Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anoppi haluaa, että matkustamme joulunpyhinä mummolaan - olenko kohtuuton, kun en halua?

Vierailija
18.12.2022 |

Mieheni ollessa lapsi/nuori, heidän perheensä matkusti aina joulunpyhiksi miehen äidin luokse maalle, kun miehen vanhemmilla alkoi töistään joululoma. Perhe vietti mummolassa monta päivää ja palasi usein vasta uuden vuoden jälkeen takaisin kotiin. Tätä perinnettä jatkui siihen asti, kunnes mies muutti pois kotoa eli vielä miehen teinivuosinakin matkustivat mummolaan.

Minä ja mies olemme työssä, jossa olemme töissä lähes poikkeuksetta jouluisin. Usein käy niin, että olemme töissä eri päivinä: molemmat ollaan töissä aattona, mies joulupäivänä ja minä tapaninpäivänä. Joskus harvoin sattuu niin, että oltaisiin molemmat vapaalla joulupäivänä, vaikka muuten oltaisiin töissä. Töiden vuoksi meillä ei ole koskaan ollut tarkkaa ohjelmaa joulunpyhiksi: saunat, jouluruoat ja muut tehdään silloin, kun ne töiden puolesta sopii. Emme ole halunneet ottaa joulusta ylimääräistä stressiä eikä meillä vietetä joulua mitenkään isosti. Emme myöskään haluaisi tunkea joulunpyhiä täyteen tekemistä, vaan haluaisimme työpäivien jälkeen myös levätä.

Meille syntyi lapsi ja anoppi haluaa, että alamme lapsen myötä viettää joulunpyhät mummolassa, kuten miehen lapsuudessa oli tapana. Anoppi on ehdoton siinä, että hän haluaa meidän matkustavan joulunpyhinä mummolaan - vaihtoehto ei ole se, että anoppi tulisi välillä meille jouluna. Anoppi on hyvässä kunnossa eli kyse ei ole siitä, että hän ei kykenisi matkustamaan. Matkaan mummolaan menee tunti, eikä työpaikkojen sijainnin takia ole mahdollista viettää joulua mummolasta ja käydä sieltä käsin töissä (työmatkoihin menisi kohtuuttomasti aikaa, työpaikat eivät sijaitse asuinkaupungissamme). Anoppi haluaa itse olla se, joka laittaa jouluruoat ja hän haluaa lapsenlapsensa saavan sellaiset joulut, kuin oma poikansa sai. Tänä vuonna menemme mummolaan joulupäivänä, kun miehellä on vapaapäivä töistä ja minä olen hoitovapaalla vauvan kanssa.

Ollaan miehen kanssa ehdotettu anopille seuraavaa järjestelyä: jos olemme miehen kanssa töissä joulunpyhinä, menisimme perheenä kylään vasta 27.12. Tai jos meillä on vapaapäivä molemmilla joulupäivänä, niin mentäisiin mummolaan silloin käymään päiväseltään. Tai jos ollaan koko joulu töissä ja anoppi haluaisi ehdottomasti nähdä jouluna, niin hän voisi tulla meille. Ollaan yritetty miehen kanssa puhua anopin kanssa tästä asiasta, mutta ehdotukset tasapuolisesta näkemisestä kaikuvat kuuroille korville. Jos jollakulla on vastaava ongelma/on ollut tällaista, niin kiinnostaisi kuulla, miten ratkaisitte tilanteen?

Ja kun joku kuitenkin kysyy: minun vanhempiani näemme vasta reilusti joulun jälkeen/tammikuussa, koska vanhempani ymmärtävät meidän olevan jouluna kiinni töissä. Tällöin vanhempani matkustavat meidän luokse tai me vanhemmille, vanhempani eivät oleta meidän matkustavan aina sinne.

Ap

Kommentit (510)

Vierailija
301/510 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos syynä kieltäytymiseen on työ, niin pitäisi anopinkin ymmärtää. Kaikki eivät ole jouluna vapailla, vaan osa on normaalisti töissä. Kohtuutonta kuvitella, että työpäivien ohessa lähdetään mummolaan. Vai kuinka moni lähtee joskus keskiviikkoiltana töiden jälkeen mummolaan, jos torstaiaamuna pitäisi taas olla töissä?

