Jaa, nyt toimittaja osaa päätellä lahjan sisällöstä, että saako sen tyttö vai poika. Ihanan 50-lukulaista
"Tytöt ovat saamassa nukkekoteja, nukkeja ja kirjoja. Pojat saavat legoja, pelejä ja leikkiautoja."
Eli pojat eivät lue. Eivätkä tytöt pelaa pelejä tai leiki legoilla.
Näinhän se on.
T. toimittaja Kari Ikävalko 50-luvulta
Kommentit (104)
Kyllä on persulaista impivaaraista ajattelua. Lähes fasismia...
Oma tyttäreni, nyt alakoulussa, ei ole koskaan toivonut lahjaksi nukkea tai muuta ns. tyttömäistä. Legoja, videopelejä yms. kylläkin. Tietyt lelut ovat supersuosittuja sekä luokan tyttöjen että poikien kanssa, toisaalta molemmilla on omat ns. ikisuosikkinsa kuten tytöillä Pets-hahmot ja pojilla Bakugan.
Ymmärtäisin jos tulokset jutussa olisi saatu esim. kysymällä että kenelle lahja tulee, mutta aika mutuilua taisi olla?
Vierailija kirjoitti:
Lasten pitää saada olla lapsia ja leikkiä millä haluaa. Kerran surullisena kuuntelin, kun pikkupoika kysyi äidiltään, voisiko saada yksisarvis-keppihevosen, johon äiti sanoi, että ei missään nimessä, ne on tyttöjen juttu, miten sulle poikana tuli edes mieleen tollainen.
No yksisarvinen on tyttöjen juttu. Jos mulla olisi lapsia, ja poika toivoisi tuollaista, niin sanoisin ihan samalla tavalla ja ostaisin autoradan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on totta että pojat eivät juuri lue ja poikien lukutaito on muutenkin heikentynyt huomattavasti. Onko se sitten seurausta siitä ettei niitä kirjoja pojille edes tyrkytetä.
No tottakai on. Lapset imevät kuin sienet näitä ääneen lausuttuja ja ääneen lausumattomia oletuksia siitä, millainen on "oikea tyttö" ja "oikea poika". On todella surullista, että pojat eivät lue kirjoja, sillä kuten juuri Finlandia -palkittu kirjailija sanoi: Lukutaito on kansalaistaito ja edellytys sille, että pärjää elämässä eikä syrjäydy.
Jep. Kyllä ne lapset oppii nämä asiat. Poikien myös oletetaan olevan vilkkaampia ja tyttöjen rauhallisia, ja siihen suuntaan kasvatetaan.
Mulle on jäänyt lapsuudesta mieleen, että toivoin varmaan 5 joulua peräkkäin kauko-ohjattavaa autoa, mutten koskaan saanut. Sen sijaan sain niitä itkeviä nukkeja ja pehmoja ja värityssettejä ja meikkipään, vaikken sitä toivonut. Ne meikkipäät oli 80-luvulla törkeän kalliitakin. Päätin jo nuorena, että en itse tule syyllistymään samanlaiseen sukupuolittamiseen lahjojen ja lelujen kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sen ihan yleinen järki sano että nuket menee tytöille ja autot pojille. Legoissakin on ns tyttöjen legoja. Kirjatkin on aika sukupuolimääritettyjä. Se että jonkun poika haluaa kasvonaamioita ja pörrösukkia, on niin vähäinen poikkeus tilastossa että sillä ei ole merkitystä.
Kyllä tytöt leikkivät ihan peruslegoillakin, ei tarvitse olla mitään Friendsiä (tytöille suunnattu pinkkiliila-värimaailma jne.), joita osa pitää tylsinäkin. Kirjat ovat mielestäni nimenomaan se yksi juttu, joilla ei ole sukupuolta: ikisuosikit kuten Kunnakset, Tatut ja Patut ja sensellaiset ovat suosittuja molempien keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten pitää saada olla lapsia ja leikkiä millä haluaa. Kerran surullisena kuuntelin, kun pikkupoika kysyi äidiltään, voisiko saada yksisarvis-keppihevosen, johon äiti sanoi, että ei missään nimessä, ne on tyttöjen juttu, miten sulle poikana tuli edes mieleen tollainen.
No yksisarvinen on tyttöjen juttu. Jos mulla olisi lapsia, ja poika toivoisi tuollaista, niin sanoisin ihan samalla tavalla ja ostaisin autoradan.
Onneksi sulla ei ole lapsia!
Vierailija kirjoitti:
Mulle on jäänyt lapsuudesta mieleen, että toivoin varmaan 5 joulua peräkkäin kauko-ohjattavaa autoa, mutten koskaan saanut. Sen sijaan sain niitä itkeviä nukkeja ja pehmoja ja värityssettejä ja meikkipään, vaikken sitä toivonut. Ne meikkipäät oli 80-luvulla törkeän kalliitakin. Päätin jo nuorena, että en itse tule syyllistymään samanlaiseen sukupuolittamiseen lahjojen ja lelujen kohdalla.
