Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaa, nyt toimittaja osaa päätellä lahjan sisällöstä, että saako sen tyttö vai poika. Ihanan 50-lukulaista

Vierailija
16.12.2022 |

"Tytöt ovat saamassa nukkekoteja, nukkeja ja kirjoja. Pojat saavat legoja, pelejä ja leikkiautoja."

https://yle.fi/a/74-20008941

Eli pojat eivät lue. Eivätkä tytöt pelaa pelejä tai leiki legoilla.
Näinhän se on.
T. toimittaja Kari Ikävalko 50-luvulta

Kommentit (104)

Vierailija
1/104 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheaa, kyllä minä mieleni nyt niin pahoitin...

Vierailija
2/104 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo luin tuon saman ja naurahdin :D Meillä tyttö 8v saa nimenomaan legoja lahjaksi. Sen ymmärrän että nuket menevät tavallisesti tytöille ja autot pojille mut erityisesti tuo kirjajuttu otti päähän, näköjään otetaan annettuna, että pojat eivät enää kirjoja lue. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/104 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheaa, kyllä minä mieleni nyt niin pahoitin...

Ei kai kukaan ole mieltään pahoittanut vaan naureskellaan vain :D T. eri

Sinä sen sijaan taisit pahoittaa mielesi?

Vierailija
4/104 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko ollut vaikea kirjoittaa, että lapset saavat näitä ja näitä leluja. 

Tulee mieleen ne saman tuottajan valmistamat ammatti-lelusetit, jossa pojille oli lääkärin tamineet ja tarvikkeet, ja tytöille siivoojan....

Vierailija
5/104 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimittajilla on ennalta tietämisen kyky?

Vierailija
6/104 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, meillä saa legoja ja kirjoja kyllä ihan molemmat. Nehän on ihan unisex-leluja, kaikkihan niillä leikkii. Tyttö on toivonut lisäksi Pokemoneja ja poika Ryhmä Hau leluja.

Vierailija
7/104 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehe, onhan tuo aika typerää.

Minä olin autotyttö jo 60-luvulla. Ensimmäinen sananikin oli auto.

Yksi mieluisimpia joululahjojani ikinä oli oranssi muovinen Jeep-leluauto, ehkä noin 30 cm pituinen.

Olin myös suuri Legojen ystävä. Pidin kovasti myös nukkeleikeistä, mutta en juurikaan barbeista. Lautapelejä meillä oli myös paljon ja niillä pelattiin ahkerasti.

Vierailija
8/104 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna olla, ei tästä saa kohua

Vierailija
9/104 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, meillä saa legoja ja kirjoja kyllä ihan molemmat. Nehän on ihan unisex-leluja, kaikkihan niillä leikkii. Tyttö on toivonut lisäksi Pokemoneja ja poika Ryhmä Hau leluja.

Meilläkin tyttö toivoi pokemon-kamaa ja lego-settiä. 

Vierailija
10/104 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle on välillä järkyttävän vanhanaikainen, vanhanaikaisempi kuin HS.

Muitatteko te sitä Pikku Kakkosen kotimaista sarjaa Pupuperhe-sarjaa, jossa oli alkusanojen mukaan tytöt, jotka kulkevat kaikkialle kaverinsa kanssa sekä pojat, jotka pitävät kaikenlaisesta jännästä kuten seikkailusta.

Olin jo 2008 että arrrrgh. 

Vierailija
11/104 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Legot, pelit ja kirjat on kyllä kautta aikojen olleet ihan kaikille sopivia leluja, mitä ihmettä. Kyllä minä sen uskon että Gabbyn nukketaloa ostetaan lähinnä tytöille ja jotain Transformerseja pojille, mutta onko ihan pakko väkisin tyrkyttää niitä "tyttöjen ja poikien leluja". Antaa lasten valita ja leikkiä millä tykkäävät.

Vierailija
12/104 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nimenomaan poika saa kirjoja, koska toivoi. Tyttö ei ole lukemisesta kiinnostunut, hän saa toiveiden mukaisen uuden pelin Nintendo Switchiin. 

Vierailija
13/104 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten pitää saada olla lapsia ja leikkiä millä haluaa. Kerran surullisena kuuntelin, kun pikkupoika kysyi äidiltään, voisiko saada yksisarvis-keppihevosen, johon äiti sanoi, että ei missään nimessä, ne on tyttöjen juttu, miten sulle poikana tuli edes mieleen tollainen.