Se on vaan joillekin TODELLA vaikea ymmärtää, että ihmisillä nyt sattuu olemaan sellaisia työpaikkoja, että siellä on oltava aina joku 24/7 töissä. Sitten ruikutetaan vielä sitä, että miten oikein pienten lasten äitikin kehtaa olla jouluisin töissä... Niin, jos teet vuorotyötä, niin sinä teet ihan samat vuorot kuin muutkin oli lapsia tai ei.

Vierailija
302/510 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun oma lapseni syntyi, halusi jokainen isovanhempi meidät jouluksi kotiinsa, niitä koteja oli kolme. Päädyimme viettämään joulut omassa kodissamme ja sanoimme, että meillä on avoimet ovet. Saa tulla. 

Yksi isovanhempi ehdotti, että vuoroteltaisiin: aatto heillä (totta kai), joulupäivä toisella ja tapaninpäivä kolmannella. Oltaisiin siis oltu koko joulu reissussa :D Juu ei! 

Ihan vaan reippaasti sanotte, että te vietätte joulun kodissanne. Ei se sen kummempaa ole. :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/510 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte viettää joulun ihan kuten haluatte. Ei tarvitse perustella työllä tai millään muullakaan.

Vierailija
304/510 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on hyvä, että perheet tekevät omanlaisensa joulun, eikä ainakaan aattona mennä muualle kotoa.

Varsinkin lapsiperheillä on tärkeää luoda joulu lapsille omilla perinteillä. Isovanhemmat voivat lähteä "yläkertaan" milloin tahansa ja jos on opittu, että aina ollaan mummolassa ( yleensä just mummolassa) niin siinä sitten levitellän käsiä, kun sitä ei enää ole.

Lapsille on erityisen tärkeää oman kodin ja perheen joulu. Luokaa se yhdessä lastenne kanssa.

Me mentii yleensä aattona mummolaan ku olin lapsi, ei nyt ollut kuin joku tunnin matka autolla sinne, että ei mikään kovin pitkä kuitenkaan. Kokoonnuttiin siellä läheisimpien sukulaisten kanssa, kun oli iso talo ja kiva joulutunnelma siellä. Mulla oli samanikäsiä serkkuja ja oltii melko hyviä kavereita, joten se oli kivaa mun mielestä. Siellä sitten syötiin, jaettiin lahjat jne.

Ei me siellä yötä oltu vaan lähettiin samana päivänä takas kotiin. Kyllä meillä kotonakin oli koristeluja ja joulukuusi ja semmoista

Vierailija
305/510 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppi haluaa valittaa laiskasta miniästään. Yksi joulu ollaan anoppilassa vietetty. Eli n neljä tuntia. Oli miuten ensimmäinen, ainoa ja viimeinen kerta!

Kauheasti oli meistä vaivaa. Ihan itse saatiin käydä jääkaapista hakea ruoka (eineksiä) ja lämmittää se itse mikrossa. Ei mahduttu pöytään paremman väen kanssa, syötiin sitten seuraavassa kattauksessa. Kaikkiaan oli kuusi ihmistä. Koirien takia ei ole ikinä muita koristeita kuin kynttelikkö. Koirat myös istuivat kerjäämässä pöydän vieressä koko ajan kun joku söi. (Koko kämppä täynnä karvoja, yök)

Anoppi piti itseään tapetilla koko ajan, ja ei tajunnut ollenkaan, miksi terästetty glögi ei kelpaa. Olin raskaana, anoppi tiesi asiasta. Lahjaksi sain ison laatikollisen koin syömiä riepuja vauvalle anopin kätköistä. Mieheni sai äidiltään viskiä. Mieheni ei voi sietää viskiä. Miehen veli (ei paikalla) on viskiharrastaja.

Taustalla soi kovaan ääneen jotain kovin hengellisiä joululauluja.

Oli kovin ei-toivottu olo. Kovasti sinne pitäisi kuulemma tänäkin jouluna mennä.

Nyyh kun nämä jalot perinteet ei nyt periydy mun lapsille?

