin. Että kärsiikö nyt omasta kehnosta päästä, vai saako ne takas. Itse tarkistan tilinumeron ainakin 3 kertaa, että se on oikein ( jos joudun naputtamaan sen itse).
Yleensä tuntuu, et jos joku isompi taho (valtio, firma, yritys) laittaa väärän summan, vaikka liikaa tai väärälle tilille, siitä tulee iso haloo. Mut yksityis ihminen kärsii vaan omat mokat.
Vierailija kirjoitti:
Rehellinen ihminen palauttaa rahat, kun näkee, että nimen mukaan annettu väärälle tilille. Muussa tapauksessa yhteys pankkiin. Että kärsiikö nyt omasta kehnosta päästä, vai saako ne takas. Itse tarkistan tilinumeron ainakin 3 kertaa, että se on oikein ( jos joudun naputtamaan sen itse).
Niin minäkin tarkistan, muttan IBAN-muotoinen tilinumero on vaikea näppäillä väärin niin että se on kuitenkin muodollisesti oikein ja jonkun muun tili. Sekä pohjana olevassa kansallisessa tilinumerossa että IBAN-alkuliitteessä on tarkistussumman laskenta.
Mutta, vielä ap:lle. Ainoastaan tilinumerolla on merkitystä kun rahat ohjataan.
Jos tuli on esim. lopetettu, maksuvii kyllä lähteä, mutta tulee bumerangina takaisin pankista. Saman pankin sisällä et välttämättä pysty edes tekemään maksua loppuun asti tässä tapauksessa.
Jos tilinumerossa on vaikkapa numeroita väärin niin, että siinä on väärä määrä merkkejä, et pysty tekemään maksua loppuun, koska se herjaa väärää IBANia.
Jos taas tilinumero aivan oikea, olemassa oleva numero, mutta väärän henkilön tili, asia on hänen omallatunnollaan. Joissain tapauksissa pankki voi pyynnöstä tehdä oikaisuoton.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä tuntuu, et jos joku isompi taho (valtio, firma, yritys) laittaa väärän summan, vaikka liikaa tai väärälle tilille, siitä tulee iso haloo. Mut yksityis ihminen kärsii vaan omat mokat.
Höpsistä. Firmoissakin välillä menee suorituksia vääriin paikkoihin. Niistä tehdään sitten vaan palautuspyynnöt.
Ei tyssää, jos tilinumero on käytössä.
Tilinumeron kanssa tulee olla tarkkana. Sain vuosia sitten aiheettoman asunnon käsirahan,
huomattavan summan, kun maksaja oli näppäilyn tilinumeron väärin ja suoritus tuli tililleni. Siinä vaiheessa pankki pesi kätensä, ainoastaan kysyi, voiko luovuttaa nimini ja puh.nron maksavalle asiakkalle. Jos en olisi vapaaehtoisesti palauttanut, maksaja olisi pitänyt viedä käräjille ja vaatia sitä kautta palautusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä tuntuu, et jos joku isompi taho (valtio, firma, yritys) laittaa väärän summan, vaikka liikaa tai väärälle tilille, siitä tulee iso haloo. Mut yksityis ihminen kärsii vaan omat mokat.
Höpsistä. Firmoissakin välillä menee suorituksia vääriin paikkoihin. Niistä tehdään sitten vaan palautuspyynnöt.
Pankit eivät korvaansa lotkauta, vaan palaustuspyyntö pitää tehdä sille yritykselle, mihin suoritus on mennyt tai hakea tuomioistuimelta päätöstä palautusta aiheettomasta suorityksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä tuntuu, et jos joku isompi taho (valtio, firma, yritys) laittaa väärän summan, vaikka liikaa tai väärälle tilille, siitä tulee iso haloo. Mut yksityis ihminen kärsii vaan omat mokat.
Höpsistä. Firmoissakin välillä menee suorituksia vääriin paikkoihin. Niistä tehdään sitten vaan palautuspyynnöt.
Pankit eivät korvaansa lotkauta, vaan palaustuspyyntö pitää tehdä sille yritykselle, mihin suoritus on mennyt tai hakea tuomioistuimelta päätöstä palautusta aiheettomasta suorityksesta.
Yritykselle nimenomaan. Ainakaan mulla ei ole vastaan tullut vielä yhtään sellaista yritystä, joka ei olisi palauttanut. Kuten myöskin olen itse palauttanut jollekin toiselle yritykselle, kun he ovat maksaneet meille vahingossa.
T. ostoreskontranhoitaja
Jos tilinro on kuitenkin olemassa niin ei tyssää.