Lapselle halutaan antaa joululahja vasta joulun jälkeen, onko muilla nykyään tällaista?
Heti alkuun: muistamme itse näitä ihmisiä ennen joulua eli kyse ei ole mistään yksipuolisesta muistamisesta. Laitamme kortin/lahjan postissa tai annamme ne, kun näemme ennen joulua. Emme esitä mitään lahjatoiveita lapsen lahjan suhteen, ellei sellaista kysytä. Jos kysytään lahjatoivetta, niin toive on n. 10 e hintainen. Kiitämme näiden ihmisten antamista lahjoista, kun saamme ne eli kyse ei ole siitä, että käyttäytyisimme jotenkin ilkeästi itse, kun sitä joku kuitenkin kysyy.
Tänäkin jouluna lahjojen kanssa näyttäisi käyvän niin, että iso osa lapselle lahjan ostavista haluaa antaa lahjan vasta joulun jälkeen. Tapasimme appivanhempien kanssa nyt ennen joulua, mutta anoppi suoraan sanoi, että eivät ottaneet lahjaa mukaan, koska haluavat antaa lapselle sen vasta tapaninpäivänä, kun matkustamme mummolaan. Lahja siis odottaa mummolassa jo valmiina, mutta eivät halunneet tuoda sitä meille aattoa varten valmiiksi. Mietittiin, mistä tuossa on kyse? Yritetäänkö varmistaa, että tullaan varmasti mummolaan tapanina, haluavatko nähdä lapsen ilmeen lahjaa avatessa vai mistä on kyse? Joka tapauksessa ollaan menossa mummolaan, ei siinä ole lahjasta kyse.
Eräs lapsemme kummi asuu kaukana, eikä matkusta meille kylään. Kävimme vähän aikaa sitten kummin asuinpaikkakunnalla, mutta kummi ei ehtinyt näkemään. Hän kyseli nyt joulun alla lahjatoivetta, mutta sanoi, ettei postittaisi tuota kirjaa, vaan antaisi sen sitten, kun menemme keväällä seuraavan kerran hänen asuinpaikkakunnalleen käymään. Toinen sukulainen puolestaan sanoi, että ei jaksa postittaa lahjaa lapselle joulun alla, mutta laittaa sen joskus tammikuussa tulemaan.
En muista omasta lapsuudestani, että joululahjoja olisi tullut vielä joulun jälkeen. Lahjat saatiin jouluna ja jos joku ei muistanut, niin sitten ei muistanut. Onko tämä joku uusi ilmiö, että lahjaa ei haluta antaa/lähettää jouluksi? Tuntuu hassulta, että joululahjoja tulee lapselle pitkin vuotta.
Ap
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paketin laitto on kallista. Siitä on vaivaa niin lähettäjlle kuin hakijalle joka joutuu sitä ehkä jonottamaan jossain ärrällä pitkän matkan päässä.
Olen kaukana asuvan lapsenlapsen lahjan kuitannut lähettämällä rahaa vanhemmilleen. Samalla vaivalla ostavat itse tarpeellisen ja mieluisan lelun tai tavaran.
Ennemmin kun ostan jotain "suoraan kirpparille" ja vielä maksan postituksen.Isäni toimii myös näin. Ellei nyt satu löytämään jotain todella kivaa. Ollaan avattu lapsille säästötilit ja laitetaan kaikki lahjaksi saatu raha sinne odottamaan.
Ette siis osta joululahjaa varten laitetulla rahalla lapselle sitä joululahjaa vaan sen sijaan laitatte rahan tilille? Eikö lapsi ole (vielä) hoksannut kysyä miksi isäsi/papp/ukki/mikälie ei koskaan anna hänelle joululahjaa?
Vierailija kirjoitti:
Te sentään saatte ne lahjat. Meillä käy yhden sukulaisen kanssa jatkuvasti niin, että meidän lahja menee ennen joulua perille, mutta heidän lahjansa ei löydä meille ikinä. Lahjasta ei myöskään ikinä enää joulun jälkeen puhuta.
