Lapselle halutaan antaa joululahja vasta joulun jälkeen, onko muilla nykyään tällaista?
Heti alkuun: muistamme itse näitä ihmisiä ennen joulua eli kyse ei ole mistään yksipuolisesta muistamisesta. Laitamme kortin/lahjan postissa tai annamme ne, kun näemme ennen joulua. Emme esitä mitään lahjatoiveita lapsen lahjan suhteen, ellei sellaista kysytä. Jos kysytään lahjatoivetta, niin toive on n. 10 e hintainen. Kiitämme näiden ihmisten antamista lahjoista, kun saamme ne eli kyse ei ole siitä, että käyttäytyisimme jotenkin ilkeästi itse, kun sitä joku kuitenkin kysyy.
Tänäkin jouluna lahjojen kanssa näyttäisi käyvän niin, että iso osa lapselle lahjan ostavista haluaa antaa lahjan vasta joulun jälkeen. Tapasimme appivanhempien kanssa nyt ennen joulua, mutta anoppi suoraan sanoi, että eivät ottaneet lahjaa mukaan, koska haluavat antaa lapselle sen vasta tapaninpäivänä, kun matkustamme mummolaan. Lahja siis odottaa mummolassa jo valmiina, mutta eivät halunneet tuoda sitä meille aattoa varten valmiiksi. Mietittiin, mistä tuossa on kyse? Yritetäänkö varmistaa, että tullaan varmasti mummolaan tapanina, haluavatko nähdä lapsen ilmeen lahjaa avatessa vai mistä on kyse? Joka tapauksessa ollaan menossa mummolaan, ei siinä ole lahjasta kyse.
Eräs lapsemme kummi asuu kaukana, eikä matkusta meille kylään. Kävimme vähän aikaa sitten kummin asuinpaikkakunnalla, mutta kummi ei ehtinyt näkemään. Hän kyseli nyt joulun alla lahjatoivetta, mutta sanoi, ettei postittaisi tuota kirjaa, vaan antaisi sen sitten, kun menemme keväällä seuraavan kerran hänen asuinpaikkakunnalleen käymään. Toinen sukulainen puolestaan sanoi, että ei jaksa postittaa lahjaa lapselle joulun alla, mutta laittaa sen joskus tammikuussa tulemaan.
En muista omasta lapsuudestani, että joululahjoja olisi tullut vielä joulun jälkeen. Lahjat saatiin jouluna ja jos joku ei muistanut, niin sitten ei muistanut. Onko tämä joku uusi ilmiö, että lahjaa ei haluta antaa/lähettää jouluksi? Tuntuu hassulta, että joululahjoja tulee lapselle pitkin vuotta.
Ap
Kommentit (48)
Olet oikeassa. Kaikki paketit pitäisi olla kuusen juurella Aattona, joulupukin tuomana tai tontun. Ei jälkijunassa, niin että lapsi hämmentyy. Tosin autoton sinkkutäti voi tuoda jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei siis sekään riitä että lasta muistetaan vaan vaatimukset kasvaa koko ajan.
Kai se lapsista on kiva saada se paketti mummulassa tai kummilassa tai joulun jälkeenkin.
Isompi ymmärtää ja pienistä lahjat on aina kivoja.
Paitsi tietysti huonot ja halvat kun pitäsi olla joku 150 e. Jokainen tietää ettei kympillä saa mitään. Lasten kirjatkin on enemmän, joku värityskirja ehkä irtoaa kympillä.
Ei itse asiassa ole. Jos lapsella on vaikka neljä mummolaa/pappalaa, niin kyllä se lahjan avaaminen on hohtonsa menettänyt viimeisen isovanhemman kohdalla. Joululahjoihin liittyy oleellisesti se niiden odottaminen. Kaikki aaton jälkeen tuleva on oikeastaan jo menettänyt sen parhaan terän ja mitä kauemmin on joulusta, sitä pahempi.
Vierailija kirjoitti:
Paketin laitto on kallista. Siitä on vaivaa niin lähettäjlle kuin hakijalle joka joutuu sitä ehkä jonottamaan jossain ärrällä pitkän matkan päässä.
Olen kaukana asuvan lapsenlapsen lahjan kuitannut lähettämällä rahaa vanhemmilleen. Samalla vaivalla ostavat itse tarpeellisen ja mieluisan lelun tai tavaran.
Ennemmin kun ostan jotain "suoraan kirpparille" ja vielä maksan postituksen.
