Jaa, nyt toimittaja osaa päätellä lahjan sisällöstä, että saako sen tyttö vai poika. Ihanan 50-lukulaista
"Tytöt ovat saamassa nukkekoteja, nukkeja ja kirjoja. Pojat saavat legoja, pelejä ja leikkiautoja."
Eli pojat eivät lue. Eivätkä tytöt pelaa pelejä tai leiki legoilla.
Näinhän se on.
T. toimittaja Kari Ikävalko 50-luvulta
Kommentit (104)
Meillä tytöt pelaavat pleikalla ja koneella (Minecraft, Fortnite, Lego Star Wars ja Lego Harry Potter, lentokonesimulaattoria VR-laseilla jne). Leikkivät kaikenlaisilla Legoilla. Pienenä tykkäsivät Brion junista.
Samoin meidän poika on leikkinyt nukeilla päiväkotia, ollut usein tarjoilijana kokki leikeissä, ja niin edelleen.
Ärsyttää ihmiset joiden on pakko edelleen mahduttaa tytöille sitä ja pojille tätä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa jaa, taas kilpaillaan siitä, kenen lapset on vähiten sukupuolityypillisiä ja kuka mamma oli niiin poikatyttö, ettei mitään rajaa. Se, että tytöt yhä vähemmän leikkivät nukeilla, ei välttämättä ole hyvä asia, vaikka onkin niin muodikasta, että siitä pitää oikein kilpailla. Ja yhä vaan pojat on enemmän kiinnostuneita tekniikasta, sodankäynnistä yms. kuin tytöt, kumma juttu.
Ei tässä mitään kilpailla vaan moni varmasti yrittää ihan arjessa osoittaa, että lahjatoiveita on monenlaisia, eivätkä ne ole sidoksissa sukupuoleen.
Toki tällainen empiria nyppii henkilöä, joka haluaa rakentaa maailmankuvansa stereotypioiden varaan.
Mistä ne kaupat tietää kenelle ne ostokset on menossa, voihan olla että se 50-luvulla syntynyt Kari on pienoismallikeräilijä ja ostelee Hotwheels autoja itselleen :)
Itse olen 70-luvulla syntynyt mies, kiinnostaa saitteko tytöt 80-luvulla lahjaksi paljonkin esim. Commodore 64 tms. kotitietokoneita? Itse en tuntenut ketään tyttöä jolla olisi ollut Kuusnelonen 80-luvulla, mutta ehkäpä siihen aikaan ei vielä kehdattu kertoa jos oli "gamer girl", varsinkaan pojille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa jaa, taas kilpaillaan siitä, kenen lapset on vähiten sukupuolityypillisiä ja kuka mamma oli niiin poikatyttö, ettei mitään rajaa. Se, että tytöt yhä vähemmän leikkivät nukeilla, ei välttämättä ole hyvä asia, vaikka onkin niin muodikasta, että siitä pitää oikein kilpailla. Ja yhä vaan pojat on enemmän kiinnostuneita tekniikasta, sodankäynnistä yms. kuin tytöt, kumma juttu.
Ei tässä mitään kilpailla vaan moni varmasti yrittää ihan arjessa osoittaa, että lahjatoiveita on monenlaisia, eivätkä ne ole sidoksissa sukupuoleen.
Toki tällainen empiria nyppii henkilöä, joka haluaa rakentaa maailmankuvansa stereotypioiden varaan.
Höpö höpö. Yrität vain osoittaa miten mahdottoman muodikas olet. Hyvin väsynyttä.
Kun synnyin tyttönä poikasarjaan sain kasan nukkeja. Paha kyllä en leikkinyt yhdellekään, en edes Saapasjalkakissalla. Onneksi pikkuveljeni korjasi asian ja leikki nuket hajalle. Veljeni sai kaikki hauskat lelut, potkuhevoset ja letkuohjattavat autot.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne kaupat tietää kenelle ne ostokset on menossa, voihan olla että se 50-luvulla syntynyt Kari on pienoismallikeräilijä ja ostelee Hotwheels autoja itselleen :)
Itse olen 70-luvulla syntynyt mies, kiinnostaa saitteko tytöt 80-luvulla lahjaksi paljonkin esim. Commodore 64 tms. kotitietokoneita? Itse en tuntenut ketään tyttöä jolla olisi ollut Kuusnelonen 80-luvulla, mutta ehkäpä siihen aikaan ei vielä kehdattu kertoa jos oli "gamer girl", varsinkaan pojille?
