Mistä hyvätuloinen köyhä saa apua
Sähkön kallistuinennon ajanut ns. hyvätuloisen perheen ahdinkoon emmekä ole varmoja mvoimmeko enää hankkia kaikkia lääkkeitä tammikuussa. Tilanne helpottaisi todennäköisesti huhtikuussa. Mistä ns. hyvätuloinen perhe voi poikkeuaikana saada apua esim. lääkkeisiin muutamaksi kuukaudeksi. Emme asu vuokralla, joten estääkö se esim. toimeentulotuen. Perheen joustokin suli parin kalliin taloon liittyvän korjaustyön vuoksi (ilman niitä ei olisi taloa voinut käyttää, joten ei voinut siirtääkää).
Kaikilla on inflaation myötä vaikeaa, mutta kallissähkö tekee elämän kirjaksi niillä, joilla kylpyvesi ja talo lämpiää sähköllä. On varaava takka ja ilmalämpöpumppu, mutta ei ne koko taloa lämmitä. Tällä hetkellä olisi hyvä pieni omakotitalo, mikä lämpiää tävaraavalla takalla puulämmitteisen saunan kera ja sähköä menisi vsin valaistukseen. Meidän sähkösauna on tällä hetkellä turhake.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkon apu? Ottavat vastaan joitakin laskuja ja antavat maksusitoumuksen kauppaan.
Eiköhän kirkon ja diakonian avut ole tarkoitettu ihan toisen tuloluokan väestölle, ja on se viimeistä viimeisin turva kun kaikki muut verkot pettävät?
Tässä on kyseessä hyvätuloiset isossa talossa, juuri tehty isoa remppaa käteisellä?
Eli on poltettu säästöt, eikä olla mietitty mitään rahoitusvaihtoehtoa?
Tosi järkevää varautumista.
No jos on hyvät tulot ja tuota varallisuutta, niin rahoituksen saanti ei ole kyllä ongelma. Joihinkin lääkkeisiin voi liipata väliaikaisesti vaikka sitä platina Amex:ia.
Maksan kirkollisveron lähinnä juuri diakoniatyöhön menevän rahan takia.
Minua ÄRSYTTÄÄ kun ensimmäinen neuvo jokaiselle on "kysy kirkolta apua, ei tarvi kuulua kirkkoon". - kirkon tehtävä tosiaan on tukea HÄDÄNalaisia ei mitään ylikuluttajia!
Kyllä minulla pitkäaikaistyöttömällä, mutta omaisuutta omistavalla on huonompi tilanne. Työt mitä tarjotaan on vain 9€ kulukorvaus työtä ja sekään ei riitä työmatkakuluihin. Eli pitäisi myydä rivitaloasunto alta ja samoin heikkokuntoinen kotitaloni laittaa myyntiin ja tiedän, että siitä saa toki tontin arvon (maaseutu), mutta talo todettu jo perinnönjaossa purkukuntoiseksi. Kuitenkin tuosta tunnearvoa, kun ukkini sen on aikoinaan rakentanut. Jos ei olisi tunnearvoa niin möisin kaikki ja kai se yhteiskunta elättäisi kun tilillä olisi 0€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten vaan jos ensi vuoden lääkkeiden ostokykyisiä murehdit: osta ne jo tämän vuoden puolella mahdolliimman pitkään (tämän vuoden omavastuun alle, mikä sulla jo lienee täyttynyt?)
Luuletko että tuo trolli olisi ottanut selvää lääkkeiden 592 euron vuosihintakatosta?
En tiedä mutta minua ärsyttää se, että ihmiset AINA aloittavat tuon "tammikuussa ei pysty lääkkeitä ostamaan" vinkutuksen.