Isäni toimii myös näin. Ellei nyt satu löytämään jotain todella kivaa. Ollaan avattu lapsille säästötilit ja laitetaan kaikki lahjaksi saatu raha sinne odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siis sekään riitä että lasta muistetaan vaan vaatimukset kasvaa koko ajan.
Kai se lapsista on kiva saada se paketti mummulassa tai kummilassa tai joulun jälkeenkin.
Isompi ymmärtää ja pienistä lahjat on aina kivoja.
Paitsi tietysti huonot ja halvat kun pitäsi olla joku 150 e. Jokainen tietää ettei kympillä saa mitään. Lasten kirjatkin on enemmän, joku värityskirja ehkä irtoaa kympillä.Ei itse asiassa ole. Jos lapsella on vaikka neljä mummolaa/pappalaa, niin kyllä se lahjan avaaminen on hohtonsa menettänyt viimeisen isovanhemman kohdalla. Joululahjoihin liittyy oleellisesti se niiden odottaminen. Kaikki aaton jälkeen tuleva on oikeastaan jo menettänyt sen parhaan terän ja mitä kauemmin on joulusta, sitä pahempi.
Ei ole vaikeaa ilmoittaa että ette enää halua joululahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi haluaa heidän lahjansa saavan tuossa tilanteessa kaiken huomion.
Jos lapsi avaisi tuon lahjan jouluna, niin se hukkuisi muiden lahjojen joukkoon. Tuolla tavalla anoppi saa lahjalleen täyden huomion, kun muiden lahjoja ei avata samaan aikaan.
Tästähän tuossa on kyse. Meillä tyttö viettää nyt toista jouluaan. Ekana jouluna anoppi antoi paketin jouluksi, mutta nyt paketti odottaa mummolassa joulupäivänä vaikka näemme vielä ennen aattoakin. Anoppi tietää, ettemme raahaa jouluaattona avattuja paketteja mummolaan, vaan anopin antama paketti on ainoa uusi lelu mummolassa. Ärsyttää, kun lahjasta tehdään tuollainen numero. Meille se pointti siellä mummolassa on yhteinen aika.
Ja tyttärenne ei vielä ymmärrä kummastakaan yhtään mitään, saati että muistaisi asiasta mitään myöhemmin.
Te sentään saatte ne lahjat. Meillä käy yhden sukulaisen kanssa jatkuvasti niin, että meidän lahja menee ennen joulua perille, mutta heidän lahjansa ei löydä meille ikinä. Lahjasta ei myöskään ikinä enää joulun jälkeen puhuta.
Postittaminen on kallista
Lahjan antaja haluaa nähdä saajan iloitsevan lahjasta
Lahjan antaja haluaa, että lapsi tietää lahjan olevan häneltä
Valitse niistä.
Ihan sama oikeastaan, kaikkea me ihmiset pähkäilläänkin.
Jos sua ärsyttää, niin sano että antavat lahjat vaikka synttäreillä sitten. Tai sitten vaan iloitset siitä, että lapsille riittää iloa ja monta ilahduttajaa.
Meillä lapset oppivat jo pieninä, että pukki saattaa käydä myös joulupäivänä tai Tapanina tai aattona käydessään jättää heille ja aikuisillekin lahjoja molempiin mummoloihin tai vaikka tädin tai enon luokse. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa?
Nykyään ?
Sama prosessi oli meillä jo 30v sitten. Joulupäivänä vanhemmillani tai tapanina miehen vanhemmilla ja lapsi sai heidän lahjansa silloin . En nähnyt tässä mitään outoa silloin enkä kyllä nytkään, jos juhannuksena jaellaan niin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on samaa ongelmaa. Tapanina vielä on mielestäni ihan ok, että "pukki näköjään toi yhden vahingossa mummulle" mutta mikä järki keväällä tai tammikuussa on antaa lahjaa?
Meillä myös samat ihmiset joka kerta pitkittävät sitä lahjojen antoa jouluisin. Ollaan ehdotettu ettei vaihdeta lahjoja, mutta se ei käy. Halutaan laittaa se lahja tulemaan joskus joulun jälkeen ihan väkisin. Lahjoista häviää vähän idea, jos niitä tulee koko ajan ilman että liittyvät oikein mihinkään.
Lapsista on ihana asia, kun joulu jatkuu. Mikä pakko - ja järki- on tunkea kaikkea iloa, odotusta ja jännitystä muutamaan minuuttiin?
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset oppivat jo pieninä, että pukki saattaa käydä myös joulupäivänä tai Tapanina tai aattona käydessään jättää heille ja aikuisillekin lahjoja molempiin mummoloihin tai vaikka tädin tai enon luokse. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa?