Mulla oli Commodore 64 ja siinä mm. pelit Pit Stop, Winter Games, joku Tetriksen esiaste ja Miami Vice -peli.
Yleensähän nää kuusneloset ostettiin perheen lapsille yhteisesti, ja ne oli tyyliin työhuoneessa/vierashuoneessa/takkahuoneessa, jossa lauma lapsia oli hakkaamassa joystickiä. Ne oli niin pilipalivehkeitä, että vaikea puhua samassa lauseessa gamer-kulttuurista :D Minusta ne olivat jatketta elektroniikkapeleille, niille pienille neliön mallisille bokseille, joilla kaikki lapset pelasivat Mario Brossia, Donkey Kongia tai Green Housea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli Commodore 64 ja siinä mm. pelit Pit Stop, Winter Games, joku Tetriksen esiaste ja Miami Vice -peli.
Yleensähän nää kuusneloset ostettiin perheen lapsille yhteisesti, ja ne oli tyyliin työhuoneessa/vierashuoneessa/takkahuoneessa, jossa lauma lapsia oli hakkaamassa joystickiä. Ne oli niin pilipalivehkeitä, että vaikea puhua samassa lauseessa gamer-kulttuurista :D Minusta ne olivat jatketta elektroniikkapeleille, niille pienille neliön mallisille bokseille, joilla kaikki lapset pelasivat Mario Brossia, Donkey Kongia tai Green Housea.
Niin ja niitä ennen tulivat ne videopelit, jotka kytkettiin telkkaan ja ladattiin sit se esiasteen konsoli päälle. Niissäkin oli lähinnä sellaisia vanhojen nokialaisten matopelin tasoisia viritelmiä. t. tuo edellinen, ja olen siis nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP! ON taas luetun ymmärtäminen hukassa, ei se ole toimittajan päätelmä:" Kauppaliikkeissä on huomattu että, lapset menevät tänä jouluna entistä enemmän muiden edelle. Tytöt ovat saamassa nukkekoteja, nukkeja ja kirjoja. Pojat saavat legoja, pelejä ja leikkiautoja."
Missä tarkalleen ottaen sanotaan kauppiaan sanovan noin? Vai onko se toimittajan TULKINTAA kauppiaan sanelemasta listasta?
Jos kauppias on lähteenä, niin sekin olisi mielenkiintoista kuulla, mistä hän tietää, kenelle lahja menee? Jos me ostamme Cittarista legopaketin, autoja, nukkekodin ja kirjoja, niin me emme kassalla kerro, että tämä menee pojalle ja tuo tytölle. Ja vaikka joku kertoisi, niin merkkaako kassahenkilö sitten sinikantiseen vihkoon, että nyt meni legopaketti tytölle, nyt se meni pojalle jne ja vie sitten myyntipäällikölle sen vuoron päätteeksi, joka tekee merkinnöistä koosteen koneelle, josta tutkimuspäällikkö sitten analysoi ja tekee graafin, jonka toimittaa myymälävastaavalle ja Keskon keskuskonttoriin? Niijustiisa.
Eiköhän kauppiailla ole valtava otanta siitä, mitä lapsille ostetaan ja millaisia leluja kysytään.
LAPSILLE. Sinäpä sen sanoit. Kerro nyt vielä, miten se rekisteröidään, ostetaanko lahjat tytölle vai pojalle? Valoja päälle nyt.
Ajattelitko, ettei kauppiaat keskustele ikinä asiakkaiden kanssa?
Ai Prismassa? Ei siellä edes ole kauppiaita, ja myymäläpäälliköllä ei takuulla ole aikaa pyöriä leluhyllyllä rupattelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Yrität vain osoittaa miten mahdottoman muodikas olet. Hyvin väsynyttä.
Et siis ymmärtänyt :D Kokeile Urbaania sanakirjaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on totta että pojat eivät juuri lue ja poikien lukutaito on muutenkin heikentynyt huomattavasti. Onko se sitten seurausta siitä ettei niitä kirjoja pojille edes tyrkytetä.