Vierailija
14/104 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on totta että pojat eivät juuri lue ja poikien lukutaito on muutenkin heikentynyt huomattavasti. Onko se sitten seurausta siitä ettei niitä kirjoja pojille edes tyrkytetä.

Vierailija
15/104 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän voisi olla huolestunut ap:n luetun ymmärryksestä. Onko lukeminen jäänyt vähiin, kun kyse ei ole toimittajan mielipiteestä vaan uutisjutusta, jonka tekstin sisältö perustuu siihen, mitä kauppiaat ovat toimittajalle kertoneet.

Jos kerran kaupat itse kertovat, että tytöille ostetaan eri leluja kuin pojille, pitäisikö uutisoida päinvastoin, jotta ap ei pahoita mieltään?

Vierailija
16/104 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yle on välillä järkyttävän vanhanaikainen, vanhanaikaisempi kuin HS.

Muitatteko te sitä Pikku Kakkosen kotimaista sarjaa Pupuperhe-sarjaa, jossa oli alkusanojen mukaan tytöt, jotka kulkevat kaikkialle kaverinsa kanssa sekä pojat, jotka pitävät kaikenlaisesta jännästä kuten seikkailusta.

Olin jo 2008 että arrrrgh. 

Ja pupuperheessä on myös äiti "kantaa käsilaukkuaan joka paikkaan" sekä isä, "jolla on kylän suurimmat..... hampaat". 

:D

Ei ole vaikea arvata, että käsikirjoittaja on... mies.

Vierailija
17/104 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se on totta että pojat eivät juuri lue ja poikien lukutaito on muutenkin heikentynyt huomattavasti. Onko se sitten seurausta siitä ettei niitä kirjoja pojille edes tyrkytetä.

No tottakai on. Lapset imevät kuin sienet näitä ääneen lausuttuja ja ääneen lausumattomia oletuksia siitä, millainen on "oikea tyttö" ja "oikea poika". On todella surullista, että pojat eivät lue kirjoja,  sillä kuten juuri  Finlandia -palkittu kirjailija sanoi: Lukutaito on kansalaistaito ja edellytys sille, että pärjää elämässä eikä syrjäydy. 

Vierailija
18/104 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän voisi olla huolestunut ap:n luetun ymmärryksestä. Onko lukeminen jäänyt vähiin, kun kyse ei ole toimittajan mielipiteestä vaan uutisjutusta, jonka tekstin sisältö perustuu siihen, mitä kauppiaat ovat toimittajalle kertoneet.

Jos kerran kaupat itse kertovat, että tytöille ostetaan eri leluja kuin pojille, pitäisikö uutisoida päinvastoin, jotta ap ei pahoita mieltään?

Ja missähän kohtaa tarkalleen ottaen yksilöidään, että tuo ap:n siteeraama pätkä olisi nimenomaan jonkun kauppiaan sanomaa? Vai onko niin, että kauppias on kertonut, että juu meillä menee Dollhousea, legoja, kirjoja ja autoja. Ja toimittaja on kirjoittanut, että tytöille dollhouse, pojille legot....

Jos kauppias on lähteenä, niin sekin olisi mielenkiintoista kuulla, mistä hän tietää, kenelle lahja menee? Jos me ostamme Cittarista legopaketin, autoja, nukkekodin ja kirjoja, niin me emme kassalla kerro, että tämä menee pojalle ja tuo tytölle. Ja vaikka joku kertoisi, niin merkkaako kassahenkilö sitten sinikantiseen vihkoon, että nyt meni legopaketti tytölle, nyt se meni pojalle jne ja vie sitten myyntipäällikölle sen vuoron päätteeksi, joka tekee merkinnöistä koosteen koneelle, josta tutkimuspäällikkö sitten analysoi ja tekee graafin, jonka toimittaa myymälävastaavalle ja Keskon keskuskonttoriin? Niijustiisa.

Vierailija
19/104 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kävin kaupassa ostamassa kasvonaamioita ja pörrösukat, niin mistä kauppa tiesi niiden olevan lahjaksi? Saati, että kumpikin oli 12v pojan lahjatoiveiden mukaiset. 

Vierailija
20/104 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimestä päätellen toimittaja Kari Ikävalko on sieltä 50-luvulta tai viimeistään 60-luvulta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi