7 videoklippiä piti tehdä paskaduunin rekryprosessissa. Sitten tulee viikkojen jälkeen viesti, kiitti mut ei kiitti. Miten tätä nykypäivän työnhakuhelvettiä kestää?
Piip soikoon, että surettaa. Jotenkin nöyryytetty olo tulee, kun käytin niihin niin hemmetisti aikaa ja vaivaa. Tulee sellainen olo, että naamaraja sitten kai tulikin vastaan. Ja kyseessä aivan tavallinen, perusduunarin työ.
Kommentit (87)
Seuraavan kerran laita sinne video missä pyllistät kameraan. Näin mä tekisin noille v***n videohinutuspaikoille.
Työnantajat keräävät ilmaisia ideoita työnhakijoilta. Eivät palkkaa, mutta käyttävät niitä. Minäkin lakkasin jakelemasta ideoitani ilmaiseksi kun niitä otettiin törkeästi käyttöön.
Olen työkeskuksessa laittanut kasaan Intertrafon muuntajia muutama tuhat kappaletta, huomasin et Intertrafo hakee työntekijöitä (muuntajien valmistus). Eli samoja muuntajia mitä olen laittanut kasaan jo muutaman tuhat kappaletta työkeskuksessa. Mainitsin työhakemuksessa sen et olen kasannut teidän muuntajia tuhansia, ja laitoin 2 suosittelijan yhteystiedot. Intertrafon kaverit viel jopa tuntee nämä mun 2 suosittelijaa todella hyvin. Hain Intertrafoon hommiin kun olin samaan aikaan töissä työkeskuksessa. Eli hain töitä vaikka olin töissä. Tuolta ei koskaan kuulunut pihaustakaan.
Tää jos mikä on jo koomista. Eli ei riittänyt kaikki tuo kokemus heidän omista muuntajista eikä 2 suosittelijaa.
Esimerkkinä vaan se et työnantajille kun ei mikään riitä.
Kokoonpanosta 4v kokemus ja 2 suosittelijaa, osaan käyttää 20 erilaista työkonetta. Olen toiminut opastajana uusille työntekijöille ja kouluttanut työkoneiden käyttöön. Olen ollut kokoonpanossa luottamusmies kenelle annetaan haastavat työt.
Mutta mikään ei riitä työnantajille.
Alkakaa tehä Onlyfanssii kuten Hennuli. Voitte tehä videoita omilla ehdoilla. ilman työn antajan määräyksii..
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000009266400.html
Luojan kiitos että sain vakipaikan aikoinaan aikana jolloin lähetettiin kirjekuoressa hakemus.Hakemukseen kirjoitettiin että pyydän kohteliaimmin että minut otetaan huomioon valittaessa x työntekijää .Mukaan sitten laitettiin kopiot koulu- ja työtodistuksia ja sitten vaan odoteltiin työnantajan yhteydenottoa.En saisi nykyaikana varmaan mitään paikkaa kun en osaa tehdä nykyajan video ym.hakemuksia, tosin työvuosiakaan enään muutama jäljellä.
Osalla firmoista ei ole edes tarkoitus palkata ketään.
1. Ilmainen mainos firmalle: me palkataan taas, tule meille työkaveriksi, olisitko sinä uusi super-mega-account-managerimme, jne.
2. Kartoitetaan millaista osaamista on liikkeellä. Mitä jos kilpailijalta hakee joku? Saadaan hakija paljastamaan jotain työoloista jne.
3. Työllistetään firman HR:ää, tai sitten käytetään ulkoistettua palvelua josta sovittu tietty hinta.
Joskus käy outo säkä. Mä sain nykyisen työpaikkani kirjoittamalla hakemuksen kysymykseen ihan rehellisesti, että "toivon, ettei introvertin somettomuus estä työllistymistä" Ei siis löydy linkattavaa linkediniin, instagramiin eikä mihinkään muuallekaan. Erotuin sitten kuulemma sillä asiakeskeisyydellä.
