Olenko huono lähihoitaja?
En osaa vaativampia asioita, kokemusta ei paljoa ole. Pelkään ikäviä tilanteita. Perushoidon osaan mutta pitäisi osata muutakin. Osaan huonosti vastata kysymyksiin.
Kommentit (24)
Tekemällä oppii. Rohkeasti mukaan tilanteisiin jotta kokemusta karttuu.
Sinä olet hyvä lähihoitaja, koska tiedät mitä osaat ja mitä et. Eli et ota turhia riskejä. Työssä oppii ja ajan kanssa itsevarmuuskin kasvaa. Kohta jo koulutat muita.
Pyydä apua kun et osaa, muuten ei voi ikinä oppia, jokainen on joskus ollut samassa tilanteessa työssään.
Minua ahdistaa työskennellä samanlaisten ihmisten kanssa jotka eivät osaa. Pelkään koko ajan että minua pidetään ihan tyhmänä, en uskalla puhua omaisille, koska pelkään etten osaa vastata kysymyksiin.
Olet hyvä hoitaja, usko pois.
Muistathan ettet koskaan ryhdy työpaikkakiusaajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä apua kun et osaa, muuten ei voi ikinä oppia, jokainen on joskus ollut samassa tilanteessa työssään.
Joskus on vain osaamattomia työvuorossa, keneltä sitten kyselen.
Vierailija kirjoitti:
Olet hyvä hoitaja, usko pois.
Muistathan ettet koskaan ryhdy työpaikkakiusaajaksi.
Työpaikalla puhutaan pahaa uusista ja osaamattomista. En tunne oloani vielä niin hyväksi että minulla olisi varaa haukkua muita.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyesti, olet! Olet täysi nolla, sinusta ei koskaan tule mitään hyvää hoitajaa. Parempi kun lähdet itse pois, ennenkuin saat potkut töistä.
Saa paremmin rahaa liitolta jos saa potkut.
Minä kouluttauduin keski-iässä lähihoitajaksi, te- toimiston kehoituksesta. Koen olevani väärällä alalla. En osaa olla hyvä hoitaja,
pelkään väkivaltaisia hoidettavia ja en muutenkaan pärjää alalla. Olen liian pelokas. Olen työttömänä. Saa haukkua.
Vierailija kirjoitti:
Minä kouluttauduin keski-iässä lähihoitajaksi, te- toimiston kehoituksesta. Koen olevani väärällä alalla. En osaa olla hyvä hoitaja,
pelkään väkivaltaisia hoidettavia ja en muutenkaan pärjää alalla. Olen liian pelokas. Olen työttömänä. Saa haukkua.
Kiusattiinko sinua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyesti, olet! Olet täysi nolla, sinusta ei koskaan tule mitään hyvää hoitajaa. Parempi kun lähdet itse pois, ennenkuin saat potkut töistä.
Saa paremmin rahaa liitolta jos saa potkut.
Nämä jepet ei ole koskaan olleet missään töissä.
Itse sanoitkin, että kokemusta ei paljoa ole. Työ opettaa ja hoitajana (kuten varmaan missä tahansa muussakin työssä) saa koko ajan opetella uusia asioita. Kunhan olet kiinnostunut, ja halukas oppimaan ja tekemään hyvin, niin se riittää eväiksi. Monenlaisissa tilanteissa oppii toimimaan ja olemaan rauhallinen. Helpottaa ehkä sitten, kun kokemuksen myötä ymmärtää, että useinkaan ei ole yhtä ainoaa tapaa toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pelkään väkivaltaisia hoidettavia ja en muutenkaan pärjää alalla. Olen liian pelokas. Olen työttömänä. Saa haukkua.Kiusattiinko sinua?
En voi sanoa, että minua kiusattiin. Mutta jouduin liian kokemattomana hoitamaan väkivaltaisia asukkaita, ilman tukea. En pärjännyt. Olen liian arka hoitamaan väkivaltaisia asukkaita. Pelkään. En sovellu alalle, koska hoidettavat eivät ole niitä kivoja mummoja, joita kuvittelin hoitavani. En pysty hoitamaan väkivaltaisia, isoja ukkoja, jotka lyövät, potkivat ja räkivät. En tässä iässä ( 60v), kykene tähän. Sain Fazerilta työpaikan, keksien pakkauksesta. Ei tarvitse pelätä mennä töihin ja saa nukkua yönsä rauhassa.
