Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pitää tehdä että saa KELA korvauksen maitoallergiselle vauvalle? En jaksa maitotestiä...

Vierailija
12.11.2006 |

Meillä on 6 kk ikäinen vauva, jolla on todettu lääkärin toimesta maitoallergia, mutta ihotesti ei näyttänyt, joten KELA vaatii 2 viikon maitoaltistuksen. Se on aivan kauhea ajatus. Lapsi itki niin karmeasti kun itse join maitoa. Imetän, mutta tarvitsemme jossain vaiheessa lisämaitoakin eli peptidivalmistetta. Tähän asti olen ostanut purkin itse, se maksaa 25 euroa/3 litraa. Jos saisimme KELAn korvauksen, hinta putoaisi huomattavasti, mutta en pysty alkaa huudattamaan vauvaa.

Lääkäri sanoi, että valitettavasti n. 30% vauvoista ihotesti ei näytä allergiaa, joka on suolistoperäinen. KELA puolestaan sanoo, että on pidettävä 2 viikon kalenteria joka syötöstä eli Tuttelia vaan ja antaa vauvan huutaa.

Onko mitään muuta mahdollisuutta vakuuttaa KELA? Auttaisiko jos veisin vauvan sairaalaan päiväksi ja antaisin siellä maitoa ja joku hoitaja todistaisi? Näkyykö allergia muutaman tunnin päästä, jos antaa suun kautta TUttelia? Entä millainen on päiväkirja KELAlle?

Outo systeemi, auttakaa te jotka tiedätte.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille neuvoi sairaanhoitaja, että reseptien ja muiden paperien mukaan tulee kelaan liittää valokuvia punanaamaisesta, näppyläisestä, maitotuskissaan kipristelevästä itkuisesta vauvasta.

Kyllä pitäisi tehota. Todellinen allergia näkyy lapsen olemuksesta.

Vierailija
2/3 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä auttoi, kun soitin lääkärille ja ilmoitin, että nyt loppui vauvan huudattaminen. Lääkäri kirjoitti todistuksen allergiasta mukisematta. Kyllä ne huomaa, kun äiti on TOSISSAAN eikä enää jaksa vauvaansa huudattaa. Tsemppiä!! Toivottavasti teillä on ymmärtäväinen lääkäri:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maito-allergian diagnosointi + KELA korvauksen saaminen hoitui näin:

Varattiin aika yksityiselle lastenlääkärille ja maito-altistukseen. Kerroin altistuksesta jo puhelimessa aikaa varatessa ja aika saatiin 2 päivän päähän. Lääkäri laittoi tipan maitoa (oma maito piti olla mukana) lapsen suuhun -> tuli reaktio (ihottumaa poskiin ja kaulaan).

Lääkäri kirjoitti todistuksen ja vietiin lappu suoraan Kelaan ja siitä päivästä lähtien ollaan saatu tuo korvaus suoraan apteekista Kela-kortilla (72 %). Lapsi tällöin 5 kk (viime keväänä) ja korvaukseen oikeuttava todistus on voimassa siihen saakka, kun lapsemme täyttää 2 vuotta. Lääkäri maksoi 60 e ja altistus 70 e ja näistä molemmista saa vielä Kela korvauksen. Eli tulee nopeasti halvemmaksikin, kuin maksaa juomat itse.

Mitään kahden viikon itkuja ei siis tarvita ;) ja Kelasta ei kyllä millään valokuvilla mitään irtoa tänä päivänä. Lääkärimme sanoi, että vain allergiatesti tai altistus kelpaa. Toivottavasti saatte " virallisen" diagnoosin pian!