JOS ap on hyvätuloinen perhe JA talossa on pitkäaikaissairas, joka tarvitsee säännölliset lääkkeet mitkä maksaa ennen kuin katto tulee täyteen niin kyllä tuo on nyt vaan pitänyt ja PYSTYTTY huomioimaan.Meillä hyvätuloisilla ihan oikeasti on joskus jouduttu säästämään esim niin, että kaikki lahjat ovat olleet vähäisiä ja 'välttämättömyyksiä" (esim lapsille on joku harrastuksessa välttämätön rikki menneen tilalle), koska TIEDÄMME että meillä oletetaan olevan kykyä muokata kulutustamme niin, että saamme rahat aina riittämään (emmekä halua myydä mökkiä).
JOS haluaa maksaa remontin pois säästöistä, KYLPEÄ (lämpimässä vedessä) ja viettää joulun notkuvan pöydän ääressä on se ihan oma valintakysymys sitten JOS tammikuun "lääkelasku" tekee tiukkaa.
(Toki tuntuu ettå sama on tilanne vähän köyhemmilläkin, mutta heillä nyt tupakan, messujen ja veikkauksen lisäksi usein vähemmän mahdollisuuksia etsiä niitä helppoja ja nopeita säästön kohteita.
Olen lapsena asunut hyvätuloisessa perheessä. Aikuisena, vanhempana olen pienituloinen. Silti en ole koskaan ajatellut, että harrastusväline olisi välttämättömyys: harrastushan on vapaaehtoinen ja siksi harrastusvälinekin on ylellisyyttä.
Mielenköyhyyteen ei taida apuja saada, edes rahalla.
Mielenkiintoista on havaita, kuinka hyvätuloisten asenne yhteiskunnan tukiin muuttuu kummasti ja nopsaan, kun itse ollaan saamapuolella.
Enää ei kuulukaan, että "minun rahoilla ei loisia elätetä" ja "menkää pummit töihin".
Eipä ollut mitään moraalista ongelmaa hyvätuloisilla yrittäjilläkään ottaa vastaan täysin itselleen tarpeetonta koronatukea "kehitysprojekteihin", kun sitä oli jaossa löysästi jokaiselle osaavalle hakijalle.
Sitten huudetaan, että miksi Marin ja vihervasurit ottaa velkaa, ja kyllä nyt on leikattava.... juuri niiltä oikeasti heikoimmilta ja köyhimmiltä.
Syökääpä rikkaat pitkä p.
Eikös rahaa saakaan taikaseinästä ja soosuluukulta kaikki jotka vaan vittii mennä hakeen?
Ja voihan sitä MENNÄ töihin. Tai risusavottaan. Helppoa, eikös?
AP voisi myydä vaikka poninsa ja harrasteautonsa noin alkajaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten vaan jos ensi vuoden lääkkeiden ostokykyisiä murehdit: osta ne jo tämän vuoden puolella mahdolliimman pitkään (tämän vuoden omavastuun alle, mikä sulla jo lienee täyttynyt?)
Luuletko että tuo trolli olisi ottanut selvää lääkkeiden 592 euron vuosihintakatosta?
En tiedä mutta minua ärsyttää se, että ihmiset AINA aloittavat tuon "tammikuussa ei pysty lääkkeitä ostamaan" vinkutuksen.
JOS ap on hyvätuloinen perhe JA talossa on pitkäaikaissairas, joka tarvitsee säännölliset lääkkeet mitkä maksaa ennen kuin katto tulee täyteen niin kyllä tuo on nyt vaan pitänyt ja PYSTYTTY huomioimaan.Meillä hyvätuloisilla ihan oikeasti on joskus jouduttu säästämään esim niin, että kaikki lahjat ovat olleet vähäisiä ja 'välttämättömyyksiä" (esim lapsille on joku harrastuksessa välttämätön rikki menneen tilalle), koska TIEDÄMME että meillä oletetaan olevan kykyä muokata kulutustamme niin, että saamme rahat aina riittämään (emmekä halua myydä mökkiä).
JOS haluaa maksaa remontin pois säästöistä, KYLPEÄ (lämpimässä vedessä) ja viettää joulun notkuvan pöydän ääressä on se ihan oma valintakysymys sitten JOS tammikuun "lääkelasku" tekee tiukkaa.