Miksi kokemattomia hoitajia laitetaan yksin tekemään asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pelkään väkivaltaisia hoidettavia ja en muutenkaan pärjää alalla. Olen liian pelokas. Olen työttömänä. Saa haukkua.Kiusattiinko sinua?
En voi sanoa, että minua kiusattiin. Mutta jouduin liian kokemattomana hoitamaan väkivaltaisia asukkaita, ilman tukea. En pärjännyt. Olen liian arka hoitamaan väkivaltaisia asukkaita. Pelkään. En sovellu alalle, koska hoidettavat eivät ole niitä kivoja mummoja, joita kuvittelin hoitavani. En pysty hoitamaan väkivaltaisia, isoja ukkoja, jotka lyövät, potkivat ja räkivät. En tässä iässä ( 60v), kykene tähän. Sain Fazerilta työpaikan, keksien pakkauksesta. Ei tarvitse pelätä mennä töihin ja saa nukkua yönsä rauhassa.[/quote
Olisit varmaan ollut hyvä hoitaja, jos olisit saanut paremman perehdytyksen ja tukea työhösi.
Aggressiiviset ja vaikea-hoitoiset dementikot ovat todella raskaita potilaita.
Mutta ei se enää mikään salaisuus ole, että hoito-ala on kriisissä, ei tätä kukaan jaksa.
Fiksu olet kun päätit tehdä jotain muuta ja nukkua yösi rauhassa.
Kiitä itseäsi, taputa itseäsi olalle, kehi itseäsi oikein kunnolla. Olen varma, että läheisesi myös kehuvat sinua päätöksistäsi!
Olen vielä sh, mutta ensi vuonna olen ehkä jotain muuta ja jos olen sh, en enää Suomessa.
Kaikki samojen päätösten kanssa painivat, muistetaan, että tämä on vain työtä, loppujen lopuksi, eikä määrittele kaikkea meissä.
Älä anna periksi. Kuten joku sanoikin, tekemällä oppii. Kukaan ei voi osata asioita, joita ei ole harjoitellut tai joita ei ole koulussa opetettu kunnolla (kyllä, ammattikoulujen opetus on keskimäärin melko kehnoa).
Veikkaan, että jokainen ihminen käy joskus samoja ajatuksia läpi, olipa ala mikä tahansa. Työ saattaa olla erilaista kuin kuvitteli, ym. Itse olen taistellut paljon sen asian kanssa, että tehtyäni alan töitä jonkin aikaa koin olevani liian epäkäytännöllinen ja liian epäsosiaalinen alalle. Kuitenkin juuri nyt koen olevani työssä melko hyvä. Alalle tarvitaan monenlaisia ihmisiä.
Nykyään hoitajiin kohdistuu paljon paineita, työpäivät ovat kiireisiä, on hoitajapula ja lisäksi hoitajia arvostellaan mediassa jatkuvasti. Kuulostaa siltä, että et ole saanut kunnon perehdytystä. Sinulla on oikeus vaatia sitä!
Minulla sama kokemus. Luulin lähihoitajaksi kouluttautuessani hoitavani kilttejä, mukavia vanhuksia. Harjoittelupaikoissani tuli selväksi, että en pärjää alalla. Hoidettavat olivat väkivaltaisia, isokokoisia ja pelottavia. En pystynyt pienikokoisena naisena kohtaamaan näitä isoja ukkoja, jotka olivat pelottavia. Yksin jouduin välillä hoitamaan heitä, koska ei ollut tarpeeksi henkilökuntaa. Oli pakko lopettaa. En uskalla hoitaa väkivaltaisia asukkaita. Olisin hyvä hoitaja, jos saisin hoitaa ystävällisiä vanhuksia, mutta se ei ole mahdollista. Joten luovuin ammattioikeuksistani.
Osaako kukaan sanoa