Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ullanlinna psykiatri oli 27-vuotiaana energinen ja sympaattinen nuori lääkäri vanhan jutun mukaan, oli kovasti harkinnut myös teologista tiedekuntaa

Vierailija
19.12.2022 |

Oli ollut kahden vaiheillä lääkiksen ja teologisen välillä..

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvatustieteitä opiskeleva kaverini opiskeli sivuaineena pari kurssia psykologiaa yliopistossa. Totesi sitten, että  niillä kanssaopiskelijoilla oli niin kauheasti kaiken maailman ongelmia ja traumoja, ettei hän viitsinyt niiden porukoissa kauan olla. Vaihtoi sitten suosiolla sivuainetta.

Mitenköhän paljon näillä psykiatriaan erikoistuvilla on omia henk.koht ongelmia? Mikä saa kiinnostumaan alasta?

Eihän niillä kaikilla itsellään ole mt-ongelmia, toki nykyään kaikki sosiaaliset pelot pelot yms. yleisiä. Itse olisin ollut kiinnostunut psykologiasta, lapsuudenperheessä oli skitsofreniaa. Tosin en sitten lähtenyt hakemaankaan. En uskonut, että työskentely alalla olisi ihan kovin palkitsevaa ja auttaa voi ihmisiä mielestäni muutenkin ja muilla tavoin enemmänkin.

Vierailija
62/102 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisipa hienoa olla ollut hänen potilaansa - not. Kokemusta paristakin todella erikoisesta psykiatrista, ja tämä tapaus kruunasi kyllä kaiken. Soveltuvuustestit lääkikseen! Nyt!

Tosiasia on, että mitkään soveltuvuustestit ei voi estää tällaista asiaa tapahtumasta, koska testit eivät kykene kaikkeen eivätkä ainakaan ennustamaan tulevaisuutta. Jos on esimerkiksi sairastumisesta kyse, sitä ei mikään soveltuvuustesti ennakoi. Ns.tavallisetkin ihmiset voivat tappaa, kunhan olosuhteet tehneet tehtävänsä.

Stressi, kuormittuminen, alkoholi ja sen käyttö, kriisit, keskinäisessä dialogissa tulevat ja parisuhdeongelmat. Siinä muutamia hyviä syitä mainitakseni, jotka voivat laukaista kenessä tahansa väkivaltaista käytöstä. Se, mikä tässä median tekemässä uutisoinnissa ihmetyttää ja tökkii, on juuri tuo, tähän väkivallantekoon syyllistyneen taustan, ammatin ja varallisuuden ottaminen esille. Koska kylmä tosiasia on se, että kuka tahansa ja jokainen meistä, voi tiettyjen olosuhteiden vallitessa naksahtaa ja syyllistyä tappoon. Ei millään sosiaalisella asemalla tai statuksella ole sinällään mitään merkitystä ja osuutta.

Sinällään kyllä hieman on sillä luulisi hyvän psykiatrin osaavan säädellä omaa kuormitustaan ja palautumistaan ja tuntevansa itseään sen verran, ettei ajaudu tilanteisiin, joissa päättyy tällaiseen tekoon. Jos siis on ihminen, joka uskoo sääntöjen koskevan myös itseään. Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oli siis tutkinut m urhafantasioita. Onko hänellä siis itsellään ollut tällainen fantasia? Ja varastanut jonku 12€:n likööripullon Alkosta 20 vuotta sitten.

Nyt on erikoisihminen kyseessä.

Vierailija
64/102 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Siinä erittäin hyvässä pitkässä ketjussa joka tänä aamuna poistui, toisteli joku koko ajan, että miten voi olla mahdollista kun Roopehan on kilteistä kiltein, kaikkein mukavin tyyppi. Ilmeisesti sukulaiset vaklaa näitä ketjuja. Kilteistä kiltein joopa. 

Tää voi varmasti hyvinkin liittyä siihen, että jos on koko elämänsä ollut se kilteistä kiltein. Aina mukava, ei koskaan hermostu, tunne vihaa - onhan jopa psykiatri.

Niin jossain vaiheessa se kaikki sisälle padottu viha räjähtää ulos. Pahimmillaan vintti pimenee ja käy näin.

Vierailija
65/102 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää oli siis tutkinut m urhafantasioita. Onko hänellä siis itsellään ollut tällainen fantasia? Ja varastanut jonku 12€:n likööripullon Alkosta 20 vuotta sitten.

Nyt on erikoisihminen kyseessä.

Mun mielestä nää kaikki kertoo siitä, että kun on tukahduttanut täysin sen oman nurjan puolen. Niin alkaa fantaaioimaan kaikesta päinvastaisesta. Se pimeä puoli on niin kielletty.

Todennäköisesti ollut äärimmäisen ankara itseään kohtaan. Vaatinut täydellisyyttä kaikessa.