(Toki tuntuu ettå sama on tilanne vähän köyhemmilläkin, mutta heillä nyt tupakan, messujen ja veikkauksen lisäksi usein vähemmän mahdollisuuksia etsiä niitä helppoja ja nopeita säästön kohteita.
Olen lapsena asunut hyvätuloisessa perheessä. Aikuisena, vanhempana olen pienituloinen. Silti en ole koskaan ajatellut, että harrastusväline olisi välttämättömyys: harrastushan on vapaaehtoinen ja siksi harrastusvälinekin on ylellisyyttä.
Tietenkin näin on, vaikkakin hyvin paljon puhutaan siitä, että jokainen lapsi tarvitsee harrastuksen.
Mutta kun puhutaan hyvätuloisesta perheestä, niin oikeasti HARVASSA on ne perheet missä lasten paketeista löytyy aina uusimmat iPhonet. Aivan normaalia on, että lapsi saa joka joulu joululahjaksi ne harrastuksessa välttämättömät hokkarit. Yksikään hyvätuloinen ei kuitenkaan kuvittele, että yhteiskunnan velvollisuus olisi toimia lisäjoulupukkina ja hankkia sille lapselle Jopon tai leffalippuja.
Toisessa ketjussa just totesin, että suuri osa tavallisilla tuloilla varustettu henkilö tai perhe, ei hyödy mistään sähkötuista ja avustuksista tuon taivaallista. Kun on budjetoitu määrä x euroa sähkölle ja ehkä korotettukin määrää vähän, tulee raja vastaan jonka yli voi mennä. Sitten alkaa kituutus ja säästökuuri. Ja sen säästämisen takia ei kuitenkaan ylitetä menoisa sellaista rajaa, että jotain tukea voisi herua.
Tulot ovat oletettavasti liian suuret perustoimeentulotuelle. Ja sähkönkäytön menot jäävät juuri sen alle, että se ei ylitä suurta menoa tai jos ylittää, voi hyvitys olla 100e tai 200e joka ei auta parin tonnin lakussa mitään.
Näin se nyt vain menee. Ja jotkut viisaat tutkijat levittävät toukokuussa tilastojaan jossa todetaan että suuri osa kanslalaisista jäi lopulta tukien ulkopuolelle. Kyllä tämä nyt on nähtävissä ihan etukäteenkin.
Jos olette vasemmistolaisia niin lopettakaa blaadaus ja imppaaminen. Jos oikeistolaisia niin myy osakkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat neuvot toki hyvätuloiselle köyhälle kuin pienituloisellekin. Eli:
Lopettakaa tupakointi ja leipokaa leivät itse. Kerätkää pulloja ja ostakaa punalapputuotteita. Menkää siivoojiksi.HAHAHAHAHAH. Miten tuo auttaisi valmiiksi HYVÄTULOISIA ihmisiä? :D
Nyt joku raja...
En tiedä. Olen ihmetellyt samaa pienituloisten köyhien kohdalla - ei se heitäkään sen enempää auta.
Noh ne tuet on niille joilla rahaa ei ole allakoitavissa välttämättömyyksiin. Jos olette hyvätuloisia, täytyy teidän vain allakoida talouden rahat jatkossa eri tavalla. Me olemme myös ihan samassa jamassa eli nousseiden kustannusten vuoksi on joutunut leikkaamaan menoja ja tekemään järjestelyitä jotta saadaan katettua nousevat kulut ja silti säästettyäkin jotain. Nyt sitten vaan autoa halvempaan ja omaisuutta lihoiksi ja halvempaa ruokaa pöytään. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat neuvot toki hyvätuloiselle köyhälle kuin pienituloisellekin. Eli:
Lopettakaa tupakointi ja leipokaa leivät itse. Kerätkää pulloja ja ostakaa punalapputuotteita. Menkää siivoojiksi.HAHAHAHAHAH. Miten tuo auttaisi valmiiksi HYVÄTULOISIA ihmisiä? :D
Nyt joku raja...