Hain alkoon, työtunteja 15h viikossa ja sinnekkin piti joka kysymyksen kohdalla laittaa videoklippivastaus :D Oli naurettavaa touhua, en tiedä miten jaksoin alentua koko päiväksi sönköttämään kameralle...No tuli sieltä sähköpostiin vastaus parinviikon päästä "kiitos mutta valintamme ei kohdistunut sinuun." Niin olen siis alle 30-vuotias ja ääni ei mikään erityisen heleä ja kaunis että tiesin kyllä mihin tyssää. :'D en ole senjälkeen hakenut niihin mihin vaaditaan se tekopirteä pelleilyvideo.
Vierailija kirjoitti:
Joskus käy outo säkä. Mä sain nykyisen työpaikkani kirjoittamalla hakemuksen kysymykseen ihan rehellisesti, että "toivon, ettei introvertin somettomuus estä työllistymistä" Ei siis löydy linkattavaa linkediniin, instagramiin eikä mihinkään muuallekaan. Erotuin sitten kuulemma sillä asiakeskeisyydellä.
Kannattaakohan työhaastattelussa mainita, jos ei ole omalla nimellään eikä naamallaan esim. Instagramissa, mutta on laittanut sinne kuvia harrastuksistaan nimimerkillä.
Tai tehnyt Youtubeen videoita harrastuksestaan, mutta ei esiinny niillä itse ja jälleen kerran vain nimimerkki eikä oma nimi.
Moni työtön menisi töihin jos itse työn hakeminen ei olisi tehty niin vaikeaksi. Ennen saattoi yksinkeraisesti soittaa työpaikoille ja kysyä olisiko töitä tarjolla. Jos se olisi vieläkin mahdollista saatais paljon hyviä duunareita pois kortistosta. Ihmisellä voi olla vaikka oppimisvaikeuksia taustalla, tai muusta syystä työhakemuksen ja cv:n oikeaoppinen väsääminen tuntuu niin ylipääsemättömän vaikealta, ettei jaksa edes yrittää. Silti se sama ihminen voisi olla tunnollinen ja tehokas työntekijä, jos vaan saisi mahdollisuuden. Luulisi että jossain vaiheessa työnantajatkin havahtuisivat tähän. Joku työnantaja voi saada etulyöntiaseman työvoiman rekrytoinnissa, jos ilmoittaa että meille ei tarvita erillistä hakemusta, voit soittaa tähän numeroon, niin keskustellaan olisitko etsimämme henkilö. Alkukartoitus lyhyesti puhelimessa, ja jos vaikuttaa hyvältä, niin tarvittaessa tarkempi haastattelu. Sitten vaan töihin, jos tarve ja tarjonta kohtaa.
En koskaan hae työpaikkoja, joihin vaaditaan videoita. En ole media-alan ammattilainen.
Olen itse tehnyt jonkin verran rekryä ja parhaat tapaukset olen palkannut vanhanaikaisesti. Eli ilmoitus nettiin ja yrityksen sivuille. Kerrotaan mitä haetaan, ei jaaritella yrityksen arvoista jne..
Pyydetään hakemus ja cv. Varmuudella kutsun haastatteluun on saanut sillä, että soittaa(!) työpaikasta työnantajalle. Yleensä cv, hakemus ja tuo puhelu antaa jo hyvän kuvan tekijästä. Tämän lisäksi riittää yksi live-haastattelu.
Tällä tyylillä olemme palkanneet n. 10 hyvää tekijää viime vuosien aikana.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse tehnyt jonkin verran rekryä ja parhaat tapaukset olen palkannut vanhanaikaisesti. Eli ilmoitus nettiin ja yrityksen sivuille. Kerrotaan mitä haetaan, ei jaaritella yrityksen arvoista jne..