Vierailija
66/102 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on yllättävän yleistä että "hienossa asemassa" oleva ja varakas ihminen näpistää. Vaikka olis varaa ostaa koko kauppa.. se on joku mt häiriö. Ehkä liittyy narsismiinkin. Kokeilee että mitä kaikkea pystyy tekemään ilman että jää kiinni. Narsisteille on tyypillistä säännöistä piittaamattomuus. Tai kuvitelma, että ne ei koske heitä.

Vierailija
67/102 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetteln vauvan moderointilinjaa.

Sieltä työnnetään ihan Sanoman puolesta joku lisäämään täysin sekopäistä tekstiä ketjuun ja sekoilija ei saa bannia vaikka me joukolla ilmiannamme asiattomat kommentit.

Ei saa bannia vaan kun on kulunut muutama päivä, koko ketju suljetaan.

Sairasta Sanoma, sairasta Vauva.

Onneksi on muitakin keskustelupalstoja. Harmi vaan, että vauvan huonon ja puolueellisen moderoinnin takia myös mainostajat kaikkoavat Sanoma oy:ltä.

Vierailija
68/102 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hihhuli?

Tunsin hänet henkilökohtaisesti 17v sitten. Ei ollut hihhuli. Oli hauska, puoleensavetävä, fiksu ja sympaattinen tyyppi. Monet viinit on yhdessä nautittu ja laulut laulettu. Mutta hihhuli hän ei ollut. Teologiaa opiskelevista itse asiassa aika harva on hihhuli ja ammattiin on vaikea päästä jos on todella hihhuli. Tästä minulla on aivan 110% tieto. En arvaile tässä asiassa.

Vierailija
69/102 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiltti hän todella olikin. Tunnollinen ja lahjakas. Tosin mun kanssa vähän tuhmiakin teki, mutta noin yleisesti ja päällisin puolin hyvin kiltti ja lahjakas ihminen.

Vierailija
70/102 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika junttimaista leimata jokin (mikä vain) ammatti yksittäisten tapausten perusteella. Ei ole sivistynyttä keskustelua sellainen.

Mielisairaita löytyy kaikista ammateista.

Vierailija
71/102 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hänhän olisi ollut oikein sopiva papiksi psykopaattien joukkoon.

Pappi on mieluisa ammatti myös psykopaatille – "Eihän tuo ole mikään uutinen"

"Eihän tuo ole mikään uutinen, vaan vanha tutkimustieto. Psykopaattien kannalta houkuttelevia ovat ammatit, joissa ihminen voi käyttää henkistä tai fyysistä valtaa toisiin ihmisiin ja joissa toiset ovat omissa käsissä. Papin ammatissa psykopaatti ei puhu vain omalla suullaan, vaan tarvittaessa myös Jumalan suulla ja auktoriteetilla.

Ruusukallio toteaa, että hengellisen vallankäytön paikkana kirkko imee imupaperin tavoin puoleensa niitä, jotka haluavat käyttää tällaista valtaa toisiin.

Papin roolissa hengellinen vallankäyttö mahdollistuu sitä haluavalle."

https://www.kotimaa.fi/artikkeli/pappi-on-mieluisa-ammatti-myos-psykopa…

Meillä papeilla on psykologiset testit opiskeluaikana ja papiksi ei pääse, jos tuota testiä ei läpäise. Ja jos on kovin erikoinen persoona, niin ei niitä töitäkään välttämättä saa, vaikka hakisi. Piirit on pienet ja huono maine kuuluu kauas.

T. Pappi

Tämä ei ole hyökkäys pappeja kohtaan, mutta papiksihan ei tietääkseni voi varsinaisesti opiskella, vaan hankitaan teologian maisterin tutkinto (jos ei edusta vähemmistöseurakuntaa) ja sen jälkeen voi hakeutua papiksi, kun täyttää tuon ev.lut tai ort.seurakunnan tutkintovaatimuksen.

Moni pappi kieltää teologisen olevan pappien ammattiopisto, mutta tässä viestissä taas annat ymmärtää asian olevan juuri näin. 

Sitä en tiedä, että pääseekö teologiseen opiskelemaan ilman psykologisia testejä vai ei. 

Vierailija
72/102 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä opiskeli teologisessa ja teki gradua kirkkohistorian laitokselle. Varma tieto.

Vierailija
73/102 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huah. Teologinen tiedekunta on ensinnäkin uskontovapaa tiedekunta. Teologian maistereista voi tulla pappeja tai opettajia tai jonnekin järjestöön työntekijöiksi tai tai tai.

Siinä vaiheessa kun meinaa papiksi hakea(on tietysti suorittanut kaikki praktikumit), tehdään psykologiset testit. Kestivät 6 tuntia. Jos menee ajoitukset hyvin saattaa mennä vain reilu 4 tuntia mutta minulla meni ajoitukset niin pieleen kuin voi. Sieltä tulee paksu pino tuloksia ja jana joka osoittaa soveltuvuuden.

Psykologiset testit eivät ole myöskään mitenkään tuolle alalle kohdennetut vaan samanlaisia testejä tekevät muidenkin alojen ihmiset. Siksi en niihin oikein luotakaan🤣.