Vierailija
306/510 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua jaksaa aina hämmentää, miksi se isovanhempien luona vietetty joulu on parempi? Ihan tosissaanko isovanhemmilla on hienompi kuusi, paremmat ruoat ja lahjat ja tunnelmakin on parempi?

Ja tähän liittyen: meille anoppi tulee vuodenajasta riippumatta pikkulapsiperheeseen täysin passattavaksi. Istuu keittiönpöydän ääressä katsomassa, kun mies laittaa ruokaa ja minä vahdin lasta. On yritetty ehdottaa, että tekisikö anoppi joskus ruoan kotonaan ja ottaisi sen meille mukaan. Ei kuulemma käy, kun kylässä pitää saada olla vieraana. Sama anoppi ei tykkää, kun puhun tällä logiikalla appivanhemmista vieraina. Eivät kuulemma ole vieraita, vaan isovanhempina ovat perhettä...

Vierailija
307/510 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppini toivoo meidän olevan yötä mummolassa, koska "pitäähän poikien saada mummolassa yöpyä". Appivanhemmat asuvat siis lyhyen päivämatkan päässä ja on helpompi tulla kotiin nukkumaan. Joulunakin pitäisi olla appivanhemmilla yötä pienessä vierashuoneessa, jonka saunan lämmitys on kuumentaa pätsiksi talvipakkasillakin.

Anopista on epäreilua, kun kahdesti vuodessa käymme lapsuuskodissani ja olemme kerrallaan 3 yötä siellä. Lapsuuskotiini on 8 tunnin ajomatka suuntaansa, joten jostain syystä emme käy siellä päiväseltään. Se ei sen sijaan ole anopista epäreilua, että näämme heitä paljon useammin kuin omia vanhempiani.

Vierailija
308/510 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te päätäätte miten joulun vietätte, esim, aina kotona.

Tai sitten joka toinen vuosi anoppilassa, joka toinen vuosi sinun vanhempien kanssa.

Vierailija
309/510 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua jaksaa aina hämmentää, miksi se isovanhempien luona vietetty joulu on parempi? Ihan tosissaanko isovanhemmilla on hienompi kuusi, paremmat ruoat ja lahjat ja tunnelmakin on parempi?

Ja tähän liittyen: meille anoppi tulee vuodenajasta riippumatta pikkulapsiperheeseen täysin passattavaksi. Istuu keittiönpöydän ääressä katsomassa, kun mies laittaa ruokaa ja minä vahdin lasta. On yritetty ehdottaa, että tekisikö anoppi joskus ruoan kotonaan ja ottaisi sen meille mukaan. Ei kuulemma käy, kun kylässä pitää saada olla vieraana. Sama anoppi ei tykkää, kun puhun tällä logiikalla appivanhemmista vieraina. Eivät kuulemma ole vieraita, vaan isovanhempina ovat perhettä...

Ei kai kukaan ole sanonut, että se olisi parempi, mutta miksei se voisi ollakin:D tai ainakin yhtä hyvä. Tämähän riippuu niistä isovanhemmista ja suvusta. Jotkut ihmiset voivat oikeasti tykätä siitä

Vierailija
310/510 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan ole sanonut, että se olisi parempi, mutta miksei se voisi ollakin:D tai ainakin yhtä hyvä. Tämähän riippuu niistä isovanhemmista ja suvusta. Jotkut ihmiset voivat oikeasti tykätä siitä

Eiköhän näissä ole kyse siitä, että _anopin_ mielestä heillä on ainoa oikea tapa viettää joulua. Ei se, että jonkun ruoat on parempia, vaan että heidän perheen tapansa on oikea. Jos miniän perheessä kukaan ei välitä rosollista eikä sitä joulupöytään laitettaisi, niin anopista rosollia pitää tottakai tehdä itse, kun se kuuluu joulupöytään, vaikkei kukaan siitä tykkäisi. Tai jos miniän mielestä olisi ok, että joulusaunassa käytäisiin jo päivällä, niin anopille se ei välttämättä olekaan ok.

