Joulun vietto samassa paikassa ja lasten lahjamäärät eri perheissä
Miten toimisitte tämmöisessä tilanteessa, että on kutsuttu sisarukset perheineen vanhempien luokse ja nyt yksi on alkanut vaatia yhteistä linjaa lahjoihin? Hän on pitkäaikaistyötön, tuilla elellyt jo vuosia, mies on ihan perustöissä. Varmaan on raha tiukassa, mutta eipä ole sisko koskaan mitään sen eteen tehnytkään, kouluttautunut jne.
Nyt hän syyllistää meitä kahta muuta siskoa siitä, että jouluna ei saisi meidänkään lapset saada arvokkaampia lahjoja tai yhtään enempää kuin heidän lapset, koska muuten tulee paha mieli.
Minusta taas meidän lasten ei tule kärsiä tätinsä elämänkouluilusta jouluna. Meillä ei lapset mitään kalliita juttuja edes saa, ei tosiaan mitään kännyköitä tai pleikkoja. Saavat pari toivottua ja järkeväksi toiveeksi katsottua lelua, kirjoja, usein jonkin vaatteen tai muuta tarpeellista, ehkä harrastuksiin liittyvää tarpeellista. Pitkin vuotta ei leluja ostella tai hemmotella. Ja nyt tästäkin pitäisi tinkiä ja sisko raivoaa, syyttelee eriarvoistamisesta ja heidän lastensa joulun pilaamisesta.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otatte osan lahjoista vanhempien luokse ja kun tulette kotiin niin siellä on varsinainen pakettikasa. "Oho, taisi pukki unohtaa että vietämme joulun muualla"
Miksi se pukki sitten kuitenkin toi lahjoja myös sinne muualle?
Oletko tyhmä, vai esitätkö vaan? Joulu on ihmeiden aikaa ja fiksut vanhemmat osaa käyttää mielikuvitustaan.
Sinähän se tyhmä olet kun keksit valheita joista jäät heti kiinni.
"Pukki oli ottanut säkistä jo lahjoja kunnes muisti että olemme muualla. Loput toi mummolaan." Siinä, ei ole aukkoja tarinassa.
Tai sitten osa lahjoista on tullut tonttujen reessä ja osa itse pukin kelkassa, kun eivät ole mahtuneet samaan kyytiin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne kaikki lahjat pitää roudata sinne vanhempien luokse?
Tämä. Yhteinen linja lahjoissa siellä paikan päällä: muut jaatte oman perheen kesken.
Eli aattona pukki käy kahteen kertaan?
Meillä oli tämä, kun lapset oli pieniä. Ensin mummolaan lounasaikaan, sitten olisi ollut kynttilöidenvienit haudoille, joulusauna, ruokailu ja lahjat noin klo 19. Sitten kotiin klo 22 tienoilla ja siellä olisi odottanut vielä isompi lahjakasa, koska mummolaan sai viedä jokaiselle vain 3 lahjaa (ja kun jokainen lapsi sai kummeilta, isän puolen suvulta jne. lahjoja, niin eihän se kolmeen jäänyt...).
Ilmoitin siskolle ja äidille, että tulemme lounasaikaan, tulemme mukaan viemään kynttilät haudoille ja sitten palaamme kotiin, jossa avaamme lahjat. Pukki tulee vain yhteen paikkaan tuomaan paketteja ja jos ei kaikkia saa kerralla, niin sitten ollaan kotona pakettivuoren keskellä.
Meillä ei omat lapset saa mummolaan mukaan yhtään pakettia ja kun pukki tulee ja yrittää ojentaa paketin, niin isä tai äiti nappaa sen ja sanoo, että avataan nämä sitten kotona. Perusteluna on se, että paketit on helpompi ottaa mukaan kotiin sellaisenaan eikä irrallisina leluina. Tästähän ei meidän perhe ja sisarukseni tykkää yhtää, selittävät, että kyllä lasten tulee lahjat saada. Siihen on onneksi yksi ainoa oikea vastaus eli kyllä, siksipä me lähdemme nyt pakettien kanssa kotiin niitä avaamaan.
Näin ei vanhempani ja sisarukseni pääse näkemään lasten iloa tai surua, kun paketteja avataan. Siitähän tuossa tasapäistämisessä on kyse: yksikään lapsi ei saa saada enemmän ja parempaa kuin muut, mutta jokaisen tulee olla käsittämättömän iloinen, tuli paketista mitä vain ja lahjan antajaa tulee kiittää.
Käly eli miehen veljen vaimo yritti tuota samaa. Mies vastasi sitten joulukyläilykutsuun, että me olemme oman perheen kesken ja käväistään tapanina kahvilla. Ei saa serkut sukujoulua, vaikka se kuulemma olisi ihana lapsuusmuisto.