Viime vuonna nauratti kun pariin paikkaan oli "unohtunut" näitä lahjoja, niin 3v sitten otti pari seuraavaakin kyläilyä asiakseen aina varmistaa, ettei missään loju heille unohtuneita lahjoja nurkissa. Hajamielisiä nuo tontut kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, maailmassa on niin paljon kilttejä lahjoja saavia että Joulupukki ei vaan ehdi joka paikkaan yhden illan aikana, vaikka Petteri kuinka vetäisi rekeä ääntä ja valoa nopeammin.
Minä lähetin aiemmin kummilapsen lahjat postissa niin, että varmasti ehtivät perille jouluksi. Luultavasti lahja laitettiin samaan kasaan muiden kanssa eikä lapsi edes tiennyt, että se tuli kummilta. Joten lapsi ajattelee, että kummi ei koskaan ostanut edes joululahjoja. Siksi ymmärrän, jos joku haluaa antaa lahjat itse suoraan käteen.
Vierailija kirjoitti:
Minä lähetin aiemmin kummilapsen lahjat postissa niin, että varmasti ehtivät perille jouluksi. Luultavasti lahja laitettiin samaan kasaan muiden kanssa eikä lapsi edes tiennyt, että se tuli kummilta. Joten lapsi ajattelee, että kummi ei koskaan ostanut edes joululahjoja. Siksi ymmärrän, jos joku haluaa antaa lahjat itse suoraan käteen.
Meillä on kyllä aina tehty selväksi, mikä lahja on keneltäkin. Ja asiasta on muistutettu vielä jälkikäteen. "Muistatkos Isla-Eevertti, kun kummi antoi sinulle jouluna tämän pyyhkeen?"
Itseäni lämmittäisi että joku muistaisi lastani vaikkapa ihan karkeilla mutta ei ole ketään. ( lapsen isä hylännyt lapsen kokonaan) ole ap onnellinen että lapsesi elämässä on ihmisiä, kaikilla kun ei ole. Itselläni ei ole tukiverkkoa, ei ketään muuta kuin pieni poikani jonka kanssa aina olemme kahdestaan. Tulee joulu meillekkin vaikkakin ilman niitä lahjoja mutta yhdessä saamme olla. Mukavaa joulua ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kyllä aina tehty selväksi, mikä lahja on keneltäkin. Ja asiasta on muistutettu vielä jälkikäteen. "Muistatkos Isla-Eevertti, kun kummi antoi sinulle jouluna tämän pyyhkeen?"
Meillä ne joulun lahjat kuuluu ihan vain joulun taikaan. Tärkeämpää kai on se, että lapsi ilahtuu kuin että hän tietää ketä kiittää? Tai ainakin niin pitkään kuin nuo nyt uskovat joulupukkiin.
Synttärit on sitten erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Te sentään saatte ne lahjat. Meillä käy yhden sukulaisen kanssa jatkuvasti niin, että meidän lahja menee ennen joulua perille, mutta heidän lahjansa ei löydä meille ikinä. Lahjasta ei myöskään ikinä enää joulun jälkeen puhuta.
Ja sinä et kerrasta opi, miksi ihmeessä ostelet heille. Lopeta, sitä he toivovat, että se hemmetin rumba loppuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lahjat on aina tuonut joulupukki, ei kummi eikä mummi ja kun ovat menettäneet uskonsa joulupukkiin niin lahjatkin on olleet selkeästi toivottuja täsmälahjoja, mutta ei ole kirjattu mikä on keneltäkin. Kiittäneet ovat itse kun ovat olleet isoja, me vanhemmat ennen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Tyttärelläni on useampi kummilapsi ja lähettää paketit joulun alla.
Yks joulu sai sitten kiitoskortin lapsesta ja lähettämästään "lahjasta" , joka ei ollut hänen lähettämänsä.
Vähän otti itseensä, niin merkityksetöntä. Ihan sama mitä laittaa.
Paketin laitto on kallista. Siitä on vaivaa niin lähettäjlle kuin hakijalle joka joutuu sitä ehkä jonottamaan jossain ärrällä pitkän matkan päässä.
Olen kaukana asuvan lapsenlapsen lahjan kuitannut lähettämällä rahaa vanhemmilleen. Samalla vaivalla ostavat itse tarpeellisen ja mieluisan lelun tai tavaran.
Ennemmin kun ostan jotain "suoraan kirpparille" ja vielä maksan postituksen.