Pyydetään hakemus ja cv. Varmuudella kutsun haastatteluun on saanut sillä, että soittaa(!) työpaikasta työnantajalle. Yleensä cv, hakemus ja tuo puhelu antaa jo hyvän kuvan tekijästä. Tämän lisäksi riittää yksi live-haastattelu.
Tällä tyylillä olemme palkanneet n. 10 hyvää tekijää viime vuosien aikana.
Nimenomaan, tärkeintähän on se, että hakija on hyvä työntekijä. Se, että on osaa hyvin kaikki työnHAUN temput, ei välttämättä tarkoita, että henkilö on hyvä työnTEKIJÄ.
Työnhaku vaatii eri taitoja kuin työnteko, jollei ammattina ole sitten joku toimittaja, kuvaaja, markkinoija, mainostaja, malli, tms.
IT- alalla ei haeta asiantuntijan/koodarin hommia naurettavilla videon pätkillä. Joko osaat/opit, näin se menee. Pärstäkertoimella/painoindeksillä ei ole väliä, kunhan osaa tehdä tiimityötä ja oman hommansa. Omalla työpaikalla on tärkeintä tiimityö, toisen arvostaminen työstä riippumatta. Osalta vaaditaan myös hyvää paineensietokykyä ja venymistä. Jälkimmäiset näkyy sitten palkassa. Syyllisiä ei etsitä, kun asianomainen itsekin sen tietää. Case käydään läpi ja otetaan opiksi. Myynnillä ja johdolla on tietenkin eri vaatimukset.
En suosittele suoranaista veetuilua videolla vaikka olisikin ihan pelle hakuprosessi. Kun siis jollakin pikkuvallastaan voimantuneella rekrynilkillä voi riittää intoa antaa asiasta palautetta TE-toimistoon asti.
Tilanne on toki toinen jos tuo hakemus ei ole osa velvoitettua työnhakua.
Olen äärimmäisen yksityisyyshakuinen persoona. Jo CV + todistustiedot itsestäni annettavaksi jollekin tuntemattomalle taholle tai rekryhenkilölle kauhistuttaa. Saati sitten videot siihen päälle. Mitä noille videoille edes tapahtuu prosessin jälkeen? Mitä jos joku osaamaton hr-tyyppi jättää ne roikkumaan jonnekin tai ei hävitä niitä asianmukaisesti? Eli en todellakaan tee mitään videoita.
Jos työilmoituksessa pyydetään videota tai ei kerrota mikä palkka on, en laita hakemusta. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaativan asiantuntijan vuosikustannukset työnantajalle on helposti 200 000 euro vuodessa, joten virherekrytointi tulee todella kalliiksi. Temppuradalla on tarkoitus varmistaa ettei tehdä huonoa valintaa.
Siitä huolimatta tuo pellerata ei takaa huipputyöntekijää, sen tietää vasta käytännössä ja koeaikana voi laittaa milloin tahansa joka tapauksessa pihalle. Olen melko varma, että halvemmaksikin tulee. Suurempi todennäköisyys on kuitenkin, että tulee valinneeksi ihan hyvän työntekijän, kuin susip*askan, vaikka valkkaisi pelkän CV:n perusteella. Nyt puhuttiin kuitenkin ihan perusduunarin työstä eikä mistään maisteritason asiantuntijahommista.
Ja just ne pellet pärjää näillä pelleradoilla. Osaavat esiintyä ja puhua kaikki pyörryksiin. Käytännössä ovat pelkkiä käsienheiluttajia.
Mistä tiedät kuka tai ketkä kaikki näitä videoita töllistelee ja missä niitä säilytetään tai jaetaan rekryn jälkeen. Jonkinlainen tietosuoja kai hakijaakin koskee. Tämä tieto pitäisi ilmoittaa, kun videoita pyydetään.
Temppuradalla valitaan usein juuri ne väärät.
Osa tekee töitä ja osa temppuilee.