Mä olin sinkkuäiti pitkään ja lapsella kaksi kotia. Lahjoja varmasti sai saman verran joulun aikana yhteensä kuin serkuksensakin, mutta en suostunut tuohon että olin aina se jonka piti lähteä roudaamaan lapsen lahjoja jouluksi sukulaisille että lapset voivat kaikki avata lahjat yhdessä ja elää heidän aikataulujen mukaan, joten olen päätynyt siihen että vietetään jouluaatto ja lahjojen jako omissa oloissamme ja syödään yhdessä sukulaisten kanssa joulupäivänä.
Lasten ei kuulu kärsiä vanhempiensa tai sukulaistensa valinnoista, mutta olkaa itsekin tarkkoja mitä pyydätte tai mistä loukkaannutte jos tavoitteena "täydellinen joulu" ja joku ei vaatimuksiinne yllä. T. Ex-roudaaja
Meillä on meidän joulu, muilla toisenlainen. Me emme lähde sukujouluun, jos pitää koko ajan pelata muiden säännöillä. JOku muutaman tunnin kohteliaisuuskäynti on eri asia kuin koko oman joulun alistaminen toisten vaatimuksille.
Nautitko oikein kun saat hieroa köyhien lasten naamaan jouluaattona paremmuuttasi?
Vierailija kirjoitti:
Nautitko oikein kun saat hieroa köyhien lasten naamaan jouluaattona paremmuuttasi?
Jos köyhän lapset ei kestä sitä, että äiti ei halua tehdä töitä, niin sitten varmaan ei kannata olla jouluna yhdessä. Sossu ja joulukeräykset antavat näille lapsille pleikkarit, lasketteluvälineet ja kalliit legopakkaukset, ei ne osattomiksi jää.
Me avaamme lahjat ennen kuin lähdetään mummolaan. Jokainen lapsi saa ottaa mukaan yhden mieluisan lelun/lahjan ja sillä saa leikkiä koko päivän. Mummolassa uudet lahjat ei herätä isommin tunteita, koska kotona odottaa jo melkoinen arsenaali. Mutta eipä tule veljen lapsille tunnetta, että ovat köyhiä, kun eivät näe mitä kaikkea kivaa meillä odottaa.
Mulla vähän sama kokemus, mutta olin se juuri työttömäksi jäänyt sisko. Kyselin etukäteen että onko minua lahjaa serkulle tulossa ja siskot sanoi että ihan muutaman ovat ostaneet. No huokasin helpotuksesta ja ostin kanssa muutaman toivotun laljan lapsille. Jotenkin siinä kuitenkin kävi niin että omat lapset sai puolet vähemmän lahjoja kun sisarusten lapset ja lisäksi pieniä paketteja sukulaisilta kun serkut sai isoja paketteja. Muistan vieläkin kun omat lapset katsoivat serkkujen lahjoja ja sanoivat, onpa "Pertti" ollut kiltti:( sydän vähän särkyi sinä jouluna. Pääsin melkein heti rakas työelämään, mutta yhteistä joulua ei olla vietetty sen jälkeen. Lapsille ostan nyt n. 4 toivottua lahjaa ja muutamia pieniä lisäksi. Ei enää sukujoulua..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos köyhän lapset ei kestä sitä, että äiti ei halua tehdä töitä, niin sitten varmaan ei kannata olla jouluna yhdessä. Sossu ja joulukeräykset antavat näille lapsille pleikkarit, lasketteluvälineet ja kalliit legopakkaukset, ei ne osattomiksi jää.
Se on laitonta Suomessa lapsen mennä töihin, että ei ole niin lasten vika äitinsä tekemiset. En voi uskoa ettö kaltaisiasi aikuisia ? Ihmisiä on. Kostetaan lapselle vanhemman tekemiset. Yök.
Vierailija kirjoitti:
Käly eli miehen veljen vaimo yritti tuota samaa. Mies vastasi sitten joulukyläilykutsuun, että me olemme oman perheen kesken ja käväistään tapanina kahvilla. Ei saa serkut sukujoulua, vaikka se kuulemma olisi ihana lapsuusmuisto.
Yritti mitä samaa? Serkut avaavat yhtäaikaa eri määriä joululahjoja? Meillä onnistui mainiosti muutaman lahjan avaus ja loput sitten kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on laitonta Suomessa lapsen mennä töihin, että ei ole niin lasten vika äitinsä tekemiset. En voi uskoa ettö kaltaisiasi aikuisia ? Ihmisiä on. Kostetaan lapselle vanhemman tekemiset. Yök.