Vierailija
311/510 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteeni on, että viettäkööt jokainen joulun niinkuin haluaa. Ei ole mitään vääriä tai oikeita tapoja. Ei ole pakko tehdä mitään, mitä ei halua tai jaksa

Vierailija
312/510 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota, että anoppi tulee teille. Mistä vetoa, sanoo, ettei halua reissata jouluna.

No, sitten voit hyvillä mielin tehdä saman. :)

Vierailija
313/510 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun oma lapseni syntyi, halusi jokainen isovanhempi meidät jouluksi kotiinsa, niitä koteja oli kolme. Päädyimme viettämään joulut omassa kodissamme ja sanoimme, että meillä on avoimet ovet. Saa tulla. 

Yksi isovanhempi ehdotti, että vuoroteltaisiin: aatto heillä (totta kai), joulupäivä toisella ja tapaninpäivä kolmannella. Oltaisiin siis oltu koko joulu reissussa :D Juu ei! 

Ihan vaan reippaasti sanotte, että te vietätte joulun kodissanne. Ei se sen kummempaa ole. :) 

Meillä on yritetty sanoa, mutta narsistisuuteen taipuvainen mummu ei vaan tajua, että joku uskaltaa hänen tahtoaan uhmata. Uhriutuu ja haukkuu päin naamaa ja selän takana, kuinka häntä nyt taas sorsitaan.

Vierailija
314/510 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luen näitä jotenkin hivenen kauhuissani. Tai hämilläni.

Minun joulut on olleet sitä kivempia ja tunnelmallisempia, mitä enemmän väkeä on ollut. Riippumatta siitä, ollaanko oltu anoppilassa, omassa lapsuudenkodissa, mökillä tai omassa kotona.

Ymmärrän, että tällainen ei tietenkään ole kaikkien mieleen. Mutta hämilläni olen siitä, että tämän ketjun perusteella suurin osa kammoaa "sukujoulua", pakkaamisen vaivaa, pyykinpesua reissun jälkeen, sitä, että ei ole "omaa rauhaa", aikataulujen sovittelua jne.

Minä haluan antaa läheisilleni omaa aikaani. Ja onneksi he myös antavat omaa aikansa minulle.

Vierailija
315/510 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Oma joulu, vain vanhempien hankkimat lahjat, vain yhdet tavat, vain yhdenlaiset ruuat. Turha kulkea paikasta toiseen. Parin joulun jälkeen suvut tottuvat tuohon eivätkä enää kysele perään. Mutta kannattaa sitten olla kertomatta lapsille, että serkut ovat jouluna mummolassa ja heillä on yhdessä kivaa. Se kun on niiden perheiden oma valinta, sitä ei sovi kummastella.

Vierailija
316/510 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei teidän tarvitse mitään sleittää tai perustella.

Pysykää kotona, kutsukaa käymään. Jos ei tule, ei tule.

Tämä. Sille anopille voi sanoa, että joko näin tai ei ollenkaan.

Joko tulet meille sinä-ja-sinä-päivänä, tai ei nähdä joulunpyhinä.

Vierailija
317/510 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun joulut on olleet sitä kivempia ja tunnelmallisempia, mitä enemmän väkeä on ollut. Riippumatta siitä, ollaanko oltu anoppilassa, omassa lapsuudenkodissa, mökillä tai omassa kotona.

Ymmärrän, että tällainen ei tietenkään ole kaikkien mieleen. Mutta hämilläni olen siitä, että tämän ketjun perusteella suurin osa kammoaa "sukujoulua", pakkaamisen vaivaa, pyykinpesua reissun jälkeen, sitä, että ei ole "omaa rauhaa", aikataulujen sovittelua jne.

Minä haluan antaa läheisilleni omaa aikaani. Ja onneksi he myös antavat omaa aikansa minulle.

Sinä olet sinä. Toiset meistä tykkää pitää aikansa itsellään.

Toisilla meistä on myös sellainen suku, että joulu ei todellakaan ole tunnelmallinen, jos on paljon väkeä. Huudatetaan jotain kauheita jinglejä, jos yrität sulkea soittimen tai laittaa rauhallisempaa joulumusiikkia, saat vihat päällesi. Huutoa, huutoa ja meteliä, helvetillistä stressiä kun se pöydän kattaminen on niiiiiin vaikeaa. Kun kakarat ovat repineet (huudon säestyksellä) lahjansa auki, avataan tv sillä silmänräpäyksellä ja aletaan huutaen keskustella siitä, mitä latteaa jouluelokuvaa katsottaisiin netflixistä.

