Kuinka paljon teidän perheessä käytetään maitoa?
Entä mitä laatua? Luomua vai vapaan lehmän?
Meillä maitoa kuluu n. 2 litraa päivässä. Ruokailut, kahvimaitona, joskus jopa janojuomana. Meillä vaihtelee laadut välillä. Usein Valion vapaanlehmän luomua, kun sitä myydään 1,75 litran pakkauksissa.
Ps. Tämä ei ole maitovihaajien ketju.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harvoin jos teen ruokaa johon maitoa tulee, ehkä 2-3 litraa per kuukausi menee Juustoportin vapaiden lehmien maitoa.
Jos käytät kolme litraa maitoa kuussa ruoanlaittoon, niin et voi mitenkään sanoa, että käytät maitoa "hyvin harvoin".
Pyöreä nolla, ei käytetä maitoa mihinkään.
Vuodessa menee n 2litraa ruokaan ja yleensä kevytmaitoa. Juon vettä ja käytän kauramaitoa kahviin ja puuroon.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on mukavampi syödä ruokaa, kuin ravita iseään juomalla.
Entä smoothiet?
Minulla menee litra, joskus kaksikin, maitoa viikossa, riippuen millaisia ruokia teen. Olen kokeillut kaikki kaura- ym. juomat ja en alkuunkaan tykkää niistä. Kunnon maitoa olla pitää, vaikka en ruokajuomana käytäkään, vain kahviin ja teehen sekä ruoanlaittoon.
Se mikä mun kahviin kuluu. Joskus keitetään jotain maitopuuroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harvoin jos teen ruokaa johon maitoa tulee, ehkä 2-3 litraa per kuukausi menee Juustoportin vapaiden lehmien maitoa.
Jos käytät kolme litraa maitoa kuussa ruoanlaittoon, niin et voi mitenkään sanoa, että käytät maitoa "hyvin harvoin".
Kyllä se on hyvin harvoin kun useimmissa perheissä menee päivässä tuo kolme litraa. Olen eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä smoothiet?
Miten ne tähän liittyy? Pitääkö listata kaikki juomat joita ei juo, vaikka kyse oli maidosta? Jos keskittyy kaloreiden syömiseen, eikä juomiseen, niin se varmaan pätee kaikkiin juomiin. Miksi smoothie olisi poikkeus?
Noin 1,5litraa viikossa, halvinta kevytmaitoa. Mies laittaa kahviin ja proteiinijuomiin, itse en mihinkään.
Juon Valion luomukevytmaitoa, jossa on paras maku. Kerran kävin läpi suurin piirtein kaikki tuoremaidot ja päädyin tuohon. Luomussa on mukavaa sekin, että siihen ei lisätä d-vitamiinia. Muuten se luomustatus ei ole minulle tärkeä. Maitoa juon silloin kun sitä tekee mieli, eli noin lasin päivässä. Muuten sitä menee ainakin lättytaikinaan, riisipuuroon (tähän kokomaitoa), pullataikinaan ja marjapuuron kanssa. Kaksi lasta juo maitoa silloin tällöin ja tekevät siitä kaakaota ja mieskin juo maitoa harvakseltaan.
Vierailija kirjoitti:
Juon Valion luomukevytmaitoa, jossa on paras maku. Kerran kävin läpi suurin piirtein kaikki tuoremaidot ja päädyin tuohon. Luomussa on mukavaa sekin, että siihen ei lisätä d-vitamiinia. Muuten se luomustatus ei ole minulle tärkeä. Maitoa juon silloin kun sitä tekee mieli, eli noin lasin päivässä. Muuten sitä menee ainakin lättytaikinaan, riisipuuroon (tähän kokomaitoa), pullataikinaan ja marjapuuron kanssa. Kaksi lasta juo maitoa silloin tällöin ja tekevät siitä kaakaota ja mieskin juo maitoa harvakseltaan.
Tuohan on nimenomaan huono puoli.
Maitoa ei kukaan meidän perheessä juo - miksi ihmeessä joisi vasikalle kuuluvaa ravintoa.
Kauramaito on korvannut maidon jo 12 vuotta sitten.
Tarjosn ihmisille kahvia joko mustana tai kauramaidolla.
Muita maitotuotteita käytetään kyllä. Jorurttia, jäätelöä, herkkujäätelöä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on nimenomaan huono puoli.
Mulle tärkeä, kun sain aikanaan d-vitamiinista oireita ja piti rajoittaa esim. lohenkin syöntiä. Nytkään en syö purkista mitään, vaikka oireet loppuivatkin, kun sairaus hoidettiin. En muutenkaan tykkää että ruokaan laitetaan vitamiineja. Jodi suolassa saa synninpäästön. Sitä paitsi se maidon d on sitä d2 vitamiinia. Purkista otetaan yleensä d3:sta.
Vierailija kirjoitti:
Maitoa ei kukaan meidän perheessä juo - miksi ihmeessä joisi vasikalle kuuluvaa ravintoa.
Kauramaito on korvannut maidon jo 12 vuotta sitten.
Tarjosn ihmisille kahvia joko mustana tai kauramaidolla.
Muita maitotuotteita käytetään kyllä. Jorurttia, jäätelöä, herkkujäätelöä
Kauramaito on ohuen ohutta kauravelliä, josta kaura on poistettu. Miksi kukaan ikinä joisi sitä, jos ei ole aivan pakko? Syötte jäätelöä ja jogurttia, mutta vieraille et kahvimaitoa tarjoa :) Noh, periaate sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monta litraa päivässä, rasvatonta ja kevyttä. Olemme terveitä kuin pukit, ja erittäin urheilullisia.
Meilläkin liikkuvat lapset. Mielestäni tärkeää, että lapset saavat ravintojuomasta proteiinia, kalsiumia ja D-vitamiinia. Terveitä ovat olleet! Ja siis maitona yleensä Valion kevytmaito 1,75 l. Maitoa kuluu n. 2 l päivässä.
Noita kaikkia saa myös vaikkapa kaurajuomasta. Meillä paljon treenaavat teinit, jotka eivät lehmänmaitoa ole alakoulun jälkeen juoneet - ja terveitä ovat olleet...
Meidän 3- lapsisessa perheessä menee 2-3 litraa maitoa päivässä. Kulutus jakautuu epätasaisesti, osa käyttää vaan kahvissa/murojen kanssa tms, osa juo paljonkin. Itse juon melkein litran päivässä. Hoikkia ollaan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se harvoin verrattuna siihen että monella menee monta litraa per viikko. Ja sanoin 2-3 litraa, ei aina mene 3 litraa.
Meitä on monta syöjää, esim. Kalakeittoon menee yksi litra maitoa. Jos tehdään muussia siihen menee litra, makaronilaatikkoon menee litra jne.
Noin 4l päivässä. Neljä pientä lasta juo aina syödessä ja lisänä me vanhemmat kahviin laitetaan. Puuron teen kyllä itselle aamuisin maitoon ja satunnaisesti myös ruualla juon.
Ei käytetä. Lehmien kaltoinkohtelua.