Minulla alkoi tämä analyysi:tyypillinen alansa edustaja.🤣

Oon tosi tyypillinen🤣. Ja silloin olin kertakaikkisen tyypillinen. Mutta ne muikkelit eivät kyllä sillä tyypillisyydellä tarkoittaneet sitä lukematonta bileiden ja juhlimisen määrää🤣. En jaksa uskoa. Mutta oikein se analyysi sinänsä oli sillä koen olevani hyvinkin tyypillinen alani edustaja🤣.

Vierailija
74/102 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheeta. Olen kohdannut luultavasti enemmän pappeja kuin sinä (ellet sinäkin ole pappi🤣), mutta en mitään tuollaista jota mainitsit. Itse olen kyseisen ammattikunnan edustaja enkö todellakaan edusta mitään mitä luettelit. En halua edes vieraille kertoa ammattiani ettei kukaan ala vaihtamaan puheenaiheita ja olemaan ei oma itsensä. Puheistani eikä päällepäin, ei mistään voi päätellä ammattiani. Ja suurin osa kaikista tuntemistani alan edustajista ovat aivan samanlaisia. Olen tavannut ehkä kaksi ylimielistä. Mutta niitä ylimielisiä löytyy aivan samassa suhteessa muistakin ammateista.

Jotenkin tuntuu provosoinnilta tämä kirjoituksesi. Ainakin se kertoo siitä ettet montaa pappia tunne etkä ehkä ole aamun pikkutunneilla heidän kanssaan maailmaa parantanut(kuten asia ilmaistaan🤣).

Vierailija
75/102 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

TC kirjoitti:

Huah. Teologinen tiedekunta on ensinnäkin uskontovapaa tiedekunta. Teologian maistereista voi tulla pappeja tai opettajia tai jonnekin järjestöön työntekijöiksi tai tai tai.

Siinä vaiheessa kun meinaa papiksi hakea(on tietysti suorittanut kaikki praktikumit), tehdään psykologiset testit. Kestivät 6 tuntia. Jos menee ajoitukset hyvin saattaa mennä vain reilu 4 tuntia mutta minulla meni ajoitukset niin pieleen kuin voi. Sieltä tulee paksu pino tuloksia ja jana joka osoittaa soveltuvuuden.

Psykologiset testit eivät ole myöskään mitenkään tuolle alalle kohdennetut vaan samanlaisia testejä tekevät muidenkin alojen ihmiset. Siksi en niihin oikein luotakaan🤣.

Minulla alkoi tämä analyysi:tyypillinen alansa edustaja.🤣

Oon tosi tyypillinen🤣. Ja silloin olin kertakaikkisen tyypillinen. Mutta ne muikkelit eivät kyllä sillä tyypillisyydellä tarkoittaneet sitä lukematonta bileiden ja juhlimisen määrää🤣. En jaksa uskoa. Mutta oikein se analyysi sinänsä oli sillä koen olevani hyvinkin tyypillinen alani edustaja🤣.

Suomessa niitä sanotaan työharjoitteluiksi. 

Vierailija
76/102 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hän oli. Tunsin henkilökohtaisesti.

Sitä en tiedä mitä nyt on päässä tapahtunut mutta hän OLI ihan mahtava tyyppi ja hauskaa seuraa. Ja en ole sukulainen. Entinen tyttöystävä olen.

Vierailija
77/102 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sanotaan Suomessa? En minä muuta osaakaan kuin suomea.

Työharjoittelu on ihan erikseen. Se kestää kuukauden verran ja on ihan seurakunnassa.

Praktikumit ovat yliopiston käyttiksen opettajien opettamia kokonaisuuksia joissa harjoitellaan ns teknisesti tulevia työtehtäviä. Vasta siellä työharjoittelussa näitä mahdollisia töitä (osittain) tehdään. Tosin työharjoittelija ei saa tehdä montaakaan asiaa koska ei ole vielä vihitty pappi. Vasta ordinaatiokouluksen ja vihkimisen jälkeen saa haudata, kastaa, vihkiä sekä toimia liturgina. Harjoittelu jakso oli puheiden ja saarnojen pitämistä. Osallistumista kerhoihin(ja kerhojen ohjausta). Jotkut ovat leireillä.keskusteluja ja tapaamisia esimerkiksi vanhusten kanssa.

Praktikumit ja työharjoittelu eivät siis ole ollenkaan sama asia.

Minä edelleen puhun vahvasti suomea.

Vierailija
78/102 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä yllätä että on siis myös tätä hihhulitaustaa.

Vierailija
79/102 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin ja hoitajan ammateissa kaikki vaarallisimmat kahjot tuntuu olevan uskossa.

Vierailija
80/102 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt ihan oikeasti viitsi! Ei kuka tahansa meistä tapa puolisoitaan. Eikä varsinkaan ihminen joka ammattinsa puolesta tasan tarkkaan tietää, mistä hakea apua vaikkapa nyt psyyken ongelmiin.