Puuhellan leivinuunissa leipominen / ruuanlaitto
Meillä oli viemärivuoto, minkä takia keittiö on pois pelistä aikaa x. Onneksi meillä on puuhella, millä saa keitettyä, paistettua jne. Mutta. Kysyn konemuksia leipomisesta, uuniruuista ja semmosista. Kyse ei ole siis semmoisesta mummolan leivinuunista, vaan hellan yhteydessä olevasta luukusta 😄 motä vaan konemuksia kysytään, vai annetaanko kantapään opettaa?
Kommentit (260)
Onko teillä esittää jotain tutkimustietoa tästä asiasta vai perustuuko väitteenne vain yleiselle öyhötykselle ja omalle tuntumalle?
Miksi Helsingin keskellä kulkee juna?
Miksi kiskotte herneen nenään totuuden sanomisesta?
Muista vääntää se vipu paistoasentoon, jotta savukaasu alkaa lämmittää uunia.
kato tuolla menee yks kassialma
hohoijaa hohoijaa hohhoijaa hohoijaaj hohoijojoojojjojjjjooooojojojojojojojojojooojjjooojoooojoooojoooo
Aina on netissä halvempi hinta.
Mutta haluaisin kuitenkin pahoittaa mieleni jostakin ap
Vierailija kirjoitti:
Minä teen paljon ruokaa puuliedellä. Omani on pieni valurautaliesi, jossa on kannessa vipu, mitä kääntämällä saa lämmön kiertämään joko keittolevyjen tai paistouunin kautta (tämä pohjustuksena siksi, että jos sinun lietesi on erilainen, kokemuksesi saattavat myös olla aivan erilaisia kuin omani).
Ensimmäinen huomioonotettava seikka on, että ainakin tässä valurautaisessa uuniruuat kypsyvät todella nopeasti. Ja myös palavat nopeasti. Itse peitän vuoan aina kannella tai foliolla ja käytän uunin pohjalla metalliritilää että vuoan ja uunin pohjan väliin jää vähän ilmatilaa.
Lohkoperunoista ja vastaavista saa puuliedessä täydellisiä: rapeita päältä ja pehmeitä sisältä.
Pataruokia en ole tuolla paljon tehnyt kun on leivinuuni, jossa ne kypsyvät paljon vähemmällä vaivalla.
Leiponut olen jonkin verran, mm. paistetun juustokakun olen tehnyt puuliedessä. Se onnistui erinomaisesti, mutta pitää ehdottomasti peittää, ettei kärähdä pinnalta. Suolaiset piirakat onnistuvat myös, mutta niihinkin se folio täytyy laittaa päälle. Pinnan voi "ruskistaa" jis tarpeen paiston loppuvaiheessa ottamalla folion hetkeksi pois.
Joulutorttuja paistoin myös. Onnistuivat niin hyvin kuin nyt gluteeniton joulutorttu voi onnistua. Suklaacookiet sen sijaan levisivät niin että uunista tuli ulos yksi keksi kymmenen sijaan. Siitä syytän tosin taikinaa enkä niinkään uunia.
Omalla kokemuksellani sanoisin, että puulieden uunissa saa kyllä tehtyä.mitä vain, kunhan oppii tuntemaan sen oman lietensä. Minulla ei ole lämpömittaria, enkä tiedä, miten hyödyllinen se olisi, koska lämpötilan hallinta on tuossa varmaan aika vaikeaa. Lieteen kuitenkin lisätään puuta koko kypsennyksen ajan tarpeen mukaan ja lämpötila vaihtelee siellä uunissa sen mukaan paljonko puuta pesässä on, missä palovaiheessa puu on, mitä puulajia käytetään... Kokkaamalla kuitenkin oppii tuntemaan oman lietensä, eli rohkeasti vaan kokeilemaan kaikkea mahdollista!
Aha selvä
Aika parantaa haavat.