En tiedä. Olen ihmetellyt samaa pienituloisten köyhien kohdalla - ei se heitäkään sen enempää auta.
Ei tämä nyt ihan paikkaansa pidä.
Itsellä oli muinoin kollega, opettaja (kaiketi siis ihan 'hyvätuloinen'?) joka jäi syksyllä yh ja yksin asuntolainan ja lasten kanssa: hän kysyi kiinnostusta ja kävi ennen joulua siivoamassa useamman kollegan kotona ja sai näin kerättyä ylimääräistä rahaa. Ja keväällä hän kävi pesemässä ikkunoita ja kitkemässä kukkapenkkeja tmv.
Tiedän, oli laitonta 'pimeää' tuloa, mutta selvisipä sen talven yli menettämättä luottotietojaan (ja kesällä sai tuon turhan ison asunnon myytyä ja ylisuuren lainan pois ).
When there is will, there may be way...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Ja puhuinkin meistä hyvätuloisista.
Ja kyllä se uusi maila poikki pamahtaneen tilalle nyt vaan on välttämättömyys. Muuten ei voi osallistua harrastukseen. Mutta sehän oli vain esimerkki siitä, miten menoja voi "kohtuuttaa".. siirtämällä niitä oman perheen "välttämättömyyksiä" joulupakettiin. Voihan sinne laittaa sitten vaikka bussikortin tai deodorantin kun oikein on tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan täyspäinen hyvätuloinen ei vedä säästöjään kuiville jonkun ison rempan takia. Ne voi rahoittaa kyllä muutenkin.
Tässä tuntuu nyt siltä, että myös hyvätuloinen yrittää saada remppansa ja kulunsa yhteiskunnan piikkiin.
Mutta teillehän nuo Kelan sähkötuet ja verotuet on tarkoitettukin.
Ja varallisuus senkun kasvaa.
Luitko lainkaan aloitusta vai tarvitaanko selkokielisempää tekstiä? Korjaustyöt olivat pakollisia heti tai koti olisi ollut asuinkelvoton. Meinasitko, että meidän tulisi olla asunnottomia vai sekä maksaa vuokraa toisesta asunnosta ja muut kulut talosta.
Vierailija kirjoitti:
.
Tuollaiset tyypit ehdotteleat yleensä niille todellisissa ongelmissa oleville sitä risusavottaa ja pullojenkeruuta. Kyllä töitä tekevälle löytyy ja jokainen vastatkoon itse itsestään. Eikös se näin menekään?
Mikä sinua korpeaa? Olen vuosittain auttanut vähävaraisia lapsiperheitä. Lapsuudesta puolestaan tuttua köyhyys ja itse sieltä köyhyydestä on kavuttu pois, mutta aina olen ymmärtänyt yhteiskunnan tuen merkityksen. Harva kultalusikka suussa syntyy. Meillä on kuitenkin vielä paljon asuntolainaa. Nykyään teen töitä ja toimin omaishoitajana, joten lisätyö ei ole mahdollista tässä perheessä, sillä muutenkin paljon hoidettavaa. Harrastusmaksut jo maksettu onneksi seuraavalle puolelle vuodelle, muutoin harrastukset jäisivät hetkeksi tauolle. Tietenkin KELAn sähkötukia haemme tosin aika ikävää, että ne saa aika viiveellä.
Jos olette hyvätuloisia ja teillä on isot talot ja varallisuutta, niin ette ole köyhiä.
Itse ajoitte kassanne alas maksamalla kaikki isot remppanne cashillä.
Teillä on runsaasti erilaisia vaihtoehtoja saada tilapaistä rahoitusta.
Ja teilläkin on mahdollisuus hakea noita uusia tukia.
Tuollaiset tyypit ehdotteleat yleensä niille todellisissa ongelmissa oleville sitä risusavottaa ja pullojenkeruuta. Kyllä töitä tekevälle löytyy ja jokainen vastatkoon itse itsestään. Eikös se näin menekään?