Kannattaisi ehkä jatkossa pyytää lähettäjältä siitä postin kautta lähetetystä lahjasta paketin lähetystunnus niin näkisi onko mitään lahjaa koskaan edes lähetetty...
Meillä joulu oli 24-26.12, ja useimmat lahjat annettiin tuolloin. Tätiä usein nähtiin vasta mummulassa, joten hänen lahjansa saatiin siellä. Joululahjoja saattoi joskus saada vasta lähempänä uuden vuoden aattoa. Minusta oli kivaa avata pieni määrä lahjoja useampana päivänä kuin iso kasa yhtenä.
T. 90-luvun lopun lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paketin laitto on kallista. Siitä on vaivaa niin lähettäjlle kuin hakijalle joka joutuu sitä ehkä jonottamaan jossain ärrällä pitkän matkan päässä.
Olen kaukana asuvan lapsenlapsen lahjan kuitannut lähettämällä rahaa vanhemmilleen. Samalla vaivalla ostavat itse tarpeellisen ja mieluisan lelun tai tavaran.
Ennemmin kun ostan jotain "suoraan kirpparille" ja vielä maksan postituksen.Isäni toimii myös näin. Ellei nyt satu löytämään jotain todella kivaa. Ollaan avattu lapsille säästötilit ja laitetaan kaikki lahjaksi saatu raha sinne odottamaan.
Ette siis osta joululahjaa varten laitetulla rahalla lapselle sitä joululahjaa vaan sen sijaan laitatte rahan tilille? Eikö lapsi ole (vielä) hoksannut kysyä miksi isäsi/papp/ukki/mikälie ei koskaan anna hänelle joululahjaa?
Ollaan aina sanottu että hänelle on annettu rahaa ja se on säästössä tilillä. Säästää nykyisin myös itse kyseiselle tilille. Ikinä ei ole ollut asiasta pahoilla mielin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te sentään saatte ne lahjat. Meillä käy yhden sukulaisen kanssa jatkuvasti niin, että meidän lahja menee ennen joulua perille, mutta heidän lahjansa ei löydä meille ikinä. Lahjasta ei myöskään ikinä enää joulun jälkeen puhuta.
Kannattaisi ehkä jatkossa pyytää lähettäjältä siitä postin kautta lähetetystä lahjasta paketin lähetystunnus niin näkisi onko mitään lahjaa koskaan edes lähetetty...
Voi myös lähettää mp-jengiläiset ovelle vaatimaan lahjaa.
Eikö voi tosiaan lopettaa tuota yletöntä lahjomista kaiken maailman suvun kanssa. Sopia ettei puolin ja toisin tai edes tajuta jos toisilta ei tule lahjoja.
Keskustelu osoittas että sukulaisten ostamat lahjat ovat vanhemmille tärkeämmät kuin ehkä lapselle. Jos lapselta vielä salataan että myös mummit, kummit, tädit, sedät ovat lahjavuoriin osallistuneet.
Siksi ymmärrän mummin tahtovan nähdä kun lapsi avaa paketin.
Minä sain monena vuonna joululahjoja esim. kummeilta vasta joulun jälkeen kun kävimme perheen kanssa välipäivinä kyläilemässä. Ei siinä mitään outoa ole, jos vaikka lahjan antaja haluaa antaa lahjan henkilökohtaisesti eikä välikäsien kautta.
mä kuulun varmaan vähemmistöön mutta meillä lapset saavat kotonakin lahjoja aattona ja ainakin joulupäivänä. musta on kiva kun on uusia juttuja useampana päivänä. nyt kun eivät usko enää pukkiin ovat saaneet itse päättää että kaikki kerralla vai ei. ovat edelleen halunnuut erissä.
meillä löytyy kanssa lisä lahjoja sukulaisissa pitkin joululomaa mutta siitäkin lapset ovat vaan tykänneet.
Lapsi uskoo joulupukkiin vain muutaman vuoden. Jos jatkat ostamista pikkulapsiajan jälkeen, niin keskiverto lapsi tajuaa, että olet ostanut jonkun niistä "pukin" tuomista lahjoista myös.