Mikä hitto on meikkipää?
Meni niin muuten kunnolliset lapset pilalle tästä...
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sen ihan yleinen järki sano että nuket menee tytöille ja autot pojille. Legoissakin on ns tyttöjen legoja. Kirjatkin on aika sukupuolimääritettyjä. Se että jonkun poika haluaa kasvonaamioita ja pörrösukkia, on niin vähäinen poikkeus tilastossa että sillä ei ole merkitystä.
Mutta teet itse ne oletuksesi, että legoista vain Friends-sarja on tytöille. Ei mutusi perustu mihinkään aitoon tilastoon.
Vierailija kirjoitti:
On ne edelleen kalliita. Tytär sellaista päälahjana pari vuotta sitten toivoi ja kun ei haluttu tilata Kiinan kamaa, niin se maksoi lelukaupassa lähes 50€. Minusta harvinaisen turha lahja.
AP! ON taas luetun ymmärtäminen hukassa, ei se ole toimittajan päätelmä:" Kauppaliikkeissä on huomattu että, lapset menevät tänä jouluna entistä enemmän muiden edelle. Tytöt ovat saamassa nukkekoteja, nukkeja ja kirjoja. Pojat saavat legoja, pelejä ja leikkiautoja."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä hitto on meikkipää?
Sellainen iso nukenpää jalustalla ja mukana tulee nuken "meikkejä", jotka on tarkoitettu sen nuken naaman meikkaamiseen. Jotkut on samalla kampauspäitä ja mukana tulee hiusjuttuja.
Vierailija kirjoitti:
AP! ON taas luetun ymmärtäminen hukassa, ei se ole toimittajan päätelmä:" Kauppaliikkeissä on huomattu että, lapset menevät tänä jouluna entistä enemmän muiden edelle. Tytöt ovat saamassa nukkekoteja, nukkeja ja kirjoja. Pojat saavat legoja, pelejä ja leikkiautoja."
Missä tarkalleen ottaen sanotaan kauppiaan sanovan noin? Vai onko se toimittajan TULKINTAA kauppiaan sanelemasta listasta?
Jos kauppias on lähteenä, niin sekin olisi mielenkiintoista kuulla, mistä hän tietää, kenelle lahja menee? Jos me ostamme Cittarista legopaketin, autoja, nukkekodin ja kirjoja, niin me emme kassalla kerro, että tämä menee pojalle ja tuo tytölle. Ja vaikka joku kertoisi, niin merkkaako kassahenkilö sitten sinikantiseen vihkoon, että nyt meni legopaketti tytölle, nyt se meni pojalle jne ja vie sitten myyntipäällikölle sen vuoron päätteeksi, joka tekee merkinnöistä koosteen koneelle, josta tutkimuspäällikkö sitten analysoi ja tekee graafin, jonka toimittaa myymälävastaavalle ja Keskon keskuskonttoriin? Niijustiisa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ne edelleen kalliita. Tytär sellaista päälahjana pari vuotta sitten toivoi ja kun ei haluttu tilata Kiinan kamaa, niin se maksoi lelukaupassa lähes 50€. Minusta harvinaisen turha lahja.
Mun lapsi haluaa semmoisen myös, mutta kyllä ihan parilla-kolmella kympillä saa suomalaisesta kivijalkakaupasta. Aika turha minustakin, se tukka on sit heti takussa ja meikeillä tuskin tekee mitään, mutta lapsi on nyt vuoden verran sitä toivonut...
Vierailija kirjoitti:
Tuskin ne vanhemmat lastensa kanssa on ostoksilla, joten ihan voi myyjä itse päätellä kenelle se on lahjaksi menossa. Tosin toivoisi kyllä, että lelukaupan myyjät ymmärtäisivät ettei tuommoisia oletuksia pitäisi tehdä, jos nämä nyt on kaupoista peräisin olevia tietoja.
Miksi ihmeessä lahjat pitää sukupuolittaa? Eikö lahjoja yleensä anneta sen perusteella, mistä ihminen todennäköisesti tykkää/on kiinnostunut eikä sillä perusteella, mitä sukupuolta hän on?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä lahjat pitää sukupuolittaa? Eikö lahjoja yleensä anneta sen perusteella, mistä ihminen todennäköisesti tykkää/on kiinnostunut eikä sillä perusteella, mitä sukupuolta hän on?
No, ehkä ne on nämä jotka ei halua lasten vanhempien lähettävän toivelistaa, koska se olisi ahneutta ja ei saa mitään pyytää ja mitähän kaikkea. Sitten mennään kauppaan ja kysytään myyjältä että pitäis saada 5v tytölle ja 7v pojalle lahjat. Ja myyjä myy nukketalon ja legoja. Ja sitten "tytöille ostetaan nukketaloja ja pojille legoja". Koska ne jotka jo tietää mitä lapset haluaa, käyvät hakemassa ne vaan kaupasta sen kummempia selittelemättä kenelle ne menee.