Miten niin kostetaan? Jos omilleen ostaa omilla rahoilla, niin missä on kosto? Ei meillä lapset ole töissä, jotta saavat lahjansa maksettua, mutta jos joku äiti ei halua töitä tehdä, niin miksi työtä tekevien pitäisi kustantaa lahjat lapsilleen.
En anna euroakaan joulukeräyksiin juuri tuosta syystä. Mitä enemmän hyysätään, sitä vähemmän tekevät mitään itse.
Vierailija kirjoitti:
Mä hieman ihmettelen tätä kommenttia. No toki, jos lapset tapaavat serkkujan ainoastaan jouluna eivätkä muuten tiedä serkkujensa elämästä yhtään mitään, toki silloin voi yhden päivän esittää yhtä köyhää kuin köyhin sisaruksista. Omat lapseni kyllä tiesivät, että serkuillaan oli kalliimpia harrastuksia, hienompia ja kalliimpia leluja ja muita tavaroita, serkut reissasivat joka vuosi vähintään kerran ulkomailla, kävivät usein ravintoloissa syömässä, pääsivät useammin huvipuistoihin jne. Joten meillä olisi tuntunut hölmöltä, jos siskoni olisi yhtenä päivänä vuodessa esittänyt olevansa yhtä pienituloinen kuin minä olin siihen aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossu ja keräykset eivät kyllä anna mitään. Ei meillekään koska tarjottu mitään, vaikka tilanne oli se, että lasten toinen vanhempi sairastui vakavasti ja joutui useaan leikkaukseen samaan aikaan kun oli pienet lapset j. a itse olin opiskelija. Toimeentulotukea saatiin, ja tuohon aikaan veronpalautukset huomioitiin tuloina kokonaan. Ennen joulua tein hakemuksen siitä, että veronpalautukset jätettäisiin huomioimatta, jotta voisin käyttää ne joulun järjestämiseen. Opiskelin yliopistolla ja olin tottunut kirjoittamaan asiatekstejä, joten hakemus perusteluineen (elämäntilanne, toisen vanhemman sairaus, syksyllä olleet pakolliset hankinnat) oli varmasti hyvä ja selkeä. Hakemukseni hylättiin eli en saanut veronpalautuksia käyttööni. Myöskään ei tarjottu mitään lahjoja tai jouluapua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritti mitä samaa? Serkut avaavat yhtäaikaa eri määriä joululahjoja? Meillä onnistui mainiosti muutaman lahjan avaus ja loput sitten kotona.
Juuri tuo. Lahjat tulee kerralla, ei pitkin pitäjiä. Jos se ei sovi joulukutsun esittäjälle, niin sitten se ei sovi ja yhteinen joulu on keskipäivän puuro- ja kahvihetki, ei mitään lahjojenavausseremonioita.
Sukujoulu kuulostaa rasittavalta konseptilta.
Miksi Ap haluat edes viettää joulua tuollaisen idiootin kanssa? Pitäkää oma joulu omassa kotona ja sisko saa köyhäillä mielensä kyllyydestä omassa kotonaan.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossu ja keräykset eivät kyllä anna mitään. Ei meillekään koska tarjottu mitään, vaikka tilanne oli se, että lasten toinen vanhempi sairastui vakavasti ja joutui useaan leikkaukseen samaan aikaan kun oli pienet lapset j. a itse olin opiskelija. Toimeentulotukea saatiin, ja tuohon aikaan veronpalautukset huomioitiin tuloina kokonaan. Ennen joulua tein hakemuksen siitä, että veronpalautukset jätettäisiin huomioimatta, jotta voisin käyttää ne joulun järjestämiseen. Opiskelin yliopistolla ja olin tottunut kirjoittamaan asiatekstejä, joten hakemus perusteluineen (elämäntilanne, toisen vanhemman sairaus, syksyllä olleet pakolliset hankinnat) oli varmasti hyvä ja selkeä. Hakemukseni hylättiin eli en saanut veronpalautuksia käyttööni. Myöskään ei tarjottu mitään lahjoja tai jouluapua.
Tuossahan se sitten tulikin: köyhä ei viitsi itse edes kertoa tilanteesta, heille tulee erikseen tarjota asioita ja armollisesti sitten päättävät, että mitä suostuvat ottamaan vastaan.
Jännä, että joillakin on noin arvostelevat/kilpailuhenkiset välit sisarusten kesken. Jotain vaille jäämisen tunnetta, vaikka itsellä menee "paremmin"? Toisen pyyntöönhän voisi myös suhtautua, ok otan sinut huomioon, no problem. Vaiko onko sisko itse välinpitämätön muita kohtaan ja vastustus kumpuaa sieltä?