Siitä on tunnelmallisuus, saati hartaus kaukana.

Ylipäänsä joulusta on tullut pelkkä iljettävä krääsänpalvomistapahtuma. Jos ette usko, ehdottakaa suvullenne, että lukisitte ennen jouluateriaa jouluevankeliumin.

Vierailija
318/510 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä teillä on sinusta kiva sukujoulu. Kaikilla ei tosiaan ole. Meillä se sukujoulu tarkottaisi sitä, että kontrollifriikiksi äitini ja lapseton siskoni ovat kireitä kuin viulukielet ja joka asia pitäisi mennä pilkulleen niin kuin aina ennenkin. Jouluaatto on täynnä kireää tunnelmaa, raivareita ja piilovittuilua, kun me muut ei osata tehdä mitään oikein. Toisen siskoni lapset kiukuttelee aina koko päivän. Ja tappelee. Telkkari huutaa koko aamupäivän joulupukin kuumaalinjaa, vaikka sitä ei kukaan katso. Isäni luikkii nurkissa, ettei joudu vaimonsa valituksen tulilinjalle. Oma esiteini kyllästyy, kun ennen jouluruokaa ei saa pelailla eikä lukea. Niitä saa tehdä vasta sitten uusilla kirjoilla ja peleillä äitini mukaan. Jos lapseni erehtyy kaivamaan puhelimen esiin, tulee vielä hirveämpi huuto. Koko päivä on hirveää kaaosta ja kireää tunnelmaa. Kun päästään kotiin illalla tuntuu, että joulu on vuoden hirvein päivä.

Ei siis enää ikinä. Viime jouluna kokeiltiin, kun oltiin oltu Koronan takia niin paljon erossa. Tänä vuonna ollaan taas omalla porukalla enkä aio enää ikinä viettää minkään muunlaista joulua.

Vierailija
319/510 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea koko ketjua läpi. Kävikö jo ilmi, että miksi AP ja mies eivät yksinkertaisesti vain sano anopille, että ei. Ei emme ole tulossa jouluksi luoksesi. Meillä on oma joulu nyt kotona. Saat tulla meille, mutta me emme lähde täältä jouluna mihinkään. Ja sitten vain yksinkertaisesti ota vastaan anopin mahdollisen suuttumisen asiasta.

Miksi jonkun vihastuminen pitäisi ottaa vastaan????

No siis joskus se on väistämätöntä. On ihmisiä jotka suuttuu kun niille sanoo ei. Silti pitää uskaltaa sanoa ei.

Ei se vaadi sitä että pitää ottaa jotain vihastumista vastaan. Ei se anoppi ole lapsi, josta olisi huoltajana vastuussa.

Niinpä, kiukutelkoot itsekseen. En minä ainakaan ota kenenkään vihastumisia vastaan, jos vaan ilmoitan miten aion aikaani käyttää. Minä päätän ajankäytöstäni, ei kukaan muu.

Vierailija
320/510 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Oma joulu, vain vanhempien hankkimat lahjat, vain yhdet tavat, vain yhdenlaiset ruuat. Turha kulkea paikasta toiseen. Parin joulun jälkeen suvut tottuvat tuohon eivätkä enää kysele perään. Mutta kannattaa sitten olla kertomatta lapsille, että serkut ovat jouluna mummolassa ja heillä on yhdessä kivaa. Se kun on niiden perheiden oma valinta, sitä ei sovi kummastella.

Tai sitten serkkuja ei ole ollenkaan tai ne on yli kymmenen vuotta vanhempia. Ei kaikki ole telkkarimainosperheitä, jossai suku saman ikäisine serkkuineen istuu pitkän pöydän ääressä. Omassa anoppilassa kaikille ei löydy edes istumapaikkaa ja ruokailu pitää hoitaa kolmessa vuorossa vaikka lapsenlapsia on vain viisi. Heistäkin nuorin oli vielä vaipoissa, kun vanhin serkku muutti omilleen.