No tottakai on. Lapset imevät kuin sienet näitä ääneen lausuttuja ja ääneen lausumattomia oletuksia siitä, millainen on "oikea tyttö" ja "oikea poika". On todella surullista, että pojat eivät lue kirjoja, sillä kuten juuri Finlandia -palkittu kirjailija sanoi: Lukutaito on kansalaistaito ja edellytys sille, että pärjää elämässä eikä syrjäydy.
Hyvä niin, eipähän ole sitten tarvetta murrosiässä miettiä mihin sukupuoleen kuuluu ja kipuilla sitten vääränlaisena. Tämä sukupuolineutraali hössötys sekoittaa vain suotta lapsen pään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan Kuusnelonen paljon enemmän kuin elektroniikkapeli! Kuusnelonen oli tietokone, jolla pystyi myös ohjelmoimaan, käyttämään hyötyohjelmia, kuten tekstinkäsittelyä, tietokantoja, piirtämään, modeemilla tietoliikennettä vaikka internetiä ei silloin vielä ollut, yms.
Elektroniikkapelissä oli vain se yksi yksinkertainen peli, tai korkeintaan joku muunnos siitä lisänä.
Mulla on itseasiassa tässä vieressä oma elektroniikkapeli, joululahja vuodelta 1983 :) Toimii vielä ihan täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP! ON taas luetun ymmärtäminen hukassa, ei se ole toimittajan päätelmä:" Kauppaliikkeissä on huomattu että, lapset menevät tänä jouluna entistä enemmän muiden edelle. Tytöt ovat saamassa nukkekoteja, nukkeja ja kirjoja. Pojat saavat legoja, pelejä ja leikkiautoja."
Missä tarkalleen ottaen sanotaan kauppiaan sanovan noin? Vai onko se toimittajan TULKINTAA kauppiaan sanelemasta listasta?
Jos kauppias on lähteenä, niin sekin olisi mielenkiintoista kuulla, mistä hän tietää, kenelle lahja menee? Jos me ostamme Cittarista legopaketin, autoja, nukkekodin ja kirjoja, niin me emme kassalla kerro, että tämä menee pojalle ja tuo tytölle. Ja vaikka joku kertoisi, niin merkkaako kassahenkilö sitten sinikantiseen vihkoon, että nyt meni legopaketti tytölle, nyt se meni pojalle jne ja vie sitten myyntipäällikölle sen vuoron päätteeksi, joka tekee merkinnöistä koosteen koneelle, josta tutkimuspäällikkö sitten analysoi ja tekee graafin, jonka toimittaa myymälävastaavalle ja Keskon keskuskonttoriin? Niijustiisa.
Eiköhän kauppiailla ole valtava otanta siitä, mitä lapsille ostetaan ja millaisia leluja kysytään.
LAPSILLE. Sinäpä sen sanoit. Kerro nyt vielä, miten se rekisteröidään, ostetaanko lahjat tytölle vai pojalle? Valoja päälle nyt.
Ajattelitko, ettei kauppiaat keskustele ikinä asiakkaiden kanssa?
Ai Prismassa? Ei siellä edes ole kauppiaita, ja myymäläpäälliköllä ei takuulla ole aikaa pyöriä leluhyllyllä rupattelemassa.
No mutta ennen vanhaan se Kookaupan Väiski jutteli mukavia samalla kun viipaloi lauantaimakkara-tankoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan Kuusnelonen paljon enemmän kuin elektroniikkapeli! Kuusnelonen oli tietokone, jolla pystyi myös ohjelmoimaan, käyttämään hyötyohjelmia, kuten tekstinkäsittelyä, tietokantoja, piirtämään, modeemilla tietoliikennettä vaikka internetiä ei silloin vielä ollut, yms.
Elektroniikkapelissä oli vain se yksi yksinkertainen peli, tai korkeintaan joku muunnos siitä lisänä.
Mulla on itseasiassa tässä vieressä oma elektroniikkapeli, joululahja vuodelta 1983 :) Toimii vielä ihan täysin.
Joo mäkin tein niitä alkeellisia ohjelmointijuttuja. Välillä tosin tuli syntax error. Tekstinkäsittely hoidettiin sähkökirjoituskoneella kunnes isä osti Amigan.
Mullakin on tallessa Mario Bros. Toimii edelleen. Ehkä ne muutkin lojuu jossain varastossa vanhemmilla.
Suurin osa on niin lokeroivia että uskon tuon pitävän täysin paikkansa. Vanhemmat opettaa lapsilleen ihan käsittämättömiä lokerointeja. Pojalle traktori ja tytölle barbi. Barbilla ei saa olla kuin pinkkejä vaatteita. Traktorin pitää olla sininen. Punainen traktori on jo osalle kauhistus. Saati se minkä värisellä pulkalla voi laskea mäkeä.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa on niin lokeroivia että uskon tuon pitävän täysin paikkansa. Vanhemmat opettaa lapsilleen ihan käsittämättömiä lokerointeja. Pojalle traktori ja tytölle barbi. Barbilla ei saa olla kuin pinkkejä vaatteita. Traktorin pitää olla sininen. Punainen traktori on jo osalle kauhistus. Saati se minkä värisellä pulkalla voi laskea mäkeä.
Minkälaisissa ympyröissä oikein liikut? Onko tämä joku nykyajan ilmiö? En ole törmännyt vastaavaan koskaan ja omat lapset syntyivät -90 ja 2000-luvuilla ja itse 60-luvulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niillä C64:lla kyllä juuri kukaan muu tehnyt muuta kuin pelasi. Ja käyttäjät oli vaan lapsia. Me ei saatu edes 64:sta kun vanhemmat pitivät sitä ajanhukkana, ei työkaluna tai tekstinkäsittelylaitteena. Ekan tietokoneen sain oltuani jo vuoden opiskelemassa, siinä oli käyttiksenä Windows 95.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on itseasiassa tässä vieressä oma elektroniikkapeli, joululahja vuodelta 1983 :) Toimii vielä ihan täysin.Ei niillä C64:lla kyllä juuri kukaan muu tehnyt muuta kuin pelasi. Ja käyttäjät oli vaan lapsia. Me ei saatu edes 64:sta kun vanhemmat pitivät sitä ajanhukkana, ei työkaluna tai tekstinkäsittelylaitteena. Ekan tietokoneen sain oltuani jo vuoden opiskelemassa, siinä oli käyttiksenä Windows 95.
t. eri
Kyllä Commodore 64:sta on käytetty ihan ammattikäytössäkin, tämäkin Kuusnelonen on palvellut yli 25 vuotta kardaaniakselien tasapainotuskoneen ohjaimena:
https://hothardware.com/news/battered-but-not-beaten-commodore-c64-surv…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisissa ympyröissä oikein liikut? Onko tämä joku nykyajan ilmiö? En ole törmännyt vastaavaan koskaan ja omat lapset syntyivät -90 ja 2000-luvuilla ja itse 60-luvulla
Sitä on kyllä välillä tullut mietittyä mutta ihan normaaleja perheitä nämä on olevinaan. Kommentit tulee kun oma lapsi on pukenut jotain päälle, tai esittelee leikkejään. Mun lapset pitää molemmat minecraftista, vaatteista eri väreissä. Lukevat Tatu ja Patu kirjoja, rakentavat Legoilla, eivätkä ole moksiskaan käyttäessään toisen pulkkaa. Kaverin tytär ei voi pelata minecraftia kun se on pojille. Pulkkamäessä ei voinut laskea koska sininen pulkka. Pojankaverille olisin lainannut oranssit housut, ei käynyt kun on vanhempien mielestä tyttöjen housut. Hetkittäin aivan hämmästyttää kuinka rajoittuneita ihmiset on, mutta onneksi on niitäkin jotka joille minecraft on vaan peli ja sitä pelaa tytöt ja pojat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuket tytöille ja leikkipyssyt pojille.
Näin se maa makaa.Tulee tolkun ihmisiä.
Että kyllä sitä jokainen arjessa ymmärtää että lapsia harrastuksiin ja niinpoispäin, niinkö??? Tekisitkö aiheesta kakkaran?
Suomeksi?
Kyllä kuule siitä voi olla ihan varma. Jos ne lelut nyt laitettaisiin tuohon riviin, niin jokainen voisi ihan ulkonäön perusteella kertoa, mitkä lahjat on tytöille ja mitkä pojille. Kaikki tietävät tämän.
-eri